Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vår bästa tid är nu


JanA

Recommended Posts

Den här tiden på året är det många som har tagit fram landvägscykeln, rullskidorna eller något annat träningsredskap.

 

Här uppe i norr (Luleå) har den bästa tiden för skidåkning precis börjat.

Ormberget bjuder på supersnabba spår och vårsolen lyser från tidig morgon till kväll.

 

Kan inte låta bli att skicka in en bild från dagens skatepass till jobbet inne i centrala Luleå.

Perfekta havsisar, hårt jämnt underlag. Går nästan att åka överallt!

 

http://forumbilder.se/thumbs/960201272901A0b2c.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply
Jag är sååååååå avundsjuk på er. Fick till ett bra pass i solen på Filipstads konstsnöbana i går. Mycket skräp i spåren, men men lite kalla nätter går det att åka någon vecka till om man är en riktig entusiast :)

Det är nog så att vi just nu får återbäring efter en mörk och kall tid i december-januari. Det har ju förekommit kvällar när man inte har längtat ut till spåret :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag är sååååååå avundsjuk på er. Fick till ett bra pass i solen på Filipstads konstsnöbana i går. Mycket skräp i spåren' date=' men men lite kalla nätter går det att åka någon vecka till om man är en riktig entusiast :)[/quote']

Det är nog så att vi just nu får återbäring efter en mörk och kall tid i december-januari. Det har ju förekommit kvällar när man inte har längtat ut till spåret :-)

Mörkret och kylan är ju en liten nackdel, men ni har ju oftast riktiga vintrar.

Link to comment
Share on other sites

Känner mig sjukt grundlurad av kung bore.. Den lilla snön vi hade liksom bara försvann innan jag hunnit köra ett enda skatepass på skaren.. Har liksom inte åkt färdigt än! Får nöja mig med att åka på skidspelsbanorna på Lugnet. Får börja ta upp diskussionen att flytta norrut hemma...
Link to comment
Share on other sites

Känner mig sjukt grundlurad av kung bore.. Den lilla snön vi hade liksom bara försvann innan jag hunnit köra ett enda skatepass på skaren.. Har liksom inte åkt färdigt än! Får nöja mig med att åka på skidspelsbanorna på Lugnet. Får börja ta upp diskussionen att flytta norrut hemma...

Massor med snö i sörskog! Sägs att de varit grym skare mån och tis där nu... va där för 1v sen o då va de minst 50cm.

 

nu ska dom ju ha plogat bort snön i mördarbacken för clash of nations så nu e de ju rätt drygt på lugnet...

 

 

gyllbergen e ju som sörskog förövrigt..

Link to comment
Share on other sites

Känner mig sjukt grundlurad av kung bore.. Den lilla snön vi hade liksom bara försvann innan jag hunnit köra ett enda skatepass på skaren.. Har liksom inte åkt färdigt än! Får nöja mig med att åka på skidspelsbanorna på Lugnet. Får börja ta upp diskussionen att flytta norrut hemma...

Massor med snö i sörskog! Sägs att de varit grym skare mån och tis där nu... va där för 1v sen o då va de minst 50cm.

 

nu ska dom ju ha plogat bort snön i mördarbacken för clash of nations så nu e de ju rätt drygt på lugnet...

 

 

gyllbergen e ju som sörskog förövrigt..

Jag var uppe i Sörskog i lördags och det gick ju att åka men det var ju ingen höjdare, väldigt blött och spåren var sådär (precis nydragna), ganska skräpigt också och blötte igenom på en del ställen. Nån skare var det definitivt inte men det är klart om det fryser på över natten kan det nog bli fint (som natten söndag-måndag).

 

Det ser väl tyvärr ut att bli lite i varmaste laget framöver så frågan är om det blir så mycket till skare där. Tror att det är risk att snön försvinner ganska fort nu även däruppe.

Link to comment
Share on other sites

Känner mig sjukt grundlurad av kung bore.. Den lilla snön vi hade liksom bara försvann innan jag hunnit köra ett enda skatepass på skaren.. Har liksom inte åkt färdigt än! Får nöja mig med att åka på skidspelsbanorna på Lugnet. Får börja ta upp diskussionen att flytta norrut hemma...

Massor med snö i sörskog! Sägs att de varit grym skare mån och tis där nu... va där för 1v sen o då va de minst 50cm.

 

nu ska dom ju ha plogat bort snön i mördarbacken för clash of nations så nu e de ju rätt drygt på lugnet...

 

 

gyllbergen e ju som sörskog förövrigt..

Jag var uppe i Sörskog i lördags och det gick ju att åka men det var ju ingen höjdare' date=' väldigt blött och spåren var sådär (precis nydragna), ganska skräpigt också och blötte igenom på en del ställen. Nån skare var det definitivt inte men det är klart om det fryser på över natten kan det nog bli fint (som natten söndag-måndag).

 

Det ser väl tyvärr ut att bli lite i varmaste laget framöver så frågan är om det blir så mycket till skare där. Tror att det är risk att snön försvinner ganska fort nu även däruppe.[/quote']

ne i plusgrader förstår jag om de e kass.... men de skulle kunna frysa på natten fram mot helgen o då blir de fint på myrarana där uppe....

Link to comment
Share on other sites

Massor med snö i sörskog! Sägs att de varit grym skare mån och tis där nu... va där för 1v sen o då va de minst 50cm.

 

nu ska dom ju ha plogat bort snön i mördarbacken för clash of nations så nu e de ju rätt drygt på lugnet...

 

 

gyllbergen e ju som sörskog förövrigt..

Jag var uppe i Sörskog i lördags och det gick ju att åka men det var ju ingen höjdare' date=' väldigt blött och spåren var sådär (precis nydragna), ganska skräpigt också och blötte igenom på en del ställen. Nån skare var det definitivt inte men det är klart om det fryser på över natten kan det nog bli fint (som natten söndag-måndag).

 

Det ser väl tyvärr ut att bli lite i varmaste laget framöver så frågan är om det blir så mycket till skare där. Tror att det är risk att snön försvinner ganska fort nu även däruppe.[/quote']

ne i plusgrader förstår jag om de e kass.... men de skulle kunna frysa på natten fram mot helgen o då blir de fint på myrarana där uppe....

Får hoppas på det! Tyvärr åker jag ju hem till helgen. :/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortfarande -20 på nätterna längst i norr. Nästan så man börjar längta efter lite värme, men det kommer. För skidförets skull får man dock hoppas att detta väder håller i sig. Med klara kalla nätter håller skidföret i sig länge. Förhoppningsvis hela april och så skarnätterna i maj.

Dock kan en veckas blidföre ställa till det rejält...

 

Det är dock inte långt till fjällen och i Kilpisjärvi vid Treriksröset har dom skidtävlingar på midsommar!

 

Ser bra ut för Naimakkaloppet 14/4. www.karesuando.se

Link to comment
Share on other sites

I trondheim har det varit rätt spesiel vårskidåkning. I mars regnade den nestan hela tiden men det gick endå att åka hela tiden i de högst belägna områdena men det började bli väldigt smutsig snö. Inte väldigt inspirerande. Hade nestan börjat ge upp sesongen i slutet på förra veckan.

 

Sen kom det snö i helgen så nu är det perfekta burkvalla spår nestan överallt och sesongen bör fortsätta ett par veckor till :)

Link to comment
Share on other sites

Jag var uppe i Sörskog i lördags och det gick ju att åka men det var ju ingen höjdare' date=' väldigt blött och spåren var sådär (precis nydragna), ganska skräpigt också och blötte igenom på en del ställen. Nån skare var det definitivt inte men det är klart om det fryser på över natten kan det nog bli fint (som natten söndag-måndag).

 

Det ser väl tyvärr ut att bli lite i varmaste laget framöver så frågan är om det blir så mycket till skare där. Tror att det är risk att snön försvinner ganska fort nu även däruppe.[/quote']

ne i plusgrader förstår jag om de e kass.... men de skulle kunna frysa på natten fram mot helgen o då blir de fint på myrarana där uppe....

Får hoppas på det! Tyvärr åker jag ju hem till helgen. :/

Åkte i sörskog i söndes förmidda... gick ganska bra.. Stenhård skare men vissa partier där man fick springa (med skidorna på givetvis;)). Värt ett besök fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

ne i plusgrader förstår jag om de e kass.... men de skulle kunna frysa på natten fram mot helgen o då blir de fint på myrarana där uppe....

Får hoppas på det! Tyvärr åker jag ju hem till helgen. :/

Åkte i sörskog i söndes förmidda... gick ganska bra.. Stenhård skare men vissa partier där man fick springa (med skidorna på givetvis;)). Värt ett besök fortfarande.

Långberget är grymt fint ännu!

Link to comment
Share on other sites

Var på Lugnet igår. Finns en jättefin konstsnöslinga på stadion. Pistat i förrgår. Hoppas spårpatrullen fortsätter preparera spåren så länge det går, men ambitionsnivån har sänkts ordentligt sen Dario Cologna gick i mål för ett par veckor sen...
Link to comment
Share on other sites

Jag har nu åkt sex dagar i rad på Ormberget. Kanonfina spår, bara lite problem på grund av byggnaden av skidstadium så att visa spår är stängda. Men jag har slagit vinterns alla rekord. Sist 16 km. på knappt 56 min., vilket är kanonbra för mig numera. Och även idag är det köldgrader och med solen skinande mot den bländvita snön. Det är korrekt att vår bästa tid är nu. Nästan magiskt skulle jag beskriva det som. Jag skänker dock en omtanke till mina vänner Rotebrostakaren och Enklaresport som har lite problem just nu.
Link to comment
Share on other sites

Jag har nu åkt sex dagar i rad på Ormberget. Kanonfina spår, bara lite problem på grund av byggnaden av skidstadium så att visa spår är stängda. Men jag har slagit vinterns alla rekord. Sist 16 km. på knappt 56 min., vilket är kanonbra för mig numera. Och även idag är det köldgrader och med solen skinande mot den bländvita snön. Det är korrekt att vår bästa tid är nu. Nästan magiskt skulle jag beskriva det som. Jag skänker dock en omtanke till mina vänner Rotebrostakaren och Enklaresport som har lite problem just nu.

Avundsjuk blir man!!! Hade 48 min på en mil igår.. Det kanske tyngsta föret jag någonsin åkt i. Fruset under, med slask ovanpå. Har inte åkt i sand, men det kan inte gå mycket saktare...

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu åkt sex dagar i rad på Ormberget. Nästan magiskt skulle jag beskriva det som.

Suck, jag blir också avundsjuk... Jag läste i Luleå mellan hösten 1980 och våren 1985. Nu bor jag nära huvudstaden där vi inte haft snö på över en månad. Minnet är ju selektivt men så här är det: Det jag kommer ihåg från tiden i Luleå är inte det tunga pluggandet utan snarare när man under tentaperioden på våren kunde ta en paus, ta fram skidorna och gå några meter från lägenheten på Porsön för att hamna på spåret som ledde upp till Ormberget. Jag kan inte fatta varför jag skulle flytta söderut efter examen... Du har alldeles rätt; bästa tiden är nu!

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande kanonspår på Ormberget, med årets i särklass snabbaste spår. Men det verkar inte som att ni Luleåbor fattat det. Ikväll var det bara 5-6 åkare i spåren den tid jag var där. Åkte 31 km på för mig otroliga tiden 1.53 på mina Vasaloppsskidor, lade bara lite universalklister några decimeter i mitten och hade kanonglid och tillräckligt fäste. Och så som spåren ser ut går det att åka länge än kanske ända in i maj.
Link to comment
Share on other sites

Har varit i Klövsjö en vecka där är fortfarande full vinter med alla spår preparerade i toppklass.Fem mil, fem meter breda manchesterbäddar för skate och ett rälsspår på högra sidan. Lyxsemester kallar jag det!

Känns tungt att börja asfaltnöta på rullskidor just nu. Man bor på fel ställe helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...