Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Konstsnö året runt


xski

Recommended Posts

Många är fokuserade på skidtunnlar och snökanoner.

 

1. Snökanoner blir en riskabel investering då dom fortfarande inte kan garantera snö i Stockholmsområdet eller söder ut då man behöver ha ca -5 grader för att kunna tillverka snö kostnadseffektivt.

 

2. Skidtunnel är dels en investering som är extremt kostsam samtidigt som driftskostnaden är hög i förhållande till vad intäkterna blir på ett år. Åkupplevelsen i en skidtunnel är ganska medioker dessutom om man betänker alternativet att åka i naturen.

 

Det alternativ som jag har tagit fram bygger på att man använder sig av ett befintligt skidspår, helst med belysning i längderna 1, 2, 3, 5 och 10km slingor.

 

Snöproduktion sker året runt vid vilken temperatur som helst med samma höga kvalitet som en snökanon maximalt kan ha. Inga problem att ha snö året runt, men i praktiken kanske man har spår 1, 2 och 3 km ifrån 1:a Sept. och resten ifrån 1:a Okt. Snön fungerar utmärkt enligt erfarenhet upp till 20 plusgraders utomhustemperatur, men kanske inte så många som vill åka mitt i sommaren.

 

För att finansiera behöver man ha betalspår men betänk att i förhållande till en fjuttig skidtunnel på nån kilometer ha tillgång till full-längdsspår med 6m bredd.

 

Investeringen är i samma härad som Högbo bruk hade för sin Cooltrack bana, det här inte en sådan, de har ju visat sig fungera dåligt då det regnar och fryser till under.

 

Vad säger Ni garanterad säsongspremiär varje år.

 

Mvh

 

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Många är fokuserade på skidtunnlar och snökanoner.

 

1. Snökanoner blir en riskabel investering då dom fortfarande inte kan garantera snö i Stockholmsområdet eller söder ut då man behöver ha ca -5 grader för att kunna tillverka snö kostnadseffektivt.

 

2. Skidtunnel är dels en investering som är extremt kostsam samtidigt som driftskostnaden är hög i förhållande till vad intäkterna blir på ett år. Åkupplevelsen i en skidtunnel är ganska medioker dessutom om man betänker alternativet att åka i naturen.

 

Det alternativ som jag har tagit fram bygger på att man använder sig av ett befintligt skidspår, helst med belysning i längderna 1, 2, 3, 5 och 10km slingor.

 

Snöproduktion sker året runt vid vilken temperatur som helst med samma höga kvalitet som en snökanon maximalt kan ha. Inga problem att ha snö året runt, men i praktiken kanske man har spår 1, 2 och 3 km ifrån 1:a Sept. och resten ifrån 1:a Okt. Snön fungerar utmärkt enligt erfarenhet upp till 20 plusgraders utomhustemperatur, men kanske inte så många som vill åka mitt i sommaren.

 

För att finansiera behöver man ha betalspår men betänk att i förhållande till en fjuttig skidtunnel på nån kilometer ha tillgång till full-längdsspår med 6m bredd.

 

Investeringen är i samma härad som Högbo bruk hade för sin Cooltrack bana, det här inte en sådan, de har ju visat sig fungera dåligt då det regnar och fryser till under.

 

Vad säger Ni garanterad säsongspremiär varje år.

 

Mvh

 

Jonas

Ok... Vad har du för revolutionerande lösning? Flera veckor till första april...

Link to comment
Share on other sites

Snöproduktion sker året runt vid vilken temperatur som helst med samma höga kvalitet som en snökanon maximalt kan ha. Inga problem att ha snö året runt, men i praktiken kanske man har spår 1, 2 och 3 km ifrån 1:a Sept. och resten ifrån 1:a Okt. Snön fungerar utmärkt enligt erfarenhet upp till 20 plusgraders utomhustemperatur, men kanske inte så många som vill åka mitt i sommaren.

Låter som en lysande idé, men du får gärna utveckla hur du tänkt gå till väga.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr måste jag hålla inne med informationen då jag i nuläget söker kloka investerare samt mark att kunna anlägga på.

