Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2013


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Jag tror lagen i Norge fungerar bra, dvs att de flesta billjeterna inte sälgs vidare dyrarare än vad de köpts för. Jag ser ingen fördel av att varken privat personer eller firmor ska spekulera i billjeter.

 

Är det inte så att sälg av billjetter för att delta i en del tävlingar inte är möjligt? Kan inte en av orsaken till detta vara att organisatören inte vill ha spekulasion av billjetter som ju medför extra arbeten för dem.

Link to comment
Share on other sites

I norge för man ju inte sälja biletter/startplatser till mer än ordinarie pris..... borde helt klart införas i sverige oxå! Då skulle allt trams med bolag som köper upp biljetter till event försvinna...

Men nu kommer ju den ekonomiska teorin in i bilden med utbud vs efterfrågan' date=' jag tror inte på att regleringar samt stimuleringar av oilka marknader är bra, skapar osäkerhet och förrvirring. Det är väl inget fel i att A som vill sälja sin plats till B för ett överpris om nu B accepterar detta? B får ju då väga om merkostnaden väger tyngre än nyttan för honom, är nyttan större kommer han köpa och fort vara lika glad.

Låt de fria marknadskrafterna styra![/quote']

Detta hållar jag med om så länge det är till "privat bruk". Men när stora bolag köper upp 1000-tals biljetter så handlar de ju inte om tillgång och efterfrågan längre!"!

 

vaken nu=)?

Lite torrt ekonomiskt perspektiv:

 

Visst är det fortfarande så att det finns tillgång och efterfrågan, men du har rätt att det första priset inte sattes av den balansen (men det är knappast eventuella spekulanters fel), och den effekten ser vi nu i kommande transaktioner:

Tillgång: 15 800 biljetter

Efterfrågan: Okänd, men hög

Prissättningsmekanism: Fast, 1350:- från början

Verkligt jämviktspris: Högre än 1350:-, så länge vi antar att ev. aktörer som köper i spekulation är rationella (dvs att de i nuläget har goda skäl att anta ett väntevärde för kommande sålda biljetter på över 1350:-) - alltså ett bra exempel på icke marknadsmässig prissättning där verkligt pris avviker från jämviktspris, i detta fall (efterfrågan - utbud) > 0 (vilket aldrig är fallet med teoretiskt pris satt av tillgång och efterfrågan). Om man så vill det: Misslyckande i Vasaloppets prissättning

 

Sedan är en intressant följd av Ribles poäng om frivillig transaktion att båda tjänar på det (eller går åtminstone runt), dvs för B är nyttan lika med eller större än kostnaden, och samma för A. Det kan alltså skapas en nytta ur en transaktion! Tack vare att det är fritt att sälja biljetter vidare blir alltså samhället effektivare på att skapa nytta (ekonomer brukar dock inte alltid räkna med frustration, ilska, upplevda orättvisor etc. - och det kan ju stjälpa den ekvationen ibland, och är nog så viktiga faktorer...). Sedan borde kanske Vasaloppet prissatt bättre så att de själva istället fick mellanskillnaden (istället för spekulanterna) och kunde återinvestera i arrangemanget (eller ta ut som egen vinst förstås...) - men i det här fallet är faktiskt svarta-börshajarna aktörer som höjer värdet på marknaden, inte sänker det (borträknat ilska, frustration etc. som kanske kan ses som irrationella reaktioner snarare än rationella - men som egentligen faktiskt vore bra att räkna med i större grad i samhället än vad vi gör idag...).

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju också undra över varför priset på en del tävlingar ligger klart under marknadspris. Birken rittet har ju tex blivit utsåld på sekunder i flera år nu, ski birken tog ju också slut inom loppet av minuter i år. Vasaloppet på en och en halv vecka men det var väl inte länge sedan vasaloppet nästan inte ens blev fullt?

 

 

Det är ju möjligt att det är bättre i längden av någon anledning. Tex att det i det långa loppet är bättre om alla har möjlighet att delta och inte bara de som har råd. Om intresset går ned kanske det inte är lätt att sätta ned priset?

Link to comment
Share on other sites

Men nu kommer ju den ekonomiska teorin in i bilden med utbud vs efterfrågan' date=' jag tror inte på att regleringar samt stimuleringar av oilka marknader är bra, skapar osäkerhet och förrvirring. Det är väl inget fel i att A som vill sälja sin plats till B för ett överpris om nu B accepterar detta? B får ju då väga om merkostnaden väger tyngre än nyttan för honom, är nyttan större kommer han köpa och fort vara lika glad.

Låt de fria marknadskrafterna styra![/quote']

Detta hållar jag med om så länge det är till "privat bruk". Men när stora bolag köper upp 1000-tals biljetter så handlar de ju inte om tillgång och efterfrågan längre!"!

 

vaken nu=)?

Visst är det fortfarande så att det finns tillgång och efterfrågan, men du har rätt att det första priset inte sattes av den balansen (men det är knappast eventuella spekulanters fel), och den effekten ser vi nu i kommande transaktioner:

Tillgång: 15 800 biljetter

Efterfrågan: Okänd, men hög

Prissättningsmekanism: Fast, 1350:- från början

Verkligt jämviktspris: Högre än 1350:-, så länge vi antar att ev. aktörer som köper i spekulation är rationella (dvs att de i nuläget har goda skäl att anta ett väntevärde för kommande sålda biljetter på över 1350:-) - alltså ett bra exempel på icke marknadsmässig prissättning där verkligt pris avviker från jämviktspris, i detta fall (efterfrågan - utbud) > 0 (vilket aldrig är fallet med teoretiskt pris satt av tillgång och efterfrågan). Om man så vill det: Misslyckande i Vasaloppets prissättning

 

Sedan är en intressant följd av Ribles poäng om frivillig transaktion att båda tjänar på det (eller går åtminstone runt), dvs för B är nyttan lika med eller större än kostnaden, och samma för A. Det kan alltså skapas en nytta ur en transaktion! Tack vare att det är fritt att sälja biljetter vidare blir alltså samhället effektivare på att skapa nytta (ekonomer brukar dock inte alltid räkna med frustration, ilska, upplevda orättvisor etc. - och det kan ju stjälpa den ekvationen ibland, och är nog så viktiga faktorer...). Sedan borde kanske Vasaloppet prissatt bättre så att de själva istället fick mellanskillnaden (istället för spekulanterna) och kunde återinvestera i arrangemanget (eller ta ut som egen vinst förstås...) - men i det här fallet är faktiskt svarta-börshajarna aktörer som höjer värdet på marknaden, inte sänker det (borträknat ilska, frustration etc. som kanske kan ses som irrationella reaktioner snarare än rationella - men som egentligen faktiskt vore bra att räkna med i större grad i samhället än vad vi gör idag...).

Problemet med tillgång efterfrågan är att det förutsätter att alla parter vill sälja så dyrt som möjligt respektive köpa så billigt som möjligt.

 

Det är inte alls säkert att det bästa för Vasaloppet är att tjäna så mycket som möjligt på ett av loppen just i år. De hade uppenbarligen kunnat ta ut mer för startplatsen, men om du gjort riskerar de också folk blir sura och inte kommer tillbaka (de kanske tycker det är värt att åka klassikeråret eller för att ha gjort det men inte en gång till för skoj skull).

 

Så vasaloppet gör en investering i framtiden genom att sätta ett pris som folk inte bara surt accepterar utan är nöjda med (och utsluter då inte någon grupp som inte skulle haft råd med dyrare så att man håller en totalt sätt större grupp intersserad). Men nu kommer svarta börsenhajarna in och snor hela den investeringen genom att köpa upp och sälja dyrare.

 

Släng dem under pistmaskinen säger jag!

