Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet - Vilket led räcker min placering till?


TheDonkey

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 6 years later...

Här kommer en uppdatering av denna tråd. Antingen har Vasaloppets seedningsgrupp reviderat gränserna för seedning utifrån placering, eller så är gränserna "flytande" över år.

 

Detta är efter avstämning av placering och tid i Vasaloppet 2018 mot seedning inför Vasaloppet 2019.

 

Elit: Topp 150

Led 1: Topp 500

Led 2: Topp 1000

Led 3: Topp 2000

Led 4: Topp 3200

Led 5: Topp 4400

Led 6: Topp 5600

Led 7: Topp 7200

Led 8: Topp 8800

Led 9: Topp 10000

Link to comment
Share on other sites

Så lite! Det är "placering" som gäller och inte "placering totalt" (historiskt i vart fall).

 

Det grundar jag t.ex. på Björn Aiff som år 2018 kom på plats 500 "placering" och plats 516 "placering totalt".

 

Han körde på 5.19.25, vilket blev den exakta gränsen för seedning led 1 inför Vasaloppet 2019.

Det låter ju tokigt om det är att en dam eller en H60 som är top 100 får starta i elitledet, måste väl vara totalt som gäller. Det är ju jämn fart och bra flyt man är ute efter

Link to comment
Share on other sites

Förstår hur du tänker, men för att förtydliga så sätts seedningsgränserna enligt tabellen ovan efter herrplacering och inte "placering totalt".

 

Sen är det ju tid som gäller efter att respektive herrplacering 150, 500 osv. har satt gränserna för seedningen. Så även om en damåkare har "placering" 500 bland damer så får inte hon led 1, eftersom hon kanske har åkt på en tid som motsvarar typ led 8 enligt tabellen, alltså topp 8800, eller liknande.

 

Så om jag fattar det hela rätt kan man säga att herrar kan utgå från sin "placering" i VL medan damer får stämma av sin tid mot tiden för de olika herrplaceringarna enligt tabellen ovan.

 

Såvitt jag vet finns inte olika "placering" beroende på åldersklass. tex. H35 mot H60, utan det verkar bara finnas "placering" som skiljer på dam- och herrklass och "placering totalt" som avser alla.        

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...