Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varning för Bussen ifrån Mora till Vasaloppsstarten


jedimaster

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Herregud, magsåret är nära. Nu ska man inte bara noja över väderprognoser och alla influensa/kolera/ebolasymptom den här veckan, utan även över bussarna till start. :D

 

Är det någon som vet om det brukar vara lång kö för att komma på bussarna som går från Mora? Om man vill komma med en av de första bussarna, brukar det räcka med att vara där en stund innan 4, eller är det köa från 2 som gäller då?

Du behöver inte köa från kl 2. Förra året var jag där strax efter kl 4, då var det ingen kö och jag kunde hoppa på en buss direkt (men trots att det inte är ngn trängsel är många lite för uppjagade ändå, fick ta emot ett par armbågar på väg in i bussen...) Jag kom med tredje eller fjärde bussen.

Link to comment
Share on other sites

Herregud' date=' magsåret är nära. Nu ska man inte bara noja över väderprognoser och alla influensa/kolera/ebolasymptom den här veckan, utan även över bussarna till start. :D

 

Är det någon som vet om det brukar vara lång kö för att komma på bussarna som går från Mora? Om man vill komma med en av de första bussarna, brukar det räcka med att vara där en stund innan 4, eller är det köa från 2 som gäller då?[/quote']

Du behöver inte köa från kl 2. Förra året var jag där strax efter kl 4, då var det ingen kö och jag kunde hoppa på en buss direkt (men trots att det inte är ngn trängsel är många lite för uppjagade ändå, fick ta emot ett par armbågar på väg in i bussen...) Jag kom med tredje eller fjärde bussen.

Hur lång tid tog det att åka? När åkte ni och när var ni framme ungefär?

Link to comment
Share on other sites

Herregud' date=' magsåret är nära. Nu ska man inte bara noja över väderprognoser och alla influensa/kolera/ebolasymptom den här veckan, utan även över bussarna till start. :D

 

Är det någon som vet om det brukar vara lång kö för att komma på bussarna som går från Mora? Om man vill komma med en av de första bussarna, brukar det räcka med att vara där en stund innan 4, eller är det köa från 2 som gäller då?[/quote']

Du behöver inte köa från kl 2. Förra året var jag där strax efter kl 4, då var det ingen kö och jag kunde hoppa på en buss direkt (men trots att det inte är ngn trängsel är många lite för uppjagade ändå, fick ta emot ett par armbågar på väg in i bussen...) Jag kom med tredje eller fjärde bussen.

Det där var skönt att höra. Då blir det lite nattsömn ändå. :) Tack för infon!

Link to comment
Share on other sites

Vart håller man hus mellan det att man kommer fram med bussen till dess att starten går? Finns det nånstans att hålla värmen?

Du står först i kö för att komma in i fållan , sen står du i oändlig toakö, sen är det dags för start och kön uppför backen. Bara glädje alltså :)

 

Men det finns eldar att stå runt, går att gå in i tältet också, men det är trångt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Jag tänkte skriva att man borde uppfinna en urinflaska för engångsbruk, men det visar sig att det redan finns. Den heter Roadbag och innehåller något medel som tar hand om urinen. Frågan är bara hur man smyger ner den i kalsongerna eller om man skall ha den färdig för användning på förhand. Undrar vilket som är mest pinsamt att gå med en utbuktning på benet eller smyga upp den från kalsongerna och smussla undan den, vilket kan bli svårt i det trånga bussätet.

Link to comment
Share on other sites

Fast man borde nog meddela arrangörerna problemet med att toalett saknas i vasaloppsbussarna till Sälen, så att de kunde hitta en lösning på problemet. Den pina jag hade sist jag åkte med bussen vill jag inte uppleva i

 

För två eller om det var tre år sedan bodde vi i Mora och jag var livrädd för bussresan då jag kan bli akut nödig men som tur var fanns det toa på den bussen. Förra året däremot bodde vi i Sälen så då var problemet bussen tillbaka och den hade ingen toa. Pinkade direkt innan jag klev på men redan efter en kvart började jag ana att detta inte skulle gå. Som tur var hade bussen problem med defrostern så han var tvungen att stanna och skrapa rutan med jämna mellanrum. Gissa en som var snabb att utnyttja ett sådant stopp.

 

Jag gissar att för de flesta är det inget problem men för några av oss gubbar kan det vara en fruktansvärd pärs. Risken är att jag får tvinga chaffisen att stanna med hot om att jag pinkar i bussen annars  :) Man kanske kunde förhandla om ett nödstopp mitt på hållet. Äter numera medicin för problemet annars hade jag nog inte utsatt mig för detta igen.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Efter loppet har jag åkt flera gånger med bussen tillbaka till Sälen och då har jag inte haft något behov av att pinka, skulle tro att kroppen behöver all vätska för att återställa kroppen efter loppet. Det är denna roadbag jag menar och den skall tydligen ta bort urinlukten genom ett ämne som finns i bagen.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjU9ayxtsbgAhUDxqYKHawtBVQQFjAAegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fnettomedical.se%2Fshop%2F93-urinflaska-och-engaangsurinflaska%2F375-roadbag-engaangsurinflaska-for-man%2F&usg=AOvVaw3ezyP40c7juKHKfB0LAQzH

Link to comment
Share on other sites

Ska se till att göra både nr1 och 2 ordentligt innan bussresan  :ph34r:

När ska man vara på plats vid bussarna egentligen? Startled 5

Fattar inte detta riktigt  :D Är ju från Borlänge. Borde egentligen kunna åka direkt hemifrån. Men några timmars extra sömn blir nog bra.

EVENEMANGET BÖRJAR
2019-03-03 03:00
BILJETTYP
Mora-SälenS
04:00-04:30
Link to comment
Share on other sites

Det brukar flyta på rätt bra med att fylla bussarna så är man där till 4 så är det lugnt.

Glöm inga grejor på bussen bara. För ett par år sedan hade någon glömt pjäxorna på bussen som redan var på väg från Sälen. Jag vet inte hur det gick men chaufförerna gjorde vad de kunde och ropade ut en efterlysning till samtliga via radion.

Räkna med en timmes kö till bajamajan framme i Sälen. Det kan vara stressande (och kallt) att stå i kön när klockan närmar sig 8. Det är för mig en gåta vad folk gör som tar sån tid där inne. Ingen verkar ha tidningar med för långsittning direkt. Toalett på bussen kunde kanske minska trycket på bajamajorna.

Link to comment
Share on other sites

Sist jag åkte passerade vi efter avstigning en liten skogsdunge , där jag lättade på trycket på blåsan och jag behövde inte spåra ut i skogen, ty flera före mig hade löst problemet där. Sen är det inte trevligt i många av de där bajamajorna, då många har svårt att pricka rätt. Värst var det ett år, då majan började säcka ihop och jag fick hålla mig uppe för att inte "hamna i skiten" :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar tänka om kring det där med vuxenblöja. Risken är stor att man blir sittande i det ganska länge om det är köigt. Då kommer man få problem med utslag etc. Man kan iofs ta med Inotyolsalva, men då måste man ändå in i en bajamaja.

 

Sen lär man väcka en del uppmärksamhet när man lufsar runt i fartdräkt med en stor tung blöja under..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...