Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dundret runt 50Km


Kolaklister

Recommended Posts

Jag planerar att åka Dundret Runt nästa år, har tidigare åkte 3 ggr; 1974, 1978, 1989, de två sista som 6-milslopp.

Lite synd att loppet bara är 47 km och inte 50 km samt att de i den nyinlagda tävlingsklassen inte har någon klass för veteraner. Seedningsgrunden för VL tror jag inte lockar så många deltagare, VL är inte så populärt däruppe. Sen är det tveksamt om man nästan ett år före VL skall seeda sig, formen kan ju dala rejält till mars -13, då ger seedningslopp några veckor före en bättre värdemätare på i vilket led man hör hemma.

 

+värdet med Dundret Runt ligger i den vackra naturen i fjällik miljö och icke heller att förglömma kontrollen, där det serveras äkta renbuljong, kokad av råvara från bygden. (tror att den kallas Carlgrenskontrollen) Ofta är den 10-15 minus i starten, men sen brukar termometern stiga upp över nollstrecket framåt dagen, alltså lite som i VL. Terrängen är ganska snäll utom på slutet, där det är åtminstone en rejäl backe. Personligen hade jag hellre sett att starten gått på Vassara träsk, där finns gott om utrymme ifall loppet skulle växa och bli stort.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja du Volevodin, mycket har hänt sen 1989. Starten går på Hellnerstadion dundret där VC- tävlingarna går. Det finns bra med plats där och behövs det så finns det utrymme på en myr intill.

Nu för tiden är det ca. 800 personer som åker dundret runt. De flesta då motionärer.

Tävlingsklassen är på 50km där är det lite färre. De startar dessutom helt separat.

Hitintills är väl de roligaste namnen Urban Lindgren och Gamle femmilssilvermedaljören Nicke Jonsson av de som är anmälda

 

www.dundretrunt.com

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kändes ganska konstigt att åka i mål utan tidtagning. Vill minnas att jag hade 4.31 sista gången jag åkte, 6 mil då. Är ganska övertygad om att det är klassisk stil som gäller.

 

Lite roligt är att de ha statistik över vilka som åkt sen starten fram till nu, dock finns inte de med som åkt före 2001. Där finns en person som åkt alla gånger utom två, fö har jag en svåger som åkt 26 ggr.

 

Samma dag den 31/3 går Renbergsloppet i Arjeplog i fri stil, lite dålig tajmning kanske även om det är 30 mil från Gve till tävlingen.

Link to comment
Share on other sites

Klassisk stil.

 

Ja dålig tajming?.... Dundretrunt har gått samma helg sen 1965 så det har tajmat rätt bra genom historien.

Varför det inte har varit tidtagning är attt fokus har varit på ett håll i gång lopp av studiefrämjandet. Men det har successivt blivit efterfrågan på tidtagning.

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligt har det gått i april mestadels, f ö skrev jag inte vilket av loppen som skulle byta datum.Ofta är det inte lätt att ändra ett inkört datum, tex är det i år 14 dagar till Naimakkaloppet, förra året en vecka. Men Naimakka kan inte tidigarelägga sitt lopp pga pimpeltävling. Som sörlänning vill man kunna åka fler än ett lopp om man ändå åker upp, men då får det vara max 1 vecka mellan loppen.

 

Något "håll i gång" med Studiefrämjandet har jag inte märkt av i samband med loppen, de gånger jag åkt har det varit ett Håll-i-form-lopp med Friluftsfrämjandet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Fint lopp. Lagom tungt och omväxlande. Även rena motionärer som körde utan fäste. Tyckte dock det var skönt att få diagonala lite som omväxling även om Rode violett burk inte bet på öppna ytor men väl i skogens mjukare snö. Blåste lite motvind stora delar av loppet men absolut inget som störde med snödrev eller sådant. Fina dubbla spår hela vägen. Lite mjukt stavfäste bitvis.

Kul att se hur långt efter Richardsson och Hellner man är. (En timme på 5mil)

Dock riktigt KALLT vatten på flera av kontrollerna. Inte trevligt! Tyckte även flera kontroller var lite dumt placerade precis där det börjar gå uppför. Går ju smidigare om man kan ta sin mugg och glida medan man dricker. Men kontrollerna är väl placerade för att vara i lä för motionärer att stå och ta igen sig lite på. Tätt mellan kontrollerna också, behövs absolut inget eget dricka.

Åker absolut igen!

Link to comment
Share on other sites

Ja jag håller med, lagom tungt, bra med kontroller. Ett fint arrangemang. Såg att Vasaloppet satt ut tabell nu för seedning. Märkligt nog blev det svårare att seeda sig i år, fast det var sämre och trögare före än förra året, och att vinnaren hade sämre tid i år. Sen var det inte vilken vinnare som helst, utan kanske en av världens absolut bästa långloppsåkare just nu, Daniel Richardsson.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Anmäld till Dundret Runt i år, men fundersam om någon vet hur många höjdmeter det är på

De 47. Hur bra måste man vara för att orka staka? Är det flera branta partier eller enklare motlut fast längre? Har aldrig

Stakat ett lopp men klarar på träning att staka samma sträcka med 300-400höjdmeter på 40km.

Link to comment
Share on other sites

Anmäld till Dundret Runt i år, men fundersam om någon vet hur många höjdmeter det är på

De 47. Hur bra måste man vara för att orka staka? Är det flera branta partier eller enklare motlut fast längre? Har aldrig

Stakat ett lopp men klarar på träning att staka samma sträcka med 300-400höjdmeter på 40km.

Är osäker på höjdmeter men det känns som ett ganska lättstakat lopp. En del långa slakmotor och en och annan kort brant saxbacke. Du borde nog fixa det tror jag om du är beredd att saxa här och där.

Link to comment
Share on other sites

Täten med Hellner i spetsen stakade förra året på blanka skidor, men sen blev det fler och fler med fäste längre ner i fältet. Det slog om och blev klisterföre ganska snabbt, vill jag minnas. Jag körde 3-milen i skejt dagen efter och det var lätt terräng, bara några brantare backar i början och slutet. De 15 km som viker av från 3 milen (eg 32 km) kan jag inte svara på, men på hemsidan finns en profilbild på banan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...