Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vibeke missnöjd över utebliven bil


Stefan Sand

Recommended Posts

Jag tror att det är enklare att resonera om man just separerar Tjejvasan fårn diskussionen om vasaloppet.

 

Då blir prissummediskussionen kanske tydligare.

 

Jag tycker absolut att damer och herrar ska ha likadana regler, då blir det givetvis i första hand fler spurtpriser till damerna.

Bilarna kommer väl inte från Vasaloppet?

Skulle tro att man hädanefter inte bestämmer sig i efterhand utan pratar om herrklass och damklass istället för banrekord.

 

Sedan ser jag ingen vinst (som vasaloppsåkare) att ha tjejvasan som tävling eftersom det finns en damklass i Vasaloppet. Men vad tusan gör det om tjejerna har en extra tävlingsdag?

Om jag får min fru och dotter att åka ett lopp i Vasaveckan för att de kan delta i en tjejvasa utan killar så har vi ju vunnit allihopa?

Priserna får gärna Vasaloppet bestämma på egen hand men lika regler för herr och damklass känns helt OK för min del... och att dessutom separera dem i bedömning så att även banrekord blir könsseparerad.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply
Det vi försöker säga är att tjejvasan inte är damernas motsvarighet till vasaloppet, det är damklassen som är det. Tjejvasan är inte ett långlopp och har egentligen ingenting med vasaloppet att göra förutom att det är samma arrangör.

Jag håller fullständigt med och jag tycker att det är tråkigt att det inte finns något Vasalopp över 90 km där man har möjlighet att följa damerna på samma sätt som man kan följa männen.

 

Nu har jag inte läst allt i denna tråden och möjligt att jag missat något av dina inlägg men om du fortfarande tycket att damerna ska åka vasaloppet en annan dag så undrar jag över vilka stora, långa arrangemang med både elit och motionister som har det oppläget?

Jag har inte några sådana exempel men jag ser inte varför det skulle vara fel. I "riktiga" tävlingar har man väl i princip alltid den uppdelningen. I OS finns det ju t.ex. två maraton. I tävlingssammanhang kan mixade lopp få lite konstiga konsekvenser - IAAF bestämde t.ex. nyligen att damernas världsrekord på maratondistansen bara fick sättas i lopp där endast damer fick delta.

 

Man skulle kunna ha en ordning där elit damerna skulle starta kanske en halvtimme-timme före de andra så att de kunde åka själva. Liknande opplägg tror jag förekommer men blir svårt att få till på vasaloppet där mass starten är en viktig del av konseptet.

Även om jag inte tror på just det upplägget tycker jag att man borde fundera över hur man får Vasaloppet mer rättvist för damerna och hur man gör det roligare att titta på.

Link to comment
Share on other sites

Man skulle kunna ha en ordning där elit damerna skulle starta kanske en halvtimme-timme före de andra så att de kunde åka själva. Liknande opplägg tror jag förekommer men blir svårt att få till på vasaloppet där mass starten är en viktig del av konseptet.

Även om jag inte tror på just det upplägget tycker jag att man borde fundera över hur man får Vasaloppet mer rättvist för damerna och hur man gör det roligare att titta på.

Det fungerar i mågna stora löptävlingar. Det handlar mest om vad som betraktas som viktigt, tävlingen eller spektaklet vid starten. Min gissning är att Vasaloppsarrangörerna och de flesta motionärerna klart värderar startspektaklet högre.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar mest om vad som betraktas som viktigt, tävlingen eller spektaklet vid starten.

Om man körde två VL så hade man fått uppleva spektaklet två gånger! :-)

 

Plus två gånger vid ÖS.

 

 

The-Tor: Som sagt, läs in dig på seperated but equal...

Klart!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är enklare att resonera om man just separerar Tjejvasan fårn diskussionen om vasaloppet.

 

Då blir prissummediskussionen kanske tydligare.

 

Jag tycker absolut att damer och herrar ska ha likadana regler, då blir det givetvis i första hand fler spurtpriser till damerna.

Fast blir det inte absurt med spurtpris när åkaren inte behöver gå fram först och dra.

Dam och herrloppet kommer ju aldrig bli samma sak så länge damerna går i mål ihop med elitmotionärerna i herrklassen.

 

 

Att de startar före låter väll i så fall som en bra lösning som nämndes tidigare. Fast frågan är ju hur fort det kommer gå, jag har ingen koll på mängden av toppåkare i damklassen, men jag har fått intrycket att den är ganska smal. Kommer inte detta att dra ner segrartiden? Är det tillräckligt många toppåkare för att en halvtimme räcker alla år?

Link to comment
Share on other sites

Är det tillräckligt många toppåkare för att en halvtimme räcker alla år?

Om man skulle låta dom 50 bästa damerna starta en halvtimme tidigare hade den dam som kom på plats 50 blivit passerad av över 1000 herrar.

Är det isåfall inte rättvisast att släpp ALLA damer en timme innan herrarna, blir ju tämligen orättvist för dam nr 51 att få gå med den stora flocken och trängas i backen tämligen chanslöst att köra upp sig något.