 

Om Ni har tillgång till mark och investeringsmedel så är jag öppen för att presentera lösningen.

 

Jag kan också säga att denna lösning betalar av sig själv (ROI) return of investment på 3 år utan några överdrivna siffror gällande besökare. Siffrorna bygger på verkliga siffror från de Finska anläggningarna samt Torsby.

 

Lösningen blir den första i världen och den första i Sverige så jag kan utan tvekan säga att reklamvärdet i sig ungefär kommer motsvara investeringskostnaden då detta kommer bevakas av de stora kanalerna och tidningarna runt om i världen.

 

Perfekt för den kommun som verkligen vill sticka ut och vara först.

 

Eller för den investerare som vill bli motsvarigheten till Ski-Star inom längåkning.

 

Mvh

 

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Det jag kan tänka mig är att man tillverkar snön i en jättelika silobyggnad, där det är tillräckligt många minusgrader för att vattnet skall frysa till snö, innan det når botten. Snön transporteras sedan ut till skidspåren genom att man tar snö från bottendelen av silon.
Link to comment
Share on other sites

I 20 graders värme och ingen tjäle i marken får man nog tillverka snön hur man vill men väl på marken blir det sörja på en halv dag. Brukar man inte köra ut lite sparad snö i Mora och åka på mitt i sommaren. Hur länge brukar den snön vara åkbar?

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Det jag kan tänka mig är att man tillverkar snön i en jättelika silobyggnad, där det är tillräckligt många minusgrader för att vattnet skall frysa till snö, innan det når botten. Snön transporteras sedan ut till skidspåren genom att man tar snö från bottendelen av silon.

Det finns redan kommeriselle grejor, vatten förångas i vacuum och kyls så att det faller ut som snö som sedan skyfflas ut dit set ska. Men det kostar. Och snö smälter ju som bekant i värme. Så det genialiska vi med spänning väntar på måste nästan ligga i att få snön att ligga kvar på backen till rimliga kostnader.

Link to comment
Share on other sites

Det finns redan snökanoner med kylaggregat som gör snö i plusgrader, men dem är dyra både att köpa och köra.

Sedan är snötilverkningen som sådan egentligen inget problem, i pricnip har redan nästa alla svenska kommuner snö som inte används iform isskrap från ishallar men endast ett fåtal utnyttjar det.

Edited by kustlöparen
Link to comment
Share on other sites

Kan man spara snö eller tillverka snö i plusgrader går det nog att förlänga säsongen rejält, bara man gör snöbädden rejält tjock. Slask/is/vatten i spåret blir det om snölagret är för tunt och smältvattnet inte rinner bort. 150 cm tjock packad konstsnöbädd på dränerat underlag tål många blåsiga 10-gradersdagar om spåret ligger i vind- och solskyddad terräng! Många konstsnöanläggningar lägger för tunn snöbädd för att göra spåret så långt som möjligt. Sen måste man fylla på Med snö efter varje töväder, vilket naturligtvis blir dyrare.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tyvärr måste jag hålla inne med informationen då jag i nuläget söker kloka investerare samt mark att kunna anlägga på.

 

Om Ni har tillgång till mark och investeringsmedel så är jag öppen för att presentera lösningen.

Vi har allt det där - samt en "affärsplan". Dessutom ett "kund-underlag" som heter duga. Du får mejla mig om du har en mirakel-lösning. Men jag varnar dig att vi är rätt bra pålästa :) och dessutom har en realistisk syn på bärkraft och lönsamhet.

 

Vi har t ex redan avfärdat tanken att använda jordvärme-anläggningar för att kyla marken. Så om det är det du tänker på så får du allt vara MER påläst än oss om du ska kunna imponera. Väntar med spänning...

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr måste jag hålla inne med informationen då jag i nuläget söker kloka investerare samt mark att kunna anlägga på.

 

Om Ni har tillgång till mark och investeringsmedel så är jag öppen för att presentera lösningen.

