Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sportdryck! Vad är bäst för magen?


black sheep

Recommended Posts

Jag har en fundering kring val av sportdryck. På skinnar loppet serverades Enervit, men efter målgång var det panik att hinna till toa, magen hade skurit ihop :( likadant blev det på öppet spår i fjol. Är Enervit för tuff eller är dom inte tillräckligt utspädda? Är det någon som vet om Vitargon är lämpligare?

Jag har lite panik vad jag skall satsa på?!!

Skall köra första sträckan på fredag och vasan på söndag.

Mvh Black sheep

Link to comment
Share on other sites

Min mage tycker om vitargo och blåbärssoppa. de flesta andra sportdrycker blir det lätt bubbligt och sura uppstötningar av. När jag lägger till en rejäl kolhydratladdning inför Vasan blir magen ännu ett snäpp känsligare. Ja gplanerar att ha med en flaska Vitargo från start och mest dricka blåbärssoppa i kontrollerna (Däremot kanske jag fyller upp med sportdryck i flaskan om jag känner att jag behöver fylla på den, mest för att det låter kladdigt att drättla med blåbärssoppa. Och en Twix eller två i fickan, tillsammans med det röda klistret.
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren :)

Pratade nyss med en kille som varit med kring finska bandylandslaget, och han berättade att deras frukost innan match bestod av nyponsoppa och wienerbröd det kanske skall med på morgonen!!

Det lutar nog åt vatten,buljong och blåbärssoppa för min del alltså.

Märker ni någon effekt av alla nya uppladdningspulver och geler eller är vi lättlurade och tror på gudskelov?

Mvh black sheep

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver om "tillräckligt utspädda" - har du lite problem med sportdryck,

så lär du få stor-haveri på magen om du trycker i dej gelé under loppet :

Det är ju i princip väldigt koncentrerad sportdryck, och om magen inte får vatten samtidigt,

så måste gelén spädas ut - Kroppen lånar då vätska från blodet !

Du kan således få en stor dipp istället för en socker-boost, samt att magen kan protestera ganska rejält ...

 

Ang frukost innan loppet:

Ät frukost så du blir mätt (som du brukar, då krånglar inte magen) ett par timmar före start, och ta en till macka och dryck en kvart före start.

Link to comment
Share on other sites

Har också haft en del problem under loppen, drack väldigt lite sportdryck på ös igår men hade ändå ont sista tre milen. Kan iof vara för att jag tog enervit gel och liquid... Blir nog att inte ta något konstigt alls nästa gång. Typ vatten, blåbär, lite buljong och kexchoklad kanske?
Link to comment
Share on other sites

Felet många gör är ju att dom inte testar sportdrycken innan tävling.

Jag har inte problem med någon av leverantörerna. Hade problem med enervit tidigare men när dom kom med nu formula för något årsedan så funkar den oxå.

 

Tränar och tävlar oftast på en blandning mellan blåbärssoppa och sportdryck.

Späder man sportdrycken för mycket så kan det få motsatt effekt har jag läst någonstans...

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Glukos/Dextros och till viss del fruktos irriterar mångas magar. Vad gäller fruktos och sackaros så är det ju rätt värdelösa kolhydrater under långa lopp. Vitargo (modifierad kornstärkelse) och maltodextrin/waxy maize (majsstärkelse) är för de flesta skonsammare alternativ (och bättre rent sportdrycksmässigt).
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...