Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Läge att köpa ny utrustning (stavar)?

• Vänligen logga in för att kunna svara
83 svar till detta ämne

fgbunk

fgbunk

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg
Vi är många som är sugna på nya stavar...kul! :)

Jag själv väljer mellan
KV+ Forza från xcountrysports för 854:-
Skigo XC Carbon från Pölder för 784:-
Rebell AT-11 från racewax för 938:-

Samtliga priser är inkl frakt.

Vad säger ni - vilka ska jag välja?

Tack på förhand! :D
/Fredrik
(startar nog i led 9 VL2013)

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 681 inlägg

Vi är många som är sugna på nya stavar...kul! :)

Jag själv väljer mellan
KV+ Forza från xcountrysports för 854:-
Skigo XC Carbon från Pölder för 784:-
Rebell AT-11 från racewax för 938:-

Samtliga priser är inkl frakt.

Vad säger ni - vilka ska jag välja?

Tack på förhand! :D
/Fredrik
(startar nog i led 9 VL2013)

Välj KV+ Forza. Förstärkt nedre del, lägg och styv, och bra remmar som dessutom lätt kan klickas loss vid t ex vätskepaus.

Washicator

Washicator

Medlem

• Members
  • Pip
  • 102 inlägg
Jag var också sugen på KV+ Forza men när jag kontaktade Xcountrysports så visade det sig att det är en utgående modell.

Årets modell är istället KV+ Tempesta. Jag köpte den och är grymt nöjd. Styvhetsmässigt så är den i princip identisk med Swix CT3. Men KV+s kontrollrem är helt underbar. Jag trodde tidigare att Swix rem var bra men den är inte i närheten av KV+remmen i bekvämlighet. Det är naturligtvis en personlig åsikt men ändå.

Jag rekommenderar starkt Tempestan. Och visst svajar den lite när stakar i uppförsbackar men snacket om att man "måste" ha CT1 eller bättre klassar jag som kvalificerat svammel.
Köp en stav i den prisklass som känns lagom för dig och lägg pengarna som blir över mot att köpa en värstingstav på tekniklektioner av en duktig lärare istället.

fgbunk

fgbunk

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Välj KV+ Forza. Förstärkt nedre del, lägg och styv, och bra remmar som dessutom lätt kan klickas loss vid t ex vätskepaus.

Tack för svar. Just kontrollremmarna verkar riktigt bra.

Jag var också sugen på KV+ Forza men när jag kontaktade Xcountrysports så visade det sig att det är en utgående modell.

Årets modell är istället KV+ Tempesta. Jag köpte den och är grymt nöjd. Styvhetsmässigt så är den i princip identisk med Swix CT3. Men KV+s kontrollrem är helt underbar. Jag trodde tidigare att Swix rem var bra men den är inte i närheten av KV+remmen i bekvämlighet. Det är naturligtvis en personlig åsikt men ändå.

Jag rekommenderar starkt Tempestan. Och visst svajar den lite när stakar i uppförsbackar men snacket om att man "måste" ha CT1 eller bättre klassar jag som kvalificerat svammel.
Köp en stav i den prisklass som känns lagom för dig och lägg pengarna som blir över mot att köpa en värstingstav på tekniklektioner av en duktig lärare istället.

Tack till dig också för svar.
Jag har sneglat på Tempesta också men tyckte att de verkade relativt likvärdiga. Forza är tom 4 gram lättare/meter! ;) Att det är en utgående modell ser jag inte som negativt men det kanske jag borde?
Jag håller med dig när det gäller stavarnas styvhet, framför allt på snö där jag sällan stakar uppför... Med rullskidorna har jag däremot kört lite stakintervaller uppför men mina CT5 blir ju riktiga bananer av den behandlingen... :/

Det vore intressant att höra erfarenheter från någon som provat/kännt på både Forza/Tempesta och AT-11 (+Pölder) ???

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Stavar skall vara styva, mjuka är vidriga. Någon som testat Salomons stavar två toppstavar. S-lab och Equipe100 är de också för mjuka?
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 681 inlägg

Tack för svar. Just kontrollremmarna verkar riktigt bra.

Tack till dig också för svar.
Jag har sneglat på Tempesta också men tyckte att de verkade relativt likvärdiga. Forza är tom 4 gram lättare/meter! ;) Att det är en utgående modell ser jag inte som negativt men det kanske jag borde?
Jag håller med dig när det gäller stavarnas styvhet, framför allt på snö där jag sällan stakar uppför... Med rullskidorna har jag däremot kört lite stakintervaller uppför men mina CT5 blir ju riktiga bananer av den behandlingen... :/

Det vore intressant att höra erfarenheter från någon som provat/kännt på både Forza/Tempesta och AT-11 (+Pölder) ???

Vad gör det att det är en utgående modell? Det är väl snarare läge att passa på att köpa i sådana fall, medan möjligheten finns, eftersom det är en grym stav!
Forzan är lättare än Tempesta, har högre andel kolfiber (90 mot 80%) och är dessutom kevlarförstärkt på nedre delen för att öka hållbarheten, och dessutom billigare. Inte direkt ett svårt val i mina ögon...

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 423 inlägg

Jag fick betala en frakt på 455NOK! Känner mig ganska lurad måste jag säga. Och det dröjde nära två månader innan jag fick slutnotan då jag betalade via företagets Eurocard. När jag frågade hur det kunde bli så dyrt kom detta svar:

Hei,
Du har betalt NOK 959,20 eks. mva pr stavpar, altså NOK 1918,40 tilsammen. I tilleg kommer frakt utenlands på NOK 455,-
Du skal da betale NOK 2373,40. De resterende NOK 50,- må ha vært et fakturagebyr som snek seg med ettersom du først prøvde å betale med faktura.
NOK 50,- er nå kreditert ditt kort.

Du kan lese mer om våre fraktbetingelser her: http://www.oslosport...r.no/frakt.aspx

Hmm, nu blev jag lite orolig för frakten för min del... Såg att det stod 195NOK vid beställningen, så jag tänkte inte mer på det... Men enligt länken så ska det kosta 270+100 NOK för "skrymmande" paket till Europa.. Hur kunde de få det till 455NOK? Det borde bli 370NOK?

Ja, det framgick ingenstans att frakten skulle bli så dyr. I paketet låg en följesedel men där stod inte ett ord om frakten. Bara skidornas pris utan norsk moms. Fattar inte heller att det kunde bli 455NOK men det är väl i så fall grundpriset 95NOK + Utland 270+100. Kommer inte att köpa eller rekommendera någon att köpa något därifrån längre.

Märkligt. De måste ha höjt fraktavgiften rejält på sistone. Jag betalade 195 NOK för frakten av mina stavar i februari i år. Var det fraktavgiften för ett enda par stavar, eller beställde du annat samtidigt?

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

Hmm, nu blev jag lite orolig för frakten för min del... Såg att det stod 195NOK vid beställningen, så jag tänkte inte mer på det... Men enligt länken så ska det kosta 270+100 NOK för "skrymmande" paket till Europa.. Hur kunde de få det till 455NOK? Det borde bli 370NOK?

Ja, det framgick ingenstans att frakten skulle bli så dyr. I paketet låg en följesedel men där stod inte ett ord om frakten. Bara skidornas pris utan norsk moms. Fattar inte heller att det kunde bli 455NOK men det är väl i så fall grundpriset 95NOK + Utland 270+100. Kommer inte att köpa eller rekommendera någon att köpa något därifrån längre.

Märkligt. De måste ha höjt fraktavgiften rejält på sistone. Jag betalade 195 NOK för frakten av mina stavar i februari i år. Var det fraktavgiften för ett enda par stavar, eller beställde du annat samtidigt?

Jag köpte ungefär samtidigt med dig då. Enda skillnaden att jag köpte två par stavar. Du kanske hade tur eller så betalade du på annat sätt så att det var svårare att ta hutlöst betalt för frakten. Jag frågade en gång till hur det kunde bli 455NOK och fick svar att grundpriset för ett stavpaket är 195NOK och 270NOK tillkommer för utlandsfrakt. Du fick betala som om du bott i Norge.

viktor99

viktor99

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Texten nedan är mejlkonversationen med Haiija:

Hi, I found your web site when as I have been looking to buy XC poles. You seem to have very competative prices on XC poles, but since I'm not familiar with Finnish I have a few questions.

First and foremost, do you ship goods abroad (I live in Uppsala, Sweden)? I figured out via google translate that you have a 20% moving sale which is not visible in the shopping cart. Is that correct?

Furthermore, I'm particularly interested in your "Diamond cross 100" poles, but since they don't seem to be on sale in Sweden I have had a hard time to find more information about them (torsional stiffness, durability and weight) . Can you supply more information about these poles?
Finally, is it necessary to buy a pole tube when I order from you for shipping or are the poles shipped in any other protective package as default?

Best regards
Tomas Toss
HI!

Thank you for your questions. We deliver to Sweden by bus. Freight is 15,- and long and heavy package 25,-.
We have no postförskott between Sweden and Finland. And when you have ordered, I check that we have equipments in stock.
Then I give you bankaccount number and after you have paid I give you buscode that you can follow your package to Sweden.

That correct that – 20 % not visible your order. We can not change every price.

I am sorry that this pole is finished now in stock. I checked it. We pack poles strong paper package, that it isn’t necessary order tube.

Best regards,
Marjut Mäkelä

Det är alltså inget postförskott vid leveranser till Sverige. De omdömmen jag har läst mig till gör att jag personligen inte ser något problem med detta.

Jag läste mig till i någon annan tråd att leveransen tog ca 1 vecka. Jag vet dock inte om detta är något som gäller generellt.

Hur gjorde du vid betalningen?

Jag fick ett konto nummer skickat på mailen, som det står IBAN först, hur för man över pengar till det?

Samot

Samot

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Texten nedan är mejlkonversationen med Haiija:

Hi, I found your web site when as I have been looking to buy XC poles. You seem to have very competative prices on XC poles, but since I'm not familiar with Finnish I have a few questions.

First and foremost, do you ship goods abroad (I live in Uppsala, Sweden)? I figured out via google translate that you have a 20% moving sale which is not visible in the shopping cart. Is that correct?

Furthermore, I'm particularly interested in your "Diamond cross 100" poles, but since they don't seem to be on sale in Sweden I have had a hard time to find more information about them (torsional stiffness, durability and weight) . Can you supply more information about these poles?
Finally, is it necessary to buy a pole tube when I order from you for shipping or are the poles shipped in any other protective package as default?

Best regards
Tomas Toss
HI!

Thank you for your questions. We deliver to Sweden by bus. Freight is 15,- and long and heavy package 25,-.
We have no postförskott between Sweden and Finland. And when you have ordered, I check that we have equipments in stock.
Then I give you bankaccount number and after you have paid I give you buscode that you can follow your package to Sweden.

That correct that – 20 % not visible your order. We can not change every price.

I am sorry that this pole is finished now in stock. I checked it. We pack poles strong paper package, that it isn’t necessary order tube.

Best regards,
Marjut Mäkelä

Det är alltså inget postförskott vid leveranser till Sverige. De omdömmen jag har läst mig till gör att jag personligen inte ser något problem med detta.

Jag läste mig till i någon annan tråd att leveransen tog ca 1 vecka. Jag vet dock inte om detta är något som gäller generellt.

Hur gjorde du vid betalningen?

Jag fick ett konto nummer skickat på mailen, som det står IBAN först, hur för man över pengar till det?

Jag kommer inte ihåg exakt i detalj, men ungefär (från min Swedbank internetbank):

* Välj sidan för internationella betalningar (under fliken överförningar).
* Lägg till mottagare genom att först använda SWIFT/BIC-koden (8 bokstäver/siffror som identiferar banken de använder).
* Fyll sedan i IBAN-nummer och kontaktinformation (finns på deras hemsida om det inte kom med i mejlet).
* När du har lagt till mottagaren går det enkelt att göra betalningen i euro.

Så sent som idag fick jag bekräftelse på att min betalning har kommit fram, och följer nu med spänning busstransporten via nätet.

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

Jag köpte ungefär samtidigt med dig då. Enda skillnaden att jag köpte två par stavar. Du kanske hade tur eller så betalade du på annat sätt så att det var svårare att ta hutlöst betalt för frakten. Jag frågade en gång till hur det kunde bli 455NOK och fick svar att grundpriset för ett stavpaket är 195NOK och 270NOK tillkommer för utlandsfrakt. Du fick betala som om du bott i Norge.

Jag fick en bekräftelse om att mitt paket nu är skickat. Gick in på mitt konto på OsloSportslager och såg att de justerat priset och tagit bort momsen och lagt på utrikesfrakt (245NOK + 195NOK = 440NOK!). Skickade omedelbums en fråga (har inte fått svar än) om hur de räknade och hänvisade till fraktsidan (http://www.oslosport...r.no/frakt.aspx).... Suck..

Brazan

Brazan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 163 inlägg
Jippi ja lyckades köpa ett par nya swix triac idag för 1800 kr är jättenöjd tralllalallalaa.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 387 inlägg

Jippi ja lyckades köpa ett par nya swix triac idag för 1800 kr är jättenöjd tralllalallalaa.

Gratulerar, jag är lika nöjd med mina Skigo Racing för 450 kr + stavfodral för 50 kr. Det är väl såna Brink åker med? Fast å andra sidan är det många duktiga som kör med Triac... Northug t.ex.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 387 inlägg
Bättre ställa frågan här än i REA-tråden:
Nån som köpt KVs kontrollremsystem (handtag+remmar) från Lindells/Xcountrysports? Säljs de i par eller styckvis?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Dahlis

Dahlis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 144 inlägg
Måste ju vara i par eftersom det inte går att beställa kontrollremmen i vänster eller höger.
Köp clipsystemet.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 387 inlägg

Måste ju vara i par eftersom det inte går att beställa kontrollremmen i vänster eller höger.
Köp clipsystemet.

Tack för input. Har skickat frågan till dem också.
Då uppstår nästa fråga; är det samma dimensioner på leverantörernas rör så att KV+ handtag passar? Jag har Exel Black Feather och Skigo Racing i "stavparken" just nu.

NV18 7.22 | NV19 4.52

Dahlis

Dahlis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 144 inlägg
Dem flesta är väl 16mm, har inte hört om någon annan dimension.

Jan_H

Jan_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 420 inlägg
Kontrollmät Exel stavarma, de kan vara grövre än 16 mm.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 387 inlägg

Köp clipsystemet.

Bekräftat på mail att båda säljs parvis.

NV18 7.22 | NV19 4.52

Mekis

Mekis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 107 inlägg

Dem flesta är väl 16mm, har inte hört om någon annan dimension.

Exel WorldCup är 17mm, tror det är det på de flesta Exel.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar