Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 - Hur gick det för er?


enannanman

Recommended Posts

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

5:12 från led fem och placering 1916 (1871 i H21). Pers med 1:18.

 

Kanonskidor som Vasasvahn fixat till. Han täckte klistret med burk så inget sug. Lägg därtill monsterglid och vips så var man snabbast på myrarna...i alla fall ifrån mitt läge. Bättre läge nästa år (avancerade till led 3) så då slipper man sick-sacka bland långsammare åkare. Hade samma erfarenhet som någon annan här i tråden, nämligen att det går nästan snabbast längst till högre. Körde övervägande där fram till Evertsberg. Essingeledssyndromet...

Link to comment
Share on other sites

5:12 från led fem och placering 1916 (1871 i H21). Pers med 1:18.

 

Kanonskidor som Vasasvahn fixat till. Han täckte klistret med burk så inget sug. Lägg därtill monsterglid och vips så var man snabbast på myrarna...i alla fall ifrån mitt läge. Bättre läge nästa år (avancerade till led 3) så då slipper man sick-sacka bland långsammare åkare. Hade samma erfarenhet som någon annan här i tråden, nämligen att det går nästan snabbast längst till högre. Körde övervägande där fram till Evertsberg. Essingeledssyndromet...

FRUKTANSVÄRT BRA! 5,12 led 5. Hur lyckades du?! Hade ju kompisar i led 3 som inte ens var närheten av den tiden! Bra jobbat måste jag säga.

Link to comment
Share on other sites

Tiden blev 5.40 från mitten led 5. Placering 3060

12 min från medalj, plockade 700 från Smågan till Mora.

Hade hoppats på medalj och under 3200. Med facit är jag väldigt nöjd!

Du låg alltså kring 3800 i smågan från femman? Är väl normalt kanske, men själv var man 4998 och då körde jag säkert om 200pers efter backen..

Link to comment
Share on other sites

Jäklar vad imponerande tider alla hade riktigt bra kört, Ni skall vara stolta! Vilket väder och vilken fest det blev, dåligt tränad i år men kroppen kändes ändå oförskämt bra, var inte speciellt trött efter målgången som senast ;)

 

Missade dock medaljen med 5min, och missade tyvärr också vad den låg på så jag kunde inte dra på lite mer heller. Hade grymt bra glid, aldrig haft bättre (Kuzmin sicklade) fästet var katastrof så jag fick dessvärre staka nästan hela vägen till Mora..

 

Nästa år med mer rullskidor och mera snömil kan det bli bättre ;)

 

GRATTIS ALLA :)!!!

Link to comment
Share on other sites

Fick ställa in pga att jag blev sjuk.

Var i mora och tittade avundsjukt på alla er som kom i mål.

jag var rätt trött när vi sågs vid målet :-)

Känner mig väldigt dum' date=' men jag kommer inte ihåg att vi sågs i målet, måste haften febertopp då[/quote']

Jag åt mat efter loppet ihop med din resekompis i varje fall. :)

Link to comment
Share on other sites

Tiden blev 5.40 från mitten led 5. Placering 3060

12 min från medalj' date=' plockade 700 från Smågan till Mora.

Hade hoppats på medalj och under 3200. Med facit är jag väldigt nöjd![/quote']

Din utveckling i signaturen hoppas jag på nästa år :-)

Haha, 2018 är jag i mål innan jag har hunnit starta. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fick ställa in pga att jag blev sjuk.

Var i mora och tittade avundsjukt på alla er som kom i mål.

jag var rätt trött när vi sågs vid målet :-)

Känner mig väldigt dum' date=' men jag kommer inte ihåg att vi sågs i målet, måste haften febertopp då[/quote']

nu känner jag mig ännu dummare för blanda ihop dig med någon annan... :-)

Link to comment
Share on other sites

5 timmar ganska exakt, eller 37% efter Daniel Tynell i mål. Det var väldigt mycket sämre än 26% efter Tynell som jag hade i senaste seedningsloppet för två veckor sedan. Försökte valla själv, men misslyckades givetvis. Sämst glid på myrarna och sedan blev det inte mycket bättre. Men trött blev jag. Rode Chola i botten, värmdes in, troligen en aningens för tjockt och sedan 5 lager VR40/V40 blandat. Jag tror ren burkvalla utan Chola hade funkat mycket mycket bättre, eller att lämna in till Brazan eller Vasasvahn. Den siste vallade ju tydligen ganska likt Swix vallatips, och det verkar ha gått bra för dom flesta? Bara att bryta ihop och komma igen. Kommentarer?

 

För övrigt anser jag att Vasaloppet skall sluta med masstart klockan 8.00. Om inte nu på en gång så åtminstone när Mora-Nisse och andra "Old-School" killar slutat att sätta P för utveckling och modernisering av Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

5:12 från led fem och placering 1916 (1871 i H21). Pers med 1:18.

 

Kanonskidor som Vasasvahn fixat till. Han täckte klistret med burk så inget sug. Lägg därtill monsterglid och vips så var man snabbast på myrarna...i alla fall ifrån mitt läge. Bättre läge nästa år (avancerade till led 3) så då slipper man sick-sacka bland långsammare åkare. Hade samma erfarenhet som någon annan här i tråden' date=' nämligen att det går nästan snabbast längst till högre. Körde övervägande där fram till Evertsberg. Essingeledssyndromet...[/quote']

FRUKTANSVÄRT BRA! 5,12 led 5. Hur lyckades du?! Hade ju kompisar i led 3 som inte ens var närheten av den tiden! Bra jobbat måste jag säga.

Som sagt. En hel del sick-sackande mellan spåren. Efter ett tag även en hel del "ur spår". Någon blev väl sur, men de flesta inser att de ligger lite fel när man tjoar till. Tror inte att jag missade att tacka någon när jag sedan passerade. Det var till och med någon som tackade mig för att jag sa till.

 

Träningsupplägg: 60 mil skidor, plus många många många timmar i roddmaskin! Rodden ger bra mag/ryggmuskler som gjort mig hyfsat stakstark.

Link to comment
Share on other sites

4,28,46 placering 453. besviken första halvan. kändes som alla åkte ifrån mig glidet var inte de bästa. sen fick jag fart på kropp och skidor och dunderstakade sista halvan in på en fin tid:) och jag slog ju andreas87 oxå så är nöjd:) hehe
Link to comment
Share on other sites

4,28,46 placering 453. besviken första halvan. kändes som alla åkte ifrån mig glidet var inte de bästa. sen fick jag fart på kropp och skidor och dunderstakade sista halvan in på en fin tid:) och jag slog ju andreas87 oxå så är nöjd:) hehe

Härligt åkt! :) . Ja du slog mig rätt så rejält också haha !! men nästa år, då jäklar!! :)

Link to comment
Share on other sites

4:35 placering 604. Givetvis otrooooligt nöjd med dagen' date=' skidorna och dagsformen. Känner mig som Super-Mario nu :)[/quote']

Jag vill tacka Brazan för grundvallningen och rillningen. Funkade fantastiskt.

Hur var ditt glid preppat då ink rill Super Mario galaxy :-) ?

Kallföresskidor med fiiin struktur (carbonlite såklart) 1.26 spann.

Drog i en lite lätt en grövre struktur med Primateria S-cut.

2 lager Start HF80

1 lager Swix HF Maraton

Pulver Swix FC78

Red Creek riller julgran + 1 mm rak

 

Fäste på 0.4 zon:

Grund Swix KR20/Vauthi Super Base

3 lager Swix blå Extra + lite mer i trampet

3 lager Swix VR45

3 lager Swix VR40

 

Tillräckligt fäste och mycket bra glid helt utan sug.

Link to comment
Share on other sites

Det tog mig 6:49 och jag slutade med det som 318:e tjej och 6400-någonting totalt. Fan vad snabba ni är killar! ;) Det var min andra säsong på längdskidor, och ÖS ifjol tog 8.17 så jag kan inte vara annat än nöjd med den utvecklingen.

 

Var galet nervös över att ha fixat vallningen själv. På glidet körde jag grafit, 3 lager HF80 och så Racewax Microfiber på topp. Rillning Red Creeks 0/-10 julgran samt 1mm rak över hela skidan, högre tryck bak. Fäste la jag först Swix spraygrundklister, sedan mix av Start Univ Wide och Special, och så tunt täcke med MFW Blå på det (starts rekommendation på förutom basklistret). Hade riktigt grymt högfartsglid, men fästet var onödigt aggresivt och sög en del glid. De släpp jag hade var mest i slutet av loppet när jag åkte i dagsmeja, och då var det främst snön i sig som släppte. Hade jag gjort om hade jag nog gått mer på burk...

 

Blev fälld mellan Smågan och Mångsbodarna av en kille som tyckte om att ligga bak på mina skidor och klappra (ja, jag höll mig i högerkant :) ). Skönt, nu har man klarat av det här med att vurpa på VL tänkte jag. Det fick jag äta upp när jag drogs med i en serievurpa efter Evertsberg också. Två vurpor i ett och samma lopp, wtf?? Ja ja, vad gör det när stavar och skidor klarade sig? :) Hade en mental dipp mellan Oxberg och Hökberg när det hade växlat från tokfina och hårda spår till dagsmeja, mjukt och kasst. Hade svårt att hålla ihop tekniken, kraften gick mer åt till att kompensera skidornas vingel i sidled än för att komma framåt. Hade länge haft vittring på sju timmar men kände där att "fan, jag orkar inte pressa mig mer, tiden får bli vad den vill". Sen lyckades jag samla ihop mig och efter kaffe och koffeingel i Hökberg så var jag vid gott mod igen och det var bara att ösa på. Bra skit det där koffeinet. :)

Link to comment
Share on other sites

4,49 och plac 1020 , målet var under 5 tim och topp 1000, blev 1020

Trasslade på startsträckan då en ramlade framför mig och det blev stop , jag körde rätt på honom och var glad att stavarna höll, men det hinner passera vädligt mkt folk på en halv minut

upplevde att det strulade lite överallt på startsträckan, det gled riktigt bra.

Annars ett fint lopp i strålande väder

Link to comment
Share on other sites

4' date='28,46 placering 453. besviken första halvan. kändes som alla åkte ifrån mig glidet var inte de bästa. sen fick jag fart på kropp och skidor och dunderstakade sista halvan in på en fin tid:) och jag slog ju andreas87 oxå så är nöjd:) hehe[/quote']

Härligt åkt! :) . Ja du slog mig rätt så rejält också haha !! men nästa år, då jäklar!! :)

hehe:) då får du träna hårt för nu ska de tränas till nästa mål Elitledet:P hihi

 

Ne du lär slå mig nästa år. körde sönder mina nya skidor när det återstod 2mil, en som körde på mig när han bensparkade så skidan sprack där fram:( så får väl se fall jag har råd att köra nya :(

Link to comment
Share on other sites

Körde in på 5.14. En förbättring med 3 timmar och 26 minuter från fjolåret. Kändes härligt!

Dock upplevde jag, som de flesta andra, att klistret sög väldigt mycket. Fick inget släpp på skidorna. De gick dock väldigt bra i utförskörningar. Hade dessutom dåligt fäste, så diagonala vara bara att glömma. Stakade nästan hela vägen utom i de brantaste backarna där man fick gå ur spår och försöka småspringa upp istället.

 

Skulle skippat klistret och bara kört burkvalla. Hade kanske räckt till Risberg. Tror det hade avsevärt förbättrat glidet!!!

Men man lär sig hela tiden nåot nytt... :-)

Otrolig förbättring!!!

Link to comment
Share on other sites

4:14 / 245:a. Kom iväg bra i starten och det kändes mycket bra i diagonalåkningen i första backen. Strax innan toppen slog jag upp en gammal vadskada och högerbenet blev obrukbart. Jag fick börja staka och fick göra så hela vägen till Mora.

 

När det var 6 km kvar började kroppen krampa i uppförsbackarna, särskilt magen. Vänstra armbågen började helt ofrivilligt lyftas uppåt!? Förmodligen var det kramp i axelmuskeln som orsakade detta. Jag fick försöka staka på alternativa sätt för att ta mig fram sista kilometrarna.

 

Väldigt nöjd med loppet!

Är detta årets skidforumrekord i herrklassen?

Grym tid hur som helst!

Link to comment
Share on other sites

Körde in på 5.14. En förbättring med 3 timmar och 26 minuter från fjolåret. Kändes härligt!

Dock upplevde jag' date=' som de flesta andra, att klistret sög väldigt mycket. Fick inget släpp på skidorna. De gick dock väldigt bra i utförskörningar. Hade dessutom dåligt fäste, så diagonala vara bara att glömma. Stakade nästan hela vägen utom i de brantaste backarna där man fick gå ur spår och försöka småspringa upp istället.

 

Skulle skippat klistret och bara kört burkvalla. Hade kanske räckt till Risberg. Tror det hade avsevärt förbättrat glidet!!!

Men man lär sig hela tiden nåot nytt... :-)[/quote']

Otrolig förbättring!!!

Fantastisk förbättring!! Grattis!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...