Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vibeke missnöjd över utebliven bil


Stefan Sand

Recommended Posts

Nej - fram för mer jämlikhet - klart Skofterud ska ha en bil!

Men du drar gränsen för jämlikhet vid kvinnor och män. Jag har försökt att insinuera att om vi nu ska jobba efter jämlikhet så ska även andra erbjudas möjlighet till att vinna en bil. Vad hade hänt om Kalle Svensson åkt det öppna spåret på söndagen på rekordtid, ska han också ha en bil i jämlikhetens tecken? Hur gör vi med Handikappade?

Nu har du poängterat att du ser bilen som symbolisk i denna tråd men min intention med trådstarten var definitivt inte att bilen var symbolisk för någon flummad genusdebatt utan det handlade rakt upp och ner om huruvida man i efterhand kan komma och gnälla om utebliven bil. Därmed inte sagt att Vibeke verkligen gjort det, vilket jag poängterat.

 

Jag håller dock med dig i att varför fjanta med olika distanser för damer och herrar. Har aldrig förstått vitsen med en "damklassiker" mm. Kan förstå att kvinnor velat starta egna lopp, typ Tjejmilen, för att få mer fokus då de lätt hamnar i skymundan när de tävlar samtidigt som herrar, likt Vasaloppet. Men varför ska tjejloppen vara kortare än motsvarande herrlopp?

 

Att VW tar chansen till god press är väl inte förvånande och vad man kan förvänta sig av ett storföretag. Men jag är enig att det är lite skenheligt.

Skenheligt blir det för mig när man försöker förklara sig med termer som "samhällsutveckling" och "socialt ansvarstagande". Men du kanske köpte deras pressmeddelande. VW lever på att sälja bilar och inget annat. Kan de genom sponsring sälja mer bilar så gör man det, inget fel i det. Jag tror dock inte för en stund att ledningen på VW sitter och funderar på hur de kan spendera pengar på "samhällsutveckling" eller "socialt ansvarstagande".

Vad gäller regler så finns det självfallet inga regler som inte kan/ska förändras. Men jag måste missat hela debatten innan VL när ni diskuterade det moraliska i att inte dela ut en bil till rekordtid för damer i VL. Får kika om jag hittar den tråden........

 

Att den klassiska normen för en skidåkare är vit heterosexuell man visste jag inte, vet inte heller var den kommer ifrån. Har aldrig funderat över om mina skidkamrater är asiater, afrikaner, homosexuella eller inte. För mig finns det "skidåkare" eller "inte skidåkare", och hur vi definierar det har jag med mycket ironi försökt reda ut i en separat tråd.

 

The-Tor för fram intressanta tankegångar!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply
Jag undrar lite som Stefan över denne enorma fascinatition kring "vita män" i svenska feministiska diskussioner på senare tid. Ni som tar upp aspekten, kan ni vara vänliga och förklara. Jag har också märkt att de som programatiskt för in "vita män" i diskussioner lika programmatsiskt går över till att raljera typ "lilla normvännen då är du kränkt som vit man" när någon t.ex. påpekar att sådana kollektiviseringar kanske inte är helt relevanta i varje diskussion. Är det något som lärs ut?
Link to comment
Share on other sites

Oj!

Ett eget VL för bara tjejer! Gillar du inte kvinnlig fägring i spåret???

Att ha olika tävlingar för herrar och damer är ju en ganska vanlig uppdelning i stora tävlingar. I Öppet Spår (som ju inte är någon tävling) kan man mixa tycker jag.

 

Jag tror inte alls på idén. Kan inte vara så svårt att uppmärksamma tjejerna mer i det nuvarande VL!

Jag tycker att det är en rättvisefråga för damerna att ha ett eget lopp över 90 km. Världens bästa kvinnliga långloppsåkare skall inte behöva trängas bland manliga elitmotionärer utan få fullt utrymme att kunna prestera. Full mediabevakning från start till mål. Damklassen i årets VL visar ju hur ointressant det kan bli annars.

 

Låter som du är avundsjuk på att tjejerna har två möjligheter att vinna en bil' date=' eller så verkar det som du inte vill få tjejsmisk av Skofterud eller andra duktiga tjejer ;).[/quote']

Tur att du har en smile i slutet så att man förstår att du är ironisk.

Vasaloppet, för män, har haft nästa 100 år på sig att jobba in sitt varumärke och allt annat.

 

Att då bara starta ett loppet med samma sträckning och samma namn, men för tjejer, betyder INTE att man ger tjejerna samma sak och allt är bra.

 

Sök på "seperated but equal" om du vill läsa in dig på fenomenet.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar lite som Stefan över denne enorma fascinatition kring "vita män" i svenska feministiska diskussioner på senare tid. Ni som tar upp aspekten, kan ni vara vänliga och förklara. Jag har också märkt att de som programatiskt för in "vita män" i diskussioner lika programmatsiskt går över till att raljera typ "lilla normvännen då är du kränkt som vit man" när någon t.ex. påpekar att sådana kollektiviseringar kanske inte är helt relevanta i varje diskussion. Är det något som lärs ut?

Möjligtvis var Sands mening att raljera över VW "sociala ansvarstagande", det var jag också enig med även om jag inte vet om han uppfattad det så. Men när Sand raljerar över det så exemplifierar han med en rad grupper som i likhet med kvinnor kunde få en större chans att vinna en bil, knarkare, invandrare (integrationsvasan) transvestiter och pensionärer. Då börjar man undra. Är det ett problem om grupper som står en bit från normen lyfts fram lite extra. Och jo, normen för en skidåkare är man, vit samt hetrosexuell och passar man in på dessa tre delar så har man det lite lättare. Inte varje individ men generellt.

 

Anledningen till att jag frågade om Sand var ironisk är att jag upfattade det som att han kände sig som förfördelad som man om kvinnor skulle ha större chanser att vinna priser totalt under vasloppsveckan. Jag är av uppfattningen att vi av historiska skäl bör positivt särbehandla (flera chanser till priser) damer under just vasaloppsveckan. Andra här på forumet är inte av den uppfattningen, inget fel med det.

 

Om du Stefan Sand som är mer än väl insatt i längdskidvärlden funderar ett slag så kan du säkert se att vår (historiska) bild av en längdskidåkare är en manlig skidåkare. Det betyder inte att du, jag eller alla andra inte tycker att kvinnor ska tävla på skidor. Men uppenbarligen betyde den så mycket tidigare så att det var möjligt att förbjuda kvinnor i Vasaloppet, man kan ju då tänka sig att den påverkar oss än i dag.

 

Hetronormen kanske är svårare att se och där skiljer sig inte längdskidvärlden från det övriga samhället. Snarare så är vår idrott mera inkluderande än exempelvis hockey/fotboll där det råder en stor besatthet att vara hetrosexuell. Jag hävdar alltså inte att det är något speciellt fel med längdskidor, vi är ju en del av det övriga samhället.

 

Det var ett kort inslag om normer för hur en längdskidåkare ska vara, och hur den förändras, inför VM i Kollen på Svt förra året, intervju med några norska samhällsvetare.

 

Att vi har en manlig norm inom samhället (längdskidåkningen) är inte en (feministisk)åsikt utan ett socialt faktum.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om det inte är bättre att tjerna bestämmer lite mer över hur de vill ha det, istället för att vi gubbar sitter här och tror oss veta något... ;) Men jag kommer fortsätta se bilen som hur symbolisk som helst :D !!!

Jo men det är väl en bra poäng. Ni behöver inte läsa in er på forskning om kvinnliga tävlingsidrottares villkor utan fråga kvinnor i er närhet hur dom upplever sina förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet, för män, har haft nästa 100 år på sig att jobba in sitt varumärke och allt annat.

Att då bara starta ett loppet med samma sträckning och samma namn, men för tjejer, betyder INTE att man ger tjejerna samma sak och allt är bra.

Allt kanske inte blir bra direkt, men jag tror att det skulle bli väldigt mycket bättre än det är idag när man inte alls kan följa kvinnorna på samma sätt som männen.

 

VW lever på att sälja bilar och inget annat.

OT men det var lite komiskt när jag passerade en av VW-kontollerna och en drickalangare faktiskt frågade:

 

- "Äh... Du är inte intresserad av att titta på en bil?"

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar lite som Stefan över denne enorma fascinatition kring "vita män" i svenska feministiska diskussioner på senare tid. Ni som tar upp aspekten' date=' kan ni vara vänliga och förklara. Jag har också märkt att de som programatiskt för in "vita män" i diskussioner lika programmatsiskt går över till att raljera typ "lilla normvännen då är du kränkt som vit man" när någon t.ex. påpekar att sådana kollektiviseringar kanske inte är helt relevanta i varje diskussion. Är det något som lärs ut?[/quote']

Möjligtvis var Sands mening att raljera över VW "sociala ansvarstagande", det var jag också enig med även om jag inte vet om han uppfattad det så. Men när Sand raljerar över det så exemplifierar han med en rad grupper som i likhet med kvinnor kunde få en större chans att vinna en bil, knarkare, invandrare (integrationsvasan) transvestiter och pensionärer. Då börjar man undra. Är det ett problem om grupper som står en bit från normen lyfts fram lite extra. Och jo, normen för en skidåkare är man, vit samt hetrosexuell och passar man in på dessa tre delar så har man det lite lättare. Inte varje individ men generellt.

 

Anledningen till att jag frågade om Sand var ironisk är att jag upfattade det som att han kände sig som förfördelad som man om kvinnor skulle ha större chanser att vinna priser totalt under vasloppsveckan. Jag är av uppfattningen att vi av historiska skäl bör positivt särbehandla (flera chanser till priser) damer under just vasaloppsveckan. Andra här på forumet är inte av den uppfattningen, inget fel med det.

 

Om du Stefan Sand som är mer än väl insatt i längdskidvärlden funderar ett slag så kan du säkert se att vår (historiska) bild av en längdskidåkare är en manlig skidåkare. Det betyder inte att du, jag eller alla andra inte tycker att kvinnor ska tävla på skidor. Men uppenbarligen betyde den så mycket tidigare så att det var möjligt att förbjuda kvinnor i Vasaloppet, man kan ju då tänka sig att den påverkar oss än i dag.

 

Hetronormen kanske är svårare att se och där skiljer sig inte längdskidvärlden från det övriga samhället. Snarare så är vår idrott mera inkluderande än exempelvis hockey/fotboll där det råder en stor besatthet att vara hetrosexuell. Jag hävdar alltså inte att det är något speciellt fel med längdskidor, vi är ju en del av det övriga samhället.

 

Det var ett kort inslag om normer för hur en längdskidåkare ska vara, och hur den förändras, inför VM i Kollen på Svt förra året, intervju med några norska samhällsvetare.

 

Att vi har en manlig norm inom samhället (längdskidåkningen) är inte en (feministisk)åsikt utan ett socialt faktum.

Bra skrivet. I Norge ifrågasattes det fö om kvinnor skulle få tävla på skidor överhuvudtaget så sent som på 60-talet.

Link to comment
Share on other sites

Vi har lite att jobba på om vi ska betala tillbaka för gamla oförätter.

Har dock svårt att att se varför en extra kompensation på något sätt gör livet bättre för den grupp som historiskt förfördelats? Ur den synvinkeln förstår jag precsi vad The-Tor menar med sin filosofiska matematik. Bäst torde vara lika villkor. Olika villkor är inte jämställt eller rättvist.

 

Jag följer nu Dunderklumpens exempel och överlämnar till tjejerna att bestämma hur de vill ha det. Mina tjejer där hemma väntar dessutom på att gubben ska komma hem och laga mat :D

Link to comment
Share on other sites

Det basta vore val forstas om staten bestamde allt. I detta fall vilka priser som skall ges for vilken prestation i resp klass.

sa viktiga saker som skenbar jamlikhet mellan konen kan man inte overlamna till vinstdrivande foretag som i sig ar onda och agerar ont.

det verkar oxa som tex seedningen t vl ar ngn form av universel rattvisefraga. Sa det basta vore val om staten helt sonika tar over hela arr av vl.

Link to comment
Share on other sites

Möjligtvis var Sands mening att raljera över VW "sociala ansvarstagande", det var jag också enig med även om jag inte vet om han uppfattad det så. Men när Sand raljerar över det så exemplifierar han med en rad grupper som i likhet med kvinnor kunde få en större chans att vinna en bil, knarkare, invandrare (integrationsvasan) transvestiter och pensionärer. Då börjar man undra. Är det ett problem om grupper som står en bit från normen lyfts fram lite extra. Och jo, normen för en skidåkare är man, vit samt hetrosexuell och passar man in på dessa tre delar så har man det lite lättare. Inte varje individ men generellt.

Bil delades ut som pris för rekordtid. Inget annat. Bilen var inte vilkorad till en vit heterosexuell man. Hur gör f.ö. jag som individ för att få det lite lättare generellt?

 

Anledningen till att jag frågade om Sand var ironisk är att jag upfattade det som att han kände sig som förfördelad som man om kvinnor skulle ha större chanser att vinna priser totalt under vasloppsveckan. Jag är av uppfattningen att vi av historiska skäl bör positivt särbehandla (flera chanser till priser) damer under just vasaloppsveckan. Andra här på forumet är inte av den uppfattningen, inget fel med det.

Stefan kände sig inte förfördelad som man. Det klarade jag mycket enkelt av att utläsa. Varför kunde inte du det? Var du styrd av förutfattade meningar? Och du är för diskriminering. Bra. Det är jag också. Det är alltid trevligt om man får välja själv och blir oftast bäst för den det berör. T.ex. bör Vasaloppet få ösa priser över vem de vill. Men jag blev lite nyfiken på vilka du avser med "vi" i detta fall. Är du med i Vasaloppets organisation?

Link to comment
Share on other sites

Konsensus är att tjejvasan bör läggas ner eller?

Tio tusen startande, skulle inte tro det. Drar ju in jävla massa stålar :).

 

 

Nu gick Vibeke inte hem med en bil, utan 2.

 

"När Skofterud på tisdagseftermiddagen fick veta att hon trots allt får en bil av Volkswagen hade hon redan fått en bil av sin personliga bilsponsor BMW. Med andra ord får hon två nya bilar för segern och rekordet."

 

http://www.svd.se/sport/skofterud-fick-sin-bil-till-slut_6904079.svd

 

Medans Brink får köra på samma skidor år efter år!! :D

Link to comment
Share on other sites

"– Jag hade aldrig trott att det skulle bli så mycket väsen av det. När jag vaknade i morse var jag trött på bilsnacket, jag faktiskt hade accepterat att det var så. Men nu råder jämlikhet, säger den glädjestrålande norskan"

 

Nu när hon har fått två bilar är det jämlikt.

Link to comment
Share on other sites

"– Jag hade aldrig trott att det skulle bli så mycket väsen av det. När jag vaknade i morse var jag trött på bilsnacket, jag faktiskt hade accepterat att det var så. Men nu råder jämlikhet, säger den glädjestrålande norskan"

 

Nu när hon har fått två bilar är det jämlikt.

Med jämlikhet syftade hon nog på bilen hon fick från vw för att hon likt Jörgen brink vann Vasaloppet på rekordtid.

Link to comment
Share on other sites

"– Jag hade aldrig trott att det skulle bli så mycket väsen av det. När jag vaknade i morse var jag trött på bilsnacket' date=' jag faktiskt hade accepterat att det var så. Men nu råder jämlikhet, säger den glädjestrålande norskan"

 

Nu när hon har fått två bilar är det jämlikt.[/quote']

Med jämlikhet syftade hon nog på bilen hon fick från vw för att hon likt Jörgen brink vann Vasaloppet på rekordtid.

Men hon var ju inte först i mål, hon kan alltså inte varit snabbast, alltså inte satt rekord på 90 km banan....

Link to comment
Share on other sites

http://www.cisionwire.se/volkswagen-personbilar/r/vibeke-skofterud-far-en-bil-for-rekordprestationen' date='c9228262[/quote']

Vad ska man säga!?

 

"Volkswagen tycker att den uppmärksamhet som frågan fått i grund och botten är bra. Och faktiskt helt förståelig i en tid då även organisationer och företag förväntas ta ett större ansvar för samhällsutvecklingen"

 

Och vad menar man med "samhällsutvecklingen"? Ska inte Anders Olsson också få en bil, rekordtid för handicappade i VL spåren? Var säkert flera andra rekord som slogs under veckan där någon måste ta ett ansvar för samhällsutvecklingen!

 

"Frågan om hur även företag kan ta ett större socialt ansvarstagande är ju mycket aktuell och därför hoppas jag att vårt initiativ även kan sporra andra organisationer att tänka bredare."

 

Ja för tusan, tänk brett. Nästa år kör vi inte bara Tjejvasan, Vasaloppet och alla de övrig loppen. Inför ett "Integrationsvasan", "Fd knarkare vasan", "Pensionärsvasan" osv. Släng in en bil som pris i varje lopp så främjar vi även samhällsutvecklingen.......

 

Volkswagen lyckas nu dels komma undan "jämlikhetsdebatt" samtidigt som det kostar dem en bil. "Man eller mus" kan diskuteras.......

Alltså, kvinnor var förbjudna att delta i Vasaloppet. Är det bara jag som då tycker att det är rimligt att damskidåkare kanske lyfts fram lite extra med ett eget lopp samt har samma villkor som herrarna i dom andra loppen? Istället: vit man -jag är kränkt över att någon annan än en vit man ska få vinna.

 

Är för övrigt osäker på om Stefan Sand tillhör den ironiska generationen?

Kvinnor VAR förbjudna att delta i Vasaloppet! Män ÄR förbjudna i Tjejvasan! Rättar man till en historisk orättvisa mot kvinnor förr i tiden genom att införa en orättvisa mot män nuförtiden?

Link to comment
Share on other sites

Nu har det väl spårat ur?

 

Först, jag tillhör den ironiska generationen men i denna trådstart var jag inte ironisk.

 

Jag har givetvis inga problem med att kvinnor åker VL och jag följer lika gärna WC loppen för damer som herrar.

MEN, och jag menar verkligen MEN, i Vasloppets alla lopp så fanns en klar och tydlig "regel". Slår du rekordtiden i Tjejvasan får du en bil och slår du rekordtiden i Vasaloppet får du en bil. För mig är det rättvisa, tydligt och inget konstigt. Att det då efter loppet blir en debatt om att det minsann borde vara en bil även för den dam som slår rekordtiden för damer under VL och hänvisar till någon form av rättvisa så undrar jag hur det blev så. Vad är rättvisa? vad är jämlikhet? Är det ens seriöst att det i efterhand skall gnällas? Varför fanns inte denna debatt innan söndagens lopp?

 

När sedan VW går in och lämnar iväg ytterligare en bil är det givetvis för de ser sin chans att få lite mer publicitet. De gör givetvis vad de vill med sina bilar och får mer än gärna dela ut gratisbilar i många fler tävlingar. Men med floskler om "samhällsutveckling" och "socialt ansvarstagande" i sitt pressmeddelande så får i alla fall jag utslag av fjanterierna. Jag gör då en del reflektioner om att om det skall tas ett rejält socialt ansvarstagande och starkt bidra till samhällsutvecklingen så kanske det även skall delas ut bilar för fler än kvinnor och män. Vi har ju transvestiter också, hur gör vi med dem?

 

Jag tror också att hela "grejen" har blåsts upp av media och vinklats en hel del. Vibeke låg knappast sömnlös av ilska för den uteblivna bilen.

 

Jag har aldrig påstått att damernas prestationer inte är imponerande, att deras lopp inte har konkurrens eller att kvinnliga idrottare inte ska ha bra förutsättningar. Är helt övertygad om att ingen annan heller har annan uppfattning. Jag kan bara inte förstå var i det orättvisa ligger när en bil fanns i Tjejvasan och en bil i Vasaloppet. Men jag kanske är trög.

Jag är nog lika trög Stefan! Jag håller med om vartenda ord du skriver!

Link to comment
Share on other sites

Utan att lägga mig i disskutionen om jämställdhet, tycker ni inte att tjejvasan är lite löjlig som ett vasalopp för tjejer? Vibeke åkte från smågan till Mora snabbare än brink åkte hela vägen och då hade hon dessutom "värmt upp" med en mil och en hård uppförsbacke. I rimlighetens namn borde Tjejvasan starta i Smågan. Större än så är inte skillnaderna mellan könen. Jag förstår dessutom inte poängen i att ha två lopp på 30 km, kortvasan finns ju. Och för att ändå lägga mig i debatten lite så förstår jag att folk blir sura när damernas premie ligger på ett lopp som är som en söndagstur medans herrarnas ligger på det riktiga, det visar lite vad man tror om dem.
Link to comment
Share on other sites

Alltså, jag fattar inte vad det är som är svårt att förstå.

 

Det finns två prestigelopp i VL, ett för damer och ett för herrar. Båda är 90 km, går mellan Sälen och Mora första söndagen i mars och startar samtidigt.

 

När det sätts ett banrekord i endera av detta belönas det på ett eller annat sätt.

 

I simning simmar både män och kvinnor 100 fritt. Men det finns ett världsrekord för herrar, och ett för damer. Stockholm Marathon har ett banrekord för herrar och ett för damer.

 

I VL är det väl rimligt att båd herr- och damrekorden belönas på samma sätt?

 

Vad man belönar i tjejvasor, kortvasor, tvärvasor, cykelvasor och baklängesvasor är en annan fråga.

Link to comment
Share on other sites

I simning simmar både män och kvinnor 100 fritt. Men det finns ett världsrekord för herrar, och ett för damer.

Men män och kvinnor simmar inte samtidigt. Den här uppdelningen finns i nästan alla idrottsgrenar och alla tävlingar. Om man skall jämföra med Vasaloppet så skulle damerna bara få simma 30 meter.

 

Däremot har du en poäng när det gäller Stockholm Maraton. Skillnaden mot Vasaloppet är att det inte finns någon tjej-Stockholm Maraton (14 km så klart) där sponsorerna delar ut priser.

Link to comment
Share on other sites

Men män och kvinnor simmar inte samtidigt. Den här uppdelningen finns i nästan alla idrottsgrenar och alla tävlingar. Om man skall jämföra med Vasaloppet så skulle damerna bara få simma 30 meter.

 

Däremot har du en poäng när det gäller Stockholm Maraton. Skillnaden mot Vasaloppet är att det inte finns någon tjej-Stockholm Maraton (14 km så klart) där sponsorerna delar ut priser.

Det vi försöker säga är att tjejvasan inte är damernas motsvarighet till vasaloppet, det är damklassen som är det. Tjejvasan är inte ett långlopp och har egentligen ingenting med vasaloppet att göra förutom att det är samma arrangör.

Link to comment
Share on other sites

I simning simmar både män och kvinnor 100 fritt. Men det finns ett världsrekord för herrar' date=' och ett för damer.[/quote']

Men män och kvinnor simmar inte samtidigt. Den här uppdelningen finns i nästan alla idrottsgrenar och alla tävlingar. Om man skall jämföra med Vasaloppet så skulle damerna bara få simma 30 meter.

Nu har jag inte läst allt i denna tråden och möjligt att jag missat något av dina inlägg men om du fortfarande tycket att damerna ska åka vasaloppet en annan dag så undrar jag över vilka stora, långa arrangemang med både elit och motionister som har det oppläget?

 

Man skulle kunna ha en ordning där elit damerna skulle starta kanske en halvtimme-timme före de andra så att de kunde åka själva. Liknande opplägg tror jag förekommer men blir svårt att få till på vasaloppet där mass starten är en viktig del av konseptet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...