Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

1 krånglig kurva på Vasaloppet !


globe86

Recommended Posts

Knappa 6 km innan Oxberg. Bra säkert på att det var där jag gjorde min vurpa. Kan det vara den som avses här?

Kan stämma. Mellan vägundergången vid Vasslan och den lilla byn Björnarvet gör spåret en skarp vänstersväng när det går över den lilla ån Acksiån (syns på gröna kartan). Strax innan passerar man över en skogsbilväg. Det är ca 3 km före Lundbäcksbackarna.

Link to comment
Share on other sites

Man åker i princip alltid ut ett spår till höger där så ett tips är att inte vara i högerspåret från början! ;-)

Och se till att man inte har något till höger om sig =) Man kanske ska prova att ha höger skidan utanför spår medans den vänstra är kvar! Bara ren tur att jag inte drog omkull mig i år! Nästa år tappar man väl tätklungan PGA den kurvan ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag låg vänster och höll på att knuffa ut en stackare i plantagen till höger. Vi klarade oss dock. Kurvan hade varit lättare om de inte hade spårat den, nu lurades man ju att tro att det gick bra att stå på i vänsterspåret, och det gick inte speciellt bra.

 

EDIT: Stavfel.

Link to comment
Share on other sites

Efter sex ÖS kan jag inte påminna mig om någon kurva där det inte går att hålla sig kvar i spåret.

Teori 1: Jag är uppväxt i kuperade Höga Kusten och fick mina första skidor i fyraårsåldern.

Teori 2: Jag åker för långsamt.

Teori 3: Jag glömmer bort att jag inte kunde hålla mig i spåret för att det är helt normalt i spåren här hemma.

Jag gissar på 2 eller 3 :)

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Exakt den där kurvan har jag letat efter! Nu vet jag exakt vart den är, kan vara grymt värt nästa vasa!

 

Personligen tycker jag att det är det enda riktigt knixiga stället på hela banan, resten är ju ganska snällt. Den omtalade vägundergången är ju inte alls så farlig som folk vill få det låta.

Link to comment
Share on other sites

Exakt den där kurvan har jag letat efter! Nu vet jag exakt vart den är, kan vara grymt värt nästa vasa!

 

Personligen tycker jag att det är det enda riktigt knixiga stället på hela banan, resten är ju ganska snällt. Den omtalade vägundergången är ju inte alls så farlig som folk vill få det låta.

Håller med! Finns ingenting annat på hela vasan jag tycker är i närheten av krångligt! Vägundergången e ju rena autobahn! Det är bara den där tvära vänsterkurvan! Blir till att hopopa ur med ena skidan innan kurvan nästa år ;)

Link to comment
Share on other sites

Exakt den där kurvan har jag letat efter! Nu vet jag exakt vart den är' date=' kan vara grymt värt nästa vasa!

 

Personligen tycker jag att det är det enda riktigt knixiga stället på hela banan, resten är ju ganska snällt. Den omtalade vägundergången är ju inte alls så farlig som folk vill få det låta.[/quote']

Håller med! Finns ingenting annat på hela vasan jag tycker är i närheten av krångligt! Vägundergången e ju rena autobahn! Det är bara den där tvära vänsterkurvan! Blir till att hopopa ur med ena skidan innan kurvan nästa år ;)

Kan inte Vasaloppet göra en video likt den här för Lidingöloppet: http://se.running.adidas.com/lidingoloppet.asp

Vore kanon att kunna rulla igenom hela banan, välja avsnitt, justera fart och kolla in speciella vänstersvängar ;)

Kanske ett Skidforum-projekt för kanonfilmarn Andreas?

Link to comment
Share on other sites

Vilket före det är gör ju också en stor skillnad. Åkte du på söndagen eller måndagen i år?

Jag åkte på måndag och vid det här laget i mitt tempo hade det väl börjat att snöa så det var väl ingen rekordfart i spåret. Men jag garanterar att jag inte är den som bromsar i backarna. Sedan kanske inte utgångsfarten är så hög på backkrönen. Är det dessutom en liten backe så är det ju mer stakhastigheten som avgör farten och då är min hastighet inte så hög som 7:40 åkare.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Mitt första år (åkte ÖS sön) och den där kurvan var klart överraskande. Som tur var låg jag till vänster och lyckades stå kvar med vänsterskidan i spåret annars hade jag garanterat trillat. Ganska säker på att killen alldeles till höger om mig vurpade. Dock var jag för skräckslagen för att vända mig om och titta. :p
Link to comment
Share on other sites

?? har åkt 15 ggr nu o kommer inte ens ihåg den svängen när jag ser den på film ...

Jag har åkt förbi 6 gånger förut i olika lopp och aldrig tänkt på den heller. Det måste ha varit spårat på något annat sätt i år, för den kom verkligen överraskande. Eller så beror det på att jag aldrig har legat längst till vänster tidigare just där.

Link to comment
Share on other sites

Ibland behövs det nog inte mer än att spårmaskinen gör en liten extra knyck mitt i svängen för att det ska bli knepigt. En tvärkurva i slutet på en backe brukar inte vålla mig några problem men när spårdragaren gjort en helt omotiverad s-kurva på en raksträcka kan man bli överraskad då man står och tänker på något annat.

 

Men när jag tittar på klippet förstår jag varför det inte är några problem för mig där. Ni som har problem har förmodligen en helt annan fart i stakningen där än vad jag har. Backen i sig verkar ju inte ge så särskilt stor fart. Även eliten får ju trampa runt i den kurvan så helt enkel är den nog inte med lite fart.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Svår är väl att ta i kanske, men det är typ det enda stället på hela vasaloppsbanan som man inte kan stå i spåret utan att åka ur, man är tvungen att trampa runt den. Alla andra backar är ju mer eller mindra raka, bara att lugnt stå kvar!

 

Jag blir lika förvånad varje gång jag åker på den, men nu vet jag ju exakt var den är, så det är ju biff!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bekräfta att den svängen/backen i vissa fören kan vara lurig...har själv varit på väg omkull i den väsnstersvängen ett par ggr under mina 9 passeringar under tävling. KOnstigt nog har man en väldans fart där och svängen kommer tvärt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...