Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Dalarna

Recommended Posts

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Han tog även emot oss som anlände "lite" senare i mål, så nog var han kvar.

 

Jag har för mig att jag sett att åkare använt smala hjul fram på något klassiskt backrace söderut i europa?

I varje fall verkar det tillåtet om man läser Everests regelcitat.

Link to comment
Share on other sites

Han tog även emot oss som anlände "lite" senare i mål, så nog var han kvar.

 

Jag har för mig att jag sett att åkare använt smala hjul fram på något klassiskt backrace söderut i europa?

I varje fall verkar det tillåtet om man läser Everests regelcitat.

Ja det finns flertalet fabrikat som har smala hjul fram. Inget konstigt med det.

Link to comment
Share on other sites

Asså, Ribble åkte nog /mkt/ snabbare än vad jag hade gjort; om jag hade åkt...

 

- så jag tror han hade fuskhjul och var redigt dopad. Han hade säkert oxå ngn form av motor på skidorna. Å som om inte de vore nog är jag ganska säker på att han genade oxå, samt tolkade på mc.

 

Nä förresten, jag vet att han gjorde allt ovan.

Link to comment
Share on other sites

Stackars Ribble vad han får utstå efter att ha gjort sitt antagligen bätsa lopp hitills i karriären.

 

En fördel med att vara gammal och komma långt ner i resultatlistan är att man inte bryr sig så mycket. Kanske hade det varit annorlunda om det varit SM och åldersklasser men nu var det inte så.

Jag tycker att själva loppet var jättebra annordnat och kul att åka.

Hoppas dock att nästa års Allianslopp bli på PU-hjul men jag misstänker att personer i skidförbundet och Vasaloppet påverkar arrangören så mycket så att det kanske blir att åka på någonsorts gummi-tvåor även nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Rible12' date=' jag har några frågor till dig angående loppet och efteråt.

Du hade klart bäst rull av alla jag åkte med och skriver inte någonstanns vad du hade för hjul därav dessa frågor.

 

1. Vad hade du för hjul?

2. Framhjulet såg ut som ett skatehjul, inte orginal på några klassiska skidor. Hur gick det igenom besiktningen?

3. Jag såg inga klisterlappar på skidorna (kan ha missat) vad satt dom?

4. Vad tog du vägen efter målgången?[/quote']

Ja det är skördetider just nu så frekvensen på inläggen blir lidande... men Villervalle om du tittade lite noggrant på mina skidor så hade du sett lappen som satt där och det var kollade och godkända, åkte på alpinabakhjul...

Jag drack lite vatten och gick och snackade med folk efter målgång... typ som jag brukar göra... vilken häxjakt... får man inte åka bra på tävlingar utan att det ska bli någon form av korsförhör... Kom till Tidaholm så gör vi upp på PU, dvs riktiga tävlingsskidor!! :)

Ok då lägger jag ner det här förhöret då.

bara några tillägg. Alpina har 3 olika hårda hjul. Skatehjul fram, har du på det så är det för att dom var snabbare än tvåor. Det var kanske jag som var blind efter loppet och missade att du gick omkring och snackade efter målgång, säkert många här på forumet som pratade med dig eller?

Vad spelar det för roll att Alpina har 3 olika hårda hjul (har iofs aldrig hört talas om det, visste iofs inte heller att Alpina hade klassiska rullisar förrän tisdag innan loppet)?! Allt som det inte varit en 1:a instämplad på, eller var PU var ju OK i detta Allianslopp. Det är bara gratulera Rible att han lyckads få till riktigt, riktigt bra material (iaf enligt Villeville så rullade Rible bäst) och utnyttjat det till fullo i en bländande prestation. Ungefär som när finnen vann 15 km klassiskt i VM i Holmenkollen, svenskarna och många andra nationer (Bauer, Cologna m fl..?) hade väll ungefär standard tvåor i jämförelse..., däremot tycker jag det inte är OK att det som delades ut till de bästa och skulle varit standard tvåor tydligen var en helt ny snabbare standard tvåa.

Link to comment
Share on other sites

Stackars Ribble vad han får utstå efter att ha gjort sitt antagligen bätsa lopp hitills i karriären.

 

En fördel med att vara gammal och komma långt ner i resultatlistan är att man inte bryr sig så mycket. Kanske hade det varit annorlunda om det varit SM och åldersklasser men nu var det inte så.

Jag tycker att själva loppet var jättebra annordnat och kul att åka.

Hoppas dock att nästa års Allianslopp bli på PU-hjul men jag misstänker att personer i skidförbundet och Vasaloppet påverkar arrangören så mycket så att det kanske blir att åka på någonsorts gummi-tvåor även nästa år.

Ganska säker på att arrangören ville ha 2:or. Seedning lockar folk och för motionärer är det inte många som har PU hjul. Säg 300 st extra åkare till loppet och arrangören har fixat 120k sek mer intäkter och nästan halva prissumman i hamn. Vad jag förstod på banketten så verkar inte arrangören ha skidåkningsbakrund då grundaren inte ens visste att det fanns både klassisk och skate. Rullskidor tror jag var bara ett sätt att få ett arrangemang till Trollhättan.

 

Ska nog väldigt mycket till att de ändrar reglerna till nästa år. Och för VL är det väl inget jätteproblem att kanske 10 åkare får gräddfil till bättre startgrupp. Nästa år är det säkert inget problem för då kommer nog de flesta att mixtra med utrustningen så att det inte blir samma differenser som i år.

Link to comment
Share on other sites

V-Peter: Jag är inte så insatt i detta då jag inte orkar bry mig så mycket, men så här tror jag att det kan ligga till.

Förra året så blev det inget Allianslopp. Därför så var det pågång att en annan rullskidtävling skulle få ta över seedning till Vasaloppet. Klubben som då (2011) annordnade denna tävling fick då på sig från skidförbundet och Vasaloppet att tävlingen skulle genomföras på 2-or för att den skulle få vara seedningsgrundande för Vasaloppet. Dvs samma som nu blev i Alliansloppet. Kanske hade Alliansloppet i år hade gått på valfria hjul om inte skidförbundet och Vasaloppet hade ställt sina krav (köra på 2-or) för att loppet skulle få bli seedningsgrundande för Vasaloppet och att detta var en anledningen till att arrangören valde detta alternativ. Kanske även rullskidtillverkare hade ett finger med i spelet och kunde locka fler elitåkare om loppet gick på 2-or.

Det var mer elitåkare i Alliansloppet i år än tidigare (tror jag). Jag tror dock inte det var så många fler deltagare totalt än tidigare då loppet gått på valfria hjul.

Jag tror att de flesta som åkte Alliansloppet i år även har tävlingsrullskidor med PU-hjul och om några inte hade detta så skulle de skaffat sådanna till tävlingen.

 

Om jag inte missminner mig så valde den klubb som förra året blev erbjudna att genomföra ett seedningslopp på rullskidor att genomföra tävlingen med valfria hjul varför tävlingen inte blev seedningsgrundande för Vasaloppet och kanske därför lockade färre deltagare.

Link to comment
Share on other sites

V-Peter: Jag är inte så insatt i detta då jag inte orkar bry mig så mycket, men så här tror jag att det kan ligga till.

Förra året så blev det inget Allianslopp. Därför så var det pågång att en annan rullskidtävling skulle få ta över seedning till Vasaloppet. Klubben som då (2011) annordnade denna tävling fick då på sig från skidförbundet och Vasaloppet att tävlingen skulle genomföras på 2-or för att den skulle få vara seedningsgrundande för Vasaloppet. Dvs samma som nu blev i Alliansloppet. Kanske hade Alliansloppet i år hade gått på valfria hjul om inte skidförbundet och Vasaloppet hade ställt sina krav (köra på 2-or) för att loppet skulle få bli seedningsgrundande för Vasaloppet och att detta var en anledningen till att arrangören valde detta alternativ. Kanske även rullskidtillverkare hade ett finger med i spelet och kunde locka fler elitåkare om loppet gick på 2-or.

Det var mer elitåkare i Alliansloppet i år än tidigare (tror jag). Jag tror dock inte det var så många fler deltagare totalt än tidigare då loppet gått på valfria hjul.

Jag tror att de flesta som åkte Alliansloppet i år även har tävlingsrullskidor med PU-hjul och om några inte hade detta så skulle de skaffat sådanna till tävlingen.

 

Om jag inte missminner mig så valde den klubb som förra året blev erbjudna att genomföra ett seedningslopp på rullskidor att genomföra tävlingen med valfria hjul varför tävlingen inte blev seedningsgrundande för Vasaloppet och kanske därför lockade färre deltagare.

Du ska inte blanda in Skidförbundet Filtret. Du kan läsa deras regelverk, och det finns inget om 2-or. (Dessutom var väl Skåningen inblandad 2011, och du vet väl hans inställning till 2-or och tävling... :) )

Link to comment
Share on other sites

V-Peter: Jag är inte så insatt i detta då jag inte orkar bry mig så mycket' date=' men så här tror jag att det kan ligga till.

Förra året så blev det inget Allianslopp. Därför så var det pågång att en annan rullskidtävling skulle få ta över seedning till Vasaloppet. Klubben som då (2011) annordnade denna tävling fick då på sig från skidförbundet och Vasaloppet att tävlingen skulle genomföras på 2-or för att den skulle få vara seedningsgrundande för Vasaloppet. Dvs samma som nu blev i Alliansloppet. Kanske hade Alliansloppet i år hade gått på valfria hjul om inte skidförbundet och Vasaloppet hade ställt sina krav (köra på 2-or) för att loppet skulle få bli seedningsgrundande för Vasaloppet och att detta var en anledningen till att arrangören valde detta alternativ. Kanske även rullskidtillverkare hade ett finger med i spelet och kunde locka fler elitåkare om loppet gick på 2-or.

Det var mer elitåkare i Alliansloppet i år än tidigare (tror jag). Jag tror dock inte det var så många fler deltagare totalt än tidigare då loppet gått på valfria hjul.

Jag tror att de flesta som åkte Alliansloppet i år även har tävlingsrullskidor med PU-hjul och om några inte hade detta så skulle de skaffat sådanna till tävlingen.

 

Om jag inte missminner mig så valde den klubb som förra året blev erbjudna att genomföra ett seedningslopp på rullskidor att genomföra tävlingen med valfria hjul varför tävlingen inte blev seedningsgrundande för Vasaloppet och kanske därför lockade färre deltagare.[/quote']

Du ska inte blanda in Skidförbundet Filtret. Du kan läsa deras regelverk, och det finns inget om 2-or. (Dessutom var väl Skåningen inblandad 2011, och du vet väl hans inställning till 2-or och tävling... :) )

Skidförbundet var inblandad, inom av två olika grenar, längd resp rullskidor. Längd sa 2:or eftersom dom rättar sig efter Vasaloppet, rullskidor sa nej nej nej till 2:or. Diskutionen startade redan inför loppet 2011 (som ställdes in). Jag satt då fortfarande i Svenska Skidförbundet som ansvarig för nationellt tävlande på rullskidor. Och var den som skötte kontakter med arrangörer och en hel del annat. Jag var då i livliga diskutionen med längdsidan på förbundet, Vasaloppet och Alliansloppet. Det var den största anledningen till att jag hoppade av alla mina uppdrag i förbundet. Så jag har sen dess inget ansvar längre för svenska tävlingar. Har istället koncentrerat mig på mitt eget företag och bildandet av en ny skidklubb.

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: Observera att jag började med att skriva: att så här tror jag att det kan ligga till.

Av Skåningens inlägg att dömma så känns det bekräftat att längdsidan i skidförbundet ville ha 2:or i Alliansloppet och var så jobbiga att Skåningen till sist valde att hoppa av sitt uppdrag i skidförbundet. Det är inte lätt att få massa folk med konstiga åsikter emot sig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...