Vi har allt det där - samt en "affärsplan". Dessutom ett "kund-underlag" som heter duga. Du får mejla mig om du har en mirakel-lösning. Men jag varnar dig att vi är rätt bra pålästa :) och dessutom har en realistisk syn på bärkraft och lönsamhet.

 

Vi har t ex redan avfärdat tanken att använda jordvärme-anläggningar för att kyla marken. Så om det är det du tänker på så får du allt vara MER påläst än oss om du ska kunna imponera. Väntar med spänning...

Skräm nu inte denna uppfinnare med varningar. Låt honom boka ett förutsättningslöst möte med dig och så får du själv bedömma om det är bra eller dåligt. Även om ni rejectar idén så kanske ni får nya uppslag för att komma framåt.

 

Kul i alla fall att det finns folk som jobbar på detta, både uppfinnare och entreprenörer. Mer snö åt folket!

Link to comment
Share on other sites

tekniken att tillverka snö i +20 finns redan men problemet är de höga kostnaderna. Att tillverka snön pä vintern vid -15 och sedan lagra den till hösten är että billigare/bättre alternativ men kanske uppfinnaren har hittat på något nytt som inte följer fysikens lagar?
Link to comment
Share on other sites

En tanke som slagit mig är det kanske finns något sätt att höja vattnets fryspunkt (någon typ av kemikalier). Att sänka fryspunkten med hjälp av olika alkoholer är ju ingen konst.. Men om det finns någon fysik- eller kemiprofessor på forumet som kan svara på detta vore det ju intressant!
Link to comment
Share on other sites

Jag såg att man sprutade snö i Ramsau på Glaciären i +10 grader... nån som kan förklara de??

Man blandar i någonting som ändrar smältpunken, enkelt i teorin men svårare att hitta ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt där egenskapen på resultatet blir tillräckligt likt snö.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg att man sprutade snö i Ramsau på Glaciären i +10 grader... nån som kan förklara de??

Man blandar i någonting som ändrar smältpunken' date=' enkelt i teorin men svårare att hitta ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt där egenskapen på resultatet blir tillräckligt likt snö.[/quote']

Det finns snökanoner med kylagregat som kyler vattnet, dessa funkar ju i plusgrader, men frågan är om man blandar i något i vattnet för det är ju ändå ingen hit att göra snö i +10, den lär ju inte bli långvarig om inte kylas väntas. Dessa kanoner används nog när kyla väntas eller när det är runt nollan.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

min ide som jag är mitt uppe i att relisera är mer av ett koncept av olika tekniker som jag kombinerar och inte en ny uppfinning.

 

Kombinationen är oslagbar, men det bygger på att du tar betalt för skidåkningen.

 

Kostnaden per tillverkad m3 är mycket hög, men i jämförelse med en skidtunnel är den årliga driftskostnaden av denna anläggning mellan 1/10 - 1/20 del om du håller öppet 1:a September till sista April.

 

Jag har två varianter.

 

1. En fast anäggning som kan producera väldigt mycket snö (900m3/dygn), kräver dock byggnadslov och är en rejäl investering på mellan 16-20 MSEK. Kostnad per m3 exkl. räntor och amortering ca 10 SEK/m3.

 

2. En mobil lösning bestående utav 2 st 40 fots containers som inte kräver byggnadslov och som kan flyttas hyfsat enkelt. Kostnad 2 MSEK och tillverkar 360m3/dygn. Kostnad 50 SEK/m3.

 

Då man under en säsong på en 3 km slinga ungefär kommer behöva 10.000 m3 så blir tillverkningskostnaden hög. Förslag 1 har en ROI på ungefär 12 månader och förslag 2 har en ROI på mellan 2-4 veckor i början av första säsongen, förutsätter dock att anläggningen ligger nära en storstad som Stockholm, Göteborg t.ex.

 

Mvh

 

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

min ide som jag är mitt uppe i att relisera är mer av ett koncept av olika tekniker som jag kombinerar och inte en ny uppfinning.

 

Kombinationen är oslagbar, men det bygger på att du tar betalt för skidåkningen.

 

Kostnaden per tillverkad m3 är mycket hög, men i jämförelse med en skidtunnel är den årliga driftskostnaden av denna anläggning mellan 1/10 - 1/20 del om du håller öppet 1:a September till sista April.

 

Jag har två varianter.

 

1. En fast anäggning som kan producera väldigt mycket snö (900m3/dygn), kräver dock byggnadslov och är en rejäl investering på mellan 16-20 MSEK. Kostnad per m3 exkl. räntor och amortering ca 10 SEK/m3.

 

2. En mobil lösning bestående utav 2 st 40 fots containers som inte kräver byggnadslov och som kan flyttas hyfsat enkelt. Kostnad 2 MSEK och tillverkar 360m3/dygn. Kostnad 50 SEK/m3.

 

Då man under en säsong på en 3 km slinga ungefär kommer behöva 10.000 m3 så blir tillverkningskostnaden hög. Förslag 1 har en ROI på ungefär 12 månader och förslag 2 har en ROI på mellan 2-4 veckor i början av första säsongen, förutsätter dock att anläggningen ligger nära en storstad som Stockholm, Göteborg t.ex.

 

Mvh

 

/Jonas

Hej Jonas.

 

Vad jag förstår av detta är det en IDE Snowmaker vi talar om (förslag 1). För att få bästa ekonomi på det borde man förlägga anläggningen vid en befintlig slalombacke och dela på kostnaden för investering med dem (all snö man behöver kan ju tllverkas på endast ett par veckor). Finns en befintlig konstsnöanläggning kan ju den också nyttjas under den kalla perioden. Väsjöbacken i Sollentuna har ett bra läge! Där finns allt som behövs för ett sånt här projekt!

Link to comment
Share on other sites

Då man under en säsong på en 3 km slinga ungefär kommer behöva 10.000 m3 så blir tillverkningskostnaden hög.

Vad räknar du med då? Du skrev tidigare 6 meter brett spår och i så fall blir det totala snölagret 55 cm vilket jag tycker verkar vara alldeles för lite om det ska räcka en sesong med många plusgrader och regn. Hur tjockt lager snö behöver man om man ska ha spår från september?

Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

 

min ide som jag är mitt uppe i att relisera är mer av ett koncept av olika tekniker som jag kombinerar och inte en ny uppfinning.

 

Kombinationen är oslagbar, men det bygger på att du tar betalt för skidåkningen.

 

Kostnaden per tillverkad m3 är mycket hög, men i jämförelse med en skidtunnel är den årliga driftskostnaden av denna anläggning mellan 1/10 - 1/20 del om du håller öppet 1:a September till sista April.

 

Jag har två varianter.

 

1. En fast anäggning som kan producera väldigt mycket snö (900m3/dygn), kräver dock byggnadslov och är en rejäl investering på mellan 16-20 MSEK. Kostnad per m3 exkl. räntor och amortering ca 10 SEK/m3.

 

2. En mobil lösning bestående utav 2 st 40 fots containers som inte kräver byggnadslov och som kan flyttas hyfsat enkelt. Kostnad 2 MSEK och tillverkar 360m3/dygn. Kostnad 50 SEK/m3.

 

Då man under en säsong på en 3 km slinga ungefär kommer behöva 10.000 m3 så blir tillverkningskostnaden hög. Förslag 1 har en ROI på ungefär 12 månader och förslag 2 har en ROI på mellan 2-4 veckor i början av första säsongen, förutsätter dock att anläggningen ligger nära en storstad som Stockholm, Göteborg t.ex.

 

Mvh

 

/Jonas[/quote']

Hej Jonas.

 

Vad jag förstår av detta är det en IDE Snowmaker vi talar om (förslag 1). För att få bästa ekonomi på det borde man förlägga anläggningen vid en befintlig slalombacke och dela på kostnaden för investering med dem (all snö man behöver kan ju tllverkas på endast ett par veckor). Finns en befintlig konstsnöanläggning kan ju den också nyttjas under den kalla perioden. Väsjöbacken i Sollentuna har ett bra läge! Där finns allt som behövs för ett sånt här projekt!

Förutom intresset av att göra längdskidspår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...