Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Dalarna

Recommended Posts

Jag håller inte riktigt med TT i denna tråd.

 

Jag åker en del rullskidlopp själv och kan faktiskt tycka att ett lopp likt Alliansloppet mer liknar Vasaloppet än en kort kuperad varvbana på snö som vissa långlopp idag är. Man får dock komma ihåg att Vasaloppet trots allt består av väldigt mycket stakning precis som en rullskidtävling gör.

Du lär ha bra glid då om du menar att stakning på VL liknar stakning på PU-hjul? Går det bra att köpa vallning av dig till nästa VL? Kan betala hyggligt om du fixar det glidet (och fästet.) ;)

 

Och ett kul motiv var ju att man skulle låta folk seeda upp sig på rullskidor som en morot för att sedan träna sig till motsvarande kapacitet... :)

 

Alltid lika kul att se så oerhört viktigt det är för vissa att komma framåt i leden. Går det inte på snö så måste man hitta på någon annan möjlighet. Kommer väl ihåg hur upprörda några blev då rullskidsseedningen ifrågasattes förra gången den var på tapeten.

 

Kontentan: Om man inte klarar att seeda upp sig på en riktig skidtävling på snö är man förmodligen inte så enormt mycket bättre och kan följdaktligen starta i det led där man stod sedan tidigare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Ska det bli så "skidlikt" som möjligt är det bara 4:or som gäller. Jag tycker att även dessa går för lätt. Det ser du om man åker på en rullskidbana och jämnför sommar med vintertider. Ska man tävla så går det väl ut på att ha snabbt material. Annars kan vi ta fram vita blixten på vintern.

Dra i snöre och käka pulver duger det också. Har man bara lite skidvana sedan tidigare år. Och drar tekniskt skidlikt i skiergen behöver du inte åka en meter skidor innan vasan och skulle kunna åka riktigt bra. Tror att jag lätt skulle kunna om jag bara ville. Åka in på vasan bland de 50 bästa på att bara dra i snöre och käka pulver men det är för tråkigt att träna så. Och att lägga ner den tiden skulle varken jag eller familjen vilja.

Tycker det är för mycket prat om låglopp hela tiden. Åk och tävla "vanliga" lopp innan de dör ut helt. När jag var barn var det alltid tvådagars tävlingar en dag för barn och ungdomar och den andra för vuxna. Det kunde vara 20-80 personer i varje åldersgrupp. Minst 400 startande på vanliga tävlingar.

Idag har det gått så långt att folk tycker mer eller mindre Brink blev en bra skidåkare först sedan han vann Vasan. Att han har VM medaljer det är väl inget jäsp.

Link to comment
Share on other sites

Och det blev inte bättre när jag såg vilka led mina klubbkompisar i Björnstorp fick i sin seedning jämfört med vasaloppet innan.

 

.

Men ingen av dom resultaten var felaktiga. Alla som du tänker på som fick bättre startled än normalt hade tränat oerhört mycket mer än tidigare' date=' det gav resultat helt enkelt. Sen föll träningen för flera av dom på vintern av naturliga orsaker, jobb, svårt med snö och asfalt för effektiv träning.

Tränar man hårt så blir man bra.

Och när vissa personer inte jobbar på 3 månader på sommaren och bara tränar, är det inte konstigt att man tar SM-medalj och 4 led bättre än normalt.[/quote']

Jo, jag vet. Det är därför jag skriver precis samma sak som du skriver i stycket efter det du citerar.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte riktigt med TT i denna tråd.

 

Jag åker en del rullskidlopp själv och kan faktiskt tycka att ett lopp likt Alliansloppet mer liknar Vasaloppet än en kort kuperad varvbana på snö som vissa långlopp idag är. Man får dock komma ihåg att Vasaloppet trots allt består av väldigt mycket stakning precis som en rullskidtävling gör.

Du lär ha bra glid då om du menar att stakning på VL liknar stakning på PU-hjul? Går det bra att köpa vallning av dig till nästa VL? Kan betala hyggligt om du fixar det glidet (och fästet.) ;)

 

Och ett kul motiv var ju att man skulle låta folk seeda upp sig på rullskidor som en morot för att sedan träna sig till motsvarande kapacitet... :)

 

Alltid lika kul att se så oerhört viktigt det är för vissa att komma framåt i leden. Går det inte på snö så måste man hitta på någon annan möjlighet. Kommer väl ihåg hur upprörda några blev då rullskidsseedningen ifrågasattes förra gången den var på tapeten.

 

Kontentan: Om man inte klarar att seeda upp sig på en riktig skidtävling på snö är man förmodligen inte så enormt mycket bättre och kan följdaktligen starta i det led där man stod sedan tidigare.

Nä det var inte riktigt vad jag menade. Klart att frekvensen, hastigheten och till viss del tekniken skiljer sig åt mellan loppen. Det jag menar är att ett kuperat långlopp med mycket diagonalåkning skiljer sig mer från Vasaloppet än vad Alliansloppet gör.

 

Kan tilläggas att jag fick samma seedning på två snölopp som jag fick i AL.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte vad som är så provocerande med att det skulle finnas ETT STYCKEN seedningsgrundande lopp på rullskidor när det finns så många seedningsgrundande tävlingar på snö.

 

För många av oss i södra Sverige är rullskidor enda möjligheten till träning under en stor del av året. Jag behöver inte ett seedningslopp för att motivera mig att träna under barmarkssäsongen men för många skulle det säkert kunna vara en morot och göra att de skulle komma bättre förberedda till Vasaloppet 2013.

 

Om nu ett seedningslopp på rullskidor gör att fler motiveras att träna skidåkning under barmarkssäsongen och att både rullskidsporten och längdskidåkning på snö utvecklas med hjälp av detta, vad är problemet?

 

Och om vi nu ska prata om rättvisa...Hur rättvisa är seedningarna från ordinarie seedningslopp egentligen? Jag har på seedningslopp i vinter placerat mig i allt från led 6 till led 3. Rättvist?

 

 

Jag är så trött på de här diskussionerna fram och tlllbaka! Vad jag vet körs alla tävlingar på rullskidor i Sverige på PU-hjul. (Och inte gummi 1or eller godtyckliga "2or".) I vissa fall tillhandahåller arrangörerna skidor/hjul.

 

Det finns inga möjligheter att få något mer rättvist sätt att tävla på om man inte sätter ett krav på specifikt märke och rullmotstånd på hjulen. Och hur rimligt är det att kräva att man köper specifika hjul (av specifikt märke???) för en enstaka tävling? Finns säkert ett ekonomiskt intresse för någon att det blir ett speciellt märke och rullmotstånd som krävs.

 

En intressant fråga är om några elitåkare kommer ställa upp och åka på något annat än tävlingshjul? Om inte; vem ska man då mäta tiderna mot och sätta seedningsgränserna med hjälp av?

 

Jag skulle vilja se hur Vasaloppets utvärdering av resultatet 2010 såg ut och hur de kom fram till att det inte fungerade. Publicera!

Seedning på rullskidor brukar väl främst önskas av de som normalt tävlar på rullskidor och som jag ser det vill ha en "VIP"-kö framåt i leden. Jag tycker gott att det räcker med seedningslopp på snö' date=' det är mest rättvist. När åkte någon ett lopp på snö med förhållanden som ens liknar de med PU-hjul? Vad är problemet med att seeda sig på snö? Kom inte och säg att ni inte har råd att åka dit det finns snö...

