Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Läge att köpa ny utrustning (stavar)?


Samot

Recommended Posts

Ja' date=' det framgick ingenstans att frakten skulle bli så dyr. I paketet låg en följesedel men där stod inte ett ord om frakten. Bara skidornas pris utan norsk moms. Fattar inte heller att det kunde bli 455NOK men det är väl i så fall grundpriset 95NOK + Utland 270+100. Kommer inte att köpa eller rekommendera någon att köpa något därifrån längre.[/quote']

Märkligt. De måste ha höjt fraktavgiften rejält på sistone. Jag betalade 195 NOK för frakten av mina stavar i februari i år. Var det fraktavgiften för ett enda par stavar, eller beställde du annat samtidigt?

Jag köpte ungefär samtidigt med dig då. Enda skillnaden att jag köpte två par stavar. Du kanske hade tur eller så betalade du på annat sätt så att det var svårare att ta hutlöst betalt för frakten. Jag frågade en gång till hur det kunde bli 455NOK och fick svar att grundpriset för ett stavpaket är 195NOK och 270NOK tillkommer för utlandsfrakt. Du fick betala som om du bott i Norge.

Jag fick en bekräftelse om att mitt paket nu är skickat. Gick in på mitt konto på OsloSportslager och såg att de justerat priset och tagit bort momsen och lagt på utrikesfrakt (245NOK + 195NOK = 440NOK!). Skickade omedelbums en fråga (har inte fått svar än) om hur de räknade och hänvisade till fraktsidan (http://www.oslosportslager.no/frakt.aspx).... Suck..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply
Jippi ja lyckades köpa ett par nya swix triac idag för 1800 kr är jättenöjd tralllalallalaa.

Gratulerar, jag är lika nöjd med mina Skigo Racing för 450 kr + stavfodral för 50 kr. Det är väl såna Brink åker med? Fast å andra sidan är det många duktiga som kör med Triac... Northug t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Måste ju vara i par eftersom det inte går att beställa kontrollremmen i vänster eller höger.

Köp clipsystemet.

Tack för input. Har skickat frågan till dem också.

Då uppstår nästa fråga; är det samma dimensioner på leverantörernas rör så att KV+ handtag passar? Jag har Exel Black Feather och Skigo Racing i "stavparken" just nu.

Link to comment
Share on other sites

Dem flesta är väl 16mm' date=' har inte hört om någon annan dimension.[/quote']

Exel WorldCup är 17mm, tror det är det på de flesta Exel.

Japp, står 17 mm på de Exel-handtag som säljs löst. Det lustiga är att på KV+ hemsida (http://www.kv2.ch/products.php?catalog=winter&p=poles) varvar de diametrar 16 och 16,5 mm på olika modeller. De borde ju gå att knö på 16,5 på 17 eller så får jag fokusera på Skigo stavarna.

Link to comment
Share on other sites

Dem flesta är väl 16mm' date=' har inte hört om någon annan dimension.[/quote']

Exel WorldCup är 17mm, tror det är det på de flesta Exel.

Japp, står 17 mm på de Exel-handtag som säljs löst. Det lustiga är att på KV+ hemsida (http://www.kv2.ch/products.php?catalog=winter&p=poles) varvar de diametrar 16 och 16,5 mm på olika modeller. De borde ju gå att knö på 16,5 på 17 eller så får jag fokusera på Skigo stavarna.

Cliphandtagen är gjorda för 16mm rör. Det mesta går med vilja men du får jobba för att få på dem på 17mm rör. Jag satte handtagen på ett par 17mm rör som jag förlängt med att sticka ner smalare rör upptill., fick karva ur handtaget nedersta 3-4 cm, över ursprungsröret, vilket gick bra. Men jag hade inte velat trä dem över rör som är 17 mm i änden. Men är du beslutsam så.

Link to comment
Share on other sites

Märkligt. De måste ha höjt fraktavgiften rejält på sistone. Jag betalade 195 NOK för frakten av mina stavar i februari i år. Var det fraktavgiften för ett enda par stavar' date=' eller beställde du annat samtidigt?[/quote']

Jag köpte ungefär samtidigt med dig då. Enda skillnaden att jag köpte två par stavar. Du kanske hade tur eller så betalade du på annat sätt så att det var svårare att ta hutlöst betalt för frakten. Jag frågade en gång till hur det kunde bli 455NOK och fick svar att grundpriset för ett stavpaket är 195NOK och 270NOK tillkommer för utlandsfrakt. Du fick betala som om du bott i Norge.

Jag fick en bekräftelse om att mitt paket nu är skickat. Gick in på mitt konto på OsloSportslager och såg att de justerat priset och tagit bort momsen och lagt på utrikesfrakt (245NOK + 195NOK = 440NOK!). Skickade omedelbums en fråga (har inte fått svar än) om hur de räknade och hänvisade till fraktsidan (http://www.oslosportslager.no/frakt.aspx).... Suck..

Märkligt med olika frakt från gång till gång. Det lönar sig nog att förskottbetala när/om man ska handla från Oslo sportlager. Tycker inte det verkar vara seriöst...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag köpte ungefär samtidigt med dig då. Enda skillnaden att jag köpte två par stavar. Du kanske hade tur eller så betalade du på annat sätt så att det var svårare att ta hutlöst betalt för frakten. Jag frågade en gång till hur det kunde bli 455NOK och fick svar att grundpriset för ett stavpaket är 195NOK och 270NOK tillkommer för utlandsfrakt. Du fick betala som om du bott i Norge.

Jag fick en bekräftelse om att mitt paket nu är skickat. Gick in på mitt konto på OsloSportslager och såg att de justerat priset och tagit bort momsen och lagt på utrikesfrakt (245NOK + 195NOK = 440NOK!). Skickade omedelbums en fråga (har inte fått svar än) om hur de räknade och hänvisade till fraktsidan (http://www.oslosportslager.no/frakt.aspx).... Suck..

Märkligt med olika frakt från gång till gång. Det lönar sig nog att förskottbetala när/om man ska handla från Oslo sportlager. Tycker inte det verkar vara seriöst...

Som jag skrev tidigare, jag har beställt stavar med några vänner 2 gånger nu i vår och fraktkostnaden har varit 290 respektive 292NOK dom gångerna. Då har det varit 3 respektive 5 par staver, således blir frakten ganska lite per par men era exempel är ytterst märkliga. Förstår inte hur dom räknar.

Link to comment
Share on other sites

Fick mina stavar från haiija idag, de var brutna på mitten båda 2.... vad fan ska jag göra?

har skickat ett mejl till haiija.

 

Är det bussgods ansvar?

Det var trist!

 

Saxat från Haiija:s hemsida (med google translate)

Återtagning

Alla produkter kommer med full 14-dagars pengarna tillbaka garanti. Den återvändande Produkten måste vara oanvänd och oförändrade. Innan du returnerar produkten ska kontakta Häijään sportartiklar. Om en produkt är defekt kunden kommer att ersätta de utgifter för produktutveckling återhämtning och vi skickar en ny produkt att ersätta. Om en ny produkt inte är tillgänglig eller inte vill betala tillbaka pengarna till kunden. För återbetalning, kommer vi att meddela antalet kundkonto.

Själv fick jag mina stavar förra veckan (som tur var hela). Satte på rullskidspetsar och har kört några vändor. Det fungerar riktigt bra! Nu hoppas jag bara på några fler plusgrader och att de får bort det sista av gruset

Link to comment
Share on other sites

En liten uppdatering på mina Swix CT1:or från Oslosportslager och fraktdiskussionen:

 

Paketet har kommit (har inte hunnit hämta ut det än bara) och summan som dragits från mitt kort är 1158,11SEK vilket motsvarar någonstans runt c:a 990-1000 NOK beroende på kurs. Dock drog de ju bort den norska momsen ner till c:a 799NOK vilket då ger en diff på c:a 190-200NOK som jag då tolkar som frakten då!?

 

Sedan måste jag lösa ut paketet för 235:- för moms+tull så totalsumman får jag alltså till 1393,11 SEK!... Känns ändå som bättre än jag förväntade mig (om inga oförutsedda händelser inträffar efter detta)!

 

Hoppas bara att paketet är oskadat när jag hämtar ut det (så jag inte råkar ut för samma som viktor99)...

Link to comment
Share on other sites

En liten uppdatering på mina Swix CT1:or från Oslosportslager och fraktdiskussionen:

 

Paketet har kommit (har inte hunnit hämta ut det än bara) och summan som dragits från mitt kort är 1158,11SEK vilket motsvarar någonstans runt c:a 990-1000 NOK beroende på kurs. Dock drog de ju bort den norska momsen ner till c:a 799NOK vilket då ger en diff på c:a 190-200NOK som jag då tolkar som frakten då!?

 

Sedan måste jag lösa ut paketet för 235:- för moms+tull så totalsumman får jag alltså till 1393,11 SEK!... Känns ändå som bättre än jag förväntade mig (om inga oförutsedda händelser inträffar efter detta)!

 

Hoppas bara att paketet är oskadat när jag hämtar ut det (så jag inte råkar ut för samma som viktor99)...

Verkar som om de har en tombola och drar lott om vad priset ska bli på frakten. Norska skojare... :(

Link to comment
Share on other sites

Har fått svar nu från haijaa, och de har inga stavar i rätt längd...

Var och hämtade mitt stavpaket idag. Jag var aningen svettig då kartongen var lite "knäckt" ca. fyra dm in från ena änden. Som tur var låg stavarna i andra änden och ser helt intakta ut.

 

Känner mig dock lite tveksam till detta sättet att packa. Ursprungligen hade jag beställt en stavtub men de fick tydligen slut i lager innan de hann behandla min order. Skrev när de mailade att jag gärna kunde vänta ifall de skulle få in fler stavtuber, men då de skrev att de inte hade några inkommande och försäkrade att de packade stavarna ordentligt gick jag med på det.

 

Vette tusan om jag anser att ett par ihopsatta stavar löst liggande i en wellpappkartong är att "pack poles properly" men men... Billiga, bra stavar om de överlever hitresan.

 

För att gnälla lite ytterligare skickade de klister av fel sort. Känns dock inte helt värt att reklamera något för 50 spänn. (Köpa Kr35 någon? :P )

 

För att svara på inlägget: Har de inga längre stavar kvar heller? De jag fick var i alla fall kapade 170:or (till 155).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...