Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Solsken och snabba spr p Ungdomsvasan och ppet spr

Pl Golberg och Therese Johaug tog hem Ski Tour 2020

Krnika: Stark form och snabba skidor - d slr ingen Britta Johansson Norgren

Magdalena Olsson vrldscupvinnare i Vindeln

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Hur långt är Vasaloppet?

• Vänligen logga in för att kunna svara
52 svar till detta ämne

Ingo

Ingo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg
Vilket sträcka uppmätte era klockor under gårdagens Vasalopp?

Min (Forerunner 310 XT) mätte upp 91,22 km från startled 6.

Torwald

Torwald

Medlem

• Members
  • Pip
  • 176 inlägg
Jag tror distansen 90km stämmer väldigt bra. Dels startar ju de flesta ganska långt från startlinjen och dels avser distansen "kortaste vägen" och man genar ju faktiskt ganska sällan i kurvorna. Sist men inte minst diffar ju GPS-mätare +-1% ungefär, och det blir ju ganska mycket på 90km.

Offa

Offa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
91,1 km från starled 5. Garmin 310XT
VL2012: Tid 5.40 Plc. 3061 | VL2013: Tid 5.43 Plc. 2167.
Följ min väg till VL topp 1000 på Funbeat. /Christoffer Offa.

Ingo

Ingo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg

Jag tror distansen 90km stämmer väldigt bra. Dels startar ju de flesta ganska långt från startlinjen och dels avser distansen "kortaste vägen" och man genar ju faktiskt ganska sällan i kurvorna. Sist men inte minst diffar ju GPS-mätare +-1% ungefär, och det blir ju ganska mycket på 90km.

Kanske tog för många ytterkurvor... ;-) Säg 1 % felmarginal på mätningen plus att jag startade en bit från startlinjen, då stämmer nog 91,22 ganska bra.

Var mest lite nyfiken på vad andra här på forumet hade för sträcka på sina klockor.

Torwald

Torwald

Medlem

• Members
  • Pip
  • 176 inlägg
Jag ber att få återkomma, jag fick också 91 komma något. Typ 91.2. Startade strax bakom hälften i led 5.

Uppenbarligen...

Uppenbarligen...

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg
Jag hade 91,07, långt bak från led 5 med Garmin 305.

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg
Efter förra årets vasalopp visade min Forerunner 305 exakt 90,93km, från led 4.
90,80km Öppet spår 2010 med samma gps-klocka.

mazarin

mazarin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg
Samma typ av resultat, lite längre än den officiella sträckan, brukar jag få på marathon med min gps. I andra forum har det konstaterats att det beror på att banmätaren tar den absolut kortaste sträckan (för löpning +20 cm från ideallinjen, dvs en halv människokropp).

Hur de mäter ett skidlopp vet jag inte men eftersom de främsta lätt kan byta spår så borde man mäta ideallinjen oavsett var spåren går.

Era gps-er visar alltså rätt. Tror jag.

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg
90,86 från fronten av led 2

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

akvik

akvik

Medlem

• Members
  • Pip
  • 131 inlägg
91,19km med Garmin Forerunner 310XT.

Öijer

Öijer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 145 inlägg
90.71 från främre delen av led 4.

Lite bilder och annat från när jag agerade support på ÖS 2019: http://oijer.blogspo...-spar-2019.html
Bilder och resultat från mitt Vasalopp 2019 http://oijer.blogspo...vasaloppet.html

VildeBill

VildeBill

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg
90,85 från långt fram i led 3.

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg
90,47 från "startporten" på förra årets ÖS.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
91,1 i år och 90,9 förra året båda gångerna från led 2 med Garmin 310 XT men olika klockor. Eftersom alla med Garmin får ca 91 km + tillägg för led-avstånd så ligger det inte inom felmarginalen +/- 1 % utan antingen så är Vasaloppet 91 km från ca led 5 eller så visar Garmin generellt 1% för mkt. Genvägar i kurvorna har nog väldigt marginell betydelse på ett så långt förhållandevis spikrakt lopp. En möjlig felkälla skulle eventuellt kunna vara att Garmins programvara lägger till lite för att kompensera för de kurvor som knappt finns på VL. Men jag tror VL är 91 km från led 5 och kanske dryga 90,5 från elitledet vilket väl ändå får anses som en godkänd angivelse. Ingen som mätt med Suunto, Polar, annan GPS eller mobilen?
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 998 inlägg
Detta är en välbekant frågeställning, brukar dyka upp efter alla lopp tycker jag både på skidor men lika ofta på kontrollmätta banor i löpning. Inför Lidingöloppet genomförde teamet i programmet spring en test av olika GPS klockor och liknande ting. Garmin 310 xt var mest exakt på Lidingöbanan. Men mätte ändå några hundra meter fel (för långt om jag inte missminner mig). Fel alltså utifrån hur lång banan är enligt kontrollmätning med hjul enligt konstens alla regler. Under ett sådant lopp med så pass smal bana är det ju även lättare att hitta den ideala vägen.

Så sanningen är nog rätt enkel, alla GPS klockor mäter mer eller mindre fel, men är trots detta ett fantastiskt roligt och användbart verktyg.

Min 310 visade för övrigt strax under 91km från led 3.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Torwald

Torwald

Medlem

• Members
  • Pip
  • 176 inlägg

91,1 i år och 90,9 förra året båda gångerna från led 2 med Garmin 310 XT men olika klockor. Eftersom alla med Garmin får ca 91 km + tillägg för led-avstånd så ligger det inte inom felmarginalen +/- 1 % utan antingen så är Vasaloppet 91 km från ca led 5 eller så visar Garmin generellt 1% för mkt. Genvägar i kurvorna har nog väldigt marginell betydelse på ett så långt förhållandevis spikrakt lopp. En möjlig felkälla skulle eventuellt kunna vara att Garmins programvara lägger till lite för att kompensera för de kurvor som knappt finns på VL. Men jag tror VL är 91 km från led 5 och kanske dryga 90,5 från elitledet vilket väl ändå får anses som en godkänd angivelse. Ingen som mätt med Suunto, Polar, annan GPS eller mobilen?

En annan möjlig felkälla är att en backe sett från himlen är kortare än att åka den på marken. Jag skulle tro att detta kompenseras för automatiskt, men GPS-höjddatan är inget vidare tyvärr. Förmodar att detta blir bättre med klockor med riktig höjdmätare, typ 910XT. Detta är endast en teori dock.

igneous

igneous

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg
Fick ihop 90,82km med min 310XT. Startade tidtagningen när jag passerade startlinjen i ÖS.

ante76

ante76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 284 inlägg
90,69 km 3e par i 3an
Öppet spår 2010 7,59,22 Vasaloppet 2011 5,43,58
Vasaloppet 2012 5,09,06 Mål 2013 , bättre än året innan....

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

En annan möjlig felkälla är att en backe sett från himlen är kortare än att åka den på marken. Jag skulle tro att detta kompenseras för automatiskt, men GPS-höjddatan är inget vidare tyvärr. Förmodar att detta blir bättre med klockor med riktig höjdmätare, typ 910XT. Detta är endast en teori dock.

En teori som inte stämmer tyvärr, vi har räknat på den många gånger, längdskillnaden på grund av kuperingen på VL jämfört med om loppet skulle varit platt rör sig om enstaka 10-tals meter.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Detta är en välbekant frågeställning, brukar dyka upp efter alla lopp tycker jag både på skidor men lika ofta på kontrollmätta banor i löpning. Inför Lidingöloppet genomförde teamet i programmet spring en test av olika GPS klockor och liknande ting. Garmin 310 xt var mest exakt på Lidingöbanan. Men mätte ändå några hundra meter fel (för långt om jag inte missminner mig). Fel alltså utifrån hur lång banan är enligt kontrollmätning med hjul enligt konstens alla regler. Under ett sådant lopp med så pass smal bana är det ju även lättare att hitta den ideala vägen.

Så sanningen är nog rätt enkel, alla GPS klockor mäter mer eller mindre fel, men är trots detta ett fantastiskt roligt och användbart verktyg.

Min 310 visade för övrigt strax under 91km från led 3.

Jo lite fel mäter de naturligtvis och frågan är vad som är "rätt". Intressant också att 310 XT mätte mest rätt. Tyder bara ännu mer på att det är fel på Vasaloppets angivelse och att loppet verkligen är lite längre än 90 km. Måste ju faktiskt vara svårt att antingen korta loppet på ngt ställe, var skall de korta av när starten, kontrollerna och målet ligger fast? Eller alternativ två att medialt kalla VL för mellan 90,6 och 91,1? Mkt lättare att säga att det är 9 mil, jag tycker det är OK, men det är inom Vasaloppets marknadsföringsfelmarginal inte Garmins!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar