Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ni som körde VL utan fäste - hur gick det?


mollino

Recommended Posts

Att Lönnelid åkte så bra beror på att i lättföre är syreupptagningen inte lika utslagsgivande som i tungföre. Om man är äldre och haft en hyggligt hög standard som senior, har man lättare att utnyttja lättföre bla pga tekniken vare sig man enbart stakar eller kör med fästvalla.

 

Träffade en kvinnlig motionär i 10-timklassen och hon hade kört en halvtimme sämre än förra året. Förutom misslyckad vallning, så saknade hon skidteknik att utnyttja det snabba föret, hon hade bara åkt skidor i två år.

 

Om alla skippade fästvallningen, vad skulle man då prata om efter loppet och inte hade man något att skylla på heller.........;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply
Jag har en för mig nästan sensationell nyhet att rapportera. Gösta Lönnelid körde i år sitt 50 Vasalopp . Han genomförde det på 5.59. Redan det otroligt. Han ringde just till mig och berättade att han körde utan fästvalla och att han har specialtränat för detta hela vintern bkl.a. för att han haft problem med en hälsena och inte kunde diagonala som vanligt. JAG tycker detta är sensationellt och visar ju klar att ni yngre som tvekar givetvis kan klara det. Jag är faktiskt förstummad, jag trodde detta var omöjligt för oss åldringar (jag är ju dessutom rena junioren i förhållande till honom). Gösta har ju varit mycket högt placerad i många lopp när han var aktiv men ändå. JAG TYCKER DETTA LÅTER SOM ÅRETS PRESTATION. Vad tycker ni ?

Jo, jag åkte med honom av och till fram till Oxberg (Från Mora?). Han var verkligen grym på att staka! Framförallt att han orkade sega på uppför!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en för mig nästan sensationell nyhet att rapportera. Gösta Lönnelid körde i år sitt 50 Vasalopp . Han genomförde det på 5.59. Redan det otroligt. Han ringde just till mig och berättade att han körde utan fästvalla och att han har specialtränat för detta hela vintern bkl.a. för att han haft problem med en hälsena och inte kunde diagonala som vanligt. JAG tycker detta är sensationellt och visar ju klar att ni yngre som tvekar givetvis kan klara det. Jag är faktiskt förstummad, jag trodde detta var omöjligt för oss åldringar (jag är ju dessutom rena junioren i förhållande till honom). Gösta har ju varit mycket högt placerad i många lopp när han var aktiv men ändå. JAG TYCKER DETTA LÅTER SOM ÅRETS PRESTATION. Vad tycker ni ?

Jo, jag åkte med honom av och till fram till Oxberg (Från Mora?). Han var verkligen grym på att staka! Framförallt att han orkade sega på uppför!

Link to comment
Share on other sites

Lejonet2, de andra i toppen stackade "mycket" mindre än tynell, dvs det verkade som de diagonalade i rätt många backar. Tv sändningen missade väl tyvärr det mesta av lundbacksbackarna i år (tror de gjorde det förra året också) men det var många som diagonalade i täten i det man fick se om jag kommer ihåg rätt.
Link to comment
Share on other sites

Lejonet2, de andra i toppen stackade "mycket" mindre än tynell, dvs det verkade som de diagonalade i rätt många backar. Tv sändningen missade väl tyvärr det mesta av lundbacksbackarna i år (tror de gjorde det förra året också) men det var många som diagonalade i täten i det man fick se om jag kommer ihåg rätt.

Kollade igenom loppet igår, inte ens Brink tog speciellt många diagonalsteg i Lundbäcksbackarna i övrigt stakade de flesta vad jag kunde se mer eller mindre iaf.

Inte alls lika mkt diagonalåkning på täten som det brukar vara tex tror jag inte bröderna Aukland diagonalade någonting i dessa backar möjligen lite över de två sista krönen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stämmer. Snabb spolade igjenom första delen och det var nestan bara stakning opp till risberg och det var bara brink man såg använde benen i lundbäcksbackarna.

Och som en slump hade han mest krafter kvar i stackspurten och vann på det! Jag har alltså rätt i att man bör använda benen för att spara kraft i stakmusklerna!!

 

Att han förmodligen vann på att han har den bäst spurten oavsett tänker jag ignorera :D

Link to comment
Share on other sites

Har på vasaloppet i bakgrunden och såg just Skofterud passera Hökberg. Hon och de flesta andra diagonalar i vad som väl inte är en spesiellt brant backe. Intressant att se hur mycket snabbare hon diagonalar jämfört med han i röd dräkt som bara stakar. Skofterud kom 165 bland herrarna så var rätt långt frame.

 

De flesta i toppen stakade det partiet.

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' det stämmer. Snabb spolade igjenom första delen och det var nestan bara stakning opp till risberg och det var bara brink man såg använde benen i lundbäcksbackarna.[/quote']

Och som en slump hade han mest krafter kvar i stackspurten och vann på det! Jag har alltså rätt i att man bör använda benen för att spara kraft i stakmusklerna!!

 

Att han förmodligen vann på att han har den bäst spurten oavsett tänker jag ignorera :D

Jag håller med dig om det, kanske inte i år men i normalfallet så har det som haft fäste mörat upp stakarna tillräckligt i de backar som finns för att de inte ska räcka i slutet. Det som är mest märkligt är att de som kört utan fäste ingen gång haft remarkabelt bättre glid än de som kört med fäste och då försvinner ju hela poängen.

 

Det står ju dock utan allt tvivel att det går att staka lika fort uppför som det går att diagonala, Thynell var ju före både Brink, Rickarsson och Rönning uppför startbacken som alla är duktiga diagonalåkare. Men om det sedan är det snabbaste sättet att ta sig en längre sträcka från A till B är ju mer osäkert.

 

För den normale motionärer är det helt säkert så att det bästa sättet att bli snabbare i Vasaloppet är att bli bättre på att staka. Diagonalåkning betalar sig dåligt i VL om det inte är riktigt tungfört. För de flesta är det också så mycket enklare att bli bra på att staka än att diagonala. Stakning kan man ju träna effektivt året runt utan snö, det räcker med rullskidor och kanske lite gym.

 

 

Diagonalåkning kräver ju en hel del åkning på snö och med fina banor kuperade banor som inte finns jättegott om söderut, kräver ju också mer hjärta/lungor medans stakning är mer styrka. Däremot är ju diagonalåkningen för de flesta ett bra sätt avlasta och vila stakmuskulaturen i vissa partier för att orka staka effektivt på de flackare partierna.

 

Stakning med frånskjut är också bra om man behärskar tekniken, men jag tycker det är den svåraste tekniken att få till , kräver ju också mkt snörträning att få till om den ska var effektiv. Jag är som många andra 2-växlad, stkaning med frånskjut används på platten ibland om det är lite tyngre före eller vind för att avlasta i stakningen. Att kattlikt som eliten gör köra stakning med frånskjut uppför lite brantare partier funkar inte allls där är det mkt lättare att få till ren stakning eller diagonal.

Link to comment
Share on other sites

Sant men väldigt tråkigt. För mig är ändå diagonalåkningen skidåkningens själ och hjärta, och att köra ett pass i blandad stil är oändligt mycket roligare än att bara mata stakning. På det sättet tror jag Vasaloppet är dåligt för skidåkningen - mer fokus på motionslopp med kuperade banor skulle få vanligt folk att tänka mer på att bli tekniskt bra snö-skidåkare o mindre på att bomba Skierg-intervaller på gymet.
Link to comment
Share on other sites

Stakning med frånskjut är också bra om man behärskar tekniken, men jag tycker det är den svåraste tekniken att få till , kräver ju också mkt snörträning att få till om den ska var effektiv. Jag är som många andra 2-växlad, stkaning med frånskjut används på platten ibland om det är lite tyngre före eller vind för att avlasta i stakningen. Att kattlikt som eliten gör köra stakning med frånskjut uppför lite brantare partier funkar inte allls där är det mkt lättare att få till ren stakning eller diagonal.

Har du provat att skjuta fram foten lite innan du trycker till?

Då går det att köra frånskjut där det är ganska brant.

Link to comment
Share on other sites

Sant men väldigt tråkigt. För mig är ändå diagonalåkningen skidåkningens själ och hjärta, och att köra ett pass i blandad stil är oändligt mycket roligare än att bara mata stakning. På det sättet tror jag Vasaloppet är dåligt för skidåkningen - mer fokus på motionslopp med kuperade banor skulle få vanligt folk att tänka mer på att bli tekniskt bra snö-skidåkare o mindre på att bomba Skierg-intervaller på gymet.

Håller helt med. Det är lite trist att konstatera år vilket håll utvecklingen går när snart alla stakar sig uppför Cascata. Lite mindre charm, lite mer köttande. Tur att WC-banorna är så tuffa att alla tekniker fortfarande behövs.

Link to comment
Share on other sites

Har också läst på om detta att man kan(eller t o m bör) fortsätta styrketräna långt upp i åren. Tror mycket på det själv, men slarvar en del med det ändå..Kanske ska lägga mer krut på det än tidigare..Kan man kanske bli för stark..?..=b Man får inte glömma teknikträningen heller!

 

Tror också att fler skulle orka staka sig igenom ett VL, än vad det gör i dag..Men eftersom de flesta jagar både tid och placeringar är jag inte lika övertygad om att den gången man väljer att enbart staka garanterat förbättrar möjligheterna att åka både snabbare och få en bättre placering..Den chansningen är jag i a f inte rikgit beredd att ta än..Att säga i dag att man ska staka nästa år och inte veta hur föret/spåren/formen blir....är ju i o f friskt vågat ..=)

Link to comment
Share on other sites

Stakning med frånskjut är också bra om man behärskar tekniken' date=' men jag tycker det är den svåraste tekniken att få till , kräver ju också mkt snörträning att få till om den ska var effektiv. Jag är som många andra 2-växlad, stkaning med frånskjut används på platten ibland om det är lite tyngre före eller vind för att avlasta i stakningen. Att kattlikt som eliten gör köra stakning med frånskjut uppför lite brantare partier funkar inte allls där är det mkt lättare att få till ren stakning eller diagonal.[/quote']

Har du provat att skjuta fram foten lite innan du trycker till?

Då går det att köra frånskjut där det är ganska brant.

Jag tycker det är svårt att få fast och samtidigt få bra tryck med både ben och överkropp, är säkert en kombination av usel teknik och bristande styrka på rätt ställe.

Link to comment
Share on other sites

Sant men väldigt tråkigt. För mig är ändå diagonalåkningen skidåkningens själ och hjärta' date=' och att köra ett pass i blandad stil är oändligt mycket roligare än att bara mata stakning. På det sättet tror jag Vasaloppet är dåligt för skidåkningen - mer fokus på motionslopp med kuperade banor skulle få vanligt folk att tänka mer på att bli tekniskt bra snö-skidåkare o mindre på att bomba Skierg-intervaller på gymet.[/quote']

Håller helt med. Det är lite trist att konstatera år vilket håll utvecklingen går när snart alla stakar sig uppför Cascata. Lite mindre charm, lite mer köttande. Tur att WC-banorna är så tuffa att alla tekniker fortfarande behövs.

Jag håller också med om detta men det är ju den krassa långloppsverkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Sant men väldigt tråkigt. För mig är ändå diagonalåkningen skidåkningens själ och hjärta, och att köra ett pass i blandad stil är oändligt mycket roligare än att bara mata stakning. På det sättet tror jag Vasaloppet är dåligt för skidåkningen - mer fokus på motionslopp med kuperade banor skulle få vanligt folk att tänka mer på att bli tekniskt bra snö-skidåkare o mindre på att bomba Skierg-intervaller på gymet.

Du kan vara helt lugn. Ca 30% av VL-åkarna är debutanter varje år. För en nybörjare är det mkt naturligare att diagonala än att staka. Precis som det är naturligare att gå istället för att springa, att simma bröstsim istället för fritt osv. Titta på alla danskar i fjällen - inte mkt stakning där inte. Ytterst få är beredda att att lägga ner träning som behövs för att kunna staka hela loppet. Skierg är ju dessutom mördande tråkigt och dessutom ger det inte tillräcklig styrka.

Link to comment
Share on other sites

Har också läst på om detta att man kan(eller t o m bör) fortsätta styrketräna långt upp i åren. Tror mycket på det själv, men slarvar en del med det ändå..Kanske ska lägga mer krut på det än tidigare..Kan man kanske bli för stark..?..=b Man får inte glömma teknikträningen heller!

 

Tror också att fler skulle orka staka sig igenom ett VL, än vad det gör i dag..Men eftersom de flesta jagar både tid och placeringar är jag inte lika övertygad om att den gången man väljer att enbart staka garanterat förbättrar möjligheterna att åka både snabbare och få en bättre placering..Den chansningen är jag i a f inte rikgit beredd att ta än..Att säga i dag att man ska staka nästa år och inte veta hur föret/spåren/formen blir....är ju i o f friskt vågat ..=)

Instämmer helt, men det är en utmaning och det driver mig mer än att flyta med strömmen som vanligt.

Link to comment
Share on other sites

Sant men väldigt tråkigt. För mig är ändå diagonalåkningen skidåkningens själ och hjärta' date=' och att köra ett pass i blandad stil är oändligt mycket roligare än att bara mata stakning. På det sättet tror jag Vasaloppet är dåligt för skidåkningen - mer fokus på motionslopp med kuperade banor skulle få vanligt folk att tänka mer på att bli tekniskt bra snö-skidåkare o mindre på att bomba Skierg-intervaller på gymet.[/quote']

Håller helt med. Det är lite trist att konstatera år vilket håll utvecklingen går när snart alla stakar sig uppför Cascata. Lite mindre charm, lite mer köttande. Tur att WC-banorna är så tuffa att alla tekniker fortfarande behövs.

Pratade idag med en kör Veteran-VM i Tyskland. Där är banorna tydligen rätt kuperade sannolikt för att det skall bli tufft och utslagsgivande. Vädret har också varierat mellan nysnö och isföre. När det varit snabbt har det skett en hel del krascher och många tycker det är farligt speciellt vid masstarter. Det går alltså inte att bygga bort "problemet". Vi får nog acceptera att eliten och några som är aningens sämre stakar på långlopp och flackare tävlingar, medan eliten på WC-banor och 98% av motionärerna på vanliga långlopp fortfarande använder fästvalla och diagonalar där det går.

Link to comment
Share on other sites

Har också läst på om detta att man kan(eller t o m bör) fortsätta styrketräna långt upp i åren. Tror mycket på det själv' date=' men slarvar en del med det ändå..Kanske ska lägga mer krut på det än tidigare..Kan man kanske bli för stark..?..=b Man får inte glömma teknikträningen heller!

 

Tror också att fler skulle orka staka sig igenom ett VL, än vad det gör i dag..Men eftersom de flesta jagar både tid och placeringar är jag inte lika övertygad om att den gången man väljer att enbart staka garanterat förbättrar möjligheterna att åka både snabbare och få en bättre placering..Den chansningen är jag i a f inte rikgit beredd att ta än..Att säga i dag att man ska staka nästa år och inte veta hur föret/spåren/formen blir....är ju i o f friskt vågat ..=)[/quote']

Instämmer helt, men det är en utmaning och det driver mig mer än att flyta med strömmen som vanligt.

En ännu större utmaning tror jag vore att diagonala hela vasaloppet utan ett endaste stavtag :)

Link to comment
Share on other sites

Men hur klarar de av att få till det i Norge med lopp som birken med 15000 deltagare och en del andra lopp med flera tusen deltagare? Dessa lopp är bra mycket mer kuperade och mer tekniska än vasan. Det du skriver blir ju också lite konstigt med tanke på att man i ett teoretiskt resonemang skulle kunna göra ett lika tekniskt lopp som vasan gjenom att byta ut de kanske 4 milen platt åkning med de 4 mest kuperade milen på vasan och få ett rätt mycket tyngre lopp som alla skulle kunna klara.

 

Vasaloppet kommer självklart inte ändra på sitt lopp men man kan väl trots det tycka att utväcklingen är tråkig när andra svenska lopp fölger efter och många lopp i maraton cupen verkar vara endå lättare än vasan.

Link to comment
Share on other sites

Stakning med frånskjut är också bra om man behärskar tekniken' date=' men jag tycker det är den svåraste tekniken att få till , kräver ju också mkt snörträning att få till om den ska var effektiv. Jag är som många andra 2-växlad, stkaning med frånskjut används på platten ibland om det är lite tyngre före eller vind för att avlasta i stakningen. Att kattlikt som eliten gör köra stakning med frånskjut uppför lite brantare partier funkar inte allls där är det mkt lättare att få till ren stakning eller diagonal.[/quote']

Har du provat att skjuta fram foten lite innan du trycker till?

Då går det att köra frånskjut där det är ganska brant.

Jag tycker det är svårt att få fast och samtidigt få bra tryck med både ben och överkropp, är säkert en kombination av usel teknik och bristande styrka på rätt ställe.

5 min stakning med frånskjut utan stavar på varje pass så sitter det där sedan! Då får du rätt tempo. Tänk att skidan ska nedåt och bakåt och fram med frånskjutsfoten. Sedan blir staktaget lite mer wassbergslikt.

Link to comment
Share on other sites

Men hur klarar de av att få till det i Norge med lopp som birken med 15000 deltagare och en del andra lopp med flera tusen deltagare? Dessa lopp är bra mycket mer kuperade och mer tekniska än vasan. Det du skriver blir ju också lite konstigt med tanke på att man i ett teoretiskt resonemang skulle kunna göra ett lika tekniskt lopp som vasan gjenom att byta ut de kanske 4 milen platt åkning med de 4 mest kuperade milen på vasan och få ett rätt mycket tyngre lopp som alla skulle kunna klara.

 

Vasaloppet kommer självklart inte ändra på sitt lopp men man kan väl trots det tycka att utväcklingen är tråkig när andra svenska lopp fölger efter och många lopp i maraton cupen verkar vara endå lättare än vasan.

Birken går att staka lika väl som Vasan, det är bara några backar efter Kvarstaddammen där man möjligen får saxa precis som de flesta som diagonalar ändå gör, men loppet har ändå för farliga nedförsbackar för svenskar om det blir isföre. Norrmän har en helt annan teknik.

Link to comment
Share on other sites

98% av motionärerna på vanliga långlopp fortfarande använder fästvalla och diagonalar där det går.

98% av motionärerna kommer nog fortsätta att använda fästvalla i lopp som vasaloppet men det är nog minst en 10-20% av åkarna i vasaloppet som stackar runt 90% av vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Men hur klarar de av att få till det i Norge med lopp som birken med 15000 deltagare och en del andra lopp med flera tusen deltagare? Dessa lopp är bra mycket mer kuperade och mer tekniska än vasan. Det du skriver blir ju också lite konstigt med tanke på att man i ett teoretiskt resonemang skulle kunna göra ett lika tekniskt lopp som vasan gjenom att byta ut de kanske 4 milen platt åkning med de 4 mest kuperade milen på vasan och få ett rätt mycket tyngre lopp som alla skulle kunna klara.

 

Vasaloppet kommer självklart inte ändra på sitt lopp men man kan väl trots det tycka att utväcklingen är tråkig när andra svenska lopp fölger efter och många lopp i maraton cupen verkar vara endå lättare än vasan.

Birken går att staka lika väl som Vasan' date=' det är bara några backar efter Kvarstaddammen där man möjligen får saxa precis som de flesta som diagonalar ändå gör, men loppet har ändå för farliga nedförsbackar för svenskar om det blir isföre. Norrmän har en helt annan teknik.[/quote']

Jag är inte så väldigt intresserade av om det går att staka ett lopp eller inte utan om det är bäst att staka hela loppet eller inte.

 

Det är väl just det där med att man inte behöver vara en komplett skidåkaren för att köra bra jag tycker är synd. Om man ska bli en bra skidmotionist i sverige så gäller det att staka, staka och staka. Träna på diagonal eller nedförsbackar är inte så viktigt.

 

Samma utväckling inom mtb har hänt för länge sedan i Norge och är väl på god väg att hända i sverige med cykel vasan. Många tycker att det är svårt och går sakta att sykla i skogen på stigar. Då blir det en marknad för tekniskt väldigt lätta "mtb ritt" för det är de som massan gillar och dessa ritt mer eller mindre omdefinierar sporten och gör det svårt att hitta mtb ritt som faktiskt går en stor del på tekniska stigar.

Link to comment
Share on other sites

Men hur klarar de av att få till det i Norge med lopp som birken med 15000 deltagare och en del andra lopp med flera tusen deltagare? Dessa lopp är bra mycket mer kuperade och mer tekniska än vasan. Det du skriver blir ju också lite konstigt med tanke på att man i ett teoretiskt resonemang skulle kunna göra ett lika tekniskt lopp som vasan gjenom att byta ut de kanske 4 milen platt åkning med de 4 mest kuperade milen på vasan och få ett rätt mycket tyngre lopp som alla skulle kunna klara.

 

Vasaloppet kommer självklart inte ändra på sitt lopp men man kan väl trots det tycka att utväcklingen är tråkig när andra svenska lopp fölger efter och många lopp i maraton cupen verkar vara endå lättare än vasan.

Birken går att staka lika väl som Vasan' date=' det är bara några backar efter Kvarstaddammen där man möjligen får saxa precis som de flesta som diagonalar ändå gör, men loppet har ändå för farliga nedförsbackar för svenskar om det blir isföre. Norrmän har en helt annan teknik.[/quote']

Jag är inte så väldigt intresserade av om det går att staka ett lopp eller inte utan om det är bäst att staka hela loppet eller inte.

 

Det är väl just det där med att man inte behöver vara en komplett skidåkaren för att köra bra jag tycker är synd. Om man ska bli en bra skidmotionist i sverige så gäller det att staka, staka och staka. Träna på diagonal eller nedförsbackar är inte så viktigt.

 

Samma utväckling inom mtb har hänt för länge sedan i Norge och är väl på god väg att hända i sverige med cykel vasan. Många tycker att det är svårt och går sakta att sykla i skogen på stigar. Då blir det en marknad för tekniskt väldigt lätta "mtb ritt" för det är de som massan gillar och dessa ritt mer eller mindre omdefinierar sporten och gör det svårt att hitta mtb ritt som faktiskt går en stor del på tekniska stigar.

När det gäller MTB håller jag med dig helt, tyvärr får du inte de stora massorna att köra på småstigar och dessutom blir det kö om det är många startande. Tror iof att de flesta som orkar staka VL eller Birken ändå behärskar diagonalåkning och nedförskörning rätt bra, men de upplever väl att det går för långsamt. Och återigen de flesta stakar ändå 95% och minst 95% kommer aldrig att staka hela VL

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...