Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ni som körde VL utan fäste - hur gick det?


mollino

Recommended Posts

Vad jag förstod på uppsnacket inför VL så var det några som funderade på att köra utan fäste. Såg även några som gjorde detta eller åtminstone staka sig upp för backar där alla andra diagonalade.

 

Gemensamt för dessa tappra var att de alla såg mycket plågade ut och att det gick grymt långsamt. Nu låg inte jag "i täten" så det var väl kanske inte de absolut värsta stakarna som jag såg (jag kom in på plats 1916).

 

Frågan här är nu: Någon som körde utan fäste och i så fall, hur gick det? Repris nästa år (förhållandena lika) eller aldrig mer ett sådant vansinne?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply
Vad jag förstod på uppsnacket inför VL så var det några som funderade på att köra utan fäste. Såg även några som gjorde detta eller åtminstone staka sig upp för backar där alla andra diagonalade.

 

Gemensamt för dessa tappra var att de alla såg mycket plågade ut och att det gick grymt långsamt. Nu låg inte jag "i täten" så det var väl kanske inte de absolut värsta stakarna som jag såg (jag kom in på plats 1916).

 

Frågan här är nu: Någon som körde utan fäste och i så fall, hur gick det? Repris nästa år (förhållandena lika) eller aldrig mer ett sådant vansinne?

Varför vansinne, gäller bara att träna för det. Blir det Jizerska-före 2012 så lönar det sig garanterat, läs tex också Erik Wickströms blogg. Men såg själv inte många, fegade själv och tvingade mig själv att plåga mig att diagonala ibland fast det gick långsammare.

Link to comment
Share on other sites

Körde utan fäste pga av skador som medfört nästan bara träning i SkiErg och ingen diagonalåkning alls. Höll mig på lägre nivå än du - kom 2900 från startled 4. Var klart nervös innan och trodde inte jag skulle klara det. Som helhet gick det sensationellt bra. Bara 100 placeringar sämre än året innan trots dåligt glid och skrala förberedelser. Lite olika erfarenheter:

Första backen: inga problem alls. Saxning där alla andra saxade och övre delen är stakvänlig.

Långa flacka backar som upp till Risberg: Gick jättebra och avancerade mycket. Bättre än när jag diagonalat tidigare år.

Några branta och inte helt korta backar: Hade problem med bristande styrka och tappade på toppen av backarna, men inte katastrofalt. Återhämtade mig väldigt fort efter att känt mig "körd" på toppen av backarna.

Korta mjöliga saxbackar: Klart svårast. Hade kunnat ta dem "med fart", men oftast var det för mycket folk i vägen. När jag saxade i mjölet var jag tvungen att göra det mycket brett och fastnade i andra eller fick inte riktigt med mig skidorna. Inget flyt i att återgå till stakning.

Lundbäcksbackarna: Var mycket orolig för dessa men de kändes mindre branta och mindre jobbiga än när jag diagonalat. Avancerade en hel del.

 

Kan helt klart tänka mig att göra om det. Kanske med lite kortare skidor. Juniorskidor? En insikt är att det är bara i riktigt branta backar som fäste behövs. Slakmotorna ska stakas om man håller sig under 6 timmar.

Link to comment
Share on other sites

@Everest. Tror att du missuppfattade mig. Tänkte att antingen är man nöjd och då kan tänka sig att göra om det, eller också är man missnöjd och ångrar beslutet och ser på det som vansinne. För egen del, men den kapacitet jag nu besitter, så skulle jag inte fixa det. Men för många andra så är det väl definitivt inget vansinne.

 

@Armweak. Starkt. Mycket starkt. Kanske var du en av de som jag körde om och tyckte synd om. Jag hade placering 3835 i Smågan (från led 5) och i mål på 1871 (H21) så någonstans passerade jag nog dig. Men hatten av för en maffig insats.

 

Intressant dock att ännu har väl ingen vunnit som kört ovallat. Ja, de är med på upploppet, men krafterna räcker inte till att vinna. Men det är väl bara en tidsfråga, eller?

Link to comment
Share on other sites

Hade vallat fäste som förvann nästan direkt. Stakade 100% av banan från och med halva första uppförsbacken. Såg det lite som en utmaning att klara staka hela vägen efter ett tag och stakade uppför mjöliga saxbackar bara för sakens skull. Slutade strax bakom topp 1000 men plockade ca 500 placeringar från Smågan. Om man jämför med tidigare vasalopp hade jag betydligt lägre medelpuls i år och konstigt nog var det i svaga motlund jag kände mig starkast jämfört med de som diagonalade. ( backarna innan Oxberg gick riktigt bra, tyvärr var det svårt att åka om där) Kan tänka mig att bara staka nästa år igen men helst då från ett bättre startled.
Link to comment
Share on other sites

Håller bara stavarna förstabacken så är det egentligen inget att tveka om = helst led 1.

Möjligen att glidvalla hela och lägga fäste uppepå, men det känns sådär.

Vad är egentligen grunden till den allmänna uppfattningen att det skulle vara lättare att bryta stavarna om man stakar än diagonalar? Finns det ngn statistik på detta, alla stakar ju ändå 90% av VL? Störst risk är det väl vid saxning när stavarna sticker ut mer från kroppen och det tenderar ju diagonalåkare göra mer än stakåkare. Rent belastningsmässigt måste ju stavarna hålla om det inte är fabrikationsfel eller skador på dem. Är det att stavarna i genomsnitt kanske kommer lite längre bakom kroppen än vid diagonalåkning och att risken då är större att ngn bakom kör på dem? Men samtidigt så är stakning mer liksidigt än diagonalåkning och då borde ju risken minska?

 

Lite fäste tror jag inte på alls på. Att halka sig fram med tjuvsläpp är bara irriterande och sliter oerhört på armarna. Kan man däremot få bra fäste uppför första backen och sen få bort det så är det givetvis OK.

Link to comment
Share on other sites

Håller bara stavarna förstabacken så är det egentligen inget att tveka om = helst led 1.

Möjligen att glidvalla hela och lägga fäste uppepå' date=' men det känns sådär.[/quote']

Vad är egentligen grunden till den allmänna uppfattningen att det skulle vara lättare att bryta stavarna om man stakar än diagonalar? Finns det ngn statistik på detta, alla stakar ju ändå 90% av VL? Störst risk är det väl vid saxning när stavarna sticker ut mer från kroppen och det tenderar ju diagonalåkare göra mer än stakåkare. Rent belastningsmässigt måste ju stavarna hålla om det inte är fabrikationsfel eller skador på dem. Är det att stavarna i genomsnitt kanske kommer lite längre bakom kroppen än vid diagonalåkning och att risken då är större att ngn bakom kör på dem? Men samtidigt så är stakning mer liksidigt än diagonalåkning och då borde ju risken minska?

 

Lite fäste tror jag inte på alls på. Att halka sig fram med tjuvsläpp är bara irriterande och sliter oerhört på armarna. Kan man däremot få bra fäste uppför första backen och sen få bort det så är det givetvis OK.

Det är alltså i första backen jag menar, sedan är det inga problem för stavarna.

Stakar du (och då speciellt uppför) så är det ett väldigt tryck på staven och lite böjd även om den är styv och den borde vara känsligare för slag just i det momentet. Det kanske du kan räkna på? ;)

I diagonalen kan du mer kontrollera när du ska sätta ner stavarna och kanske hoppa över ett stavtag, inte lika lätt vid stakning om du inte vill åka baklänges.

 

Såg i Dalarnas film att det var någon som stakade även i led 3-röran så vi fixar det nog.

 

Den där fästgrejen har tydligen fungerat för några åkare.