 

Det behöver inte heller vara elitåkare på ett seedningslopp utan man tittar på resultaten och jämför mot andra åkare också. Snart kommer väl seedning på Skierg upp som förslag så behöver man inte ens vara utomhus utan kan seeda sig på gymmet. Nej, träna och tävla på rullskidor på sommaren men förstå att det skiljer mellan prestationerna där och på snö så blir ni inte så besvikna. ;)[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor och längdskidor är två olika sporter. Löjligt att folk ens kämpar för att ett rullskidlopp ska vara seedningsgrundande. Kämpa och åk rullskidor och rullskidlopp! Kämpa och åk längdskidor och skidlopp! Njut av vad de olika sporterna har att erbjuda men blanda inte ihop dom.
Link to comment
Share on other sites

En sak har jag lagt märke till, när förslag läggs om att bara tillåta 2:or i ett rullskidlopp och det är många vill skjuta idén i sank genom att dra fram det här med gummi-ettor. För det första finns det så mycket gummi-ettor ute bland rullskidåkare och är det verkligen så många som skulle inhandla en uppsättning sådana bara för att seeda upp sig till VL ? Det naturliga är väl att om man vill åka snabbt så köper man PU-hjul.

 

Men som läget är nu är det nog svårt att ha seedningslopp med 2:or. Först måste hjulen standardiseras och ha enhetlig märkning, där en 2:a får ha en gummiblandning som ger ett max-rull vid en given testtemperatur och underlag. Lyckas man standardisera rullskidmarknaden och få bort ev. gummi-ettor tror jag det finns möjlighet att genomföra ett seedningslopp på 2:or, men vi är inte där ännu.

 

Men egentligen har jag samma invändning mot seedning i Alliansloppet som i Dundret Runt (på skidor) - det är för långt före Vasaloppet. Ett seedningslopp bör ligga max en månad före för att ge en indikation på vilket led man hör hemma i, om seedningen görs för långt före kan ju formen dalat rejält till VL.

Link to comment
Share on other sites

En sak har jag lagt märke till, när förslag läggs om att bara tillåta 2:or i ett rullskidlopp och det är många vill skjuta idén i sank genom att dra fram det här med gummi-ettor. För det första finns det så mycket gummi-ettor ute bland rullskidåkare och är det verkligen så många som skulle inhandla en uppsättning sådana bara för att seeda upp sig till VL ? Det naturliga är väl att om man vill åka snabbt så köper man PU-hjul.

 

Men som läget är nu är det nog svårt att ha seedningslopp med 2:or. Först måste hjulen standardiseras och ha enhetlig märkning, där en 2:a får ha en gummiblandning som ger ett max-rull vid en given testtemperatur och underlag. Lyckas man standardisera rullskidmarknaden och få bort ev. gummi-ettor tror jag det finns möjlighet att genomföra ett seedningslopp på 2:or, men vi är inte där ännu.

 

Men egentligen har jag samma invändning mot seedning i Alliansloppet som i Dundret Runt (på skidor) - det är för långt före Vasaloppet. Ett seedningslopp bör ligga max en månad före för att ge en indikation på vilket led man hör hemma i, om seedningen görs för långt före kan ju formen dalat rejält till VL.

Grundseedningen till VL är ju VL exakt ett år innan. Skulle nog bli kaos på februariloppen om man ändrade på det:). Annars står min åsikt fast som tidigare, tävlingshjul eller treor (fyror) av ett bestämt fabrikat så blir det skilikt och rättvist. Tvåor är helt odefinerbart, inte mkt långsammare än PU och farligare.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor och längdskidor är två olika sporter. Löjligt att folk ens kämpar för att ett rullskidlopp ska vara seedningsgrundande. Kämpa och åk rullskidor och rullskidlopp! Kämpa och åk längdskidor och skidlopp! Njut av vad de olika sporterna har att erbjuda men blanda inte ihop dom.

Skate och klassiskt? 9 mil och 3 mil? Helt platt eller ruggigt kuperat? Isföre eller blötföre?

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor och längdskidor är två olika sporter. Löjligt att folk ens kämpar för att ett rullskidlopp ska vara seedningsgrundande. Kämpa och åk rullskidor och rullskidlopp! Kämpa och åk längdskidor och skidlopp! Njut av vad de olika sporterna har att erbjuda men blanda inte ihop dom.

Skate och klassiskt? 9 mil och 3 mil? Helt platt eller ruggigt kuperat? Isföre eller blötföre?

Klassiskt. Över 4 mil. Det är väl nuvarande regler :) Däremot tycker jag att lopp som Södra Berget Runt och Mattila som är kuperade lopp får för "dålig" seedning av Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Seedningslopp behövs ej. Det skulle räcka att gå efter FIS-punkter. Även sprint 3 min skulle räcka för att seeda in sig till Vasan. Skulle tro att även åkare som bara åker sprint skulle klara 150 bästa på V. om de är bland de 30 bästa i swe. på sprint. Skate som klassiskt ingen betydelse.

 

Alliansloppet bör gå på PU för rättvisans skull. Däremot bör det vara hårda seedningstabeller speciellt längre ner det är där felmarginalerna börjar komma från led 2 och bakåt.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor och längdskidor är två olika sporter. Löjligt att folk ens kämpar för att ett rullskidlopp ska vara seedningsgrundande. Kämpa och åk rullskidor och rullskidlopp! Kämpa och åk längdskidor och skidlopp! Njut av vad de olika sporterna har att erbjuda men blanda inte ihop dom.

Skate och klassiskt? 9 mil och 3 mil? Helt platt eller ruggigt kuperat? Isföre eller blötföre?

Klassiskt. Över 4 mil. Det är väl nuvarande regler :) Däremot tycker jag att lopp som Södra Berget Runt och Mattila som är kuperade lopp får för "dålig" seedning av Vasaloppet.

Skate gäller och tjejvasan på 3 mil räknas också, liksom lopp på sjöar.

Sprint skulle nog funka också.

Link to comment
Share on other sites

Men nu handlade den här tråden om Alliansloppet och om det gick att införa hjulbegränsning i ett seedningslopp, inte huruvida seedning skall finnas eller om rullskidlopp skall kunna vara seedningsgrundande. (det har vi diskuterat tidigare)

 

En idé i såna fall vore att ha två klasser, en med fria hjul, en med hjulbegränsning och att BÅDA var seedningsgrundande. Då kunde man jämföra och se om det öht är möjligt att göra rättvis seedning med annat än PU-hjul.

Link to comment
Share on other sites

Men nu handlade den här tråden om Alliansloppet och om det gick att införa hjulbegränsning i ett seedningslopp, inte huruvida seedning skall finnas eller om rullskidlopp skall kunna vara seedningsgrundande. (det har vi diskuterat tidigare)

 

En idé i såna fall vore att ha två klasser, en med fria hjul, en med hjulbegränsning och att BÅDA var seedningsgrundande. Då kunde man jämföra och se om det öht är möjligt att göra rättvis seedning med annat än PU-hjul.

Håller med dig. Om man skall seeda efter rullskidstävlingar eller inte är väl ngt av ett I-landsproblem, det blir självklart varken bättre eller sämre än alla andra olika sorters skidlopp. Lite trist att det finns så många som är negativa. Men om det skall seedas så måste det vara efter definierbara regler annars blir det inte så bra och lär aldrig återkomma. (Även om t.o.m "M2" är mer rättvist än vallning/skidor på snö) Tyvärr är det nog i nuläget bäst att låta det vara som förut tills det eventuellt kommer en standard för tröga hjul. Sen tycker jag absolut att det på alla tävlingar skall finnas en motionsklass för "träningshjul".

Link to comment
Share on other sites

"det blir självklart varken bättre eller sämre än alla andra olika sorters skidlopp"

 

Så stakning i kanske 10 km/h högre hastighet på asfalt än på snö är lika relevant för skidprestationen på snö som skidåkning på snö där enligt dig bara någon promille stakar hela loppen? Så det att man i diagonal och stakning med frånskjut behöver både teknik och fäste som tar glid om man behöver väldigt mycket spellar ingen roll?

 

Jag förstår faktiskt inte varför man ska införa seedning på rullskidor eftersom det redan finns en massa seedningslopp på snö. Om det gör så mycket för att folk träna och tävla så kan de väl lika bra införa seedningstävlingar i löpning, backlöpning och kanske cykel.

Link to comment
Share on other sites

"det blir självklart varken bättre eller sämre än alla andra olika sorters skidlopp"

 

Så stakning i kanske 10 km/h högre hastighet på asfalt än på snö är lika relevant för skidprestationen på snö som skidåkning på snö där enligt dig bara någon promille stakar hela loppen? Så det att man i diagonal och stakning med frånskjut behöver både teknik och fäste som tar glid om man behöver väldigt mycket spellar ingen roll?

 

Jag förstår faktiskt inte varför man ska införa seedning på rullskidor eftersom det redan finns en massa seedningslopp på snö. Om det gör så mycket för att folk träna och tävla så kan de väl lika bra införa seedningstävlingar i löpning, backlöpning och kanske cykel.

Ligger nåt i det. Lite som att vilja kunna seeda på kortare tävlingar - det är ju faktist inte riktigt samma sak.

Link to comment
Share on other sites

"det blir självklart varken bättre eller sämre än alla andra olika sorters skidlopp"

 

Så stakning i kanske 10 km/h högre hastighet på asfalt än på snö är lika relevant för skidprestationen på snö som skidåkning på snö där enligt dig bara någon promille stakar hela loppen? Så det att man i diagonal och stakning med frånskjut behöver både teknik och fäste som tar glid om man behöver väldigt mycket spellar ingen roll?

 

Jag förstår faktiskt inte varför man ska införa seedning på rullskidor eftersom det redan finns en massa seedningslopp på snö. Om det gör så mycket för att folk träna och tävla så kan de väl lika bra införa seedningstävlingar i löpning' date=' backlöpning och kanske cykel.[/quote']

Ligger nåt i det. Lite som att vilja kunna seeda på kortare tävlingar - det är ju faktist inte riktigt samma sak.

Att det gynnar skidsporten och får mer aktiva året om är inte det ett bra argument?

 

Att seeda på cykellopp eller löpning eller andra grenar gynnar ju inte skidsporten.

 

Men rullskid är det som mest liknar längdskidor. Därför gynnar det längdskidsporten.

Det ger publicitet för längdsporten även fel årstid, det kan locka mer sponsorer till längdsporten om dom får synas lite mer än bara några få vintermånader.

Det kan väl inte vara fel.

 

Ja det går fortare på rullskidor men ev seedningslopp på isiga spår på en platt sjö är ju godkänd!

Farten kan knappast vara ett argument emot det.

 

Gynnar det sporten kan det väl inte vara fel eller?

Link to comment
Share on other sites

[

Att seeda på cykellopp eller löpning eller andra grenar gynnar ju inte skidsporten.

Det är klart det gör om det resulterar i att fler tränar inför vasaloppet. Löpning och cykel är ju också sommar träning för skidåkare.

 

Men rullskid är det som mest liknar längdskidor. Därför gynnar det längdskidsporten.

Det ger publicitet för längdsporten även fel årstid, det kan locka mer sponsorer till längdsporten om dom får synas lite mer än bara några få vintermånader.

Det kan väl inte vara fel.

Men kan inte ni som gillar rullskidåkning försöka få till ett stort populärt lopp på rullskidor i stället för att försöka bli populära på grund av seedning till ett annat lopp?

 

Ja det går fortare på rullskidor men ev seedningslopp på isiga spår på en platt sjö är ju godkänd!

Farten kan knappast vara ett argument emot det.

Är det många klassiska skidlopp på snö som har haft en medelhastighet på över 30 km/h som de hade i alliansloppet? Det är nog fortfarande en skillnad i hastighet mellan rullskidor på träningshjul och extremt snabbt före på snö (som endå inte är så vanligt).

 

Rekord tiden på vasan är ju i alla fall ca 5 km/h i timmen långsammare än hastigheten på alliansloppet.

 

Gynnar det sporten kan det väl inte vara fel eller?

Jag är egentligen lite skeptiskt till att seedning på rullskidor gynnar skidåkningen så väldigt mycket. Jag tror inte den stora massan kommer köpa flera par rullskidor varav ett för att tävla på. Bara stakning som ju är endå viktigare på rullskidor än på platta skidlopp är inte heller den typ av skidåkning jag vill ska gynnas mest heller.

Link to comment
Share on other sites

Jaa ... det gynnar kanske att vi får fler dubbelstakande plattåkare o mer skidåkning totalt sett.

 

Men som numera rejält medelålders unnar jag mig att tycka att skidåkning i stort handlar mer om varierad åkning på slingrande snöspår än på mil- och minutjagande motionstävlande. Att vi minutjagande motionstävlande lättare kan sätta personliga rekord på Vasaloppet tycker jag faktiskt är underordnat. Och att VL-fokuserade tvingas åka andra snölopp för att seeda sig tror jag är positivt för skidåkningen i stort. Hur många storstadsbor skulle annars köra de olika lokala långloppen?

Link to comment
Share on other sites

Men kan inte ni som gillar rullskidåkning försöka få till ett stort populärt lopp på rullskidor i stället för att försöka bli populära på grund av seedning till ett annat lopp?

Hur många populära skidlopp snö finns det som är 3,5 mil? 15km då? 5 mil i stenhård terräng?

 

Nej, tänkte väl det. Om det inte går att få till populära skidlopp på snö som inte är seedningsgrundande, hur lätt tror du det är att göra det i en annan gren.

Link to comment
Share on other sites

Att det är en annan gren borde väl göra det enklare eftersom det med seedning inte ens är ett alternativ?

 

Vasaloppet och seedningen till vasaloppet är ju det som på många sett bestämmer hur skidåkning bedrivs i Sverige. Om de skulle vara lite restrektiva med antalet lopp som ger seedning så kanske det skulle bli plats till andra typer lopp. I norge finns det faktiskt både skid och "mtb" lopp av varierande längd med en hel del deltagare som inte är seedningsgrundande till birken.

Link to comment
Share on other sites

loppet är stort även utan seedning och jag anser inte att seedning är nödvändigt alls.

 

Men jag försöker förstå varför någon har nåt emot att längdskidsporten blir större även sommartid?

 

För mig gäller som flera andra sagt att tävlingen är viktigare än seedning, personligen kör jag ju många seedningslopp på vintern för att det är tävling och inte för att det är seedning.

 

 

 

Att säga att stakåkning inte är skidåkning då har man inte hängt med i skidsporten dom sista åren. Stakar gör man för att det går fortast. Tynell stakade hela Vasaloppet, Jizerska som anses vara en bana som är som en klassisk gamal 5-mil stakade dom denna vinter också.

Link to comment
Share on other sites

loppet är stort även utan seedning och jag anser inte att seedning är nödvändigt alls.

 

Men jag försöker förstå varför någon har nåt emot att längdskidsporten blir större även sommartid?

 

För mig gäller som flera andra sagt att tävlingen är viktigare än seedning, personligen kör jag ju många seedningslopp på vintern för att det är tävling och inte för att det är seedning.

 

 

 

Att säga att stakåkning inte är skidåkning då har man inte hängt med i skidsporten dom sista åren. Stakar gör man för att det går fortast. Tynell stakade hela Vasaloppet, Jizerska som anses vara en bana som är som en klassisk gamal 5-mil stakade dom denna vinter också.

Rätt stor skillnad på stakningen på Jizerska mot Alliansloppet med PU-hjul dock.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...