Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Hur långt är Vasaloppet?

• Vänligen logga in för att kunna svara
52 svar till detta ämne

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 381 inlägg
Som sagt, detta är en obligatorisk tråd efter alla stora lopp oavsett sport där folk kör med gpser. Och som vanligt så får alla lite för stort avstånd men inom felmarginalen.

Jag brukar säga såhär: Om Vasaloppet är för långt, varför då extrasvängen innan Oxbergskontrollen? Finns ingen logik att tvingar ner oss länge ner i backen än nödvändigt bara för att få loppet för långt, jag tror snarare att de använt den svängen för att få till exakt 90 km.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg
91.06 från led 5, tycker inte det är så mkt att tjafsa om..

Torwald

Torwald

Medlem

• Members
  • Pip
  • 176 inlägg

91,1 i år och 90,9 förra året båda gångerna från led 2 med Garmin 310 XT men olika klockor. Eftersom alla med Garmin får ca 91 km + tillägg för led-avstånd så ligger det inte inom felmarginalen +/- 1 % utan antingen så är Vasaloppet 91 km från ca led 5 eller så visar Garmin generellt 1% för mkt. Genvägar i kurvorna har nog väldigt marginell betydelse på ett så långt förhållandevis spikrakt lopp. En möjlig felkälla skulle eventuellt kunna vara att Garmins programvara lägger till lite för att kompensera för de kurvor som knappt finns på VL. Men jag tror VL är 91 km från led 5 och kanske dryga 90,5 från elitledet vilket väl ändå får anses som en godkänd angivelse. Ingen som mätt med Suunto, Polar, annan GPS eller mobilen?

En annan möjlig felkälla är att en backe sett från himlen är kortare än att åka den på marken. Jag skulle tro att detta kompenseras för automatiskt, men GPS-höjddatan är inget vidare tyvärr. Förmodar att detta blir bättre med klockor med riktig höjdmätare, typ 910XT. Detta är endast en teori dock.

En teori som inte stämmer tyvärr, vi har räknat på den många gånger, längdskillnaden på grund av kuperingen på VL jämfört med om loppet skulle varit platt rör sig om enstaka 10-tals meter.

Okej! Om man ska vara sån så finns det ju faktiskt ännu mer felkällor. Klockan ska ju egentligen kompensera för att du rör på armarna, men vet hur exakt den kompensationen är? Den är väl kanske dessutom optimerad för löpning och åker man längdskidor drar man ju händerna långt mycket mer fram och tillbaka än vad man gör när man springer - hur många meter extra blir inte det om det blir fel?

Angående att 90km avser kortaste vägen och att man inte genar i kurvorna, som jag skrev tidigare, och att någon skrev att de inte har så stor betydelse på ett så rakt lopp, så tror jag ändå det har viss betydelse. En som gått in i detta i stor detalj är "DC Rainmaker" Ray: http://www.dcrainmak...ow-courses.html

Nåja allt detta är ju bara teorier.

Enligt min Garmin 310XT var loppet 91.07km från mitten på led 5!

Redigerat av Torwald, 06 mars 2012 - 10:22 .

Ingo

Ingo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg
Som trådskapare vill jag bara tillägga att jag på intet sätt anklagar Vasaloppet för att ange en felaktig sträcka. Om det nu är 91 km och inte 90 tycker jag det är inom en godkänd felmarginal och jag tycker inte det finns anledning att dra om bansträckningen.

Jag ville mest få lite mer mätdata på sträckan så att man räknar rätt på medeltider och annat. T.ex. om man använder sig av Virtual Parter-funktionen på sin Forerunner (den där man ställer in en statisk medelhastighet på sin VP) och siktar på en viss tid så gäller det att räkna med rätt sträcka. Sekundrarna kan vara viktiga! :-)

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 996 inlägg

Som sagt, detta är en obligatorisk tråd efter alla stora lopp oavsett sport där folk kör med gpser. Och som vanligt så får alla lite för stort avstånd men inom felmarginalen.

Jag brukar säga såhär: Om Vasaloppet är för långt, varför då extrasvängen innan Oxbergskontrollen? Finns ingen logik att tvingar ner oss länge ner i backen än nödvändigt bara för att få loppet för långt, jag tror snarare att de använt den svängen för att få till exakt 90 km.

Den svängen tillkom för några år sedan och har så vitt jag minns inget med 90km eller ej att göra. Det blev bättr tv helt enkelt med den sträckningen in i kontrollen. Åkarna finns lägre i bild nu än förr från den fasta kameran.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Den svängen tillkom för några år sedan och har så vitt jag minns inget med 90km eller ej att göra. Det blev bättr tv helt enkelt med den sträckningen in i kontrollen. Åkarna finns lägre i bild nu än förr från den fasta kameran.

Håller med dig helt. Dessutom är det väl minst lika vanligt med för kort avstånd åtminstone på skidtävlingar. Som sagt tror absolut inte att VL är exakt 90 km utan längre men det är inom deras felmarginal. Tycker det är helt OK om det är 90,7 km.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Adam Eriksson

Adam Eriksson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 251 inlägg
91,1km med min FR305 längst fram från led 5.
Nu har jag fått nog av min lathet, här ska bli bättring! Topp 2000 Vasaloppet 2013 får bli första målet

Probie

Probie

Medlem

• Members
  • Pip
  • 164 inlägg
90.91, främre delen av led 3...
2013: Vasaloppet?

betaåkarn

betaåkarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 184 inlägg

Jag är rätt säker på att den svängen har tillkommit på grund av att man inte kom överens med markägaren. Nu åker man runt den mark som den bråkiga ägaren besitter. Konstigt spetsig tomt måste det i så fall vara, men uppgifterna kommer från ganska säker källa från boende i området.
Vasaloppet 2011: tid 5.43 plac 2026 Vasaloppet 2012: tid 4.58 plac 1379
Vasaloppet 2013: tid 5.10 plac 956. Vasaloppet 2015: Tid 5.11 plac 330 Vasaloppet 2016: Tid 4.53 plac 700

Poxeman

Poxeman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

Som trådskapare vill jag bara tillägga att jag på intet sätt anklagar Vasaloppet för att ange en felaktig sträcka. Om det nu är 91 km och inte 90 tycker jag det är inom en godkänd felmarginal och jag tycker inte det finns anledning att dra om bansträckningen.

Jag ville mest få lite mer mätdata på sträckan så att man räknar rätt på medeltider och annat. T.ex. om man använder sig av Virtual Parter-funktionen på sin Forerunner (den där man ställer in en statisk medelhastighet på sin VP) och siktar på en viss tid så gäller det att räkna med rätt sträcka. Sekundrarna kan vara viktiga! :-)

Fast VirtualPartner känn som ett väldigt trubbigt instrument på en sån bana som Vasaloppet.
Hur kul är det att ligga tio minuter efter "Schemat" redan efter 4km?

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg
90.90 km, med start 20 meter ifrån bandet mellan led 5/4. Jag gick på den högra delen av backen för att röra mig in mot mitten när det svängde mer mot vänster, därefter ut mot högerkanten igen. Fram till Evertsberg var jag aktiv med att svänga snävt i kurvorna.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 006 inlägg

91,1 i år och 90,9 förra året båda gångerna från led 2 med Garmin 310 XT men olika klockor. Eftersom alla med Garmin får ca 91 km + tillägg för led-avstånd så ligger det inte inom felmarginalen +/- 1 % utan antingen så är Vasaloppet 91 km från ca led 5 eller så visar Garmin generellt 1% för mkt. Genvägar i kurvorna har nog väldigt marginell betydelse på ett så långt förhållandevis spikrakt lopp. En möjlig felkälla skulle eventuellt kunna vara att Garmins programvara lägger till lite för att kompensera för de kurvor som knappt finns på VL. Men jag tror VL är 91 km från led 5 och kanske dryga 90,5 från elitledet vilket väl ändå får anses som en godkänd angivelse. Ingen som mätt med Suunto, Polar, annan GPS eller mobilen?

Vad menar du med godkänd avvikelse, Vasaloppet kan väl få vara hur långt det vill, och sträckningen är inte alltid identisk, 2005 gick det på t ex på Evertsbergssjöarna p g a lite snö, sedan har det tillkommit två backar på slutet, skillnad på marathon, det ska ju vara en exakt sträcka.

Mario

Mario

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg
90,45 km från led2

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 143 inlägg
Ah jag tar o aker med ett sant daringa mathjul m handtag pa (eller om jag satter larvfotter pa det) nasta ar sa vet vi sen

Redigerat av Carl A, 24 mars 2012 - 00:22 .

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Vad menar du med godkänd avvikelse, Vasaloppet kan väl få vara hur långt det vill, och sträckningen är inte alltid identisk, 2005 gick det på t ex på Evertsbergssjöarna p g a lite snö, sedan har det tillkommit två backar på slutet, skillnad på marathon, det ska ju vara en exakt sträcka.

Självklart får Vasaloppet vara hur långt eller kort som helst och det har ändrat sig och kommer att ändras i framtiden. Men om det står så här på hemsidan "90 km - 3 mars Äldsta, längsta och största långloppet i världen" så skulle det vara falsk marknadsföring om loppet var 73 eller 107 km. I förhållande till det så tycker jag 91 km är klart godkänt. Till skillnad från andra så tror jag däremot att det verkligen är ca 91 km inte exakt 90 km och det har inte gjorts något extra för att försöka få det till exakt 90 km heller. Vid riktigt stora avvikelser kan det ju tom ha betydelse för hur man lägger upp träning, vallning, utgångshastighet mm men det har ju absolut ingen betydelse i detta fallet.

Åkte för övrigt 7-mila förra helgen. Det är dryga 74 km både enligt Garmin 310 XT och arrangörens egen banprofil samt enligt uppgifter i media från arrangören. Helt OK det också Sjukommafyra-mila låter inte lika bra. Detta tyder också på GPS:en mäter rätt.

Här finns för övrigt en rätt lustig diskussion om längden på Norefjellsrennet http://n-3.no/n3-fra...-til-himmelen/. 2011 var det utannonserat som 65 km, enligt arrangören så blev det nästan 75km men enligt min GPS var det 71,1 km. Tyvärr blir det noll km i år:(

Redigerat av Everest, 24 mars 2012 - 10:11 .

Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 164 inlägg

Självklart får Vasaloppet vara hur långt eller kort som helst och det har ändrat sig och kommer att ändras i framtiden. Men om det står så här på hemsidan "90 km - 3 mars Äldsta, längsta och största långloppet i världen" så skulle det vara falsk marknadsföring om loppet var 73 eller 107 km. I förhållande till det så tycker jag 91 km är klart godkänt. Till skillnad från andra så tror jag däremot att det verkligen är ca 91 km inte exakt 90 km och det har inte gjorts något extra för att försöka få det till exakt 90 km heller. Vid riktigt stora avvikelser kan det ju tom ha betydelse för hur man lägger upp träning, vallning, utgångshastighet mm men det har ju absolut ingen betydelse i detta fallet.

Åkte för övrigt 7-mila förra helgen. Det är dryga 74 km både enligt Garmin 310 XT och arrangörens egen banprofil samt enligt uppgifter i media från arrangören. Helt OK det också Sjukommafyra-mila låter inte lika bra. Detta tyder också på GPS:en mäter rätt.

Här finns för övrigt en rätt lustig diskussion om längden på Norefjellsrennet http://n-3.no/n3-fra...-til-himmelen/. 2011 var det utannonserat som 65 km, enligt arrangören så blev det nästan 75km men enligt min GPS var det 71,1 km. Tyvärr blir det noll km i år:(

I löpning så tjänar man en hel del på att alltid ta innerkurvan men i skidåkning så kostar det lite kraft att byta spår och man riskerar även att nöta lite på ev. fästvalla med ideliga spårbyten. Så hur mäter man längden på skidspår? Och frågan är om det är så viktigt. Angående de nya backarna så är den extralängden försumbar. Det blir inte så mycket längre, mycket mindre än man tror iaf.
Träna för leva - lev för att träna! :-)

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 006 inlägg

I löpning så tjänar man en hel del på att alltid ta innerkurvan men i skidåkning så kostar det lite kraft att byta spår och man riskerar även att nöta lite på ev. fästvalla med ideliga spårbyten. Så hur mäter man längden på skidspår? Och frågan är om det är så viktigt. Angående de nya backarna så är den extralängden försumbar. Det blir inte så mycket längre, mycket mindre än man tror iaf.

Extra backarna som tillkommit gör nog inget på längden, håller med, ville bara exemplifiera att Vasaloppet inte är en exakt sträckning år från år, ändras lite här och där. Tror att dom trodde att Vasaloppet var 89km innan GPS-tiden, innan dom mätte om det. Även högsta punkten har flyttat..., sedan tror jag man tjänar på spårbyten och de extraskär man kan göra, inte bara att det blir närmare. Men det går ju inte att göra om det är för trångt, på slutet brukar det vara glesare, och där brukar jag systematiskt byta till innerspår om jag inte har någon bra rygg.

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
Om dom gjorde en mätning med mäthjul så skulle dom förmodligen komma fram till nåt annat än exakt 90km. Skulle man ta in gps datat i en terrängmodell och fixa till det lite så skulle mätningen förmodligen bli lite längre då man jämnar till kurvorna. Ett skidlopp borde mätas med spårens centrumlinje, då det är den som det är mest troligt att man åker i. Inte som i löppning, alltid innerkurvan, det skiljer sig förmodligen ganska mycket att alltid ligga i innerkurvan mot att alltid ligga i ytterkurva. En väg byggs med centrumlinje av körbanorna men varje kurva skiljer sig ganska mycket

Redigerat av mibo, 25 mars 2012 - 05:03 .

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg

Många ser spårbyten som något negativt, något jag också har gjort. Men när Rallarloppet kördes fick jag ett bra tillfälle att träna på att byta spår konsekvent. Med tanke på att banan var knappt 4 km blev det mycket sick-sackande.. Nyckeln i detta moment är, anser jag, att komma in i spåret brevid med skidorna i rätt vinkel, plus att man hittar rätt tyngdpunkt..

Så det är bara ut och hitta tajmingen, då kan man vinna rätt många meter på att ta innerspår, utan att för den skull tappa i kraft :-) Det blir ju en och annan kurva på ett långlopp :-)

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 183 inlägg
Jag vill påstå att spårbyten är oftast positivt för farten (särskilt i början av en backe) och även för att jobba med lite andra muskler. Kräver väl dock att man kan göra det med bra tryck utan problem.

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar