Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mystiska blåsor i munnen av vasaloppet


rutchkiwi

Recommended Posts

Hej skidforum!

 

Körde öppet spår både i år och förra året, och efter båda loppen har jag fått sjukt ont i ovansidan av gommen efter ungefär en dag... satt kvar i ungefär en-två veckor förra året och totalsabbar återhämtningen och livet i allmänhet!

 

En läkare jag snackade med trodde att det berodde på vätskebrist, och att slemhinnorna då ger vika under loppet. (tyckte jag drack rätt bra, 4 koppar på varje station iaf).

 

Någon som har varit med om detta och har några tips för att undvika nästa år?

 

Grymt forum förresten!

Link to comment
Share on other sites

Har du testat sportdrycken/blåbärssoppan under träning före loppen, det kanske är något ämne i dem som du är känslig för. Eller har du intagit något nytt efter de båda loppen, som du inte är van vid. Ibland kan man få ont i övre gommen av något man suger på textablett el dyligt, inget som du sugit på under loppen ? Eller druckit för varmt, så du bränt dig ?

Om man tänkt igenom allt vad man gjort under och efter loppet är det lättare för en läkare att ställa en diagnos. (jag är ingen läkare, men har en syster som varit)

Link to comment
Share on other sites

Hmm blåbären och buljongen borde inte vara något, skulle vara sportdrycken i sådant fall.. Men känns lite konstigt att den skulle orsaka mina problem, är inte allergisk mot något vad jag vet. Inga sugtabletter och ingen bränning vad jag kan komma ihåg!
Link to comment
Share on other sites

Jag fick ont i gommen under lopp men det gick över till dagen efter.

Nån sorts irritation har det ju blivit, tror det är för att man sugit kalluft i flera timmar.

Gick hårt åt några gånger hade håll i hela andningsapparaten sista 20km, det släppte först efter några timmar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ofta irritation i gommen, inte riktigt halsen utan lite ovanför s.a.s. Känns ju lite dåligt men verkar inte vara något problem för mig, har jag märkt nu. Alltså som att jag skulle vara sjukt.

 

Vet inte vad det beror på, känsliga slemhinnor har jag i a f..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...