Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2013


MC Hammer

Recommended Posts

Frågan är ju bara hur många av dessa 15800 som faktiskt är skidåkare och tänkt åka loppet och hur många startplatser som köpts på spekulation av folk och företag som planerar att sälja dem dyrt i vinter. Många andra typer av populära evenemang (konserter etc) har ju problem med att vissa köper på sig väldiga mängder biljetter och säljer dyrt i andra hand.

 

Kan samma sak ha skett i Vasaloppet?

I år så låg ju andrahands priset under ordinarie pris så det känns ganska osäkert som spekulation. Dessutom var det mer än 1000 platser som inte användes, ej kom till start, så det måste ha varit platser som ej gått att sälja eller som man inte orkat sälja.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply
Frågan är ju bara hur många av dessa 15800 som faktiskt är skidåkare och tänkt åka loppet och hur många startplatser som köpts på spekulation av folk och företag som planerar att sälja dem dyrt i vinter. Många andra typer av populära evenemang (konserter etc) har ju problem med att vissa köper på sig väldiga mängder biljetter och säljer dyrt i andra hand.

 

Kan samma sak ha skett i Vasaloppet?

I år så låg ju andrahands priset under ordinarie pris så det känns ganska osäkert som spekulation. Dessutom var det mer än 1000 platser som inte användes' date=' ej kom till start, så det måste ha varit platser som ej gått att sälja eller som man inte orkat sälja.[/quote']

Korrekt, jgaf har köpt i andra hand många år och betalat mellan 500kr till 1000kr samt fullpris (av någon kompis) något år då det har varit stor efterfrågan. Så någon bra investering för spekulation är det inte. Dessutom desto mera ovana "skidåkare" som anmäler sig, destop flera kommer inte till start när dom inser sina begränsningar.

 

Vi får verkligen inte hoppas att Vasaloppet blir som ett Metallica gig med hutlösa priser, kanske blir så om Vasan ändrar sin hemska jingel?

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju bara hur många av dessa 15800 som faktiskt är skidåkare och tänkt åka loppet och hur många startplatser som köpts på spekulation av folk och företag som planerar att sälja dem dyrt i vinter. Många andra typer av populära evenemang (konserter etc) har ju problem med att vissa köper på sig väldiga mängder biljetter och säljer dyrt i andra hand.

 

Kan samma sak ha skett i Vasaloppet?

Tror man gjort det ganska krångligt att köpa många platser på en gång, eftersom man måste ange personnummer för varje åkare. Inte helt lätt att köpa på sig 10 startnummer och sälja vidare för att tjäna pengar. Däremot kan det nog vara många som köper på sig en plats för säkerhets skull, eftersom man vet att man lätt blir av med den.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju bara hur många av dessa 15800 som faktiskt är skidåkare och tänkt åka loppet och hur många startplatser som köpts på spekulation av folk och företag som planerar att sälja dem dyrt i vinter. Många andra typer av populära evenemang (konserter etc) har ju problem med att vissa köper på sig väldiga mängder biljetter och säljer dyrt i andra hand.

 

Kan samma sak ha skett i Vasaloppet?

I år så låg ju andrahands priset under ordinarie pris så det känns ganska osäkert som spekulation. Dessutom var det mer än 1000 platser som inte användes' date=' ej kom till start, så det måste ha varit platser som ej gått att sälja eller som man inte orkat sälja.[/quote']

Att man började skriva om att trycket på platserna var större än någonsin kan ju också ha gjort att fler skyndade sig att köpa.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju bara hur många av dessa 15800 som faktiskt är skidåkare och tänkt åka loppet och hur många startplatser som köpts på spekulation av folk och företag som planerar att sälja dem dyrt i vinter. Många andra typer av populära evenemang (konserter etc) har ju problem med att vissa köper på sig väldiga mängder biljetter och säljer dyrt i andra hand.

 

Kan samma sak ha skett i Vasaloppet?

I år så låg ju andrahands priset under ordinarie pris så det känns ganska osäkert som spekulation. Dessutom var det mer än 1000 platser som inte användes' date=' ej kom till start, så det måste ha varit platser som ej gått att sälja eller som man inte orkat sälja.[/quote']

Korrekt, jgaf har köpt i andra hand många år och betalat mellan 500kr till 1000kr samt fullpris (av någon kompis) något år då det har varit stor efterfrågan. Så någon bra investering för spekulation är det inte. Dessutom desto mera ovana "skidåkare" som anmäler sig, destop flera kommer inte till start när dom inser sina begränsningar.

 

Vi får verkligen inte hoppas att Vasaloppet blir som ett Metallica gig med hutlösa priser, kanske blir så om Vasan ändrar sin hemska jingel?

2011 sålde jag min startplats för 2700 i början av januari. Inte i spekulationssyfte utan pga sjukdom. Då kom dock vintern tidigt. Blir det så även i år lär priserna dra iväg rejält i januari. Sedan går det nog att fynda som vanligt i slutet av februari.

Link to comment
Share on other sites

Har man tänkt att åka loppet nästkommande år så finns det väl egentligen ingen anledning att dra ut på köp av startplats utan slå till dagen eller dagarna efter åtminstone?

Vad är vitsen att vänta? Det är ju inga stora summor man kan tjäna på att köpa återbudsplatser...

Link to comment
Share on other sites

undra hur fördelningen blir i startleden , är det många av förstagångsåkarna( 6000 anmälda 2012) som kommer åka igen plus att det tillkommer många nya 2013 blir fördelnigen annorlunda med färre i startleden 7-3 . Vilken kategori har varit mest aktiva med anmälan

2012 var ett underbart år att köra Vasaloppet för de flesta och de som provade på har nog fått "blodad tand"

Själv tillhör jag den delen som får hoppas på en snöfattig vinter med många avhopp tidigt.

Link to comment
Share on other sites

undra hur fördelningen blir i startleden , är det många av förstagångsåkarna( 6000 anmälda 2012) som kommer åka igen plus att det tillkommer många nya 2013 blir fördelnigen annorlunda med färre i startleden 7-3 . Vilken kategori har varit mest aktiva med anmälan

2012 var ett underbart år att köra Vasaloppet för de flesta och de som provade på har nog fått "blodad tand"

Själv tillhör jag den delen som får hoppas på en snöfattig vinter med många avhopp tidigt.

Håller helt med! Måste ha att göra med det extremt lätta Vasaloppet som var i år, i kombination med att fler och fler medelsvenssons har öppnat upp ögonen för längdskidor och motion överlag!

Link to comment
Share on other sites

2011 sålde jag min startplats för 2700 i början av januari. Inte i spekulationssyfte utan pga sjukdom.

I min bok är det omoraliskt att sälja sin sdtartplats för högre pris - oavsett anledning.

 

hmmm ja jag tror ju att om petter jr bestämmer sig i januari nästa år för att åka får han nog det även om han missat anmälningståget :)

Det hade ju varit lite komiskt om man lade ut sin plats på Blocket och Petter mailade.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju bara hur många av dessa 15800 som faktiskt är skidåkare och tänkt åka loppet och hur många startplatser som köpts på spekulation av folk och företag som planerar att sälja dem dyrt i vinter. Många andra typer av populära evenemang (konserter etc) har ju problem med att vissa köper på sig väldiga mängder biljetter och säljer dyrt i andra hand.

 

Kan samma sak ha skett i Vasaloppet?

Man måste ju ange namn och personnummer så inte helt lätt att köpa på massa och sen sälja. Men visst, några finns det säkert.

 

Jag tror många är som jag "jag kommer förmodligen bli sugen på att köra så lika bra att köpa utifall att, i värsta fall kan jag sälja den".

Link to comment
Share on other sites

Är det ens möjligt att köpa mer än plats per personnummer?

 

Finns redan folk som är beredda att betala minst 1600:-(förmodligen mer) för en plats på startplatser.se, men som vanligt är det bättre att avakta framemot jan-feb om man inte fått nån plats, nu kommer priserna ligga högt tom nyår iaf sedan avgör snötillgången i söder priset.

Link to comment
Share on other sites

Varför då?

För att jag tycker att det är fel sätt att tjäna pengar på. Visst är det tillgång-efterfrågan som styr priset. Jag har inte några problem att sälja aktier för mer än vad jag köpte dom för men jag skulle inte göra det med ett startbevis.

Link to comment
Share on other sites

I norge för man ju inte sälja biletter/startplatser till mer än ordinarie pris..... borde helt klart införas i sverige oxå! Då skulle allt trams med bolag som köper upp biljetter till event försvinna...

Ta efter "Den sista Sovjetstaten", nej tack. Blir lite OT i vasaloppstråden detta...

Link to comment
Share on other sites

I norge för man ju inte sälja biletter/startplatser till mer än ordinarie pris..... borde helt klart införas i sverige oxå! Då skulle allt trams med bolag som köper upp biljetter till event försvinna...

Men nu kommer ju den ekonomiska teorin in i bilden med utbud vs efterfrågan, jag tror inte på att regleringar samt stimuleringar av oilka marknader är bra, skapar osäkerhet och förrvirring. Det är väl inget fel i att A som vill sälja sin plats till B för ett överpris om nu B accepterar detta? B får ju då väga om merkostnaden väger tyngre än nyttan för honom, är nyttan större kommer han köpa och fort vara lika glad.

Låt de fria marknadskrafterna styra!

Link to comment
Share on other sites

I norge för man ju inte sälja biletter/startplatser till mer än ordinarie pris..... borde helt klart införas i sverige oxå! Då skulle allt trams med bolag som köper upp biljetter till event försvinna...

Men nu kommer ju den ekonomiska teorin in i bilden med utbud vs efterfrågan' date=' jag tror inte på att regleringar samt stimuleringar av oilka marknader är bra, skapar osäkerhet och förrvirring. Det är väl inget fel i att A som vill sälja sin plats till B för ett överpris om nu B accepterar detta? B får ju då väga om merkostnaden väger tyngre än nyttan för honom, är nyttan större kommer han köpa och fort vara lika glad.

Låt de fria marknadskrafterna styra![/quote']

Detta hållar jag med om så länge det är till "privat bruk". Men när stora bolag köper upp 1000-tals biljetter så handlar de ju inte om tillgång och efterfrågan längre!"!

 

vaken nu=)?

Link to comment
Share on other sites

I norge för man ju inte sälja biletter/startplatser till mer än ordinarie pris..... borde helt klart införas i sverige oxå! Då skulle allt trams med bolag som köper upp biljetter till event försvinna...

Men nu kommer ju den ekonomiska teorin in i bilden med utbud vs efterfrågan' date=' jag tror inte på att regleringar samt stimuleringar av oilka marknader är bra, skapar osäkerhet och förrvirring. Det är väl inget fel i att A som vill sälja sin plats till B för ett överpris om nu B accepterar detta? B får ju då väga om merkostnaden väger tyngre än nyttan för honom, är nyttan större kommer han köpa och fort vara lika glad.

Låt de fria marknadskrafterna styra![/quote']

Håller med Rible här...dessutom kan jag se det som en tjänst att betala för att nån står i kö eller bevakar internetbokningen precis när biljetterna släpps vilket jag inte har ork ,tid eller lust till. Dessutom är det gött att alltid kunna impulsköpa biljetter. Dessutom brukar det ofta gå att hitta biljetter på slutet som inte är så dyra, is i magen gäller här också helt enkelt.

 

Lösningen är väl att höja priset på biljetterna, de är väl helt enkelt för billiga?

Link to comment
Share on other sites

Så de e ok som de va NHL-premiären i globen för några år sen att ordinarie pris va typ 500 och sen köpte ett bolag upp hälften av biljetterna och sålde för ca 2000?

Det brukar ju vara begränsningar på hur många biljetter man får köpa per person så det krävs ju ett antal bulvaner om ska köpa hälften av biljetterna. Sen är det inte säkert att de verkligen fick ut fick 2000 för alla biljetter? Sen om det är ok eller inte, är det ingen som betalar 2000 så är det igne business för dem och priset sjunker..men visst jag kan hålla med om att det inte är helt omproblematiskt.

 

Kan dock tycka att 500:- är ganska billigt för en sån match...Frölunda mötte Rangers i en träningsmatch i höstas och där låg ord.pris på de bästa platserna på 800-900 och det var inga problem att fylla Scandinavium.

 

Just nu finnst det köpare för 2750:- på VL-start, kanske snart läge att sälja?

Link to comment
Share on other sites

Så de e ok som de va NHL-premiären i globen för några år sen att ordinarie pris va typ 500 och sen köpte ett bolag upp hälften av biljetterna och sålde för ca 2000?

Det är ju inte något att lagstifta om. Däremot kan ju utfärdaren av biljetterna påverka möjligheterna för sådant missbruk genom krav på personnummer och liknande.

 

Mycket bra formulerat Rible.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...