Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakmaskiner?


Ingo

Recommended Posts

Jovisst men sätter hellre på mig ordentligt med kläder då och går ut och får frisk luft på köpet.

+1

Håller med. Hade en egen Skierg i mitt hemgym i två år men det är helt enkelt för själadödande att stå och dra. Förstår er som är skadade och inte har något val men annars är det väldigt sällan vädret är för dåligt för utomhusträning. Löptur långt ute i becksvarta skogen med pannlampa är faktiskt skönt även i novemberregn.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply
Nu är det rea, kanske skulle upp under dagens rea-tips: http://www.stadium.se/sport/traning/traningsmaskiner/145221/benefit-skimill?SelectedProductUUID=pVMKd3emeDYAAAE6WuQM_d1q

Sålde väl inte så bra som man hoppats. Kommer kanske ännu billigare på Blocket snart..?

Blev en Skimill för 2000kr på Blocket som nu står inklämd i gästrummet och invigdes ikväll. Räkna inte med att rulla in den under en säng. Alldeles för stor och otymplig för det. Ganska bra med inställningar. Kändes inte för lätt för mina klena muskler. Bredden på banden kändes OK för mig, men jag spände mig lite för att hela tiden sätta dem rätt på banden vilket gjorde att jag nu har mer blåsor i händerna än på länge. Värmen bidrar ju oftast också förutom att man krampar lite om handtagen.

Specialplupparna är av gummi så det var meningslöst att försöka använda smältlim. Bättre gaffatejp så att de sitter tajt.

Summa summarum så känns det rätt bra för det priset. Med tiden kommer nog tekniken som det även var med Skierg så det kan bli ett bra intervall-redskap även om displayen var väldigt simpel (hastighet, tid, distans, kalorier och puls).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 9 months later...

Skierg är ju i princip en ombyggd C2 roddmaskin men långt innan den kom var det väl många som använde C2:or som stakmaskiner genom att ställa upp den mot väggen.

Så ett alternativ skulle kunna vara att köpa en billigare roddmaskin på blocket och konvertera denna. Ta bort roddhandtaget och sätt på stavhandtag och controlremmar.

 

Gammal gammal tråd...

 

Köpte en nästan helt oanvänd Casall Rower R300 för 500kr igår. Jag tänkte faktiskt se om jag kan göra något Skierg-liknande av den. Men jag hatar ju träning inomhus - så jag kanske borde sätta den på en yttervägg på tomten ;) ?

 

http://www.stadium.dk/is-bin/intershop.static/BOS/Stadium-DenmarkB2C-Site/Stadium/da_DK/Products/Medium/126544_003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Hade en egen Skierg i mitt hemgym i två år men det är helt enkelt för själadödande att stå och dra. Förstår er som är skadade och inte har något val men annars är det väldigt sällan vädret är för dåligt för utomhusträning. Löptur långt ute i becksvarta skogen med pannlampa är faktiskt skönt även i novemberregn.

 

Jag tror det blir samma resultat för mig. Men jag blev lite imponerad över Johan Olssons träning i vintras...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gammal gammal tråd...

 

Köpte en nästan helt oanvänd Casall Rower R300 för 500kr igår. Jag tänkte faktiskt se om jag kan göra något Skierg-liknande av den. Men jag hatar ju träning inomhus - så jag kanske borde sätta den på en yttervägg på tomten ;) ?

 

http://www.stadium.dk/is-bin/intershop.static/BOS/Stadium-DenmarkB2C-Site/Stadium/da_DK/Products/Medium/126544_003.jpg

Jag har en kompis som gjorde en stakmaskin utav an begagnad roddmaskin. Han la ner en del jobb och fick den riktigt proffsig, som en Thoraxtrainer med stavar. Den är dock väldigt trögstakad enligt honom.

Du skall nog försöka att "växla ned" roddmaskinen när du gör om den. Alternativt så använder du den som en trög stakmaskin för uthållighet- och muskelträning.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

3way, det är väl typ trekant i andra sammanhang..?

Nej, men det är ju en spännande utveckling och helst ett schyst API där man kan lägga i banprofiler för att skapa dynamiskt motstånd, kanske video som de har på de riktigt stora rullskidbanden.

Ser lite otymplig ut för hemmabruk. Inte riktigt läge när jag precis investerat i en Skierg.

 

Nån som vill köpa en Skimill? Hör av er i så fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

3way, det är väl typ trekant i andra sammanhang..?

Nej, men det är ju en spännande utveckling och helst ett schyst API där man kan lägga i banprofiler för att skapa dynamiskt motstånd, kanske video som de har på de riktigt stora rullskidbanden.

Ser lite otymplig ut för hemmabruk. Inte riktigt läge när jag precis investerat i en Skierg.

 

Nån som vill köpa en Skimill? Hör av er i så fall.

 

Plockar upp en gammal tråd igen.

Inte ute efter att köpa din skimill larsbern, men lite nyfiken på hur mycket du använde den innan du bytte till Skierg?

Plus o minus mot skiergen?

Link to comment
Share on other sites

Skimillen är såld och den blev inte så välanvänd. Reggade inte exakt antal km men det kunde varit fler.

En väggmonterad Skierg som jag har nu är väldigt yteffektivt och det är enkelt, svårt att göra fel.

Nya generationen (riktiga) Skimill tror jag har bättre lösning för stavfäste och livslängd på spetsar för det var den svagaste länken på Stadiums "kopia".

Link to comment
Share on other sites

Vi fick en skierg av senaste modell till förra vintern på jobbet . Riktigt lyxigt (tack Vasakronan).

Men tyvärr använder jag den väldigt lite nu eftersom jag hellre åker rullskidor när det går. Den är hur som helst grym att köra intervaller på. Jag tror inte man kan vara "för stark" för den då det mer handlar om intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...