Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Erfarenheter av Staffanstaven


Färskingen

Recommended Posts

Hej på er nu när rullskidsäsongen står för dörren så har jag börjat fundera på vad jag kan göra för att förhindra slitage på armbågar och handleder.

Läste lite om Staffanstaven.

Är det någon som testat den?

Som jag förtsår så måste man skicka iväg sina stavvar för montering av dämpningen.

Hur gör man om man råkar bryta en stav kan man montera om dämpningen på nya stavar själv eller måste de skickas iväg?

 

Det finns ju också exel rullholk fungerar den bra?

 

Har ni några fler förslag på åtgärder

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Stavfäste märkte jag ingen markant skillnad på. Det ska kort och gott vara ett helvete att åka rullskidor i kallare än +5

 

Tror nog den är betydligt skonsammare mot leder. Nog oxå lite skönare känsla.

 

Bör inte vara problem montera om handtaget på egen stav; efter tex knäckt stav.

 

Om du inte är stark tungviktare bör du nog ta mjukare fjäder. - jag väger 80 kg och har nog hyffsat tryck i stakningen. jag har hård fjäder. Skulle nog mkt väl kunna tänka mig den mjukare.

 

Vill du ha bra rör, känns det som en bra idé att beställa rör från racewax.se

Link to comment
Share on other sites

Hej på er nu när rullskidsäsongen står för dörren så har jag börjat fundera på vad jag kan göra för att förhindra slitage på armbågar och handleder.

Läste lite om Staffanstaven.

Är det någon som testat den?

Som jag förtsår så måste man skicka iväg sina stavvar för montering av dämpningen.

Hur gör man om man råkar bryta en stav kan man montera om dämpningen på nya stavar själv eller måste de skickas iväg?

 

Det finns ju också exel rullholk fungerar den bra?

 

Har ni några fler förslag på åtgärder

Exels rullholkar har jag positiva erfarenheter av men de är svåra att få tag i nu sen Exel gick i konkurs. Pölder har adaptrar som man sätter på staven och Nordicskater.com i USA har de dämpade spetsarna.

Skulle tippa att Staffanstaven ger minst lika bra effekt. Exel påverkar pendeln en aning vilket Staffanstaven säkert inte gör.

Link to comment
Share on other sites

Staffanstaven har problem med hållbarheten. Nederdelen av handtagen är ett aluminiumrör som går utanpå stavrören, och det räcker med lite glapp i mekanismen så skaver metallen mot stavröret. Jag har fått reklamera den ena av mina stavar och fått den åtgärdad, men nu har det andra handtaget också börjat glappa och nöta på stavröret. Det blir ny reklamation.

 

Jag känner till åtminstone en skidåkare vars stav har knäckts precis under handtaget på grund av slitage från metallröret.

 

Jag hoppas att de kommer till rätta med dessa problem, för stavarna är mycket sköna att åka med. Jag tycker att de sliter mindre på armbågarna än stavar utan fjädring. Jag köpte kompletta stavar (Madshus 100 HS).

Link to comment
Share on other sites

Staffanstaven har problem med hållbarheten. Nederdelen av handtagen är ett aluminiumrör som går utanpå stavrören, och det räcker med lite glapp i mekanismen så skaver metallen mot stavröret. Jag har fått reklamera den ena av mina stavar och fått den åtgärdad, men nu har det andra handtaget också börjat glappa och nöta på stavröret. Det blir ny reklamation.

 

Jag känner till åtminstone en skidåkare vars stav har knäckts precis under handtaget på grund av slitage från metallröret.

 

Jag hoppas att de kommer till rätta med dessa problem, för stavarna är mycket sköna att åka med. Jag tycker att de sliter mindre på armbågarna än stavar utan fjädring. Jag köpte kompletta stavar (Madshus 100 HS).

Bara positivt o säga! Köpte mina med näst dyraste varianten an Madshusstav o visst skaver metalleöret snarare lämnar märke efter fjädringen, men d kanske oxo har att göra med hur man sätter i staven i asfalten. Körde många långa kalla +2--5 pass i nov/dec då jag hade nytta av att stavspetsarna fäste distinkt i asfalten. Dämpningen funkade verkligen oxo så att spetsarna knapppt slets. Enda nackdelen är att pendeln inte är lika fin som utan metallhandtaget.

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med leverantören om slitaget på staven som dom tidigare haft problem med och fick följande svar.

Att dom endast fått in en stav som gått av pga av detta.

Dom har dock tagit problemet på allvar och gjort justeringar på den delen som kan orsaka slitaget så detta skall ej vara ett problem längre.

Dom verkar vara seriösa då dom i samband med att problemet dök upp erbjudit dom som köpt staven att skicka tillbaka sina stavar om slitage förekommit.

 

Har nu beställt ett par med den hårda fjädern som jag i mitt fall blev rekomenderad att välja.

Återkommer med uppdatering när jag testat den ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lite gammal tråd, men jag gillar inte att starta nya när det finns gamla. Flera trådar som jag kunde postat inlägget i. men denna rubrik gillade jag bäst.

 

Lite uppdatering är att hela Staffanstaven numera görs i kolfiber. D.v.s. de problem med hållbarhet med aluminium bör vara borta.

 

Jag köpte ett "gör det själv"-kit (GDS) för en några veckor sedan. Detta då jag för en månad sedan fick rejält ont i armbågen. Jag har bara gott att säga om Staffanstaven. Något bättre stavfäste, då staven inte "studsar" i nedslaget mot asfalten. Men det viktiga är att jag nu är hyfsat fri från mitt problem med höger armbåge.

 

Fler personers erfarenheter vore trevligt att ta del av!

 

Jag har skrivit ner lite dagbok på min blog:

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2013/10/staffanstaven.html

Link to comment
Share on other sites

har kört SS i flera år och alltid upplevt att de gör allt för att kunden ska vara nöjd. fick precis en sändning med 3stavar... då 2 var sönderkörda efter mkt hård användning förmodlligen helt gratis som vanligt, och med en reservstav ifall jag har sönder nåt igen snart.

kör man som jag ett distanspass på 2-3h på tunga hjul m enbart stakning samt 3intervallpass så använder man inte staffanstaven till back stakintervallerna utan tar vanliga styva. då håller stavfjädern i flera år

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har kört för första gången med Staffanstaven. Var osäker innan på vilken fjäder som är bäst för en lättviktare. Körde på elit trots allt och än så länge känns det helt rätt. Trodde faktiskt fjädern skulle vara hårdare.

Intryck än så länge

Lätt att montera GDS kitet. Behövs bara varmluftspistol o bågfil.

Kändes kanon direkt vid första stavnedsättningen. "Tyvärr" vänjer man sig fort och blir bortskämd så efter nån timmes åkning tänkte jag inte på vilken skillnad det var innan utan fjäder.

Fjädern gör att spetsen biter fast något bättre. Stort plus är man nu vågar maxhugga vid kortare intervaller utan vara rädd för armbågsskador. Det enda negativa än så länge får väl bli att staven blir något tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på en sak. Borde det inte vara enklare och billigare att göra kontrollremmens infästningsremmar i staven av ett stretch-material och få lite dämpning därifrån?

Tror jag inte kommer fungera. Förstå vilka blåsor du skulle få i händerna genom att handen hela tiden "gnuggade" sig mot korkhandtaget. Är ingen fysiker men spontana känslan är att man dessutom skulle tappa mer kraft jämfört med Staffanstaven !?

 

Jag har i alla fall köpte mig ett kit av Staffanstaven, passade på när Huselius körde påskrabatt. Har inte hunnit montera och testa ännu men ska bli intressant. Har inte haft några jätteproblem med armbågar men av och till får jag känning i framförallt höger armbåge. Så i förebyggade syfte tänkte jag testa detta. Enda nackdelen är att jag nu måste köpa ytterligare ett par stavar, måste ju kapa de Premio jag har. Har haft en jädra förmåga sista året att köra av stavar. 3 par, så jag är slut på reservare.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett Gds-kit i höstas och är halvnöjd. Dämpningen är skön men staven glappar på ett sätt som märks när man åker och den blir betydlig tyngre än tidigare. CT1or med Staffanstaven känns klumpigare än CT1 inline utan. Åker hellre utan men såklart bra att ha om man får ont.
Link to comment
Share on other sites

har också lite glapp i mina stavar. Synd, lite irriterande.

 

dessutom är passformen mellan handtaget och stavröret lite kass för mig. Staffanstaven är typ halvannan mm för stor i diameter där stavröret förs in och limmas fast.

 

men annars är jag helnöjd.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett litet glapp i själva röret hos mina nya med. Det tror jag inte påverkar mer än att det kanske kan upplevas som lite irreterande. Håller även med om att staffanstaven i sig är väldigt stor i diametern, men för mig funka det bra att fylla tomrummet med lim så det tror jag inte påverkar. Men helt klart väger stav mera nu :) Annars grymt skön känsla att hugga asfalt
Link to comment
Share on other sites

har också lite glapp i mina stavar. Synd, lite irriterande.

Och det lär inte bli mindre ju längre du använder dem. Jag har kört med Staffanstaven GDS på mina skejtstavar sedan i höstas. På allra första rundan var det bara lite glapp i den ena mekanismen, nu efter ett antal mil är det rejält glapp i båda. Det känns som att kolfiberdelarna sliter mot varandra och att glappet blir större och större.

Link to comment
Share on other sites

Berättade om ett problem i en annan tråd, men nu tror jag att ämnet passar bättre här. Efter andra turen med SS så har jag upptäckt att kontrollremmen på mina swixhandtag hela tiden blir längre. Efter lite studerande tror jag det kan vara fjädringen som gör att remmen pressar topp-ploppen upp och ner vilket medför att remmen inte blir låst. Nån med samma problem?

 

edit: provat lägga in en klick smältlim. Ska se om det löser det hela. Fungerar andra märkens handtag på samma sätt? Tycker det finns en del att utveckla på handtagsfronten när det gäller inställningsmöjligheten

Link to comment
Share on other sites

Berättade om ett problem i en annan tråd, men nu tror jag att ämnet passar bättre här. Efter andra turen med SS så har jag upptäckt att kontrollremmen på mina swixhandtag hela tiden blir längre. Efter lite studerande tror jag det kan vara fjädringen som gör att remmen pressar topp-ploppen upp och ner vilket medför att remmen inte blir låst. Nån med samma problem?

 

edit: provat lägga in en klick smältlim. Ska se om det löser det hela. Fungerar andra märkens handtag på samma sätt? Tycker det finns en del att utveckla på handtagsfronten när det gäller inställningsmöjligheten

Jag brukar dra en liten träskruv (15 mm) rakt igenom ploppen och remmen (underifrån) på mina swixhandtag. Har problem med att den kanar och blir längre annars. Behöver inte vara Staffanstavar utan det är lika på alla mina stavar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...