Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Läge att köpa ny utrustning (stavar)?

• Vänligen logga in för att kunna svara
83 svar till detta ämne

mema77

mema77

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg
Jag har själv stl 9 på handskar och har provat alla möjliga sorters kontrollremmar. Nu har du ju iofs redan köpt OW-stavar men de enda som funkar okej för mig är swix kontrollremmar storlek M......

Efter att ha börjat åka skidor (och lite rullskidor) den här säsongen, och för två veckor sedan lyckats göra en någorlunda lyckad debut i ÖS har jag verkligen fått upp ögonen för skidåkning! Jag har därför tänkt att satsa ännu lite hårdare på (rull)skidsträning det här året, och tänkte då också spendera några kronor (fattig student) på nytt material.

I dagsläget har jag ett par Fischer CRS, Everest-rullskidor och ett par gamla 155 cm CT5-stavar.
Den utrustning jag har duger säkerligen till min nuvarande förmåga då jag släpade mig in på 6.39 i ÖS söndag.

I och med att jag inte har överdrivet mycket pengar så känns det naturligt (om jag nu ska investera i bättre material) att köpa ett par bättre stavar. Är detta rimligt?
Jag har sett att de rear ut mycket utrustning i sportbutikerna i Uppsala, men det verkar ganska utplockat bland stavarna.

Webbutiken Haijaa.fi verkar däremot ha väldigt billiga stavar, men mina stav- och finskakunskaper är inget vidare. Jag riktat in mig på stavar som kostar under tusenlappen, så som OneWay Diamond Cross och Yoko 7100 för 69 euro vardera. Tror ni dessa stavar är något som jag kan utvecklas med, eller bör jag satsa på bättre stavar som t.ex. One Way Storm Titanium Racing för 119 euro direkt?

PS. Jag har problemet med mina CT5: or att kontrollremmen konstant glider ner mot fingrarna. Remmarna är av storlek large (och jag har storlek 9 på skidhandskar). I de butiker jag har varit inne i så har stavarna haft just large på kontrollremmarna. Försäljaren på Intersport sa att han använde swix mediumremmar (och hade storlek 9 på skidhandskar). Är detta något som ni tror gäller generellt, eller bör jag leta upp ett ställe där jag kan testa olika remmar?
DS

Tack på förhand
Tomas

Samot

Samot

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg
Idag fick jag bekräftelse på min beställning från Haijja. Tydligen är frakten till Sverige 25 euro och inte 15 euro som jag trodde. Slutpriset blir därför 1060 sek.

Jan_H

Jan_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 420 inlägg
Jag har handlat några gånger från Häijää och det har fungerat perfekt. Jag beställde ett par Yoko 8100 och de kostade också 25 euro att skicka på grund av längden. Annars brukar inte frakten vara så dyr.

Redigerat av Jan_H, 16 mars 2012 - 16:54 .

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Ja CT1 är på en helt annan nivå och det sämsta du ska köpa av Swix stavar, tycker jag.
...
Och den ska vara styvare än CT2 och ...

CT2-or tycker jag är OK om man inte är så lång och inte behöver så långa stavar. Upp till 145 cm är mjukheten i röret inte så farligt. Dessutom ganska bra att ha lite svikt i staven för rullskidåkning. Jag har alltid mina CT2-or till klassiska rullskidor (145 cm långa). Vi skojade om det på en träning i höstas, att man "måste köpa minst CT1-or till rullskidor, sedan kapar man dem och sätter en Staffan-fjäder för komforten mot asfalt och till sist gör man som vår H-Peter - fyller staven med sand för att få bättre träning!!!" ;)

För några dagar sedan kunde man köpa stavar, samt skidor, pjäxor o kläder, för halva priset på RS i Stockholm. Nu har de nog burit ner allt i källaren. Hade de haft några Triac kvar hade jag nog köpt dem istället för de nya skate-skidor jag köpte. Men man kunde då bl.a. köpa CT1-or för 1600 samt CT2-or för 1100!

Redigerat av Dunderklumpen, 17 mars 2012 - 05:39 .

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

En trådkapning... Klämde lite på ett par CR3:or i en butik och såg att de hade dessa för 1095:- på skistart... Är det vettiga (eller "overkill") stavar för en "led9"-åkare och är det vettigt pris på dessa? Ska man slå till nu eller kan man vänta sig bättre priser eller andra bättre/prisvärdare stavar vid ett annat tillfälle nån annanstans?

Antar att det är Swix CT3 du menar? Inte för att jag testat någon av följande men tror de flesta skulle instämma att CT1 från olsosportlager för 999 norska eller 10max för ~95 euro från haijaa är betydligt mer prisvärda.

Äger CT4:or och de tycker jag är i mjukaste laget trots att jag är allt annat än ett kraftpaket.

Efter att ha läst lite på forumet så verkar det som att ett par CT1:or för 999NOK landar på c:a 1600SEK inkl frakt och tull/moms (lite osäkert). Är det fortfarande ett riktigt bra pris ändå, eller vad säger ni?

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

...landar på c:a 1600SEK inkl frakt och tull/moms (lite osäkert). Är det fortfarande ett riktigt bra pris ändå, eller vad säger ni?

Ja

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 722 inlägg
Tänkte också beställa stavar på WWW.haijaa.fi på rean. Tvekar mellan Start Winner med 90% HS-kolfiber för 69 Euro 0ch Yoko 8100 med 100% HM-kolfiber för 99 Euro -20%. Någon
som har erfarenhet av dessa? Vill ha sköna, lätta stavar med bra pendel. Styheten är inte det viktigaste.
Eller borde man satsa på OW diamond 10 max för 119 Euro -20%? Men hållbarheten på dessa är väl tveksam?

viktor99

viktor99

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg
Jag har beställt ett par oneway. Priset på dom är väldigt bra.

Redigerat av viktor99, 18 mars 2012 - 19:55 .

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 423 inlägg

Efter att ha läst lite på forumet så verkar det som att ett par CT1:or för 999NOK landar på c:a 1600SEK inkl frakt och tull/moms (lite osäkert). Är det fortfarande ett riktigt bra pris ändå, eller vad säger ni?

Billigare än så tror jag, i alla fall om du köper från Oslo Sportslager. När jag köpte i februari kostade de 1200 NOK och det blev 1630 SEK. Kostar de bara 1000 NOK kommer du nog ner mot 1400 SEK (om inte den norska kronan har rusat i värde på sistone?).

Riktigt bra stavar. Rekommenderas!

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

Billigare än så tror jag, i alla fall om du köper från Oslo Sportslager. När jag köpte i februari kostade de 1200 NOK och det blev 1630 SEK. Kostar de bara 1000 NOK kommer du nog ner mot 1400 SEK (om inte den norska kronan har rusat i värde på sistone?).

Fick du inte betala någon tull/svensk moms som tillägg då?

Verkar vara lite olika bud om vad som händer, men när jag provade tullverkets uträkning skulle det landa på c:a 1600-1700SEK nånstans...

Nästan så att bensinpengarna går jämnt upp med att åka upp och hämta dem i Oslo isåfall... ;)

k_g

k_g

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
Angående OW max 10 och hållbarheten, : grymt skön stav men mina tålde inte starten på årets vasa, nått as trampade av dem en halvtimme före start. Bara att springa och köpa nya. Tur att stadium ligger vid starten.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 423 inlägg

Verkar vara lite olika bud om vad som händer, men när jag provade tullverkets uträkning skulle det landa på c:a 1600-1700SEK nånstans...

Nästan så att bensinpengarna går jämnt upp med att åka upp och hämta dem i Oslo isåfall... ;)

Jo, jag betalade både tull och svensk moms. Tullen är inte så stor, det är mest moms som tillkommer. Oslo Sportslager brukar dra av den norska momsen som är ungefär lika stor som den svenska, så momssummorna tar ut varandra. Det som kostar extra jämfört med priset 999 kr är egentligen valutaskillnaden, frakten och tullen. Valutaskillnaden är ca 20%, så där tillommer ca 200 kr. Frakten är också ca 200 kr, och tullen någonstans runt 50 tror jag. 1450 SEK är mitt tips.

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

Jo, jag betalade både tull och svensk moms. Tullen är inte så stor, det är mest moms som tillkommer. Oslo Sportslager brukar dra av den norska momsen som är ungefär lika stor som den svenska, så momssummorna tar ut varandra. Det som kostar extra jämfört med priset 999 kr är egentligen valutaskillnaden, frakten och tullen. Valutaskillnaden är ca 20%, så där tillommer ca 200 kr. Frakten är också ca 200 kr, och tullen någonstans runt 50 tror jag. 1450 SEK är mitt tips.

Aha. Behövde du kontakta Oslosportslager för att få dem att dra bort momsen eller blev det så med automatik när du beställde via nätet?

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg
Nu har jag beställt ett par CT1:or! Fick svar att de drar den norska momsen innan de debiterar kortet!

Hoppas det funkar! ;)

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 722 inlägg
Ingen som har erfarenhet av Start eller Yoko stavar?

Jan_H

Jan_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 420 inlägg
Jag köpte ett par Yoko 8100 till rullskidåkning eftersom jag fastande lite för deras rem med snabbfäste. Jag har inte använd dem så mycket och kan bara jämföra dem med mina Exel world cup, vilket ju är lite taskigt mot dem eftersom Exel är extremt styva, speciellt i lite längre längder. Jag skulle tippa på att de är som Swix ct 2 ungefär. 168 gram väger en 158 cm stav.

Redigerat av Jan_H, 19 mars 2012 - 21:27 .

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

Jag fick betala en frakt på 455NOK! Känner mig ganska lurad måste jag säga. Och det dröjde nära två månader innan jag fick slutnotan då jag betalade via företagets Eurocard. När jag frågade hur det kunde bli så dyrt kom detta svar:

Hei,
Du har betalt NOK 959,20 eks. mva pr stavpar, altså NOK 1918,40 tilsammen. I tilleg kommer frakt utenlands på NOK 455,-
Du skal da betale NOK 2373,40. De resterende NOK 50,- må ha vært et fakturagebyr som snek seg med ettersom du først prøvde å betale med faktura.
NOK 50,- er nå kreditert ditt kort.

Du kan lese mer om våre fraktbetingelser her: http://www.oslosport...r.no/frakt.aspx

Redigerat av TT, 19 mars 2012 - 21:46 .

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

Jag fick betala en frakt på 455NOK! Känner mig ganska lurad måste jag säga. Och det dröjde nära två månader innan jag fick slutnotan då jag betalade via företagets Eurocard. När jag frågade hur det kunde bli så dyrt kom detta svar:

Hei,
Du har betalt NOK 959,20 eks. mva pr stavpar, altså NOK 1918,40 tilsammen. I tilleg kommer frakt utenlands på NOK 455,-
Du skal da betale NOK 2373,40. De resterende NOK 50,- må ha vært et fakturagebyr som snek seg med ettersom du først prøvde å betale med faktura.

Du kan lese mer om våre fraktbetingelser her: http://www.oslosport...r.no/frakt.aspx

Hmm, nu blev jag lite orolig för frakten för min del... Såg att det stod 195NOK vid beställningen, så jag tänkte inte mer på det... Men enligt länken så ska det kosta 270+100 NOK för "skrymmande" paket till Europa.. Hur kunde de få det till 455NOK? Det borde bli 370NOK?

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg

Hei,

Hmm, nu blev jag lite orolig för frakten för min del... Såg att det stod 195NOK vid beställningen, så jag tänkte inte mer på det... Men enligt länken så ska det kosta 270+100 NOK för "skrymmande" paket till Europa.. Hur kunde de få det till 455NOK? Det borde bli 370NOK?

Det hela låter mystiskt, har beställt 2 gånger och betalat 290 NOK i frakt och då var det inte bara ett par stavar.

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

Hei,

Ja, det framgick ingenstans att frakten skulle bli så dyr. I paketet låg en följesedel men där stod inte ett ord om frakten. Bara skidornas pris utan norsk moms. Fattar inte heller att det kunde bli 455NOK men det är väl i så fall grundpriset 95NOK + Utland 270+100. Kommer inte att köpa eller rekommendera någon att köpa något därifrån längre.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar