Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Marcialonga 2013

• Vänligen logga in för att kunna svara
208 svar till detta ämne

black sheep

black sheep

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Pajastävling, varför tycker du det ?

Har varit i princip totalt omöjligt att seeda upp sig trots bra resultat, vasaloppet, svenska långlopp och då har man fått start långt bak och tappat massor av tid.
Känns ju inte riktigt seriöst. Var väl även så i år med några av de svenska toppåkarna...

Sedan är det ju svårt att prestera om man inte får starta bland de typ 800 bästa.. Sedan är det trångt och jäkligt och omöjligt att ta sig förbi på de 2 spår som finns.
Men i övrigt är det ett kanonlopp. fin miljö och god mat..

Har det blivit tuffare dom senaste åren? Var ca: 460 på VL 2006 och det räckte för en plats i startgrupp 1 på Marcialonga 2007 Inga problem med trängsel därifrån. Är det någon som vet vad det krävs för att seeda sig samma år. Marcialonga går ju ganska tidigt på säsongen. Har inte åkt något i år så jag saknar ju resultat.

Hej på dig JO!
Du vet att trycket vilar på dig att fixa platserna till Marcialonga;) Kunde vi inte tävla för någon Estnisk klubb?
Som coach skall du ju ta fram det bästa åt ditt team!! Vätske kontrollerna skötte du ju exemplariskt på VL så nu gäller det bara att fortsätta på inslaget spår och fixa platserna i Italien
Lycka till från svågern

Mankke

Mankke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg
Har nån tips på hotell/övernattning? Gärna nåt som är populärt bland åkare och vallabod skulle inte heller skada.

VL10: 9h 34min (10776) | VL12: 6h 53min (6243) | VL13: 7h 3min (5131) | VL14: 6h 34min (3349) | VL15: 6h 50min (3057) | VL16: 5h 49min (2526)

REDING

REDING

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg
Jag har fått bekräftat från det reseföretag vi reste med i år att startplats endast kan köpas via ett fåtal researrangörer. Man behöver då inte köpa arrangörens resa!! Hmmm
Researrangören jag reste med kommer inte vara en av dom som har biljetter, tyvärr. De var väl för billiga med sitt halva pris jämfört med de stora DRAKARNA.

LeffeJ

LeffeJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Jag mailade tre researrangörer förra veckan. Två svarade att de inte enbart säljer starplats utan att de bara säljer kompletta resepaket. Den tredje kunde tänka sig att sälja startnummer efter det att alla resor var sålda. Med andra ord kan vi nog glömma det spåret.
Marcialonga sa förra veckan att detta skulle vara ett alternativ, dvs att researrangörerna skulle sälja enbart startplatser, men vid en närmare kontroll så är det påståendet inte särskilt mycket värt.

Mankke

Mankke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg
Ibland känns det speciellt bra att vara finne! "The new system for Scandinavian registrations is only for Norwegian and Swedisch skiers"! Ni som har problem kan ju alltid emigrera till en republik utan Marcialonga-begränsningar? ;)

Den allmänna registreringen öppnar i maj.

VL10: 9h 34min (10776) | VL12: 6h 53min (6243) | VL13: 7h 3min (5131) | VL14: 6h 34min (3349) | VL15: 6h 50min (3057) | VL16: 5h 49min (2526)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 198 inlägg

Ibland känns det speciellt bra att vara finne! "The new system for Scandinavian registrations is only for Norwegian and Swedisch skiers"! Ni som har problem kan ju alltid emigrera till en republik utan Marcialonga-begränsningar? ;)

När i maj? Tänkte boka in i kalendern. Det blir ju som en Metallica-konsert på Ullevi...

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Mankke

Mankke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg

När i maj? Tänkte boka in i kalendern. Det blir ju som en Metallica-konsert på Ullevi...

Det har de antingen inte bestämt eller så går de inte ut med informationen än "You can register on-line but at the moment the entries are closed and they will not open before Mai".

Tråkigt att det ska vara så krångligt och osäkert, men begränsat utbud och stort intresse leder ju till det...

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Tråkigt att det ska vara så krångligt och osäkert, men begränsat utbud och stort intresse leder ju till det...

Varför det? Birken klarar ju av detta på ett bra sätt med en spesifikt tidspunkt när påmeldingen startar.

Här är det väl bara Italienarna som kommer på idiotiska regler och dessutom är oklara om reglerna.

uffeuffe

uffeuffe

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Varför det? Birken klarar ju av detta på ett bra sätt med en spesifikt tidspunkt när påmeldingen startar.

Här är det väl bara Italienarna som kommer på idiotiska regler och dessutom är oklara om reglerna.

Skulle inte tro att det är Italienarna som har kommit på det här alldeles själva. De har nog fått hjälp av ett antal svenska och norska reseföretag som förra året hade svårt att få startlappar till sina gäster. För jäkligt för oss som vill fixa resan själv och slippa betala det tredubbla.

Mankke

Mankke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg

Du har nog helt rätt! Italienare är ju inte speciellt kända för effektivitet och precision :)

Mankke

Mankke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg
Jag har förresten varit i kontakt med fyra hotell och två av dem var redan fullbokade för Marcialonga-helgen. Så när biljetterna släpps i maj kan det var väldigt svårt att hitta härbärge.

LeffeJ

LeffeJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Det finns väldigt många hotell längs dalgången där loppet går. Boendet är inget problem bara man får en startplats. De två år jag har åkt, 2011 och 2012, så bokade vi väldigt sent. Finns ett väldigt stort utbud till rimliga priser.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Jag har förresten varit i kontakt med fyra hotell och två av dem var redan fullbokade för Marcialonga-helgen. Så när biljetterna släpps i maj kan det var väldigt svårt att hitta härbärge.

Vad kostar det att gå med i din klubb? Sannolikt mindre än diffen mellan egen resa och en researrangör:). Måste väl ha en adress också antar jag, er klubbstuga har väl en adress det kan väl räcka.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg
Loppet är ju helt beroende av svenskar och norskar så det är ju bara att hoppas att få nappar på resebolagens erbjudanden så att det blir ett fiasko och de slutar med såna här dumheter.

Annars är det väl inte helt ovanligt att vissa populära marathonlopp har samma system med enbart bokning via researrangör.

Jakko

Jakko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 171 inlägg
"Dear Sir,

As you read in the website, observing what happens in other major sport event, the
Marcialonga Organising Committee has decided to entrust some experienced tour
operators to handle part of the registrations in Marcialonga 2013 of the competitors
from Sweden and Norway.
If there were availability of star numbers later you can buy the ticket on line, but
it is not sure and it is not possible to fix when.

Please check the website to find more information or any good news.

Best regards,

Barbara Vanzo

Marcialonga
I-38037 Predazzo
Tel. 0039 - 0462 - 501110
Fax 0039 - 0462 - 501120
www.marcialonga.it
barbara.vanzo@marcialonga.it"

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Vilka andra tävlingar har det systemet? Jag tycker att det är helt idiotiskt och att det borde medföra att det mest blir folk i medelåldern med gott om pengar som är med på tävlingarna.

M_Claesson

M_Claesson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg
Nu ska jag inte åka ML, och har kanske därför ingen talan, men kan inte någon av er som vill åka, men inte betala en dyr researrangör, maila dem och hota med att dra inför EU-domstol för diskriminering/lova dem att det kommer att synas i media och orsaka dålig publicitet/kontakta svenska skidförbundet och be dem kontakta arrangören och be om en förklaring/kontakta svenska elitteam och be dem framföra frågor osv.

Det hade varit mycket intressant att se hur utfallet skulle bli om någon tog ett par timmar av sin tid (jag vet att det är mycket begärt, själv är jag ofta alldeles för disträ/lat för att göra sådana saker tyvärr) för att verkligen pressa arrangörerna.

Det finns ju ett par av elitteamen som i princip bara är svenskar o norskar (team exspirit/United bakeries/Team Tynell osv). De borde väl kunna frammana någon form av reaktion från arrangörerna om de framför en negativ åsikt gällande nationell särbehandling?

Magpie

Magpie

Medlem

• Members
  • Pip
  • 133 inlägg

Vilka andra tävlingar har det systemet? Jag tycker att det är helt idiotiskt och att det borde medföra att det mest blir folk i medelåldern med gott om pengar som är med på tävlingarna.

Det är väl just folk i medelålden med tjocka plånböcker de vill ha dit också.

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg
Låter som att det är läge att överväga andra utländska långlopp.

Davidsson

Davidsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg
Har funderat på Tartu och Marcialonga nästa år men nu får det kanske bli att byta ut Marcialonga mot König Ludwig Lauf. Då kan man ju dessutom pröva på att köra ett fristilslopp dagen innan, samt att det är dryga 30 % billigare.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar