Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spanntestmaskin


sport

Recommended Posts

Landslaget har en variant som ett företag "sidesytem" har gjort som mäter spannhöjd vid belastning då skruvar till önskat kilos tryck sen så mäter man sendan ut vart 010 030 eller vad man vill ha, Lorentz har en liknande men det är av norskt fabrikat.¨

 

 

men man kommer väldigt långt med ett bladmått och lite kunskap så man ska ha en jäkla massa par, hundratals om ja skulle tycka det va värt att skaffa eller att man är en seriös butik då är de ju guld värd att ha en sådan.

Link to comment
Share on other sites

Vad gör man rent praktiskt om man har bladmått? Belastar man en skida med halva kroppsvikten och markerar 0,1 0,2 och 0,3mm?

 

Har också sett att det står siffror runt 1,0 på elitåkares skidor, t ex på omslagsbilden Vasalöparen av Auckland när han vann har jag för mig att det stod 1,8 på hans skidor. Jag har hört av Tommy Limby att en normal kallföresskida ska vara ca 0,8. Vad står denna siffra för, är maxfrigången under foten med skidan belastad med halva kroppsvikten? Någon som har någon idé?

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips, kollar förtillfället på priser på mätare. Hur mycket är ni beredda att betala för en riktig mätning av skidorna ??? 50kr/par ??

ja låter som en bra summa. men känns som lite omotiverat bökigt att skicka iväg skidorna bara för att få dem uppmätta. då blir ju frakten mer än vad själva jobbet kostar. vore skillnad om man fick dem slipade och sen uppmätta.

Link to comment
Share on other sites

jo oftast är det halva vikten' date=' 15cm från där man sätter i pjäxan, då är tex 0,8mm är som en kallskida[/quote']

Det är alltså inte högsta frigången (under foten) man mäter, utan 15cm framför tån?

Är det rätt uppfattat?

Som jag fattat är punkten där man belastar skidan 15cm bakom balanspunkt.

Kolla på http://www.engineeredtuning.net/Flex.htm

Link to comment
Share on other sites

jo oftast är det halva vikten' date=' 15cm från där man sätter i pjäxan, då är tex 0,8mm är som en kallskida[/quote']

Det är alltså inte högsta frigången (under foten) man mäter, utan 15cm framför tån?

Är det rätt uppfattat?

Som jag fattat är punkten där man belastar skidan 15cm bakom balanspunkt.

Kolla på http://www.engineeredtuning.net/Flex.htm

Läser jag länken (och klickar på "classic ski flex sheet") får jag fram att man mäter höjden 8cm från balanspunkten. Han skriver också att en kallföresskida bör vara 0,3-0,7mm hög där och en klisterskida mer än 0,75mm. Låter lågt med tanke på vad jag hört av kunniga personer och vad sport skriver ovan?

Link to comment
Share on other sites

jo oftast är det halva vikten' date=' 15cm från där man sätter i pjäxan, då är tex 0,8mm är som en kallskida[/quote']

Det är alltså inte högsta frigången (under foten) man mäter, utan 15cm framför tån?

Är det rätt uppfattat?

Som jag fattat är punkten där man belastar skidan 15cm bakom balanspunkt.

Kolla på http://www.engineeredtuning.net/Flex.htm

MM blir ju samma sak för det mesta, balanspunkten brukar ju vara där man sätter i pjäxan

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips' date=' kollar förtillfället på priser på mätare. Hur mycket är ni beredda att betala för en riktig mätning av skidorna ??? 50kr/par ??[/quote']

Vad hittade du för spanntestare?O var?

MM håller på å kollar lite, ser väl ut som de flesta ligger i 20.000kr spannet, Slegar systemet funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså inte högsta frigången (under foten) man mäter' date=' utan 15cm framför tån?

Är det rätt uppfattat?[/quote']

Som jag fattat är punkten där man belastar skidan 15cm bakom balanspunkt.

Kolla på http://www.engineeredtuning.net/Flex.htm

Läser jag länken (och klickar på "classic ski flex sheet") får jag fram att man mäter höjden 8cm från balanspunkten. Han skriver också att en kallföresskida bör vara 0,3-0,7mm hög där och en klisterskida mer än 0,75mm. Låter lågt med tanke på vad jag hört av kunniga personer och vad sport skriver ovan?

MM låter lågt, kall före brukar väl ligga på 0,8-1,1 där å klister 1,2-1,5 typ

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...