 

Men det är väl bara att vi tränar på till nästa säsong så ska inte led 1 vara några problem. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mina klubbkompisar Mange o Myhren (som jag langade dricka åt) stakade hela vägen. Mange bestämde sig på kvällen och la pulver över hela skidan. Myhren ville ha fäste ½-a första backen.. Vi la tre tunna lager guru-valla (vax) direkt ovanpå nyslipad fästzo med Start HF80 under. Fästvallan var tydligen borta redan efter startgärdet så han stakade också 100%. Mange kom in som 214 medan Myhren kroknade lite efter Oxberg och blev 257-a. Ingen var dock helnöjd med glidet, då de tyckte de runtomkring med fäste hade samma glid. Men det lär ju inte sugit klister under skidorna i alla fall.
Link to comment
Share on other sites

Inga problem att staka. Kände mig stark i backarna mot Oxberg men missade en langning som förstörde dagen en del. Men man behöver inte använda armarna så mycket som Tynell gjorde i startbacken, spar dom och jobba mera med mage/rygg. Dock inga problem att ha fäste iår om man vallat rätt, så att köra utan fäste var ingen uppenbar fördel för glidet. Man tjänar mera på det i ett svårare vallningsföre. Men om det går tyngre så är det väl färre som orkar staka.
Link to comment
Share on other sites

Inga problem att staka. Kände mig stark i backarna mot Oxberg men missade en langning som förstörde dagen en del. Men man behöver inte använda armarna så mycket som Tynell gjorde i startbacken, spar dom och jobba mera med mage/rygg. Dock inga problem att ha fäste iår om man vallat rätt, så att köra utan fäste var ingen uppenbar fördel för glidet. Man tjänar mera på det i ett svårare vallningsföre. Men om det går tyngre så är det väl färre som orkar staka.

Får hoppas på ett riktigt svårt vallningsföre utan att det är dåligt glid. Men får se det som en utmaning att staka hela loppet och utmaningar/förändringar kör att man tänder till lite extra.

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med fäste är att man kan lägga in små korta sekvenser med diagonal och sen köra en lång stakperiod, som man då orkar hålla ett högre tempo i. Sen kan man ju också lägga in stakning med frånskjut, om man blir trött i armarna.

 

Ytterligare en aspekt är att man bortser från sluttiden och åker sig igenom VL med varierad teknik för att man tycker det är det mest roliga givande sättet att ta sig ner till Mora. Föredöme; Vibeke Skofterud.:)

Link to comment
Share on other sites

Inga problem att staka. Kände mig stark i backarna mot Oxberg men missade en langning som förstörde dagen en del. Men man behöver inte använda armarna så mycket som Tynell gjorde i startbacken, spar dom och jobba mera med mage/rygg. Dock inga problem att ha fäste iår om man vallat rätt, så att köra utan fäste var ingen uppenbar fördel för glidet. Man tjänar mera på det i ett svårare vallningsföre. Men om det går tyngre så är det väl färre som orkar staka.

Jo men det kan bli tungt att staka i tungföre. Det fick nog David Holmström känna på i årets Värmdölopp. Då körde Mange på klister - mycket klister!!! Men sådana vattenskidor som behövdes på Värmdöloppet i år behöver inte plockas fram så ofta heller...

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med fäste är att man kan lägga in små korta sekvenser med diagonal och sen köra en lång stakperiod, som man då orkar hålla ett högre tempo i. Sen kan man ju också lägga in stakning med frånskjut, om man blir trött i armarna.

 

Ytterligare en aspekt är att man bortser från sluttiden och åker sig igenom VL med varierad teknik för att man tycker det är det mest roliga givande sättet att ta sig ner till Mora. Föredöme; Vibeke Skofterud.:)

Ok, ordnar du till med perfekta spann på skidor och vallare som Vibeke nog har så inga problem.

En väldigt stark fördel som jag ser det är att man slipper fästvallavalsångesten och testningen.

Du anar inte vilket huvudbry många hade om de skulle köra med eller utan klister och hur grunden skulle läggas. :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, ordnar du till med perfekta spann på skidor och vallare som Vibeke nog har så inga problem.

En väldigt stark fördel som jag ser det är att man slipper fästvallavalsångesten och testningen.

Du anar inte vilket huvudbry många hade om de skulle köra med eller utan klister och hur grunden skulle läggas. :)

Tejp är också grymt bra för att slippa fästvallavalsångest och testning - bara att tejpa och sedan sova ;)

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med fäste är att man kan lägga in små korta sekvenser med diagonal och sen köra en lång stakperiod' date=' som man då orkar hålla ett högre tempo i. Sen kan man ju också lägga in stakning med frånskjut, om man blir trött i armarna.

 

Ytterligare en aspekt är att man bortser från sluttiden och åker sig igenom VL med varierad teknik för att man tycker det är det mest roliga givande sättet att ta sig ner till Mora. Föredöme; Vibeke Skofterud.:)[/quote']

Ok, ordnar du till med perfekta spann på skidor och vallare som Vibeke nog har så inga problem.

En väldigt stark fördel som jag ser det är att man slipper fästvallavalsångesten och testningen.

Du anar inte vilket huvudbry många hade om de skulle köra med eller utan klister och hur grunden skulle läggas. :)

Så sant, den kan man vara utan :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog oxå stakat årets lopp om jag fått välja om... men man bör nog stå i elit eller möjligen långt fram i 1an. Detta pga att man behöver fritt spår för att kunna staka utan att behöva stå stilla o hänga på armarna.

 

De som gör att jag tvekar beror på att om man bryter staven. Vad gör man då?? Vi har sevice var 4km typ men man behöver ju kunna få stavar 5ggr i första backen iaf. sen e de tungt o staka med en stav..

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite förvånad över ett par saker i denna tråden.

 

Att folk faktiskt stakar snabbare oppför* än vad folk diagonalar och att det också i alla fall ibland tar mindre energi. Det här är definitivt inget jag har märkt på de få norska loppen jag har åkt och det gäller också för det jag har sett av riktigt duktiga åkare. Folk byter till diagonal relativt tidigt och det går fort och effektivt.

 

Jag tycker det är konstigt om det skulle vara en större fördel för folk bakom de bästa att köra ovallat än vad det är för de bästa. Det är fortfarande inte väldigt många i toppen som kör ovallat.

 

Vad jag har sett på tv och kommentarer här så är det ju inte heller uppenbart att ovallade skidor glider spesiellt mycket bättre än skidor med valla.

 

*i backar med en lutning på över kanske 5% i årets snabba före.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara en tillfällighet som gör att jag tycker klassiska skidor glider bättre i klassiska spår. Mina klassiska har iaf bättre glid på samma preparering. Det skulle ju innebära, trots att de inte är lika smidiga, att man tjänar på att bara staka på ett par klassiska skidor än att staka med skejtskidor.
Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog oxå stakat årets lopp om jag fått välja om... men man bör nog stå i elit eller möjligen långt fram i 1an. Detta pga att man behöver fritt spår för att kunna staka utan att behöva stå stilla o hänga på armarna.

 

De som gör att jag tvekar beror på att om man bryter staven. Vad gör man då?? Vi har sevice var 4km typ men man behöver ju kunna få stavar 5ggr i första backen iaf. sen e de tungt o staka med en stav..

Extrastav på ryggen ju!

Link to comment
Share on other sites

Är det bara en tillfällighet som gör att jag tycker klassiska skidor glider bättre i klassiska spår. Mina klassiska har iaf bättre glid på samma preparering. Det skulle ju innebära, trots att de inte är lika smidiga, att man tjänar på att bara staka på ett par klassiska skidor än att staka med skejtskidor.

Jag såg på den norska sendingen av marcialonga och Fredrik Aukland och Samdal var i "studion". Enligt den sändningen var det oppenbart att klassiska stakskidor var bättre än skate skidor och de kritiserade Northugs val att staka på skate skidor. I söndagens vasaloppsändning sa Blomquist att de som stakade stakade på skate skidor och att det var det som var bäst. Jag vet i alla fall vem jag tror är mest insatt i val av skidor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...