Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Maxhastighet i Vasaloppet


Micke31

Recommended Posts

Mitt garmin 305 mätte upp 51.3 i maxhastighet. Min känsla efteråt är att jag kunde sitta i fartställning när det gick som fortast. Inbromsningarna i form av halvplogning skedde oftast i slutet av backarna.... Och visst - jag var nöjd med glidet!
Link to comment
Share on other sites

47,3 km/h vid 50,63 km körda.

Nästan så jag längtade efter att det skulle gå fortare med tanke på vad som utlovats på förhand. :)

 

Vid 67,51 km gick det också undan, 46,1 km/h.

 

Efter 33,77 km var jag uppe i 45,0 km/h.

 

Vägundergången fegade jag ur och stod upp ett tag för att dämpa farten.

Helt i onödan visade det sig med räls hela vägen, men så är det att leva som plogstakare...

Link to comment
Share on other sites

47,3 km/h vid 50,63 km körda.

Nästan så jag längtade efter att det skulle gå fortare med tanke på vad som utlovats på förhand. :)

 

Vid 67,51 km gick det också undan, 46,1 km/h.

 

Efter 33,77 km var jag uppe i 45,0 km/h.

 

Vägundergången fegade jag ur och stod upp ett tag för att dämpa farten.

Helt i onödan visade det sig med räls hela vägen, men så är det att leva som plogstakare...

Jag hade med all säkerhet också fegat ut vid vägundergången om det inte vore för åkaren framför mig. Han låg cirka 50 meter framför mig och hade kvar skidorna i spåret. Jag följde hans stil och den chansningen bar... Med den manövern kom jag en bra bit upp på backen, glad förbi Skåningen och hans Björnstorps IF:s servicestation.

Link to comment
Share on other sites

41,8 km/h ståendes i de snabbasre backarna. Inte så nöjd med det alls. Jag brukar fixa att planera mina utförskörningar och offensiv med spårbyten. I år kändes det dock som jag alltid hamnade med mycket folk så jag valde att ta det lugnt för att slippa krascher alt orsaka krascher.
Link to comment
Share on other sites

Var nog uppe i 60, men eftersom jag stängde av GPS:en för att batterierna skulle räcka på 405 så är jag inte riktigt säker..... Men en sak är jag säker på, jag plogar ALDRIG på Vasaloppet, det går att vara hoppkrupen i alla nedförsbackar, och glider man ifatt utför för att någon fegar eller har sämre glid, byt spår, eller om det är enkelt och han eller hon ser säkra ut, tryck stav. Även om det händer någon krasch framför tror jag mer på att byta spår och åka runt än att tvärploga, då kraschar garanterat någon i en. Har aldrig ramlat i någon utförslöpa på mina 15 Vasalopp, däremot har jag gränslat min egen stav på platten och uppför, åkte på något lustigt sett även av spårbädden i söndags på platten och hälsade på ljungen, då var jag ganska trött, nära samma sak var det i högersvängen upp till kontrollen i Hökberg eller var det Oxberg, skulle om på utsidan eftersom jag tror jag är så bra på utförsåkning och kurvtagning, där var det isigt och nära igen....
Link to comment
Share on other sites

Tack vare denna tråd upptäckte jag att jag hade en filtrering på hastigheten i Sporttracks som jag inte var medveten om. Upplevde under loppet att jag hade riktigt bra glid (åtminstone högfarts). OK för att jag som 60 kg tjej inte har de bästa förutsättningarna att glida fortast utför, men när jag jämförde de blygsamma 34,6 km/h som Sporttracks menade att jag kom upp i med era farter anade jag att nåt lurt var på gång. Mycket riktigt, dubbelkollade i Garmin Connect, som visade på maxhastigheten 44,4 km/h. Och se där, plötsligt hittade jag en hastighetsfiltrering i Sporttracks jag inte hade någon aning om att jag hade. Tänk vad man lär sig ibland! :) Så, 44,4 km/h. :)
Link to comment
Share on other sites

Tack vare denna tråd upptäckte jag att jag hade en filtrering på hastigheten i Sporttracks som jag inte var medveten om. Upplevde under loppet att jag hade riktigt bra glid (åtminstone högfarts). OK för att jag som 60 kg tjej inte har de bästa förutsättningarna att glida fortast utför, men när jag jämförde de blygsamma 34,6 km/h som Sporttracks menade att jag kom upp i med era farter anade jag att nåt lurt var på gång. Mycket riktigt, dubbelkollade i Garmin Connect, som visade på maxhastigheten 44,4 km/h. Och se där, plötsligt hittade jag en hastighetsfiltrering i Sporttracks jag inte hade någon aning om att jag hade. Tänk vad man lär sig ibland! :) Så, 44,4 km/h. :)

Hur gör man i Sporttracks? :)

