Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Linn Smskar satsar p lnglopp i nya Team Nordic Athlete

Vasaloppssegraren Korsgren ska stoppa Bjrgen

Visma Ski Classics lanserar Grand Classics

Bjrgen gr comeback - i Auklands team, som ocks vrvar Johaug

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Marcialonga 2013

• Vänligen logga in för att kunna svara
208 svar till detta ämne

LeffeJ

LeffeJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
info@marcialonga.it ska det givetvis vara....

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg
Detta trams verkar ju endast gälla svenskar och norrmän. Känns ganska diskriminerande. Kanske något för EU-domstolen. Kanske räcker det att tävla för en icke svensk/norks klubb för att kunna anmäla sig normalt.

Minst halva priset att fixa resa och boende själv. Dessutom har man egen bil(hyrd) där nere och gör som man vill. Våga bojkotta researrangörerna!!

Andreas87

Andreas87

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 729 inlägg
Jag är sååå sugen på att åka detta lopp ! Jag har kikat in vissa som arrangerar paketresor men det är ju riktigt saftiga priser! Iofs så fixade ju dom boende ,flyg osv . Men jag tyckte de var för dyrt ändå.. Beställer ni eget flyg eller eventuellt tar bilen eller hur gör ni?
kan tänka mig att det är rätt så rörigt att fixa allt själv , dels att man inte har åkt loppet innan och för det andra när man inte riktigt vet vart man ska ! ?
Mål 2015: Elitled VL. Topp 150.

Chippen

Chippen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 46 inlägg
Låt oss nu ha en nyanserad diskussion om registreringen inför Marcialonga och låt inte den här tråden bli en attack mot researrangörerna och tro att de täljer guld.

Jag jobbade tidigare på marknads avdelningen på ett Internationellt IT bolag där vi arrangerade resor till våra kunder över hela världen. Att att boka en gruppbiljett kunde innebära att priset kan vara tre till fyra gånger så högt gentemot när vi bokar enskilda biljetter direkt på webben. Vissa villa ordna egna resor andra väljer att resa med arrangörer, det finns inget rätt eller fel, bara olika behov.

Påverka istället arrangören som har bestämt det här upplägget.

Dojjan

Dojjan

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
förutom vackra vyer så är och förbli Marcialonga en pajastävling....

Chippen

Chippen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 46 inlägg
Pajastävling, varför tycker du det ?

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Beställer ni eget flyg eller eventuellt tar bilen eller hur gör ni?
kan tänka mig att det är rätt så rörigt att fixa allt själv.

Jag åkte loppet 2007. Fixade allt framför datorn.

Ryanari Skavsta-Bergamo Torsdag-Måndag
Hyrbil 4dygn
Visste inte riktigt vart det var bäst att bo men hittade snabbt billigt boende i Predazzo. Spelar nog ingen större roll vart man bor allt är så nära speciellt om man har egen bil.

Programmet där nere blev:
Tordag resa framme ca: 23:30 (ca: 25-30 mil Bergamo-Predazzo)
Fredag: lätt träning på underbara spår uppe i Passo Lavazè tror jag det var.
Lördag: fixade lite med skidorna i tävlingsspåret.
Söndag: Tävling
Måndag: Träning och lunch Passo Lavazè, sedan flyg hem.

Har för mig att flyg, bil + logi gick på 2500-3000kr/pers (vi var 2 personer).

Redigerat av jo, 10 mars 2012 - 09:04 .

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Låt oss nu ha en nyanserad diskussion om registreringen inför Marcialonga och låt inte den här tråden bli en attack mot researrangörerna och tro att de täljer guld.

Anmäler man sig via en researrangör så är det i min värd lika med att acceptera upplägget. Spelar ingen roll om man har klagat lite till arrangören också. Men om researrangörerna också klagar!! Då kommer det garanterat att bli en förändring.

Personligen tycker jag det är spännande, roligt och utvecklande att resa själv med större frihet än att styras av en gruppresa. Idrott för mig är inte bara tävling/träning utan upplevelserna omkring också.

Jag har hör av mig till arrangören. Gör det ni också!!

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

Anmäler man sig via en researrangör så är det i min värd lika med att acceptera upplägget. Spelar ingen roll om man har klagat lite till arrangören också. Men om researrangörerna också klagar!! Då kommer det garanterat att bli en förändring.

Personligen tycker jag det är spännande, roligt och utvecklande att resa själv med större frihet än att styras av en gruppresa. Idrott för mig är inte bara tävling/träning utan upplevelserna omkring också.

Jag har hör av mig till arrangören. Gör det ni också!!

Jag har problemet att ska loppet bli av är det i kombination med att stanna veckan efter med familjesemester. Och då måste vi ordna allt själva eftersom det inte finns paket som funkar med att ta med barnen (och föräldrar/barnvakter som inte åker).

briko

briko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 73 inlägg

Detta trams verkar ju endast gälla svenskar och norrmän. Känns ganska diskriminerande.

Ingen tvekan om att det är ett brott mot EU-rättens likabehandlingsprincip. Antar dock att det redan har påpekats för arrangörerna och därför är det ju märkligt att de inte har ändrar inställning.

Chippen

Chippen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 46 inlägg
Det vore jäkligt konstigt om de inte öppnar upp registreringen för dom som vill fixa sin egna resor. Samtidigt som det måste finnas utrymme för arrangörer att kunna erbjuda startplatser till sina resenärer och de som vill köpa kompletta paket där jag är en av dem som gjort det för att jag gillar enkelheten.

Vi skall alla kunna välja vilken typ av resa vi vill ha, fixa själv eller köpa paket, det måste finnas möjligheter för oss alla.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
Jag har också mailat!

"...Given the good atmosphere you have created along the track, I thought that you appreciate the Norwegians and Swedes advance. But I doubt much when the possibilities for skiers from the northern europe limited (in private) drastically.

Something I think is ridiculous and sad!..."

Känns rätt skönt när jag för en gångs skull byter ut skiddressen mot offerkoftan ;-)

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Det vore jäkligt konstigt om de inte öppnar upp registreringen för dom som vill fixa sin egna resor. Samtidigt som det måste finnas utrymme för arrangörer att kunna erbjuda startplatser till sina resenärer och de som vill köpa kompletta paket där jag är en av dem som gjort det för att jag gillar enkelheten.

Vi skall alla kunna välja vilken typ av resa vi vill ha, fixa själv eller köpa paket, det måste finnas möjligheter för oss alla.

Det är väl inget problem att först anmäla sig och sedan boka resa!!

Dojjan

Dojjan

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Har varit i princip totalt omöjligt att seeda upp sig trots bra resultat, vasaloppet, svenska långlopp och då har man fått start långt bak och tappat massor av tid.
Känns ju inte riktigt seriöst. Var väl även så i år med några av de svenska toppåkarna...

Sedan är det ju svårt att prestera om man inte får starta bland de typ 800 bästa.. Sedan är det trångt och jäkligt och omöjligt att ta sig förbi på de 2 spår som finns.
Men i övrigt är det ett kanonlopp. fin miljö och god mat..

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 inlägg

Det är väl inget problem att först anmäla sig och sedan boka resa!!

Det är väl just det som är ett problem inför 2013!
Man kan ju inte anmäla sig på annat sätt en genom researrangören, det är just därför vi är sura i denna tråd.

Skidgrym

Skidgrym

Medlem

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg
Är det möjligen så att denna typ av kvotering (förbestämt antal platser till svenskar) strider mot EG-rätten?

Får de verkligen begränsa antalet svenskar som får deltaga, för visst borde väl alla EU-medborgare isf hanteras i samma kvot?

Minns hur italienska fotbollsligan fick på pälsen av EU för sin regel om "max X antal utlänningar på plan", som snabbt fick ändras till "max X antal icke-EU-medborgare på plan".

Eftersom jag inte är jurist har jag möjligen missat någon avgörande skillnad mellan fallen.

Har anmälan för italienare öppnat ännu?

Redigerat av Skidgrym, 11 mars 2012 - 07:58 .

Lazer

Lazer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 157 inlägg
när släpps platserna då till oss svenskar? är med grymt sugen att åka iår men inte med researrangörer som vill ha 10papp

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Man kanske skulle gå med i en Italiensk skidklubb, kanske finns det någon i stil med "Axa"?
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Har varit i princip totalt omöjligt att seeda upp sig trots bra resultat, vasaloppet, svenska långlopp och då har man fått start långt bak och tappat massor av tid.
Känns ju inte riktigt seriöst. Var väl även så i år med några av de svenska toppåkarna...

Sedan är det ju svårt att prestera om man inte får starta bland de typ 800 bästa.. Sedan är det trångt och jäkligt och omöjligt att ta sig förbi på de 2 spår som finns.

Har det blivit tuffare dom senaste åren? Var ca: 460 på VL 2006 och det räckte för en plats i startgrupp 1 på Marcialonga 2007 Inga problem med trängsel därifrån. Är det någon som vet vad det krävs för att seeda sig samma år. Marcialonga går ju ganska tidigt på säsongen. Har inte åkt något i år så jag saknar ju resultat.

O-B H

O-B H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 140 inlägg
Jag seedade mig till årets Marcialonga på mitt Vasaloppsresultat från 2010 där jag placerade mig ca 390. Jag fick starta i stargrupp 4, 10min efter elit och startled 1. Jag var inte helt nöjd med det men jag lyckades inte "tjata" mig till en plats i tidigare startled. Fram till vändningen i Canazei var det trångt och det gick inte att köra på i normalt tempo. Därefter var det inga problem.

Har det blivit tuffare dom senaste åren? Var ca: 460 på VL 2006 och det räckte för en plats i startgrupp 1 på Marcialonga 2007 Inga problem med trängsel därifrån. Är det någon som vet vad det krävs för att seeda sig samma år. Marcialonga går ju ganska tidigt på säsongen. Har inte åkt något i år så jag saknar ju resultat.

obh.bloggagratis.se

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar