Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakmaskiner?


Ingo

Recommended Posts

Tack för heltäckande recension. Har inte tagit mig för att testa själv än. Låter oroväckande att det är för brett mellan banden eller åker du extremt "Aukland style"?
Det jag reagerade på var att största motståndet var för litet...,men det går säkert att fixa till. Sedan så tänkte jag inte alls på att det var för brett mellan banden, man ska väll hålla stavarna axelbrett ....:)

Jag gillar Concept för att det är så lätt att komma upp i puls, mycket lättare än rullisar t ex, tror inte detta skulle ge samma pumpträning, men rörelsen blir ju helt skidlik för mig med stavar och allt . Jag skulle köpa SkiErg direkt för 4kkr, men denna har jag inte köpt.

Nu var jag tvungen att spana in när du stakar på Värmdörullen. :) Verkar ganska bredaxlad där. Skulle banden stämma i bredd vore jag tvungen att hålla underarmarna rakt fram från armbågarna.

 

Borde det inte gå att hålla samma intensitet på denna?

Det kändes som att det kunde bli svettigt om man hade fortsatt ett tag. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply
Tack för heltäckande recension. Har inte tagit mig för att testa själv än. Låter oroväckande att det är för brett mellan banden eller åker du extremt "Aukland style"?
Det jag reagerade på var att största motståndet var för litet...' date='men det går säkert att fixa till. Sedan så tänkte jag inte alls på att det var för brett mellan banden, man ska väll hålla stavarna axelbrett ....:)

Jag gillar Concept för att det är så lätt att komma upp i puls, mycket lättare än rullisar t ex, tror inte detta skulle ge samma pumpträning, men rörelsen blir ju helt skidlik för mig med stavar och allt . Jag skulle köpa SkiErg direkt för 4kkr, men denna har jag inte köpt.[/quote']

Nu var jag tvungen att spana in när du stakar på Värmdörullen. :) Verkar ganska bredaxlad där. Skulle banden stämma i bredd vore jag tvungen att hålla underarmarna rakt fram från armbågarna.

 

Borde det inte gå att hålla samma intensitet på denna?

Det kändes som att det kunde bli svettigt om man hade fortsatt ett tag. :)

Vad skönt, blev lite orolig att jag skulle få en dom som tältstakare...:) Jo, det borde ju gå att få samma intensitet, men det är ju någonting med SkiErg som gör att det är lättare än rullisar, troligtvis p g a detta:

Bättre display och tävla mot sina egna/andras pass är kanske det viktigaste för mig.

 

Sedan kan du ta ut dig MAXIMALT, behöver inte hålla någon större balans, och tappar du den i SkiErg så gör det inte så mycket. Lite som att jämföra roddmaskin med riktig rodd, har suttit i en riktig träningsroddbåt, helt omöjligt att komma upp i i hög puls, inget problem i roddmaskin. LITE åt det hållet.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Berätta gärna lite mer om vad du är ute efter. De var väldigt intresserade att få in mer info och önskemål.

Jag ska nog inte snacka för mycket då jag vet med mig att när det kommer till kritan så har jag aldrig tid att genomföra de kodningsprojekt jag planerar. Men rent allmänt.

 

ANT+

Klart enklaste lösningen då det redan finns en "Nordic Skier" inställning på fitnessprofilen. Så i praktiken behöver man inte beskymra sig alls för dataöverföringen utan enda jobbet blir att kompletera microprocessorn man har till dagens display med ett ANT/ANT+chip och skicka datan dit också.

 

På mobilsidan behövs det bara en enkel app som tar hand om datan och presenterar det på lämpligt sätt.

 

Stora nackdel är att ANT inte slagit igenom som standard på i Androidvärlden (och finns inte alls till iPhone). Sony har det i de flesta lurar men det verkar vara allt (i alla fall vad jag kan se med en snabb google).

 

BT

Här blir det lite krångligare då det inte finns någon standard fitnessprofil. Så man måste själv använda en generisk dataprofil och själv skriva den biten.

 

Men BT är ändå att föredra då det finns i alla mobiler.

 

Det här' date=' verkar, inte som ett jättesvårt jobb. Problemet är att det är dyrt att ta in externa konsultfirmor att göra det. Man måste ha tillgång till deras egen kod, för att kunna fixa att informationen skickas ut från enheten, och alltså gör det i nära sammarbete med dem.

 

Androidappdelen kan vem som helst gör när det andra är fixat.

 

Svårt att hitta info på deras hemsidor, men eftersom det finns firmware och ett PC-program att ladda ner borde någon slag utveckling pågå.

 

Generellt tycker jag det låter som ett klockrent ex-jobb :).[/quote']

Jodå, jag fattade efter ett tag. Lagom så att jag kände mig dum när jag läste inlägget igen. Men de var tacksamma för infon och det lät inte så svårt att uppgradera displayen. Jag har skickat den här länken till dem också så de följer den med intresse. Klart är iaf att maskinen är sjukt skön och jag passar på att hålla ngt som kan kallas för form i den ibland nu då jag inte hinner ut och åka själv! :-)

 

Bara komma och provdra!

Bara lite kort info. Tillverkaren tog till sig allt och det är inte alls omöjligt att det kommer i framtiden. Som allt annat så handlar det väl om efterfrågan. Hoppas det är flera som efterfrågar så det verkligen blir av då! Jag skickar iaf vidare alla önskemål!

Link to comment
Share on other sites

Bara lite kort info. Tillverkaren tog till sig allt och det är inte alls omöjligt att det kommer i framtiden. Som allt annat så handlar det väl om efterfrågan. Hoppas det är flera som efterfrågar så det verkligen blir av då! Jag skickar iaf vidare alla önskemål!

Kul att de är intresserade av utveckling, vi får se var det leder. Ade gärna kommit både och provdragit och fått en översyn av min sicklingsteknik men du bor så långt från Skåne :).

Link to comment
Share on other sites

Bara lite kort info. Tillverkaren tog till sig allt och det är inte alls omöjligt att det kommer i framtiden. Som allt annat så handlar det väl om efterfrågan. Hoppas det är flera som efterfrågar så det verkligen blir av då! Jag skickar iaf vidare alla önskemål!

Kul att de är intresserade av utveckling' date=' vi får se var det leder. Ade gärna kommit både och provdragit och fått en översyn av min sicklingsteknik men du bor så långt från Skåne :).[/quote']

Hoppas på det bästa. Maskinen är iaf skön och naturlig.

Allt är relativt! ;-) Nästa onsdag, den 23:e, har jag sicklingsdemonstration. Men kanske lite för långt på en vardag! :-0 Men ställer förstås upp ändå när det passar.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska nog inte snacka för mycket då jag vet med mig att när det kommer till kritan så har jag aldrig tid att genomföra de kodningsprojekt jag planerar. Men rent allmänt.

 

ANT+

Klart enklaste lösningen då det redan finns en "Nordic Skier" inställning på fitnessprofilen. Så i praktiken behöver man inte beskymra sig alls för dataöverföringen utan enda jobbet blir att kompletera microprocessorn man har till dagens display med ett ANT/ANT+chip och skicka datan dit också.

 

På mobilsidan behövs det bara en enkel app som tar hand om datan och presenterar det på lämpligt sätt.

 

Stora nackdel är att ANT inte slagit igenom som standard på i Androidvärlden (och finns inte alls till iPhone). Sony har det i de flesta lurar men det verkar vara allt (i alla fall vad jag kan se med en snabb google).

 

BT

Här blir det lite krångligare då det inte finns någon standard fitnessprofil. Så man måste själv använda en generisk dataprofil och själv skriva den biten.

 

Men BT är ändå att föredra då det finns i alla mobiler.

 

Det här' date=' verkar, inte som ett jättesvårt jobb. Problemet är att det är dyrt att ta in externa konsultfirmor att göra det. Man måste ha tillgång till deras egen kod, för att kunna fixa att informationen skickas ut från enheten, och alltså gör det i nära sammarbete med dem.

 

Androidappdelen kan vem som helst gör när det andra är fixat.

 

Svårt att hitta info på deras hemsidor, men eftersom det finns firmware och ett PC-program att ladda ner borde någon slag utveckling pågå.

 

Generellt tycker jag det låter som ett klockrent ex-jobb :).[/quote']

Jodå, jag fattade efter ett tag. Lagom så att jag kände mig dum när jag läste inlägget igen. Men de var tacksamma för infon och det lät inte så svårt att uppgradera displayen. Jag har skickat den här länken till dem också så de följer den med intresse. Klart är iaf att maskinen är sjukt skön och jag passar på att hålla ngt som kan kallas för form i den ibland nu då jag inte hinner ut och åka själv! :-)

 

Bara komma och provdra!

Bara lite kort info. Tillverkaren tog till sig allt och det är inte alls omöjligt att det kommer i framtiden. Som allt annat så handlar det väl om efterfrågan. Hoppas det är flera som efterfrågar så det verkligen blir av då! Jag skickar iaf vidare alla önskemål!

En sak som jag tänkte på när jag såg bilden med displayen var att den satt så högt. Den satt ovanför plattan, vilket är en bit över min huvudhöjd när jag tränar i maskinen. Jag skulle vilja ha den sittande under plattan, gärna 30-40 cm under plattans underkant.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 months later...

SkiFast kom visst för drygt två år sedan men jag hade inte sett den förrän nu. Hittade att "fläkten" kom från en dyr paddlingsmaskin. Man kan därför dra i ett snöre åt gången och "härma" diagonalåkning (helt meningslöst kan jag tycka). Men paddlingsmaskinen har väl betydligt mindre motstånd än en roddmaskin så det förklarar att den är för lätt, om den nu är det.

 

Bara för att jag är nyfiken vore det intressant att få veta vilket motstånd tyngsta på Skifast motsvarar på Skierg. Jag tycker reglaget på "5" är lagom på Skierg. Den blir för övrigt lättare ju mer insuget (tror jag det är) täcks, så jag gissar Skifast fungerar likadant.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

0 gradigt, snöblandat regn, blåst och lövigt. Tror fan jag hade ställt i rullskidsturen och kört SkiErg.

 

Ett problem är ju att om det är dåligt väder känns det ju lugnt att va ute en timme kanske, men A1 3timmar i usla förhållanden är ganska segt, speciellt när det är kallt som nu och regnar. Varmt regn är ju en annan sak. Men - och "långpass" på skierg är ju mindre kul..!

Link to comment
Share on other sites

Stakmaskinerna är inte till för att stå och staka på i evigheter utan lämpar sig bäst för intervall, styrke, impulsträning. Skall du köra distans så dra på dig dina riktiga lagg eller rullskidor så får du en upplevelse på köpet.

Absolut, men kan man inte, pga den förbannade foten, köra rullskidor så får man nöja sig med alternativen. Kör stakträning med inlines emellanåt men det får inte riktigt upp flåset. Så då får det bli stakmaskin, såväl intervaller som lite längre pass.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...