Link to comment
Share on other sites

Det känns lite absurt att använda nationalekonomisk teori på detta. Själv tycker jag det är rätt av VL sätter rimliga priser som alla/de flesta inkomstgrupper klarar av. Det är ju som bekant en hel del andra kostnaderna runt ett deltagande (talar inte egen sak då jag har det mesta fritt). Jag gillar helt enkelt inte spekulanter, oavsett om det handlar om VL, konserter, iPads eller vad det nu kan vara. I dagens exempel är det ju lite löjligt att en finansdirektör gör sig besväret för att tjäna 1500 spänn!
Link to comment
Share on other sites

Problemet med tillgång efterfrågan är att det förutsätter att alla parter vill sälja så dyrt som möjligt respektive köpa så billigt som möjligt.

 

Det är inte alls säkert att det bästa för Vasaloppet är att tjäna så mycket som möjligt på ett av loppen just i år. De hade uppenbarligen kunnat ta ut mer för startplatsen, men om du gjort riskerar de också folk blir sura och inte kommer tillbaka (de kanske tycker det är värt att åka klassikeråret eller för att ha gjort det men inte en gång till för skoj skull).

 

Så vasaloppet gör en investering i framtiden genom att sätta ett pris som folk inte bara surt accepterar utan är nöjda med (och utsluter då inte någon grupp som inte skulle haft råd med dyrare så att man håller en totalt sätt större grupp intersserad). Men nu kommer svarta börsenhajarna in och snor hela den investeringen genom att köpa upp och sälja dyrare.

 

Släng dem under pistmaskinen säger jag!

Det du skriver är faktiskt mycket klokt! Det hänger ihop med det jag skrev genom att det finns en massa irrationella effekter - att folk är "sura" och inte vill komma tillbaka är känslor, som inte hanteras så bra av ren ekonomisk prissättning och beräkning av tillgång/efterfrågan! I de teorierna brukar man anta att alla aktörer är rationella (rationella aktörer blir inte sura).

 

...å andra sidan blir de som gärna betala 2000:- för att få åka men missade att anmäla sig sura, eller jätteledsna, eller kan inte åka med sina bästa kompisar, om det inte är tillåtet att sälja (eller tillåtet att sälja, men bara tlil ordinarie pris, så att bara de som kan reloada Blocket var femte sekund har chans att köpa)... Det finns många som sent kommer på att de vill/kan springa Sthlm marathon, men som inte får göra det eller får göra det i annans namn. Hur kul är det? Är inte det orättvist?

 

Alltid svårt att se svart eller vitt på sånt här! Jag själv är inte direkt övertygad var jag står. Å en sidan, å andra sidan... Jag förstår hur båda sidor resonerar (hoppas jag).

Link to comment
Share on other sites

Jag tror lagen i Norge fungerar bra, dvs att de flesta billjeterna inte sälgs vidare dyrarare än vad de köpts för. Jag ser ingen fördel av att varken privat personer eller firmor ska spekulera i billjeter.

 

Är det inte så att sälg av billjetter för att delta i en del tävlingar inte är möjligt? Kan inte en av orsaken till detta vara att organisatören inte vill ha spekulasion av billjetter som ju medför extra arbeten för dem.

Jag tror vi ska skilja på biljetter till tävlingar och till konserter, till de flesta stora tävlingar tror jag inte man kan anmäla mer än en person per lopp, det blri svårt att göra nån större vinst på det då.

 

Vissa tävlingar hävdar ju att man inte vill gynna "svartabörshandel" men jag tycker det är ett dåligt argument eftersom nyttan är mycket större än de eventuella nackdelarna.

 

Praktexemplet är ju Göterborgsvarvet som brukar ju skryta med att det är världens största halvamarathon med runt 50-55000 anmälda löpare varav ca 40000 kommer till start.

Loppet är fulltecknat tidigt vilket innebär att om jag köpt en plats och inte av någon anledning kan springa inte kan sälja platsen och tvärtom om jag vill springa men inte bokat nån plats kan jag inte springa trots att det finns mängder av platser som inte utnyttjas. Loppet är givetvis inte dimensionerat för att alla 550000 ska komma till start utan räknar med ett visst bortfall.

Jag tycker det är ärligare att göra som tex Vasaloppet sätta en lägre gräns men möjliggöra byte av startplatser.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med tillgång efterfrågan är att det förutsätter att alla parter vill sälja så dyrt som möjligt respektive köpa så billigt som möjligt.

 

Det är inte alls säkert att det bästa för Vasaloppet är att tjäna så mycket som möjligt på ett av loppen just i år. De hade uppenbarligen kunnat ta ut mer för startplatsen' date=' men om du gjort riskerar de också folk blir sura och inte kommer tillbaka (de kanske tycker det är värt att åka klassikeråret eller för att ha gjort det men inte en gång till för skoj skull).

 

Så vasaloppet gör en investering i framtiden genom att sätta ett pris som folk inte bara surt accepterar utan är nöjda med (och utsluter då inte någon grupp som inte skulle haft råd med dyrare så att man håller en totalt sätt större grupp intersserad). Men nu kommer svarta börsenhajarna in och snor hela den investeringen genom att köpa upp och sälja dyrare.

 

Släng dem under pistmaskinen säger jag![/quote']

Det du skriver är faktiskt mycket klokt! Det hänger ihop med det jag skrev genom att det finns en massa irrationella effekter - att folk är "sura" och inte vill komma tillbaka är känslor, som inte hanteras så bra av ren ekonomisk prissättning och beräkning av tillgång/efterfrågan! I de teorierna brukar man anta att alla aktörer är rationella (rationella aktörer blir inte sura). :)

Det finns ju en faktor till vad gäller Vasaloppets prissättning, och det är väder och vind. Säg att det blir två vintrar utan snö i söder och med dåliga förhållanden under loppet då kommer intresset för loppet att sjunka betydligt och då gäller det att ha ett pris som säger kompenserar för den typen av variabler.

Link to comment
Share on other sites

så att bara de som kan reloada Blocket var femte sekund har chans att köpa)... Det finns många som sent kommer på att de vill/kan springa Sthlm marathon, men som inte får göra det eller får göra det i annans namn. Hur kul är det? Är inte det orättvist?

Nu vet jag inte hur det är med stockholm maraton men jag tror aldrig det har varit något problem att få tag i billjet för att vara med i birken trots att man inte får sälga för överpris eller problem att vara med i vasaloppet. De som vågar vänta länge får det ju till och med ofta billigare. Jag har tex sett billjetter till birken rittet som har givets bort just innan fristen för omregistrering har gått ut.

Link to comment
Share on other sites

så att bara de som kan reloada Blocket var femte sekund har chans att köpa)... Det finns många som sent kommer på att de vill/kan springa Sthlm marathon' date=' men som inte får göra det eller får göra det i annans namn. Hur kul är det? Är inte det orättvist?[/quote']

Nu vet jag inte hur det är med stockholm maraton men jag tror aldrig det har varit något problem att få tag i billjet för att vara med i birken trots att man inte får sälga för överpris eller problem att vara med i vasaloppet. De som vågar vänta länge får det ju till och med ofta billigare. Jag har tex sett billjetter till birken rittet som har givets bort just innan fristen för omregistrering har gått ut.

Stockholm har ju varit fullt de senaste åren, men jag tror de har nåt slags kösystem på återbud.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med ÖS ,borde bli fulltecknat snart också då de som inte får plats i VL väljer detta alternativ

 

Lägg in förtursrätt på startplats till ett visst datum på de som varit med innan. ngn fördel måste finnas att ha en långsiktighet.plats för nya åkare kommer alltid att finnas och detta håller de som spekulerar i platser borta, ialla fall ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med ÖS ,borde bli fulltecknat snart också då de som inte får plats i VL väljer detta alternativ

 

Lägg in förtursrätt på startplats till ett visst datum på de som varit med innan. ngn fördel måste finnas att ha en långsiktighet.plats för nya åkare kommer alltid att finnas och detta håller de som spekulerar i platser borta, ialla fall ett tag.

Det är ju vanligt att VL är fullt ganska tidigt men ÖS brukar det finnas platser kvar att köpa ganska sent. Jag har direktanmält mig kvällen innan. ÖS Måndag brukar nog aldrig bli fullt men vad jag förstått var ÖS söndag fullt i år.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

2011 sålde jag min startplats för 2700 i början av januari. Inte i spekulationssyfte utan pga sjukdom.

I min bok är det omoraliskt att sälja sin sdtartplats för högre pris - oavsett anledning.

Jag fick några mejl med den åsikten. All respekt för den! Delar den inte och har inga problem att jag eller någon annan säljer till överpris när det är samma(elit och vissa kändisar undantagna) förutsättningar för alla att anmäla sig i tid.

 

Tycker dock det vore bättre för alla om vasaloppet höll en kölista och de köpte tillbaka startplatsen från de som inte vill/kan åka om det finns någon i kön. Nu är dock Vasaloppet ett väldigt komersiellt arrangemang och de vill knappast lägga pengar på att administrera eller bygga en weblösning för att hantera detta.

Link to comment
Share on other sites

Varför då?

För att jag tycker att det är fel sätt att tjäna pengar på. Visst är det tillgång-efterfrågan som styr priset. Jag har inte några problem att sälja aktier för mer än vad jag köpte dom för men jag skulle inte göra det med ett startbevis.

Jag skulle lätt kunna sälja min plats nu för 3000kr för att i feb köpa en för 1000kr, då får man ju sina seedningslopp betalda. Och det är ju en vinn vinn för alla. Men samtidigt skulle jag aldrig betala mer för en start plats än vad den kostar att köpa direkt. Blev i år sjuk innan loppet men jag sålde inte startplatsen utan utnyttjade StartKlar och fick tillbaka mina 1280kr utan frågor. Väldigt bra service av Folksam.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en sak om man blir sjuk och tvingas sälja biljetten än om man köper i avsikt att tjäna pengar på den. Då hindrar man ju någon som hade tänkt att åka men inte hann köpa en biljett. Vad det skulle vara för vinn vinn med det har jag svårt att förstå. Jag garanterar att varenda en här hellre skulle vilja köpa en biljett för ordinarie pris än att tvingas köpa i andra hand av någon som vill tjäna pengar.

 

Behandla andra som du själv vill bli behandlad tycker jag är en bra livsregel. Men många verkar ha olika moralkrav för andra och sig själv. "Själv tjänar jag gärna en slant på ett lite tvivelaktigt sätt men nåde den som försöker tjäna en slant på mig".

 

Exemplet på han som sålde en biljett på Blocket verkar ju märklig eftersom det var angett startled fyra så det måste ju vara någon som åkt VL tidigare. Nu är biljetten såld verkar det som. Vad irriterad köparen ska bli när han inte får ställa sig i startled fyra. Om han nu inte är kvalificerad för det i egen kraft förstås.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

undra hur fördelningen blir i startleden , är det många av förstagångsåkarna( 6000 anmälda 2012) som kommer åka igen plus att det tillkommer många nya 2013 blir fördelnigen annorlunda med färre i startleden 7-3 . Vilken kategori har varit mest aktiva med anmälan

2012 var ett underbart år att köra Vasaloppet för de flesta och de som provade på har nog fått "blodad tand"

Själv tillhör jag den delen som får hoppas på en snöfattig vinter med många avhopp tidigt.

Jag hade gärna åkt igen 2013 eftersom jag var en av dom som tyvärr missade spärrtiden vid evertsberg, men hann inte med anmälan här. Trodde jag kunde anmäla mig 27/3 dvs nästa löning men men.... Då får det bli nåt av de andra loppen istället, kanske halvvasan el tjejvasan el öppet spår. Har ej bestämt mig än. Men vasaloppet 2014 blir det och då ska jag ta mig hela vägen imål. Förresten ni som vet är tjejvasan,halvvasan och öppetspår seedningsgrundande för att ta sig fram nåt startled och gäller det till året efter?

Link to comment
Share on other sites

undra hur fördelningen blir i startleden ' date=' är det många av förstagångsåkarna( 6000 anmälda 2012) som kommer åka igen plus att det tillkommer många nya 2013 blir fördelnigen annorlunda med färre i startleden 7-3 . Vilken kategori har varit mest aktiva med anmälan

2012 var ett underbart år att köra Vasaloppet för de flesta och de som provade på har nog fått "blodad tand"

Själv tillhör jag den delen som får hoppas på en snöfattig vinter med många avhopp tidigt.[/quote']

Jag hade gärna åkt igen 2013 eftersom jag var en av dom som tyvärr missade spärrtiden vid evertsberg, men hann inte med anmälan här. Trodde jag kunde anmäla mig 27/3 dvs nästa löning men men.... Då får det bli nåt av de andra loppen istället, kanske halvvasan el tjejvasan el öppet spår. Har ej bestämt mig än. Men vasaloppet 2014 blir det och då ska jag ta mig hela vägen imål. Förresten ni som vet är tjejvasan,halvvasan och öppetspår seedningsgrundande för att ta sig fram nåt startled och gäller det till året efter?

Kommer säkert gott om platser på blocket etc efter nyår. Jag missade också anmälan men är inte så orolig för det. Bara att träna på som vore man anmäld.

Ja, Vasalpppens egna lopp är seedningsgrundande och gäller även nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Varför då?

För att jag tycker att det är fel sätt att tjäna pengar på. Visst är det tillgång-efterfrågan som styr priset. Jag har inte några problem att sälja aktier för mer än vad jag köpte dom för men jag skulle inte göra det med ett startbevis.

Jag skulle lätt kunna sälja min plats nu för 3000kr för att i feb köpa en för 1000kr' date=' då får man ju sina seedningslopp betalda. Och det är ju en vinn vinn för alla. Men samtidigt skulle jag aldrig betala mer för en start plats än vad den kostar att köpa direkt. Blev i år sjuk innan loppet men jag sålde inte startplatsen utan utnyttjade StartKlar och fick tillbaka mina 1280kr utan frågor. Väldigt bra service av Folksam.[/quote']

Vad menar du med att du fick ersättning utan frågor?

Skickade du inte in läkarintyg?

 

Jag var också sjuk i år men hittade inte mitt startklar-bevis.

Kände att jag inte ville lägga ytterligare pengar på att få läkarintyg, när jag ändå inte skulle kunna utnyttja det.

I förrgår hittade jag beviset.

Svårt att få läkarintyg i efterhand dock :/

Har därmed inte ens bemödat mig att kontakta Folksam, men det kanske kan gå ändå?

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med ÖS ,borde bli fulltecknat snart också då de som inte får plats i VL väljer detta alternativ.

Det är 1520 platser sålda av 18000 till ÖS 2013.

 

ÖS Måndag brukar nog aldrig bli fullt men vad jag förstått var ÖS söndag fullt i år.

Det fanns platser kvar i båda ÖS 2012.

Link to comment
Share on other sites

Var glada att man inte gör som på Göteborgsvarvet.

 

Där går det inte att byta namn på startplatsen eftersom arrangören anser att det tar för mycket tid/kostnad i administration. Man tror inte att sugna löpare är beredda att betala tex. 100 kr för ett byte, vilket låter helt ologiskt eftersom det är just DE löparna som vill betala för sig!

 

Istället låter man 58 000 löpare betala 495 kr var, för att sedan konstatera att ganska många hoppar av. (2011 startade ca 73 % av de anmälda, 2010 68 %, jmfr Vasaloppet 2012; 90%)

 

Man beklagar att så många hoppar av, men vet samtidigt att arrangemanget knappast hade klarat av att 80-90 procent hade kommit till start.

 

I övrigt gillar jag Varvet väldigt mycket, men det kostar på att bli världens största halvmaraton...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...