Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Konstsnö året runt


xski

Recommended Posts

Hej,

 

IDE har en annorlunda teknologi och påstår att snötillverkningen blir en aning mer kostnadseffektiv (1 EUR/m3) än andra lösningar, men i IDE siffrorna har du inte kostnaden för att kyla vattnet till under 5 grader celsius. I slutändan blir IDE snarare en av de dyrare per m3 när du räknar in vad den årliga räntan samt amortering är. Anläggningskostnaden är mellan 2-3 M$ enligt den offert jag har.

 

Gällande Växsjöbacken så har jag varit i kontakt med dom, du behöver byggnadslov, politiskt beslut gällande ta betalt i spår samt att beslutet att investera 10 MSEK i ny lift samt ett par snökanoner tog 4 år för dom att utreda innan dom förra året verkställde.

 

Mitt förslag 2 är reviderat då jag vid en nogrannare beräkning av elförbrukningen får kostnaden per m3 mellan 14-25 SEK och slår IDE gällande ekonomi då anläggningskostnaden är ca en tiondel, den kan producera upp till 500 m3/dygn. Är i standard container och kan flyttas, går att göra som en mobil lösning också.

 

Det finns inga genvägar till snötillverkning, oavsett metod så åtgår det exakt samma energimängd för att frysa vattnet, däremot har olika metoder förfinats i olika grad och därav så finns det skillnader i effektivitet, men då investeringskostnaden för de olika metoderna skiljer sig dramatiskt så blir det inte avgörande ifall den ena anläggningen drar 20% mer elektricitet än den andra.

Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

 

min ide som jag är mitt uppe i att relisera är mer av ett koncept av olika tekniker som jag kombinerar och inte en ny uppfinning.

 

Kombinationen är oslagbar, men det bygger på att du tar betalt för skidåkningen.

 

Kostnaden per tillverkad m3 är mycket hög, men i jämförelse med en skidtunnel är den årliga driftskostnaden av denna anläggning mellan 1/10 - 1/20 del om du håller öppet 1:a September till sista April.

 

Jag har två varianter.

 

1. En fast anäggning som kan producera väldigt mycket snö (900m3/dygn), kräver dock byggnadslov och är en rejäl investering på mellan 16-20 MSEK. Kostnad per m3 exkl. räntor och amortering ca 10 SEK/m3.

 

2. En mobil lösning bestående utav 2 st 40 fots containers som inte kräver byggnadslov och som kan flyttas hyfsat enkelt. Kostnad 2 MSEK och tillverkar 360m3/dygn. Kostnad 50 SEK/m3.

 

Då man under en säsong på en 3 km slinga ungefär kommer behöva 10.000 m3 så blir tillverkningskostnaden hög. Förslag 1 har en ROI på ungefär 12 månader och förslag 2 har en ROI på mellan 2-4 veckor i början av första säsongen, förutsätter dock att anläggningen ligger nära en storstad som Stockholm, Göteborg t.ex.

 

Mvh

 

/Jonas[/quote']

Hej Jonas.

 

Vad jag förstår av detta är det en IDE Snowmaker vi talar om (förslag 1). För att få bästa ekonomi på det borde man förlägga anläggningen vid en befintlig slalombacke och dela på kostnaden för investering med dem (all snö man behöver kan ju tllverkas på endast ett par veckor). Finns en befintlig konstsnöanläggning kan ju den också nyttjas under den kalla perioden. Väsjöbacken i Sollentuna har ett bra läge! Där finns allt som behövs för ett sånt här projekt!

Håller med om att man nog aldrig kan få så bra ekonomi som om man samkör med en slalombacke. Ett minus för Väsjöbacken (som oftast är först med snön i Sthlm, o har gott om vatten) är nog att det kommer att byggas en massa där runtikring och att det är en j-a massa folk som går i skidspåren där eftersom de är vana att rasta hundar. jogga o promenera i de spåren. Men annars är det ju hyfsat nära stan. Synd att inte Jarlabanke har nån backe intill att samarbeta med!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

glömde svara angående spårbredd.

 

Nu har jag ett spår på gång i närheten av Stockholm och där klarar man 4m bredd utan att göra något.

 

Jag har tänkt att initialt lägga 75cm vilket gör ca 9000m3.

Sedan får man förmodligen i alla fall en gång i veckan under september och oktober lägga på kanske 500m3. Den viktigaste faktorn är den upplevda kvaliten, så det får avgöra hur mycket och hur ofta.

 

Har svårt att tro att 75cm räcker hela säsongen.

 

I ett tidigare svar i denna tråd var det en som skrev 125cm eller liknande.

 

Samtidigt vill man nog i alla fall lägga på fräsch snö varje vecka då den annars kommer och bli extremt skitig av nedfallande bark, barr t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

glömde svara angående spårbredd.

 

Nu har jag ett spår på gång i närheten av Stockholm och där klarar man 4m bredd utan att göra något.

 

Jag har tänkt att initialt lägga 75cm vilket gör ca 9000m3.

Sedan får man förmodligen i alla fall en gång i veckan under september och oktober lägga på kanske 500m3. Den viktigaste faktorn är den upplevda kvaliten, så det får avgöra hur mycket och hur ofta.

 

Har svårt att tro att 75cm räcker hela säsongen.

 

I ett tidigare svar i denna tråd var det en som skrev 125cm eller liknande.

 

Samtidigt vill man nog i alla fall lägga på fräsch snö varje vecka då den annars kommer och bli extremt skitig av nedfallande bark, barr t.ex.

Låter intressant, vilken sida om stan handlar det om? När du skriver tjocklek i cm är det innan eller efter packning? Hur mycket blir det kvar av 75cm "lös" snö när pistmaskinen kört? Jag tror på en "riktig" konstsnöanläggning som en klart bättre lösning än en skidtunnel.

Link to comment
Share on other sites

Låter intressant, vilken sida om stan handlar det om? När du skriver tjocklek i cm är det innan eller efter packning? Hur mycket blir det kvar av 75cm "lös" snö när pistmaskinen kört? Jag tror på en "riktig" konstsnöanläggning som en klart bättre lösning än en skidtunnel.

konstsnoe aer raett kompakt, blir inte just hoppackad av pistmaskin.

Link to comment
Share on other sites

Låter intressant' date=' vilken sida om stan handlar det om? När du skriver tjocklek i cm är det innan eller efter packning? Hur mycket blir det kvar av 75cm "lös" snö när pistmaskinen kört? Jag tror på en "riktig" konstsnöanläggning som en klart bättre lösning än en skidtunnel.[/quote']

konstsnoe aer raett kompakt, blir inte just hoppackad av pistmaskin.

Konstsnö är som sagt rätt kompakt och håller ca 4 gånger längre än natursnö.

Alltså motsvarar 25 cm konstsnö ca. 1 meter natursnö ur smältningssynpunkt

Opackad snö förstås

Edited by wille
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Många tänker på det Israeliska företaget IDE som har en anläggning för ca 21 MSEK som gör ca 1.000 m3 snö per dygn oavsett utomhustemperatur.

Dels krävs det stora investeringsmedel, men du behöver också ha bl.a. byggnadstillstånd samt byggnader för den utrustningen och den är ju inte flyttbar på något sätt.

 

Mitt koncept har ingenting med det företaget att göra och inte heller något annat företag i världen som har sådana liknande lösningar.

 

Jag har tagit fram ett helt eget koncept som är först i världen och först i Sverige, konceptet bygger på standardiserade komponenter tagna ifrån olika industrier som medgör snötillverkning året runt.

 

Konceptet bygger på 4 del komponenter:

 

1. I konceptet använder man sig utav en pistmaskin för att knuffa snön runt hela spåret, redan här blir då folk skeptiska, för på de ställen idag där man lägger ut snö så gör man ju det med lastare och lastbilar, nackdelen med det är att elljusspåret måste förstärkas, breddas, göra vändplatser alternativt ha en väg bredvid elljusspåret för lastbilarna och du drar på dig kostnader för detta.

En pistmaskin måste du ha i vilket fall för att verkligen kunna göra spår, fräsa med hög kvalitet. Ring till en pistmaskinsleverantör och fråga vad en pistmaskin huvudsakligen är byggd för, jag kan avslöja för dig att den är byggd för att knuffa snö uppför skidbackar som skidåkare har sladdat ner tidigare. Den kan per tur (Blir många turer) ta ca 5-8 m3, pistmaskinen är snabb, vänder på en femöring och kan backa lika snabbt som den kör framåt samt att den har ett extremt lågt marktryck vilket gör att du inte förstör marken var du än åker.

En proffsig pistmaskinförare knuffar 1.000 m3 snö på mellan 6-8 timmar. Med den här lösningen får den dyra pistmaskinen utföra två moment istället för bara ett.

 

2. Snötillverkningsutrustningen kan jag inte orda så mycket om mer än att den består av tre delar som kopplas samman, alla tre är standardkomponenter tagna ifrån olika industrier. Vi kommer ha en acceptanstest under våren 2013 i England alternativt Tyskland. Det företag som står för den största komponenten är värd för acceptanstesten och dom står för alla ingående beräkningar, det är ett stort ingenjörsföretag, jag har delvis sponsring till testen och delvis betalar jag den själv.

Den designas för att klar 1.000 m3 per dygn oavsett utomhustemperatur, anläggningen är mycket mobil och kan därmed flyttas mellan 2-4 kunder under en säsong, d.v.s. om man lägger 50cm djupt, 4m bred, 3.000m långt så åtgår det 6.000 m3 teoretiskt och kanske 8.000 m3 i praktiken. Om man t.ex. kör 14 dygn hos första kunden för att hos nästa köra ca 14 dygn så har vardera kunden ca 14.000 m3 snö vilket kanske räcker hela säsongen, om inte så flyttar man tillbaka utrustningen till den som eventuellt behöver den. Den designas för att dra mindre än 500kW vilket just IDE’s anläggning gör, i nuläget enligt beräkningarna är vi uppe i över 200 kW och jag utgår ifrån att den kommer sluta någonstans mellan 300 – 400 kW.

 

3. Självklart kommer spåren inte vara superhårda när utomhustemperaturen i Oktober pendlar mellan 7-15 grader Celsius och ibland varmare, man kommer att få pista 2 kanske 3 gånger om dagen. Självklart får man lägga på ny snö konstant då den smälter, fördelen med detta är ju att snön inte blir skitig då det kommer ny snö hela tiden. Lägger man 50-60cm djupt så kommer det att dränera bra och inte bli alltför blött i spåret.

Men ibland inför tävlingar samt helger kanske man vill hårdgöra spåren, här har jag en helt ny teknik som jag kommer att patentera, den superfryser verkligen spåren och håller ca 6-8 timmar i 10 plusgrader.

Kostnaden ligger kring 1000 SEK per kilometer och utrustningen sitter på pistmaskinen, så frysningen sker direkt efter spårningen, här kommer fler tester att utföras under nästa säsong. Tekniken är beprövad inom andra industrier.

 

4. Konceptet bygger inte på att jag ska sälja eller hyra ut utrustningen. Varför? Säljcykeln blir alldeles för lång med kommuner som ska ha sina beslut och utredningar eller klubbar som inte har pengarna.

Samt misstron mot konceptet som man självklart kommer att möta, därför så ställer jag ut alla ovanstående komponenter utan att kommunen eller klubben behöver investera en endaste krona.

Däremot tar jag betalt per skidåkare som ska åka med samma prislista som Högbo Bruk applicerar i sin anläggning. Jag behöver varken ta ut mer eller mindre, del av vinsten kommer jag återföra till klubben/kommunen för investering i dito.

I övrigt måste man som kund tillse att el och vatten finns tillgängligt, inget annat. Avgiften för el och vatten står jag för, d.v.s. så står jag för alla rörliga och fasta kostnader.

 

Det är nu en klubb och kommun i Uppland som satsar på att göra detta koncept med färdigt spår och snö till 1:a Oktober 2013 och nu är det verkligen läge att hänga på, min bedömning är att upp till 4 kunder kan vara med, men att man första säsongen begränsar till 2 så att man verkligen klarar åtaganden och kvalitet.

 

Hemsida och företagsregistrering samt nya mail adresser o.s.v. kommer under hösten.

Link to comment
Share on other sites

Låter grymt spännande :D

 

Om jag förstår det rätt så ska du med samma anläggning serva de 2 kunder du eftersöker? Om den ena ligger i Uppland kanske inte Södertälje är ett givet 2:a val?

 

Du skriver om något som "superfryser" spåren, gissar att det är någon kemikalie som du då sprutar ut. Miljö?

Att dra om spåren 2-3ggr/dag när det är varmt undrar jag om det fungerar, vet att de i Torsby säger att det inte går att ens 1ggr/dag dra om spåren då de faller sönder till "socker". Har du hört samma sak?

Link to comment
Share on other sites

Det är spännande och riktigt roligt:-)

 

Tvärtom kan Södertälje vara förträffligt för att serva åkare Söder om Stockholm.

Utrustningen är Mobil och tar förmodligen en dag att montera ner skicka på lastbil samt sätta upp igen så det är inga problem.

 

Inget salt ingen kemikalie, ingen miljöpåverkan utan en naturlig produkt från moder jord.

 

Ska undersöka svårigheten med spårning vid varm väderlek och hur kan man ta sig runt det eventuella faktumet. Hur man än gör så kommer det bli lösare spår såvida man inte fryser det som jag tänker göra, däremot är det ingen lösning för varje dag utan mer inför helger eller tävlingar.

 

När snön blir för grovkornig och vid varm väderlek så kommer sockereffekten, eftersom jag tillverkar snö efter behov och kan bestämma snökvaliteten från traditionell grov konstsnö till med puderaktig så kan man tillsätta ett nytt lager snö oftare för att komma runt problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...