Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ni som inte går in i "väggen" under VL


Svedberg

Recommended Posts

Jag laddade på sedvanligt sätt före VL - Lite mer mat, mer saft/juice/Oboj (drycker med socker) Tors-Fre.

Normalt mat och dryck-intag på Lördagen, så att jag inte får något krångel med kistan på Söndagen.

 

Under själva loppet tar jag 2-3 muggar vid kontrollerna (blåbär/sportdryck/vatten, vad jag kommer åt), och klubben har dessutom ett par langningar däremellan.

Stadium, VW mfl har ju oxå vatten/sprortdryck på några ställen.

Jag har inga som helst problem med väggen, har mått toppen de senaste två åren när jag varit tränad.

 

Jag dricker enbart, ingen fast föda under loppet.

Första gången jag åkte (ÖS) tog jag en medhavd kexchoklad

- Katastrof -

Jag flåsade häftigt och fick kak/chokladsmulor i lungorna, ingen höjdare kan jag säga, *HOST*HOST*

några mil senare börjar jag mecka med en PowerBar, men jag var så stel i ansiktet av kylan att jag inte kunde tugga den sega skapelsen.

 

Min laddning före VL, och enbart dryck under själva VL räcker gott och väl för mej,

brukar hamna i mitten av 3:e led, även detta år, det tog drygt 5h.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig tidigare orkat mig genom ett långlopp/marathon så bra som i år! Det var också första gången jag testade Vitargo. Ons-fre 2x Carboloader, lö 2x Electrolyte och under Vasaloppet Vasasvahns langning (5 flaskor Electrolyte och 2 Professional). Otroligt bra effekt, så bara humbug är det inte. Rekommenderar varmt!
Link to comment
Share on other sites

Mitt energiintag såg ut så här:

- En mugg per kontroll (vatten på första, sedan sportdryck eller blåbär och så buljong på de två sista).

- En halv bulle vid fem kontroller.

 

Hade ingen speciell kostuppladdning och ingen gel/liquid under loppet. Kunde hålla samma tempo hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att årets före inte var det värsta för energidepåerna om man säger så. Lite beroende på hur stor man är och teknik etc. Jag är ganska lätt och snålkörd.

Jag brukar dock kunna gå ganska tom efter Oxberg. I år var det dock inga problem.

Kör inget speciellt kostupplägg men visst är det viktigt att äta bra och fylla på. Men det kan ju inte bli mer än fullt i depåerna.

Fyller på så mkt jag kan från 4 på morgonen fram till start. Tuggade banan och macka upp till 30 före start. Hatar att känna mig hungrig under loppen.

Under loppet 2 muggar per kontroll. Vatten och sportdryck. Råkade få en blåbär också även om jag försöker undvika det. Sedan två enervit gels. Evertsberg och Gopshus. Kaffe i Eldris.

Är det kärvare före skulle jag nog försöka dricka och äta lite mer.

Link to comment
Share on other sites

Första genomförda ÖS (avbröt förra året i Everts...)

Drack mellan 3-5 muggar, minst en buljong och resten vatten/sportdryck blandat.

Halv bulle på varje station

Liquid, 3st

Energibar, 1st

Enervit tablett vid varje station

 

Gott humör och inga källarbesök under resan. Lite lätt krampkänning i armarna efter några stationer, men det gick över på ett par minuter varje gång. Kramp i låren vid fartställning mellan Everts och Ox, återkom sedan vid varje försök till fartställning.

 

Nöjd och förvånansvärt pigg efter målgång, men jag valde att ta det lugnt för att se och lära.

 

8,25 blev tiden denna gång.

Link to comment
Share on other sites

Vis av erfarenhet tror jag att undvika väggen handlar mer om vätskeintag. Om kroppen är långt ifrån huvudet kan man sätta sin tilltro i att dricka vätska i rätt mängder. Men i själva loppet handlar det om att sänka tempot, inse att man ska dra ner på takten. Insikten är skitjobbig, men ack så nödvändig. För handen på hjärtat. Hur många här på forumet är det som har vänt en väggkänning till att börja plocka placeringar?
Link to comment
Share on other sites

Vis av erfarenhet tror jag att undvika väggen handlar mer om vätskeintag. Om kroppen är långt ifrån huvudet kan man sätta sin tilltro i att dricka vätska i rätt mängder. Men i själva loppet handlar det om att sänka tempot, inse att man ska dra ner på takten. Insikten är skitjobbig, men ack så nödvändig. För handen på hjärtat. Hur många här på forumet är det som har vänt en väggkänning till att börja plocka placeringar?

Nja, det är nog många som klarat av att äta och dricka ikapp sig. Jag vet att jag hade lite för lite mil (som vanligt) till Vättern och ser plötsligt att en kille drar iväg för att vår grupp splittrats. Jag sätter full fart efter honom och i samma veva så börjar jag ta slut på energi och det säger bara pang så står jag helt still. Huvudgruppen var dock bakom och i sista depån, Medevi, så bara trycker jag i mig energi och sen får jag vänta i kanske 5 minuter innan det kickar in och efter ett tag så ligger jag och trycker i bra fart igen. Dock så förlorade jag ju givetvis total på min kollaps men det gick verkligen att komma igen och detsamma bör ju gälla för skidor. På Vasan så fick jag för mig att strunta i Eldriskontrollen och jag gick ju verkligen in i väggen direkt efter kontrollen. Alla bara strömmade förbi mig och sen var det en liten flicka som delade ut choklad och den chokladbiten var efterlängtat men jag borde ju haft några till! :-0

Link to comment
Share on other sites

De gånger jag har mött väggen så har det gått i krypfart och det tar timmar efter loppet innan man hittat tillbaka till livet :) Men väggar man inte så är man som en människa några minuter efter mållinjen passerats.

 

Jag drog i mig en enervit liquid på varje kontroll (Alltså 7 stycken) och drack 2-3 muggar av vad jag fick tag på.. försökte dock få sportdryck hela tiden. Jag tog ganska god tid på mig inne på varje kontroll kändes det som. Sen tog jag emot en GT tablett också.

Link to comment
Share on other sites

Vis av erfarenhet tror jag att undvika väggen handlar mer om vätskeintag. Om kroppen är långt ifrån huvudet kan man sätta sin tilltro i att dricka vätska i rätt mängder. Men i själva loppet handlar det om att sänka tempot' date=' inse att man ska dra ner på takten. Insikten är skitjobbig, men ack så nödvändig. För handen på hjärtat. Hur många här på forumet är det som har vänt en väggkänning till att börja plocka placeringar?[/quote']

Nja, det är nog många som klarat av att äta och dricka ikapp sig. Jag vet att jag hade lite för lite mil (som vanligt) till Vättern och ser plötsligt att en kille drar iväg för att vår grupp splittrats. Jag sätter full fart efter honom och i samma veva så börjar jag ta slut på energi och det säger bara pang så står jag helt still. Huvudgruppen var dock bakom och i sista depån, Medevi, så bara trycker jag i mig energi och sen får jag vänta i kanske 5 minuter innan det kickar in och efter ett tag så ligger jag och trycker i bra fart igen. Dock så förlorade jag ju givetvis total på min kollaps men det gick verkligen att komma igen och detsamma bör ju gälla för skidor. På Vasan så fick jag för mig att strunta i Eldriskontrollen och jag gick ju verkligen in i väggen direkt efter kontrollen. Alla bara strömmade förbi mig och sen var det en liten flicka som delade ut choklad och den chokladbiten var efterlängtat men jag borde ju haft några till! :-0

Säger du så, är det säkert så! Jag har följt dig och dina inlägg under en längre tid, därmed behöver jag inte ifrågasätta ditt budskap. Utan jag inser mest att hjärnan kapacitet är vidare än hjärtats...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...