Upprätta sedan helt åtskilda resultatlistor för dam och herr.

Hade ju ur TV-synpunkt varit grymt bra för att exponera damloppet tydligare.

 

Släpp damerna 8.00 och herrarna 9.00.

Link to comment
Share on other sites

Är det tillräckligt många toppåkare för att en halvtimme räcker alla år?

Om man skulle låta dom 50 bästa damerna starta en halvtimme tidigare hade den dam som kom på plats 50 blivit passerad av över 1000 herrar.

Är det isåfall inte rättvisast att släpp ALLA damer en timme innan herrarna' date=' blir ju tämligen orättvist för dam nr 51 att få gå med den stora flocken och trängas i backen tämligen chanslöst att köra upp sig något.

Upprätta sedan helt åtskilda resultatlistor för dam och herr.

Hade ju ur TV-synpunkt varit grymt bra för att exponera damloppet tydligare.

 

Släpp damerna 8.00 och herrarna 9.00.[/quote']

Men dam nummer 51 kommer däremot får massor av bra ryggar att kunna gå med resten av loppet. Det räcker väl med att släppa de kanske 30 bästa damerna före, så många elitsatsande damer är ju inte som kör vasan.

Link to comment
Share on other sites

Synpunkter om strukturellt missgynnande om damerna måste kliva upp tidigare än männen för loppet lär ju inte utebli.

 

Det bästa är om arrangörerna ordnar så lika förutsättningar som möjligt efter sitt eget hvuud och förnuft och stänger ute den politiska kakafonin om framställningar, normbekämpande, positiv särbehandlign osv. Vasaloppet kommer aldrig få till det "rätt" om de ska böja sig för femmipolitiska krav eftersom dessa baseras på godtycke och inte några universiella principer. Inte med mindre än att de lämnar över chefskapet för arrangemnaget till vänsterpartiet och gör sig till enbart utförare av vad de säger i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle låta dom 50 bästa damerna starta en halvtimme tidigare hade den dam som kom på plats 50 blivit passerad av över 1000 herrar.

Är det isåfall inte rättvisast att släpp ALLA damer en timme innan herrarna' date=' blir ju tämligen orättvist för dam nr 51 att få gå med den stora flocken och trängas i backen tämligen chanslöst att köra upp sig något.

Upprätta sedan helt åtskilda resultatlistor för dam och herr.

Hade ju ur TV-synpunkt varit grymt bra för att exponera damloppet tydligare.

 

Släpp damerna 8.00 och herrarna 9.00.[/quote']

Men dam nummer 51 kommer däremot får massor av bra ryggar att kunna gå med resten av loppet. Det räcker väl med att släppa de kanske 30 bästa damerna före, så många elitsatsande damer är ju inte som kör vasan.

Nja jag vet inte om det blir rättvist med så olika starter för samma klass, det kan ju skilja rätt mycket på föret speciellt i slutet av loppet om man är en timme tidigare eller senare. Men man kanju ha en en Dam tävlingklass som start tidigare och en Tävlingsklass öppen (dvs vanliga loppet) så får tjejerna själva välja var de vill starta och om de vill vara med i damklass eller öppen klass?

 

En annan grej som slog mig, om man släpper alla tjejer först (ca 1500?) så kan ju VL klämma ytterligare 1500 i herrklassen vilket innebär större intäkter till VL......

 

Nja jag tror inte vi kommer att få se olika start i VL på bra länge iaf, även om jag tycker det vore en bra idé att åtminstone släppa elittjejerna lite före. Så länge man får loppet fulltecknat innan midsommar så blir det nog inga större förändringar av startprocceduren.

Link to comment
Share on other sites

Synpunkter om strukturellt missgynnande om damerna måste kliva upp tidigare än männen för loppet lär ju inte utebli.

 

Det bästa är om arrangörerna ordnar så lika förutsättningar som möjligt efter sitt eget hvuud och förnuft och stänger ute den politiska kakafonin om framställningar, normbekämpande, positiv särbehandlign osv. Vasaloppet kommer aldrig få till det "rätt" om de ska böja sig för femmipolitiska krav eftersom dessa baseras på godtycke och inte några universiella principer. Inte med mindre än att de lämnar över chefskapet för arrangemnaget till vänsterpartiet och gör sig till enbart utförare av vad de säger i alla fall.

Håller med fullständigt!

För om man skulle sträva efter "millimeterrättvisa", dvs. fullständig jämlikhet, vad skulle prispengarna bli då?

Antal anmälda herrar: 14072st, anmälningsavg: 1280kr, 1:a Pris:75000kr!

 

Då skulle det för damsegraren bli: 1743st anmälda, 1280kr i anm.avg., 1:a Pris: = 9242kr!

Och om sponsorerna räknade på samma sätt, skulle Vibekte Skofterud ha fått en: Trampbil!

 

Ooops! :/ ;) :mad:

 

Jämlikt? Till prestation: Nej! I förhållande till antalet deltagande: Ja!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...