Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stakmaskiner?

• Vänligen logga in för att kunna svara
120 svar till detta ämne

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg

Inte SkiFast Ergo som det sagts men väl ThoraxTrainer på XXL. Inte billigt, man får många tävlingsskidor för de pengarna: http://www.xxl.se/tr...trainer-1084714

Har du skaffat någon stakmaskin än? Vasaloppet närmar sig med stormsteg! ;)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 387 inlägg

Inte SkiFast Ergo som det sagts men väl ThoraxTrainer på XXL. Inte billigt, man får många tävlingsskidor för de pengarna: http://www.xxl.se/tr...trainer-1084714

Har du skaffat någon stakmaskin än? Vasaloppet närmar sig med stormsteg! ;)

Snart kanske så. Kör på med backintervaller på cykelbanan längs kvarteret hemmavid och Skierg på Fysiken (gymmet) så sent som i morse. Nytt pers på 5x1000m, men det är inte så mycket att skryta med bland kanonerna här :/

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 387 inlägg
Första rapport från försökskaninen brorsan idag ang Benefit stakmaskin på Stadium: display funkade inte, ojämnt motstånd på banden, ingen större kvalitetskänsla, risk för slitage tidigt, anpassade holkar kändes inte proffsiga. Stakteknikkänslan dock rätt men rådet är hellre det dubbla på en Skierg.
Skulle vara intressant att höra jämförelsen med original Skimill?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 032 inlägg

Första rapport från försökskaninen brorsan idag ang Benefit stakmaskin på Stadium: display funkade inte, ojämnt motstånd på banden, ingen större kvalitetskänsla, risk för slitage tidigt, anpassade holkar kändes inte proffsiga. Stakteknikkänslan dock rätt men rådet är hellre det dubbla på en Skierg.
Skulle vara intressant att höra jämförelsen med original Skimill?

Testade också idag, håller med, fast testet kanske var missvisande eftersom det var fel stavlängd.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 387 inlägg
Det ser faktiskt ut att vara en enklare variant av Sportsmasters Skimill. Har kommit upp på webben nu: http://www.stadium.s...1q#.UKqwwuRFySo

Lite bildjämförelse (Stadium första, Sportsmaster andra bilden):
Postad bild

http://www.sportsmas...kimill_ren.ashx

Enklare displaystativ, lite annorlunda lutningsmekanism.

Redigerat av larsbern, 19 november 2012 - 23:28 .

NV18 7.22 | NV19 4.52

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 387 inlägg
Video:

NV18 7.22 | NV19 4.52

v-peter

v-peter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 173 inlägg
Finns det inga rullskidband man kan åka på? Måste vara mycket bättre än alla stakmaskinvarianter. Någon som vet vad ett rullskidband kostar? Något gym i Stockholm som har rullskidband?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 273 inlägg

Finns det inga rullskidband man kan åka på? Måste vara mycket bättre än alla stakmaskinvarianter. Någon som vet vad ett rullskidband kostar? Något gym i Stockholm som har rullskidband?

Vad jag förstått kostar det stora i Torsby ca 1,5 milj

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg
Skierg har ju fördelen av att många har tillgång till den och att man därmed kan tävla med varandra.
Frågan är om man klarar ta ut sig på samma vis om man inte har några tider att gå på?
Samt att den visserligen kostar en del pengar men uppenbarligen inom smärtgränsen även för en del hemanvändare.
Det som man får göra med jämna mellanrum är att byta linor, annars verkar det vara en ganska hållbar konstruktion.

Sedan hade jag nog hellre gillat att stå och staka med vanliga stavar som på Skimill/Thorax-konstruktionen och inte behöva stå och dra i linor med en stålbalk framför.

Den här stakmaskinen från Stadium gör att jag kommer att tänka på denna video, speciellt crosstrainertestet. :D

Jag har haft en roddmaskin från Team Sportia som jag byggde om till stakmaskin.
Den gick fjädern av på så för varje gång jag lagade blev stakrörelsen kortare. :)
Sedan ett par motionscyklar från Skipsport och Intersport som brakade ihop. Farsans gamla Monark överlevde båda!
Gemensamt för kedjornas egna grejer verkar vara att de är byggda för den som köper grejerna vid nyår och tränar någon vecka.

Redigerat av Vasa, 21 november 2012 - 09:08 .

vasa-matte

vasa-matte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 288 inlägg

Vad jag förstått kostar det stora i Torsby ca 1,5 milj

Det är ju som hittat:-)

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Det är ju folk som åker på vad som ser ut att vara vanliga löpband.Skulle tro att de är lite billigare än de rigtigt stora banden ;)

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Det är ju folk som åker på vad som ser ut att vara vanliga löpband.Skulle tro att de är lite billigare än de rigtigt stora banden ;)

Precis, ett sånt stort för skejt lär ju som sagt vara svindyrt men frågan är vad ett stort löpband som man kan diagonala på kostar.

v-peter

v-peter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 173 inlägg

Precis, ett sånt stort för skejt lär ju som sagt vara svindyrt men frågan är vad ett stort löpband som man kan diagonala på kostar.

Vad använder man för stavspetsar? Lär bli ganska perforerat gummiband med vanliga trugor :).

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Är en film som visar rullskidor på ett mindre band. Dock större än vad jag hade för mig.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 387 inlägg

Skierg har ju fördelen av att många har tillgång till den och att man därmed kan tävla med varandra.
Frågan är om man klarar ta ut sig på samma vis om man inte har några tider att gå på?
Samt att den visserligen kostar en del pengar men uppenbarligen inom smärtgränsen även för en del hemanvändare.
Det som man får göra med jämna mellanrum är att byta linor, annars verkar det vara en ganska hållbar konstruktion.

Sedan hade jag nog hellre gillat att stå och staka med vanliga stavar som på Skimill/Thorax-konstruktionen och inte behöva stå och dra i linor med en stålbalk framför.

Den här stakmaskinen från Stadium gör att jag kommer att tänka på denna video, speciellt crosstrainertestet. :D

Jag har haft en roddmaskin från Team Sportia som jag byggde om till stakmaskin.
Den gick fjädern av på så för varje gång jag lagade blev stakrörelsen kortare. :)
Sedan ett par motionscyklar från Skipsport och Intersport som brakade ihop. Farsans gamla Monark överlevde båda!
Gemensamt för kedjornas egna grejer verkar vara att de är byggda för den som köper grejerna vid nyår och tränar någon vecka.

Det är ju uppenbarligen en variant av Skimill v1 som de säljer. Finns hos Stadium även i Danmark och Finland. Norge tar väl Sportsmaster hand om själva. Så kvalitetsfrågan trillar ju ner på vad folk tror och tycker om Skimill, men det är lite tunt med erfarenheter här.

NV18 7.22 | NV19 4.52

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 387 inlägg

Vad använder man för stavspetsar? Lär bli ganska perforerat gummiband med vanliga trugor :).

Kanske en vanesak att åka rullskidor på band, men det känns lite vanskligt. Madrasser bakom eller sele à la Jonas Karlsson. Åtminstone är det ju bra för diagonalträning vilket det blir mindre av ute i trafiken och samtidigt slippa nedförsbackarna.

Ang. stavspetsar så är det antingen förstärkta band på ett rullskidband och "kardborre-pluppar" på Skimill.

Jag gillar friheten i stakningen som det blir med Skimill. Både Skierg och Thoraxtrainer fjädrar tillbaka stakrörelsen och det blir inte lika autentiskt.

NV18 7.22 | NV19 4.52

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Min lokala xxl hade en thorax trainer som man kunde testa. Någon annan som har testat? Jag fick det inte alls att fungera. Om jag stakade som vanligt, dvs sätter i stavarna vertikalt en bit framför föterna så händer det självklart inget alls eftersom man måste pressa bak nedre delen av stavarna. Försökte lite mer med klarade faktiskt inte att få till spesiellt mycket stakrörelse även när jag satte ner stavarna längre bak med mindre vinkel.

Jag tyckte allt blev helt fel med den maskinen. En stakmaskin som använder sig av stavar tror jag bör ha någon mekanism som gör att stavarna automatiskt rör sig jämfört med kroppen. Nu blev det att man tränar stakning från stillastående om och om igjen med det extra irritations momentet att något försöker dra fram stavarna för långt efter varje stavtag.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Min lokala xxl hade en thorax trainer som man kunde testa. Någon annan som har testat? Jag fick det inte alls att fungera. Om jag stakade som vanligt, dvs sätter i stavarna vertikalt en bit framför föterna så händer det självklart inget alls eftersom man måste pressa bak nedre delen av stavarna. Försökte lite mer med klarade faktiskt inte att få till spesiellt mycket stakrörelse även när jag satte ner stavarna längre bak med mindre vinkel.

Jag tyckte allt blev helt fel med den maskinen. En stakmaskin som använder sig av stavar tror jag bör ha någon mekanism som gör att stavarna automatiskt rör sig jämfört med kroppen. Nu blev det att man tränar stakning från stillastående om och om igjen med det extra irritations momentet att något försöker dra fram stavarna för långt efter varje stavtag.

Håller med, ser helt fel ut och det resulterar i att man inte får fram stavarna utan blir framåtlutad med stavisättning vid eller bakom fötterna.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 387 inlägg
Nu är det rea, kanske skulle upp under dagens rea-tips: http://www.stadium.s...DYAAAE6WuQM_d1q
Sålde väl inte så bra som man hoppats. Kommer kanske ännu billigare på Blocket snart..?

NV18 7.22 | NV19 4.52

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 416 inlägg
Nu snackar vi ju priser så att det nästan är värt att investera. Särskilt "om den lätt fälls ihop och placeras under sängen " :D. Eller nej, inte i vår 70m2 3a med 2 barn men då behöver man i alla fall inte har takhöjden (så att man får in en SkiErg) som primära kravet om vi skulle flytta till större...

Men jag antar att man har samma problem med denna som Throax att man inte kan använda normal staviställning?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar