Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vibeke missnöjd över utebliven bil


Stefan Sand

Recommended Posts

http://www.cisionwire.se/volkswagen-personbilar/r/vibeke-skofterud-far-en-bil-for-rekordprestationen' date='c9228262[/quote']

Vad ska man säga!?

 

"Volkswagen tycker att den uppmärksamhet som frågan fått i grund och botten är bra. Och faktiskt helt förståelig i en tid då även organisationer och företag förväntas ta ett större ansvar för samhällsutvecklingen"

 

Och vad menar man med "samhällsutvecklingen"? Ska inte Anders Olsson också få en bil, rekordtid för handicappade i VL spåren? Var säkert flera andra rekord som slogs under veckan där någon måste ta ett ansvar för samhällsutvecklingen!

 

"Frågan om hur även företag kan ta ett större socialt ansvarstagande är ju mycket aktuell och därför hoppas jag att vårt initiativ även kan sporra andra organisationer att tänka bredare."

 

Ja för tusan, tänk brett. Nästa år kör vi inte bara Tjejvasan, Vasaloppet och alla de övrig loppen. Inför ett "Integrationsvasan", "Fd knarkare vasan", "Pensionärsvasan" osv. Släng in en bil som pris i varje lopp så främjar vi även samhällsutvecklingen.......

 

Volkswagen lyckas nu dels komma undan "jämlikhetsdebatt" samtidigt som det kostar dem en bil. "Man eller mus" kan diskuteras.......

Alltså, kvinnor var förbjudna att delta i Vasaloppet. Är det bara jag som då tycker att det är rimligt att damskidåkare kanske lyfts fram lite extra med ett eget lopp samt har samma villkor som herrarna i dom andra loppen? Istället: vit man -jag är kränkt över att någon annan än en vit man ska få vinna.

 

Är för övrigt osäker på om Stefan Sand tillhör den ironiska generationen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply
http://www.cisionwire.se/volkswagen-personbilar/r/vibeke-skofterud-far-en-bil-for-rekordprestationen' date='c9228262[/quote']

Vad ska man säga!?

 

"Volkswagen tycker att den uppmärksamhet som frågan fått i grund och botten är bra. Och faktiskt helt förståelig i en tid då även organisationer och företag förväntas ta ett större ansvar för samhällsutvecklingen"

 

Och vad menar man med "samhällsutvecklingen"? Ska inte Anders Olsson också få en bil, rekordtid för handicappade i VL spåren? Var säkert flera andra rekord som slogs under veckan där någon måste ta ett ansvar för samhällsutvecklingen!

 

"Frågan om hur även företag kan ta ett större socialt ansvarstagande är ju mycket aktuell och därför hoppas jag att vårt initiativ även kan sporra andra organisationer att tänka bredare."

 

Ja för tusan, tänk brett. Nästa år kör vi inte bara Tjejvasan, Vasaloppet och alla de övrig loppen. Inför ett "Integrationsvasan", "Fd knarkare vasan", "Pensionärsvasan" osv. Släng in en bil som pris i varje lopp så främjar vi även samhällsutvecklingen.......

 

Volkswagen lyckas nu dels komma undan "jämlikhetsdebatt" samtidigt som det kostar dem en bil. "Man eller mus" kan diskuteras.......

Alltså, kvinnor var förbjudna att delta i Vasaloppet. Är det bara jag som då tycker att det är rimligt att damskidåkare kanske lyfts fram lite extra med ett eget lopp samt har samma villkor som herrarna i dom andra loppen? Istället: vit man -jag är kränkt över att någon annan än en vit man ska få vinna.

 

Är för övrigt osäker på om Stefan Sand tillhör den ironiska generationen?

Samma villkor har det väl dock inte riktigt. Tex räcker det för damerna att hänga i ryggen på dig in i mål för att vinna en bil medans det inte riktigt funkat för Brinken. ;)

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle damerna lyftas fram extra för att det var "konstiga" regler tidigare? Elitflickorna som kör nu körde ju inte ens då!

 

I vardagen talas det om jämställdhet, men det är bara kvinnor som ska få det bättre!

Känner du inga kvinnliga tävlingsidrottare som du tycker ska få det bättre?

 

Varför har vi kanske 30 damer som idag satsar stenhårt på Vasloppet medan vi har kanske 800 herrar? Kan det vara ett resultat av hur samhället har sett ut under dom senaste 100 åren? Eller ska vi nöja oss med att säga att kvinnor inte "vill" åka Vasaloppet och avstå att rätta till en historisk orättvisa med att hänvisa till något slags "fritt val"?

 

Tips: fråga några kvinnliga tävlingsidrottare hur dom upplever sitt tävlande och villkoren för damidrottande och jämför med manliga tävlingsidrottare.

 

Och jag lovar, "konstiga" regler finns det fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

Vad ska man säga!?

 

"Volkswagen tycker att den uppmärksamhet som frågan fått i grund och botten är bra. Och faktiskt helt förståelig i en tid då även organisationer och företag förväntas ta ett större ansvar för samhällsutvecklingen"

 

Och vad menar man med "samhällsutvecklingen"? Ska inte Anders Olsson också få en bil' date=' rekordtid för handicappade i VL spåren? Var säkert flera andra rekord som slogs under veckan där någon måste ta ett ansvar för samhällsutvecklingen!

 

"Frågan om hur även företag kan ta ett större socialt ansvarstagande är ju mycket aktuell och därför hoppas jag att vårt initiativ även kan sporra andra organisationer att tänka bredare."

 

Ja för tusan, tänk brett. Nästa år kör vi inte bara Tjejvasan, Vasaloppet och alla de övrig loppen. Inför ett "Integrationsvasan", "Fd knarkare vasan", "Pensionärsvasan" osv. Släng in en bil som pris i varje lopp så främjar vi även samhällsutvecklingen.......

 

Volkswagen lyckas nu dels komma undan "jämlikhetsdebatt" samtidigt som det kostar dem en bil. "Man eller mus" kan diskuteras.......[/quote']

Alltså, kvinnor var förbjudna att delta i Vasaloppet. Är det bara jag som då tycker att det är rimligt att damskidåkare kanske lyfts fram lite extra med ett eget lopp samt har samma villkor som herrarna i dom andra loppen? Istället: vit man -jag är kränkt över att någon annan än en vit man ska få vinna.

 

Är för övrigt osäker på om Stefan Sand tillhör den ironiska generationen?

Samma villkor har det väl dock inte riktigt. Tex räcker det för damerna att hänga i ryggen på dig in i mål för att vinna en bil medans det inte riktigt funkat för Brinken. ;)

Fast Vibeke hängde ju inte i ryggen på mig utan snarare tvärt om. Håller det som högst troligt att Vibeke tog mera vind än Brinken, dock inte mera än Tynell.

Link to comment
Share on other sites

Alltså' date=' kvinnor var förbjudna att delta i Vasaloppet. Är det bara jag som då tycker att det är rimligt att damskidåkare kanske lyfts fram lite extra med ett eget lopp samt har samma villkor som herrarna i dom andra loppen? Istället: vit man -jag är kränkt över att någon annan än en vit man ska få vinna.

 

Är för övrigt osäker på om Stefan Sand tillhör den ironiska generationen?[/quote']

Samma villkor har det väl dock inte riktigt. Tex räcker det för damerna att hänga i ryggen på dig in i mål för att vinna en bil medans det inte riktigt funkat för Brinken. ;)

Fast Vibeke hängde ju inte i ryggen på mig utan snarare tvärt om. Håller det som högst troligt att Vibeke tog mera vind än Brinken, dock inte mera än Tynell.

Det som många verkar glömmer, och vad Lejonet antyder helt rätt, är att tjej-lopp brukar vara stenhård från början, inte bara i långlopp men speciellt i världscupen. Är det massstart så kör ju Johaug, Kowalzyk och Björgen för fullt och det finns ingen taktik förutom att köra till de andra går in i väggen. För mig är det högst imponerande. Även om det verkar mer spännande att en klunga av 20-30 mån 'vandrar' runt i spåren och leker med varandra, så anser jag den fysiska prestationen av kvinlliga idrottare lika hög eller även högre än av män.

 

Jag har tränat själv under flera år med de två aktuell bästa tyska kvinnliga skidåkare och vet hur hårt, disciplinerat och fokusserat de bedriver deras träning. Det är inte många män som visar en liknande insats.

 

Även om kvinnor har Tjejvasan, så är ändå Vasaloppet tävlingen som gäller mest och den som vinnar i herr- och damklassen ska får likvärdiga priser.

 

För mig verkar det så att det finns en viss skepsis att kvinnor gör elitidrott och stannar inte hemma och laga mat till maken kommer från spåret. Men om de gör elitidrott ska de helst vara snäll, snygg och tyst.

 

Det fanns krav på en Killvasan i en annan tråd och också på Pölders blogg (http://tonypolder.blogspot.com/). Det är ju bara pinsamt. 14072 män , 1734 kvinnor i i VL 2012 är väl killvasan nog.

Link to comment
Share on other sites

Nu fick ju Vibeke en bil också.

 

Det var väl bra, så nu har damerna fått ett eget lopp med chans på bil och en chans i på bil i vanliga vasaloppet också så nu är väl alla nöjda?

 

Dags och damma av den gamla sympati-gravid-magen och sätta på mig när jag stakar så är jag både jämställd och får extra träning! Perfekt.

 

Just det, sen har väl det vunnits ett par bilar några gånger i Tjejvasan och aldrig tidigare i Vasan?

Link to comment
Share on other sites

Nu har det väl spårat ur?

 

Först, jag tillhör den ironiska generationen men i denna trådstart var jag inte ironisk.

 

Jag har givetvis inga problem med att kvinnor åker VL och jag följer lika gärna WC loppen för damer som herrar.

MEN, och jag menar verkligen MEN, i Vasloppets alla lopp så fanns en klar och tydlig "regel". Slår du rekordtiden i Tjejvasan får du en bil och slår du rekordtiden i Vasaloppet får du en bil. För mig är det rättvisa, tydligt och inget konstigt. Att det då efter loppet blir en debatt om att det minsann borde vara en bil även för den dam som slår rekordtiden för damer under VL och hänvisar till någon form av rättvisa så undrar jag hur det blev så. Vad är rättvisa? vad är jämlikhet? Är det ens seriöst att det i efterhand skall gnällas? Varför fanns inte denna debatt innan söndagens lopp?

 

När sedan VW går in och lämnar iväg ytterligare en bil är det givetvis för de ser sin chans att få lite mer publicitet. De gör givetvis vad de vill med sina bilar och får mer än gärna dela ut gratisbilar i många fler tävlingar. Men med floskler om "samhällsutveckling" och "socialt ansvarstagande" i sitt pressmeddelande så får i alla fall jag utslag av fjanterierna. Jag gör då en del reflektioner om att om det skall tas ett rejält socialt ansvarstagande och starkt bidra till samhällsutvecklingen så kanske det även skall delas ut bilar för fler än kvinnor och män. Vi har ju transvestiter också, hur gör vi med dem?

 

Jag tror också att hela "grejen" har blåsts upp av media och vinklats en hel del. Vibeke låg knappast sömnlös av ilska för den uteblivna bilen.

 

Jag har aldrig påstått att damernas prestationer inte är imponerande, att deras lopp inte har konkurrens eller att kvinnliga idrottare inte ska ha bra förutsättningar. Är helt övertygad om att ingen annan heller har annan uppfattning. Jag kan bara inte förstå var i det orättvisa ligger när en bil fanns i Tjejvasan och en bil i Vasaloppet. Men jag kanske är trög.

Link to comment
Share on other sites

Alltså, kvinnor var förbjudna att delta i Vasaloppet. Är det bara jag som då tycker att det är rimligt att damskidåkare kanske lyfts fram lite extra med ett eget lopp samt har samma villkor som herrarna i dom andra loppen?

Det är väl jättebra med en tjejvasa, men i övrigt hur länge tycker du man ska lyfta fram tjejerna lite extra, jag menar det har ju bara gått 21ÅR?

 

Istället: vit man -jag är kränkt över att någon annan än en vit man ska få vinna.

Precis, jag och min hudfärg vill inte att nån annan ska få vinna vasaloppet då blir jag kränkt, för förutom skidåkare är jag rasist som alla andra vita män är.

 

Det som många verkar glömmer, och vad Lejonet antyder helt rätt, är att tjej-lopp brukar vara stenhård från början, inte bara i långlopp men speciellt i världscupen.

Jag har tränat själv under flera år med de två aktuell bästa tyska kvinnliga skidåkare och vet hur hårt, disciplinerat och fokusserat de bedriver deras träning. Det är inte många män som visar en liknande insats.

 

Även om kvinnor har Tjejvasan, så är ändå Vasaloppet tävlingen som gäller mest och den som vinnar i herr- och damklassen ska får likvärdiga priser.

 

För mig verkar det så att det finns en viss skepsis att kvinnor gör elitidrott och stannar inte hemma och laga mat till maken kommer från spåret. Men om de gör elitidrott ska de helst vara snäll, snygg och tyst.

Det är väl väldigt många män som visar en liknande insats, men det gör väl inte kvinnornas insats sämre eller bättre?

Sen det där sista stycket kunde du hoppat över och posta.....

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt när könsaspekten på alltifrån idrott till karriär dyker upp, blir det snabbt hetlevrat.

Jag tyckte att det var märkligt att man inte delade ut en bil i damklassen i VL. Kändes som att damklassen inte var lika viktig och prioriterad. Och det är ju märkliga signaler att skicka ut från VL-ledningen, både av jämställdhetsskäl och egna kommersiella skäl - viktigt att locka fler kvinnor ur alla skikt, elit såväl som motionärer.

Om det finns bilar som priser i tjejvasor, kortvasor, skejtvasor, cykelvasor etc må vara hänt. Men det är ju stora VL som är prestigeloppet.

Därför - bra att rättvisa är skipad. Och att VW tänkte rätt mitt i allt (även om snacket om socialt ansvarstagande var lite too much).

Slutet gott, allting gott. Och förmodligen ser VL-gänget till att det inte händer igen.

Link to comment
Share on other sites

När jag satt i TV-soffan och tittade på loppet, så slogs jag av en tanke och det var varför har inte kvinnorna ett eget lopp över 9 mil och på en egen dag, dvs den riktiga Tjejvasan, då hade det inte varit någon tvekan om i vilket damlopp bilen skulle delas ut. Man kan ju fråga sig vilket som är störst prestation att sätta rekord på 3 mil eller 9 mil ?

 

Men egentligen borde jag inte som man ha någon åsikt i frågan - vill gärna höra vad kvinnor här på forumet tycker.

Link to comment
Share on other sites

MEN, och jag menar verkligen MEN, i Vasloppets alla lopp så fanns en klar och tydlig "regel". Slår du rekordtiden i Tjejvasan får du en bil och slår du rekordtiden i Vasaloppet får du en bil. För mig är det rättvisa, tydligt och inget konstigt.

Håller inte med dig Stefan!

Jag bryr mig mer om vilken tjej som vinner i Vasaloppet än vilken tjej som vinner Tjejvasan. Man måste kunna ändra sig! (Som nu verkar ha skett med denna bil som jag mer ser som symbolisk i denna tråd...) I Värmdöloppet hade vi tidigare en tävlingsklass för herrar långt och tävlingsklass för damer kort. Detta i det gamla tänket att det skulle vara 50 km i H-klass och 30 km i D-klass. Nu blir ju vårt Värmdölopp oftast bara 45 km och i år p.g.a. blötsnö bara drygta 40 km. Varför ha kvar en tävlingsklass för damer i den kortare distansen när alla duktiga tjejer vill åka långt? Det blir ju bara konstigt! Som att tjejer i Sthlm Marathon ska springa en halvmara!!! Nej - fram för mer jämlikhet - klart Skofterud ska ha en bil!

Link to comment
Share on other sites

Nu har det väl spårat ur?

 

Först, jag tillhör den ironiska generationen men i denna trådstart var jag inte ironisk.

 

Jag har givetvis inga problem med att kvinnor åker VL och jag följer lika gärna WC loppen för damer som herrar.

MEN, och jag menar verkligen MEN, i Vasloppets alla lopp så fanns en klar och tydlig "regel". Slår du rekordtiden i Tjejvasan får du en bil och slår du rekordtiden i Vasaloppet får du en bil. För mig är det rättvisa, tydligt och inget konstigt. Att det då efter loppet blir en debatt om att det minsann borde vara en bil även för den dam som slår rekordtiden för damer under VL och hänvisar till någon form av rättvisa så undrar jag hur det blev så. Vad är rättvisa? vad är jämlikhet? Är det ens seriöst att det i efterhand skall gnällas? Varför fanns inte denna debatt innan söndagens lopp?

 

När sedan VW går in och lämnar iväg ytterligare en bil är det givetvis för de ser sin chans att få lite mer publicitet. De gör givetvis vad de vill med sina bilar och får mer än gärna dela ut gratisbilar i många fler tävlingar. Men med floskler om "samhällsutveckling" och "socialt ansvarstagande" i sitt pressmeddelande så får i alla fall jag utslag av fjanterierna. Jag gör då en del reflektioner om att om det skall tas ett rejält socialt ansvarstagande och starkt bidra till samhällsutvecklingen så kanske det även skall delas ut bilar för fler än kvinnor och män. Vi har ju transvestiter också, hur gör vi med dem?

 

Jag tror också att hela "grejen" har blåsts upp av media och vinklats en hel del. Vibeke låg knappast sömnlös av ilska för den uteblivna bilen.

 

Jag har aldrig påstått att damernas prestationer inte är imponerande, att deras lopp inte har konkurrens eller att kvinnliga idrottare inte ska ha bra förutsättningar. Är helt övertygad om att ingen annan heller har annan uppfattning. Jag kan bara inte förstå var i det orättvisa ligger när en bil fanns i Tjejvasan och en bil i Vasaloppet. Men jag kanske är trög.

Att VW tar chansen till god press är väl inte förvånande och vad man kan förvänta sig av ett storföretag. Men jag är enig att det är lite skenheligt.

 

Dock, nu frågar du hur vi ska göra med transvestiter. Det verkar som du ser det som vita hetromän (vilket trots allt är normen för en skidåkare) numera är förfördelade? Det hela blir mystiskt, jag har svårt att se att du har något speciellt mot transvestiter?

 

Så till frågan om regler. Du verkar argumentera utifrån att om man deltar i tävlingen så har man "godkännt" reglerna och ska inte klaga/gnälla i efterhand. Men ska då dom som tycker att reglerna är fel låta bli att delta i Vasan eller vänta tills dom ändrats? Att en uppfattning är nerskriven och beslutad att vara en regel säger inget om att den är rätt. Då du är några år äldre än mig kanske du kommer ihåg hur det var när kvinnor fick tillåtelse att delta i Vasan igen, där hade vi en regel som knappast var moraliskt försvarbar. Man får anta att det gnälldes en hel del över den.

 

Den klassiska normen av längdskidåkaren som en vit hetrosexuell man må vara stadd i förändring men den ger fortfarande fördelar åt vita hetromän i längdskidåkningen på ett generellt plan. Det betyder inte att det är så i varje individuellt fall. Sannolikt så har Vibeke bra mycket bättre möjligheter att åka skidor än vad du har Sand. Utan att veta något om hur många bilar du har så kan jag tänka mig att du numera har färre än Vibeke också.

 

Något tecken på tröghet har jag dock inte noterat.

Link to comment
Share on other sites

MEN' date=' och jag menar verkligen MEN, i Vasloppets alla lopp så fanns en klar och tydlig "regel". Slår du rekordtiden i Tjejvasan får du en bil och slår du rekordtiden i Vasaloppet får du en bil. För mig är det rättvisa, tydligt och inget konstigt.[/quote']

Håller inte med dig Stefan!

Jag bryr mig mer om vilken tjej som vinner i Vasaloppet än vilken tjej som vinner Tjejvasan. Man måste kunna ändra sig! (Som nu verkar ha skett med denna bil som jag mer ser som symbolisk i denna tråd...) I Värmdöloppet hade vi tidigare en tävlingsklass för herrar långt och tävlingsklass för damer kort. Detta i det gamla tänket att det skulle vara 50 km i H-klass och 30 km i D-klass. Nu blir ju vårt Värmdölopp oftast bara 45 km och i år p.g.a. blötsnö bara drygta 40 km. Varför ha kvar en tävlingsklass för damer i den kortare distansen när alla duktiga tjejer vill åka långt? Det blir ju bara konstigt! Som att tjejer i Sthlm Marathon ska springa en halvmara!!! Nej - fram för mer jämlikhet - klart Skofterud ska ha en bil!

Bra att ni kör lika långt i D21 som H21. Långloppsdamerna vill iaf inte åka nån halvmara. Kanske kan vi få 5-mil både för damer och herrar på SM/VM/OS till slut.

Link to comment
Share on other sites

Alltså' date=' kvinnor var förbjudna att delta i Vasaloppet. Är det bara jag som då tycker att det är rimligt att damskidåkare kanske lyfts fram lite extra med ett eget lopp samt har samma villkor som herrarna i dom andra loppen?[/quote']

Det är väl jättebra med en tjejvasa, men i övrigt hur länge tycker du man ska lyfta fram tjejerna lite extra, jag menar det har ju bara gått 21ÅR?

 

Det är egentligen fel att definiera det som att damer lyfts fram extra, det handlar om att damer och herrar ska få ungefär lika mycket uppmärksamhet. Eftersom herrar (speciellt i Vasan) har varit positivt särbehandlade under en långt tid så uppfattas det lätt som att damerna får någon slags "extra" dvs lite mera uppmärksamhet än herrarna när det snarare är så att man försöker jämna ut förhållandena. Men jag tycker ändå att det kan vara klokt att lyfta fram damerna extra. Så till din fråga. Kanse 50 år till, det tar tid.

 

Istället: vit man -jag är kränkt över att någon annan än en vit man ska få vinna.

Precis, jag och min hudfärg vill inte att nån annan ska få vinna vasaloppet då blir jag kränkt, för förutom skidåkare är jag rasist som alla andra vita män är.

 

Det var ett ödmjukt påpekande om att vit hy och manligt kön ger oss vissa fördelar i dagens samhälle så även inom längdskidåkningen. Jag har alltså inte påstått att vita män är genetiskt predisponerade att vara rasister.

 

Det som många verkar glömmer, och vad Lejonet antyder helt rätt, är att tjej-lopp brukar vara stenhård från början, inte bara i långlopp men speciellt i världscupen.

Jag har tränat själv under flera år med de två aktuell bästa tyska kvinnliga skidåkare och vet hur hårt, disciplinerat och fokusserat de bedriver deras träning. Det är inte många män som visar en liknande insats.

 

Även om kvinnor har Tjejvasan, så är ändå Vasaloppet tävlingen som gäller mest och den som vinnar i herr- och damklassen ska får likvärdiga priser.

 

För mig verkar det så att det finns en viss skepsis att kvinnor gör elitidrott och stannar inte hemma och laga mat till maken kommer från spåret. Men om de gör elitidrott ska de helst vara snäll, snygg och tyst.

Det är väl väldigt många män som visar en liknande insats, men det gör väl inte kvinnornas insats sämre eller bättre?

Sen det där sista stycket kunde du hoppat över och posta.....

Jag tror att du Bocken behöver studera hur kvinnliga tävlingsidrottare upplever sin situation, börja med att fråga några i din närhet.

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen fanns inga som helst könsrollsaspekter när priset en gång inrättades utan det var helt enkelt ett sätt för ett bilmärke (på den tiden Volvo) att marknadsföra sig. Den som åkte Vasaloppet på snabbaste tid någonsin vann en bil, oavsett dam eller herre, vilket Peter Göransson gjorde 1998. För att att göra det hela mer jämlikt, gissar jag, instiftades även ett bilpris i tjejvasan då det inte var troligt att en dam skulle åka Vasaloppet på snabbaste tid. Första åren det var tillåtet för damer att åka VL fanns det inte heller någon damklass.

 

När det för några år sedan delades ut en bil i tjejvasan var det ingen som klagade på att det inte var i det långa VL som den delades ut. Jag fick en känsla av att Skofterud inte hade en aning om att det delades ut någon bil överhuvudtaget, varken i VL eller tjejvasa. Och då kan man ju förstå att det kändes lite konstigt. Viktigt att komma ihåg är att det inte är VL organisationen som delar ut bilar utan ett bilmärke.

 

När det nu blev en så klar rekordtid på både herr och damsidan samma dag kom väl en ny situation i dagen och efter bara några dagar så var beslutet ändrat och en bil även till snabbaste tid i damklassen. Jag tycker att det tyder på ett bra genustänkande hos både VW och VL-organisationen. Frågan är om priset kommer att finnas kvar i tjejvasan och om det tas bort där hur kommer reaktionerna att bli när nästa rekordtid kommer där.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Alltså, kvinnor var förbjudna att delta i Vasaloppet. Är det bara jag som då tycker att det är rimligt att damskidåkare kanske lyfts fram lite extra med ett eget lopp samt har samma villkor som herrarna i dom andra loppen?

Kvinnor fick även rösträtt senare än män. Därför borde dom få rösta två gånger för att lyftas fram lite extra.

 

2 fel blir inte 1 rätt.

Link to comment
Share on other sites

Alltså' date=' kvinnor var förbjudna att delta i Vasaloppet. Är det bara jag som då tycker att det är rimligt att damskidåkare kanske lyfts fram lite extra med ett eget lopp samt har samma villkor som herrarna i dom andra loppen?[/quote']

Kvinnor fick även rösträtt senare än män. Därför borde dom få rösta två gånger för att lyftas fram lite extra.

 

2 fel blir inte 1 rätt.

Även om jag är gammal mattelärare, så förstår jag inte riktigt ditt filosofiska resonemang. Jag ser inget fel alls med ett lopp som Tjejvasan, samtidigt som tjejerna i Vasaloppet borde lyftas fram mer. Ett exempel tycker jag är när man satt i bilen hem och lyssnade på radio. Brink fick enorm mediatid, Skofterud i stort sett ingen. När man pratade om Brinks rekord nämnde man den på sekunden!!! Man nämnde att Skofterud slagit damrekord, men någon tid nnämndes aldrig! Lite slående eller? Klart jag håller med Lejonet2!!!

(Klart jag inte tycker att tjejer ska rösta dubbelt - men tycker symboliken inte riktigt är så träffande...)

Link to comment
Share on other sites

Även om jag är gammal mattelärare, så förstår jag inte riktigt ditt filosofiska resonemang.

Det förstår jag - mattelärare brukar ju inte ha filosofi som specialämne. ;-)

 

Min poäng är att det var fel att inte tillåta kvinnor i Vasaloppet. Detta fel rättas inte till genom att ge kvinnor andra fördelar (som att t.ex. ge kvinnor möjlighet att vinna fler bilar än män eller ge kvinnor möjlighet att medverka i fler tävlingar än män).

 

Jag tycker att man skall köra ett Vasalopp (90km) för män och ett för kvinnor. Då löser man problemet med att damklassen i dagens Vasalopp kommer i andra hand. Resten av loppen under veckan skall vara öppna för båda könen.

Link to comment
Share on other sites

Även om jag är gammal mattelärare' date=' så förstår jag inte riktigt ditt filosofiska resonemang.[/quote']

Det förstår jag - mattelärare brukar ju inte ha filosofi som specialämne. ;-)

 

Min poäng är att det var fel att inte tillåta kvinnor i Vasaloppet. Detta fel rättas inte till genom att ge kvinnor andra fördelar (som att t.ex. ge kvinnor möjlighet att vinna fler bilar än män eller ge kvinnor möjlighet att medverka i fler tävlingar än män).

 

Jag tycker att man skall köra ett Vasalopp (90km) för män och ett för kvinnor. Då löser man problemet med att damklassen i dagens Vasalopp kommer i andra hand. Resten av loppen under veckan skall vara öppna för båda könen.

Oj!

Ett eget VL för bara tjejer! Gillar du inte kvinnlig fägring i spåret???

 

Jag tror inte alls på idén. Kan inte vara så svårt att uppmärksamma tjejerna mer i det nuvarande VL! Låter som du är avundsjuk på att tjejerna har två möjligheter att vinna en bil, eller så verkar det som du inte vill få tjejsmisk av Skofterud eller andra duktiga tjejer ;).

Link to comment
Share on other sites

Oj!

Ett eget VL för bara tjejer! Gillar du inte kvinnlig fägring i spåret???

Att ha olika tävlingar för herrar och damer är ju en ganska vanlig uppdelning i stora tävlingar. I Öppet Spår (som ju inte är någon tävling) kan man mixa tycker jag.

 

Jag tror inte alls på idén. Kan inte vara så svårt att uppmärksamma tjejerna mer i det nuvarande VL!

Jag tycker att det är en rättvisefråga för damerna att ha ett eget lopp över 90 km. Världens bästa kvinnliga långloppsåkare skall inte behöva trängas bland manliga elitmotionärer utan få fullt utrymme att kunna prestera. Full mediabevakning från start till mål. Damklassen i årets VL visar ju hur ointressant det kan bli annars.

 

Låter som du är avundsjuk på att tjejerna har två möjligheter att vinna en bil, eller så verkar det som du inte vill få tjejsmisk av Skofterud eller andra duktiga tjejer ;).

Tur att du har en smile i slutet så att man förstår att du är ironisk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...