Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snus


patrik

Recommended Posts

Jag vet inte om detta är en tillåten kosttråd, men i mitt fall är det så nära kost som nått annat. Som ni redan förstår snusar jag och inte lite heller och jag vet att det inte är bra både för allmänhälsan och för resulaten i skidspåren. Innan ni säger att det är bara att sluta så kan jag tala om att jag har minsann försökt men det är svårt. Jag slutade tvärt en gång men fortfarande efter 2 !!! år kunde jag vakna kallsvettig på nätterna och det enda jag ville ha var en snus. Jag insåg att jag inte var "mogen" ;) att sluta så jag började tvärt igen. Det var en lång inledning men nu till min fråga: Jag undrar om det finns någon som har snusat som jag och slutat och kunnat se resultat prestationsmässigt. För då skulle det finnas ytterligare en motivation om man skulle bli "mycket" bättre i skidspåret av att sluta. Då kanske det skulle bli lättare att äntligen sluta. Tacksam för svar från folk som har snusat och slutat eller från någon som känner någon som gjort det.
Link to comment
Share on other sites

Jag slutade i våras, skall rapportera mina enorma resultatförbättringar under vintern... ;-).

Själv tycker jag att man bara hör mer och mer om hur själva nikotinet påverkar kroppen negativt. Dålig elasticitet i blodkärlen, stressat hjärta och sämre cirkulation är väl knappast optimalt för varken prestation eller återhämtning. Vad just gäller snus kom det ju nån studie nyss om ett samband med övervikt och dålig blodsockerkontroll (det s.k. "metabola syndromet"). Inget man sätter i samband med toppresultat heller kanske... Sen fryser man ju lättare om tårna om man snusar...

Men jag vet att det är svårt, har nog slutat ca 10 gånger själv... Enligt min erfarenhet går det bäst om man försöker bli en riktig tråkig och jobbig renlevnadsman, åtminstone under en ganska lång övergångsperiod, och undviker passiv rökning så mycket det bara går. Själv håller jag andan när jag passerar entréer där folk står och röker.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...