Link to comment
Share on other sites

Tack vare denna tråd upptäckte jag att jag hade en filtrering på hastigheten i Sporttracks som jag inte var medveten om. Upplevde under loppet att jag hade riktigt bra glid (åtminstone högfarts). OK för att jag som 60 kg tjej inte har de bästa förutsättningarna att glida fortast utför' date=' men när jag jämförde de blygsamma 34,6 km/h som Sporttracks menade att jag kom upp i med era farter anade jag att nåt lurt var på gång. Mycket riktigt, dubbelkollade i Garmin Connect, som visade på maxhastigheten 44,4 km/h. Och se där, plötsligt hittade jag en hastighetsfiltrering i Sporttracks jag inte hade någon aning om att jag hade. Tänk vad man lär sig ibland! :) Så, 44,4 km/h. :)[/quote']

Hur gör man i Sporttracks? :)

Ja, där gäller det att ha koll på sina inställningar alltså. :)

 

Under Inställningar-Visa-Analys finns ett fält som heter datautjämning. Där kan man ställa in om man vill ha den aktiverad eller inte för tempo/hastighet, höjd, puls, kadens, effekt och säkert fler fält om man har extra plug-ins. Dessutom väljer man, om man aktiverar den, filtreringsgrad på en glidande skala mellan minst och mest. Som vanligt har man ju liten eller ingen insyn i algoritmen bakom, så det är bara att experimentera till man blir nöjd...

Link to comment
Share on other sites

Tack vare denna tråd upptäckte jag att jag hade en filtrering på hastigheten i Sporttracks som jag inte var medveten om. Upplevde under loppet att jag hade riktigt bra glid (åtminstone högfarts). OK för att jag som 60 kg tjej inte har de bästa förutsättningarna att glida fortast utför' date=' men när jag jämförde de blygsamma 34,6 km/h som Sporttracks menade att jag kom upp i med era farter anade jag att nåt lurt var på gång. Mycket riktigt, dubbelkollade i Garmin Connect, som visade på maxhastigheten 44,4 km/h. Och se där, plötsligt hittade jag en hastighetsfiltrering i Sporttracks jag inte hade någon aning om att jag hade. Tänk vad man lär sig ibland! :) Så, 44,4 km/h. :)[/quote']

Hur gör man i Sporttracks? :)

Ja, där gäller det att ha koll på sina inställningar alltså. :)

 

Under Inställningar-Visa-Analys finns ett fält som heter datautjämning. Där kan man ställa in om man vill ha den aktiverad eller inte för tempo/hastighet, höjd, puls, kadens, effekt och säkert fler fält om man har extra plug-ins. Dessutom väljer man, om man aktiverar den, filtreringsgrad på en glidande skala mellan minst och mest. Som vanligt har man ju liten eller ingen insyn i algoritmen bakom, så det är bara att experimentera till man blir nöjd...

Då var man helt plötsligt uppe i 49,3 km/h. :)

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man i Sporttracks? :)

Ja' date=' där gäller det att ha koll på sina inställningar alltså. :)

 

Under Inställningar-Visa-Analys finns ett fält som heter datautjämning. Där kan man ställa in om man vill ha den aktiverad eller inte för tempo/hastighet, höjd, puls, kadens, effekt och säkert fler fält om man har extra plug-ins. Dessutom väljer man, om man aktiverar den, filtreringsgrad på en glidande skala mellan minst och mest. Som vanligt har man ju liten eller ingen insyn i algoritmen bakom, så det är bara att experimentera till man blir nöjd...[/quote']

Då var man helt plötsligt uppe i 49,3 km/h. :)

Se där ja, grattis! :) Och sen ska man hitta nivån där man tycker man filtrerar bort bruset men får med dynamiken av hastighetsändringarna. Databehandling, nästan lika svårt som skidåkning. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' där gäller det att ha koll på sina inställningar alltså. :)

 

Under Inställningar-Visa-Analys finns ett fält som heter datautjämning. Där kan man ställa in om man vill ha den aktiverad eller inte för tempo/hastighet, höjd, puls, kadens, effekt och säkert fler fält om man har extra plug-ins. Dessutom väljer man, om man aktiverar den, filtreringsgrad på en glidande skala mellan minst och mest. Som vanligt har man ju liten eller ingen insyn i algoritmen bakom, så det är bara att experimentera till man blir nöjd...[/quote']

Då var man helt plötsligt uppe i 49,3 km/h. :)

Se där ja, grattis! :) Och sen ska man hitta nivån där man tycker man filtrerar bort bruset men får med dynamiken av hastighetsändringarna. Databehandling, nästan lika svårt som skidåkning. :)

Och jag ökade från 38km/h till 49km/h efter att tagit bort datautjämningen :) Haha vi lär oss allihopa!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...