Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marcialonga 2013


Mac

Recommended Posts

Märkligt med denna negativa särbehandling av Skandinaver i Marcialonga, men jag antar att det inte strider mot någon juridik, de får väll ta emot precis vilka de vill, eller kanske det inte är rätt, etnisk diskriminering får man inte bedriva på Stureplan, antar att det är samma i Italien och då även Marciaionga.

Jag tror att det strider mot EU:s regler om att man inte får diskriminera något land eller behandla något EU-lands medborgare annorlunda. Däremot norrmännen får de nog ha andra regler för. Någon som är duktig på EU-rätt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Har under de senaste 5-6 veckorna varit i kontakt med såväl arrangören som det svenska skidförbundet. Arrangören har inte direkt bidragit till att sprida någor ljus över vad som gäller. Bla påstod de att man skulle kunna köpa enbart startnummer hos de sanktionerade researrangörerna vilket vid en kontroll visade sig vara helt fel. Även andra uppgifter föll platt till marken då man kollade innehållet mer i detalj.

Är man snäll kan man säga att de innehållit information eller spridit felaktig sådan. Jag skulle säga att man medvetet mörkat, för att inte säga ljugit om saken.

 

Lyfte saken med svenska skidförbundet som förde frågan vidare (förmodar att det var till FIS). Svaret blev att man ska bevaka utvecklingen och ha en dialog med arrangören och eventuellt korrigera saken inför framtiden. De hade även fått till svar av arrangören att det skulle finnas ett begränsat antal startnummer att köpa på turistinformationen i Cavalese. Något som givetvis inte visade sig stämma. Och precis hur förvånad blev jag över den saken?

 

Tycker inte det finns någon anledning att kritisera det svenska förbundet i frågan. De har förmodligen gjort vad de kan utan bollen ligger nog snarare hos FIS som uppenbarligen inte prioriterar frågan.

 

Min bestämda lekmanntro är dock att arragörens förfaringssätt inte är ok med tanke på EU's regelverk. Negativ särbehandling, vilket detta är enligt mig, får inte förekomma mot enskilda eller grupper inom EU. Denna lagstiftning är överordnad nationell lag och därmed även den Italienska till vilken arragören har att förhålla sig till.

 

Hur viktig än denna fråga kan kännas för oss tror jag inte att EU skulle driva den med någon större passion. Återstår för oss skidälskare att strunta i denna pajasarrangör och styra kompassen mot någon annan tävling där de gladeligen tar emot oss.

 

Om två-tre år har svenskar och norrmän som anlitar researrangörer för att delta blivit "mätta" och sen väljer de arrangemang som är betydligt mer lättåtkomliga. Bäst vore om alla svenskar och norrmän bojkottar arrangemanget tills dess att anmälan åter är öppen. Pressen från lokala näringsidkare skulle inte låta vänta på sig så en förändring skulle kunna ske snabbare än vi anar.

 

Fram tills dess får vi kämpa i något annat lopp. Någon som har ett bra tips på ett trevlig tävling ute i Europa?

Link to comment
Share on other sites

Körde som tur var i vintras, ett fint lopp, bra väder, nöjd med min insats. Hade velat åka igen, men som tur är känner jag inte att jag måste. Förjävligt att läget är som det är, för det är ett lopp man som skidentusiast borde få åka. Hoppas arrangörerna fattar att dom sätter en yxa i benet på sig själva.
Link to comment
Share on other sites

Är ni nu verkligen säkra på att den allmänna anmälningen kommit och gått? Noterade att de ändrat texten från "closed" till "ENTRIES TO MARCIALONGA 2013 ARE NOT OPEN."

I så fall var det i klass med Birken eller värre. Årtalet var länge 2012 innan de ändrade lite och det blev 2013.

Startlistan är nog inte heller korrekt. Tror t.ex. inte att Matthias Fredriksson ska åka nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr tror jag det är minst lika mycket de lokala näringsidkarna som tryckt på för att det bara ska vara paketresor för norrmän o svenskar. Har åkt loppet 09 och 10 och vet att hotellen ogillar att man bara stannar ett par nätter. Hoppas dom förstår att dom sätter krokben för sig själva. Skulle tippa på att direktanmälningarna öppnar då paketresorna är slut och italienarna själva sett till att vara i "majoritet" i startfältet. Det är ju det man kan skönja av meddelandet på hemsidan. Ska vi gissa att när hälften av startfältet är anmälda italienare (dvs 3250 st) så släpper man kvarvarande platser (utöver bokade paketresor). Hur som helst är det en klockren diskriminering mot EU-rätten och den fria rörligheten (Göteborgshumor inräknat). Trist på detta härliga lopp men det är väl bara att titta på alternativen - någon som kan kört König som kan jämföra och rekommendera?
Link to comment
Share on other sites

Är ni nu verkligen säkra på att den allmänna anmälningen kommit och gått? Noterade att de ändrat texten från "closed" till "ENTRIES TO MARCIALONGA 2013 ARE NOT OPEN."

I så fall var det i klass med Birken eller värre. Årtalet var länge 2012 innan de ändrade lite och det blev 2013.

Startlistan är nog inte heller korrekt. Tror t.ex. inte att Matthias Fredriksson ska åka nästa år.

Så kan det säkert vara, då är de kanske inte riktigt så ondskefulla som vi tolkat det tidigare. Google translate säger så här om den italienska formuleringen "LE ISCRIZIONI ALLA MARCIALONGA 2013 SONO CHIUSE" = "ENTRIES ARE CLOSED TO MARCIALONGA 2013" "INLÄGG är stängda för Marcialonga 2013" Då gäller det att försöka lista ut när anmälningarna öppnar, platserna lär försvinna fort. larsbern: finns det ngt smart "macro" som läser av hemsidan och meddelar på SMS och mail när de ändrar någon formulering?

 

Lite kul iof att det just nu bara är SE/NO som får anmäla sig!

Link to comment
Share on other sites

Så kan det säkert vara, då är de kanske inte riktigt så ondskefulla som vi tolkat det tidigare. Google translate säger så här om den italienska formuleringen "LE ISCRIZIONI ALLA MARCIALONGA 2013 SONO CHIUSE" = "ENTRIES ARE CLOSED TO MARCIALONGA 2013" "INLÄGG är stängda för Marcialonga 2013" Då gäller det att försöka lista ut när anmälningarna öppnar, platserna lär försvinna fort.

Jag är inte ondskefull ;) Men det är långt ifrån proffsig hantering. De har lite att lära av Vasaloppet. Det som lockar är ju deras gästvänlighet och upplevelsen.

larsbern: finns det ngt smart "macro" som läser av hemsidan och meddelar på SMS och mail när de ändrar någon formulering?

 

Lite kul iof att det just nu bara är SE/NO som får anmäla sig!

http://www.changedetection.com/

 

Så här skriver en på IK Sterns hemsida och jag har inte hört nåt från Svahn & Co ang intresseanmälan:

 

Jag skrev till de svenska researangörenar (GST och VasaSvahn) och GST svarade att deras kvot var slutsåld för 3 veckor sen och VDn påstår att svesnka startplatser finns bara tillgänglig via GSTours & VasaSvahn och detta information fanns på ML hemsidada sedan länge!?! Märkligt! Desuttom är det konstigt att italienare betala 5€ mindre i startavgiften än andra EU-medboragare....?

Link to comment
Share on other sites

Så kan det säkert vara' date=' då är de kanske inte riktigt så ondskefulla som vi tolkat det tidigare. Google translate säger så här om den italienska formuleringen "LE ISCRIZIONI ALLA MARCIALONGA 2013 SONO CHIUSE" = "ENTRIES ARE CLOSED TO MARCIALONGA 2013" "INLÄGG är stängda för Marcialonga 2013" Då gäller det att försöka lista ut när anmälningarna öppnar, platserna lär försvinna fort.[/quote']

Jag är inte ondskefull ;) Men det är långt ifrån proffsig hantering. De har lite att lära av Vasaloppet. Det som lockar är ju deras gästvänlighet och upplevelsen.

larsbern: finns det ngt smart "macro" som läser av hemsidan och meddelar på SMS och mail när de ändrar någon formulering?

 

Lite kul iof att det just nu bara är SE/NO som får anmäla sig!

http://www.changedetection.com/

 

Så här skriver en på IK Sterns hemsida och jag har inte hört nåt från Svahn & Co ang intresseanmälan:

 

Jag skrev till de svenska researangörenar (GST och VasaSvahn) och GST svarade att deras kvot var slutsåld för 3 veckor sen och VDn påstår att svesnka startplatser finns bara tillgänglig via GSTours & VasaSvahn och detta information fanns på ML hemsidada sedan länge!?! Märkligt! Desuttom är det konstigt att italienare betala 5€ mindre i startavgiften än andra EU-medboragare....?

Stort tack för länken, kan vara väldigt användbar även i andra sammanhang. När på dygnet görs den dagliga uppdateringen? Iof så tar jag min jobbmail också och den italienska versionen så ökar jag chansen. Att Italienarna betalar 5€ mindre = 44 SEK kan jag stå ut med, värre att betala 4400 SEK extra till en researrangör för en oflexiblare resa.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att de lokala näringsidkarna tjänar på att inslaget av Scandinaver minskar. De ersätts med Italienare (eller andra nationaliteter i mellaneuropa) som stannar färre antal nätter då de kommer från närområdet. Många som kommer från Sverige tar med sin respketive och vissa fall hela familjen när de kan ordna resan själv. Många av oss stannar då i en vecka och kombinerar det med lite utförsåkning.

 

När de stora researrangörerna handlar upp hotell och mat så pressar de priserna för att maximera förtjänsten. Det kan jag som privatperson inte göra. I dalgången finns en enorm kapacitet av hotell så resebolagen kan vara tuffa mot de, oftast små familjehotellen, som finns. Även restaurangerna i området drabbas av samma sak.

 

I vintras var jag in på Franco Nones sportaffär dagarna innan loppet. Det fanns ingen hejd på hur mycket norrmänen som shoppade loss. De hade fullkomligt tagit över affären. Det finns ingen annan europesk nation vars medborgare sätter sprätt på så mycket pengar som våra grannar i väst gör då de semestrar.

Link to comment
Share on other sites

Jag bara kände att jag måste få delta i den här debatten då det känns extremt frustrerande med de här nya reglerna. En annan aspekt på det hela är när man prata med researrangörerna. Den ena har massor av information om både hotell, loppet, program mm och som alltid så är det viktigt är att man får snabba svar vilket jag fått i mail med dem, tyvärr så hade de inga startplatser eller paket kvar då de hade sålt slut på dem sedan ett par veckor tillbaka.

 

Den andre har ingen information överhuvudtaget om vare sig hotell, arrangemang eller annan info. Jag plus ett par kompisar har mailat och frågat om paketen ett par gånger, det enda svar vi får är att så snart avtalen med hotellen är klara så skall de presenteras, denna informationen har de gett oss i ett par veckor, detta irriterar mig hejdlöst.

 

Jag har nu mailat till Marcialonga organisationen och krävt att om den andra inte kan erbjuda kompletta paket så måste de trycka på att de öppnar upp så att vi kan köpa enskilda startplatser, sedan en fråga som jag och många med mig ställer oss, hur kan de som inte har någon erfarenhet från researrangemang få halva potten när vi har Prima Travel, Färgelanda Buss med flera som har kört dit ner i flera år?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att de lokala näringsidkarna tjänar på att inslaget av Scandinaver minskar. De ersätts med Italienare (eller andra nationaliteter i mellaneuropa) som stannar färre antal nätter då de kommer från närområdet. Många som kommer från Sverige tar med sin respketive och vissa fall hela familjen när de kan ordna resan själv. Många av oss stannar då i en vecka och kombinerar det med lite utförsåkning.

 

När de stora researrangörerna handlar upp hotell och mat så pressar de priserna för att maximera förtjänsten. Det kan jag som privatperson inte göra. I dalgången finns en enorm kapacitet av hotell så resebolagen kan vara tuffa mot de, oftast små familjehotellen, som finns. Även restaurangerna i området drabbas av samma sak.

 

I vintras var jag in på Franco Nones sportaffär dagarna innan loppet. Det fanns ingen hejd på hur mycket norrmänen som shoppade loss. De hade fullkomligt tagit över affären. Det finns ingen annan europesk nation vars medborgare sätter sprätt på så mycket pengar som våra grannar i väst gör då de semestrar.

Ostbutiken i källaren var ett trevligt inslag.:)

Link to comment
Share on other sites

Hej! Har idag ringt och pratat med Barbara Vanzo på Marcialongakontoret. Det verkar mycket förvirrat på deras kontor. De ska börja gå igenom hotellens anmälningar i juli/augusti och skicka mail till dessa deltagare. Hotellen bokar också upp startplatser. Inget svar på när anmälan on-line öppnar. De som åkte 2012 har företräde sade hon. Jag talade om att det är många upprörda toner här i Sverige och det visste hon. Jag talade även om att vi svenskar och norrmän spenderar fler hotellnätter och mer pengar än italienarna vilket borde vara ett plus för det lokala närigslivet. Får väl hålla ut till i sommar med osäkerheten..... :/ (Har hoppet uppe då jag åkte ML2012)
Link to comment
Share on other sites

Hej! Har idag ringt och pratat med Barbara Vanzo på Marcialongakontoret. Det verkar mycket förvirrat på deras kontor. De ska börja gå igenom hotellens anmälningar i juli/augusti och skicka mail till dessa deltagare. Hotellen bokar också upp startplatser. Inget svar på när anmälan on-line öppnar. De som åkte 2012 har företräde sade hon. Jag talade om att det är många upprörda toner här i Sverige och det visste hon. Jag talade även om att vi svenskar och norrmän spenderar fler hotellnätter och mer pengar än italienarna vilket borde vara ett plus för det lokala närigslivet. Får väl hålla ut till i sommar med osäkerheten..... :/ (Har hoppet uppe då jag åkte ML2012)

Än finns det hopp alltså. Väldigt bra att du tog dig tid att prata med dem. Lite ordning och reda på anmälningsrutinen vore ju toppen. Bästa vore som VL och Birken att de släppte anmälningen fri vid en viss tidpunkt från första början och att de som vill sen kan köpa till diverse rese- och boendepaket efter tycke och smak.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...