Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 - Hur gick det för er?


enannanman

Recommended Posts

Åkte på 5:34 från led 5, placering 2821. Väldigt nöjd med dagen i stort även om jag fick pisk i alla uppförsbackar. Blev rejält knäckt av risbergsbackarna som jag glömt hur långa de var... Förbättrade min tid med ganska precis 5 timmar från förra året, och antagligen en 12000 placeringar. Tänkte köra samma bättring procentuellt nästa år ;)
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply
4:35 placering 604. Givetvis otrooooligt nöjd med dagen, skidorna och dagsformen. Känner mig som Super-Mario nu :)

Försökte hänga på dig men orkade inte dessutom hade du grymt glid! Det var väl våra pass i Långberget som gjorde susen. Var väldigt klen uppåt i år, börjar ju bli gammal men är ändå väldigt nöjd på ny rekordtid 4:39 och min tredje bästa placering 711.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde mitt första Vasalopp och kom i mål på 5:42! Startade i slutet på led 5, men hade riktigt dåligt glid hela vägen. Hade endast stålsicklat skidorna själv. Känns ändå som jag gjorde ett av mina livs prestationer efter förutsättningarna.
Link to comment
Share on other sites

Är supernöjd!

 

Startade i led 10 och fick köa i backen i 1:15 upp till högsta punkten!

 

Efter backen började jag kryssa mellan spåren tills jag hittade ett spår som var helt fritt... Det som var längst till höger!?!

 

Låg och växlade mellan de två-tre yttersta till höger fram till Mångsbodarna nånstans. Suck, alla verkade ha en övertro på sin förmåga eller så var de bara rädda för att byta spår?

 

Gick i mål på 8:22 och körde in nästan 2000 placeringar från Smågan till målet så jag är ändå nöjd!

Link to comment
Share on other sites

4:35 placering 604. Givetvis otrooooligt nöjd med dagen' date=' skidorna och dagsformen. Känner mig som Super-Mario nu :)[/quote']

Jag vill tacka Brazan för grundvallningen och rillningen. Funkade fantastiskt.

Hur var ditt glid preppat då ink rill Super Mario galaxy :-) ?

Link to comment
Share on other sites

Jag kom in på 6.42, plac 284 i damklassen och 6037 totalt från mitten på led 6, är riktigt nöjd! Krossade min ÖS-tid från 2010 som var 7.48. Detta trots en förkylning som kom i onsdags, var rejält täppt i näsan, tog rätt slut uppför men så fort det blev stakning plockade jag :) så efter en tung resa Oxberg-Hökberg så gick det fint sista biten speciellt efter att jag fick druvsocker och nån blandning av kaffe och cola med 15 km kvar på en klubbkontroll :)

 

Dessutom stolt över att ha vallat själv, med mkt stöd från vallatråden här på skidforum. Hade bra fäste hela vägen, tunt med toko grön samt KR30 ihopvärmt i botten sen ett par lager VR40. Hade även bra glid, inte bäst men bland de bästa 20-30 procenten bland de som åkte runt mig, där körde jag grafit och sen två lager ski go högflour blå samt rillning rak 2mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag kom in på 6.42, plac 284 i damklassen och 6037 totalt från mitten på led 6, är riktigt nöjd! Krossade min ÖS-tid från 2010 som var 7.48. Detta trots en förkylning som kom i onsdags, var rejält täppt i näsan, tog rätt slut uppför men så fort det blev stakning plockade jag :) så efter en tung resa Oxberg-Hökberg så gick det fint sista biten speciellt efter att jag fick dru

vsocker och nån blandning av kaffe och cola med 15 km kvar på en klubbkontroll :)

 

Dessutom stolt över att ha vallat själv, med mkt stöd från vallatråden här på skidforum. Hade bra fäste hela vägen, tunt med toko grön samt KR30 ihopvärmt i botten sen ett par lager VR40. Hade även bra glid, inte bäst men bland de bästa 20-30 procenten bland de som åkte runt mig, där körde jag grafit och sen två lager ski go högflour blå samt rillning rak 2mm.

Jättebra tid Frida!

Det är verkligen perfekt med kaffe/Cola på slutet!

Ett bra tips till alla!

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd: jag körde med Lj03 struktur på nanosonic klisterskidor hf8 o fc8 som glid och fick gjort en klistergrund av toko sen lade jag kr30 och efter infrys 3lager vr40 klossade.

Hade urkasst glid fram till oxberg why?

Vad var vinnar receptet för glidet igår?

5.06 och upp 400pl från i fjol

Precis som du hade jag en ganska grov struktur (B45 från Team Sportia). Jag vill gärna skylla mitt dåliga glid på strukturen i stället för på min vallningsförmåga. Jag tyckte att spåren var kompakta, men inte speciellt grova eller isiga. Dessutom var det länge kallare än jag trodde att det skulle vara. Min gissning är att en finare struktur hade varit bättre, men det finns ju andra här som har rillat rätt grovt och verkar ha haft bra glid. Expertråden på nätet var ju också hårda glidvallor och grov struktur. För min del kanske det trots allt var fästvallningen som var den största boven. Jag är för ovan med klistervallning.

 

Själv hade jag urkasst glid hela vägen och slet väl lite för hårt för att kompensera det, så från Evertsberg och hem var jag rejält mör. Kom in på 6.20 och placering drygt 4800. En 20-30 minuter skulle jag tro att det dåliga glidet kostade

Link to comment
Share on other sites

Körde mitt första Vasalopp, tid 7:14:51 = Supernöjd! Startade från led 8 och körde in ca 1500 placeringar från Smågan.

Kände mig förvånansvärt fräsch, gick väldigt bra uppför, slarvade med vätske- och energiintag i Oxberg dock vilket gjorde att sträckan till Hökberg blev jävlig.

 

Overklig känsla idag när man vaknar och äntligen har åkt Vasaloppet!

Bra jobbat allesammans!!

Link to comment
Share on other sites

Är supernöjd!

 

Startade i led 10 och fick köa i backen i 1:15 upp till högsta punkten!

 

Efter backen började jag kryssa mellan spåren tills jag hittade ett spår som var helt fritt... Det som var längst till höger!?!

 

Låg och växlade mellan de två-tre yttersta till höger fram till Mångsbodarna nånstans. Suck, alla verkade ha en övertro på sin förmåga eller så var de bara rädda för att byta spår?

 

Gick i mål på 8:22 och körde in nästan 2000 placeringar från Smågan till målet så jag är ändå nöjd!

Jag känner igen mig, otroligt frustrerande! Det ser precis ut som i stockholmstrafiken, så man hade en viss vana :-)

Fina spår halva loppet, sen mest som strösocker.

 

Gick i mål på 7:47, plac. 8364. Nöjd!

Link to comment
Share on other sites

4:45 plats 891. Riktigt nöjd. Kunde åka på bra både på slättan och uppför så länge vallan satt kvar (ca 65km). Var nämligen en av få? som trotsade klistret.

 

Att mötas av solen och klarblå himmel efter första backen var/är super!

Link to comment
Share on other sites

Grattis allihop till fina resultat och att ni deltog i tidernas snabbaste Vasalopp! Är riktigt avundsjuk på er som deltog i årets fina lopp.

 

Lyckades inte själv ladda om när jag nådde mitt mål under 5h med 4.55 förra året, men ångrar mig nu när jag ser att min placering 588 förra året motsvarade en tid på 4.34 i år.

 

Nu ser jag fram emot lite go rullskidsträning. Kanske kör Öresund runt eller liknande. Suget på 2013 års Vasalopp kanske kommer smygande då.

 

Extra grattis till er i min tidigare klubb Borås Gif och till er i min nuvarande klubb Björnstorps if till fina tider. Vi kanske syns på några träningar och tävlingar framöver.

Link to comment
Share on other sites

Mitt första Vasalopp och jag kan inte annat än känna sig nöjd. Fast när man läser folks tider här känner man sig riktigt usel:)

Startade i led 8 och körde in ca 550 placeringar från Smågan och slutade på tiden 7.36. Kroknade helt efter Eldris och förlorade nästan 200 placeringar sista km in mot mål.

Tappade alltid uppför och blev ofta omkörd av 80 åriga veteraner i uppförsbackarna. Dålig grundträning? för dålig uppladdning? Men på flacka partier kunde jag avancera med dubbelstakning.

Glidet var kanon, kuzmin+rill. Stod på näsan två gånger för att jag höll på att glida in i folk utför och är för dålig på att byta spår.

Link to comment
Share on other sites

4:57, plassering 1305. Havnet helt til venstre etter veiovergangen og ble stående bom stille i flere minutter føltes det som. Mistet mange hundre plasseringer der. Fra toppen kjørte jeg hardt til Smågan og hentet sikkert 200-300 løpere, men det var villmannskjøring og jeg innså at det kjøret orket jeg ikke hele veien alene. Roet meg ned og fikk en fin tur i perfekt vær. Eneste målet ble etterhvert å komme under 5t, så jeg la inn et ekstra gir fra Eldris og inn og plukket vel rundt 80 plasseringer. Neste år skal jeg stå i midten av startleddet, virker som om det er best flyt der.
Link to comment
Share on other sites

4:14 / 245:a. Kom iväg bra i starten och det kändes mycket bra i diagonalåkningen i första backen. Strax innan toppen slog jag upp en gammal vadskada och högerbenet blev obrukbart. Jag fick börja staka och fick göra så hela vägen till Mora.

 

När det var 6 km kvar började kroppen krampa i uppförsbackarna, särskilt magen. Vänstra armbågen började helt ofrivilligt lyftas uppåt!? Förmodligen var det kramp i axelmuskeln som orsakade detta. Jag fick försöka staka på alternativa sätt för att ta mig fram sista kilometrarna.

 

Väldigt nöjd med loppet!

Link to comment
Share on other sites

Körde in på 5,50 från led5 (2,13 bättre än året innan, led7) men körde sönder ena trugan 4kilometer före smågan. Stod 5min i smågan och vänta på att dom skulle byta truga, men dom fick ej bort den, gav mig sen en ny stav, först fel sida, sen fel längd sen och sist med kass kontroll rem. Sluta med att jag arg drog iväg med min trasiga stav (tappa typ 500placeringar). Åkte med den sen till Mora, gick skapligt pga att det var rätt hårt i spåren...

 

Nöjd ändå:)

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha tappat tre trugor och brutit 2 stavar (på riktigt, jag skojar inte. :-S) tog jag mig imål i mitt första VL på 7:36. Hade kanonskidor och gled ikapp allt som var framför hela vägen till mora. Lf6 + Hf6+ Skigo C44 gav kanonglid. Bergfäste hela vägen med Swix grundklister+ tunt lager skarklister. Ingen ifrysning överhuvudtaget. Upplevde kontinuerligt att jag hade superskidor, vilket var ett ljus i mörkret!

 

Om/när jag åker igen blir det mer stakträning innan och se tilla tt hamna i ett bättre startled som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Fiasko. Halsont och allmänt svag. Klev av i Mångsbodarna. Kom annars iväg fint från led 6 och allt var väl egentligen upplagt för en tidsmässig succé. Noterade efteråt trots att jag körde endast 24 km att skidorna hade den där jobbiga vita färgen på glidytorna. Mikrohår antar jag. Men varför och är det nåt i prepareringen som kan ha gått fel?
Link to comment
Share on other sites

Körde in på 5.14. En förbättring med 3 timmar och 26 minuter från fjolåret. Kändes härligt!

Dock upplevde jag, som de flesta andra, att klistret sög väldigt mycket. Fick inget släpp på skidorna. De gick dock väldigt bra i utförskörningar. Hade dessutom dåligt fäste, så diagonala vara bara att glömma. Stakade nästan hela vägen utom i de brantaste backarna där man fick gå ur spår och försöka småspringa upp istället.

 

Skulle skippat klistret och bara kört burkvalla. Hade kanske räckt till Risberg. Tror det hade avsevärt förbättrat glidet!!!

Men man lär sig hela tiden nåot nytt... :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...