Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakade hela Birkebeinerloppet i skaplig fart


Vasa

Recommended Posts

Det är klart det gör och att vasaloppet är det stora loppet i Sverige bestämmer ju också hur spår i resten av landet ser ut.

Det är väl knappast Vasaloppets fel att det snöar mindre i söder eller att terrängen är lite snällare. Är det gott om snö finns det dock lite mer kuperade spår att välja på.

 

I vinter var det för lite snö och då är det i princip golfbanor och konstsnöspår som är åkbart.

Jag tänkte på hur det är i tex sälen där de definitivt kunde haft mer kuperade spår. Konstsnö spår kan väl också vara lite kuperade?

Det finns kuperade spår i Sälen oftast inte i direkt anslutning till alpinanläggningarna och det håller jag med dig om att de flesta spåren där onödigt platta. De kunde gjort dem mer varierande men jag tror att de i första hand vill tillfedställa dem som mestadels åker i backarna och bryter av med nog skidtur en dag snarare än de som vill igga och träna längd.

 

Det finns både platta och kuperad ekonstsnöspår men då kanske man måste sätta sig i bilen en timme enkel väg och det funkar inte fem dagar iveckan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Det finns väl ännu ingen som vunnit Vasaloppet genom att enbart staka? Tveksamt att det går att vinna ett WC lopp på att bara staka. Oftast är ju de spåren så fruktansvärt kuperade att det inte finns någon vinning i att bara staka.

 

Har nog heller aldrig sett att ett par ovallade skidor glider bättre än vallade på långloppen. Tex glider väl aldrig Ahrlin bättre än konkurrenterna trots ovallat?

 

Så finns det egentligen någon vits med att enbart staka ett WC lopp?

Link to comment
Share on other sites

Tycker om stakning men det vore tråkigt om de andra växlarna skulle dö helt, det är roligt att köra blandad åkning. Som ett exempel kommer jag ihåg stigningen innan Hökberg under HalvVasan när jag diagonalade och stakade med frånskjut och bara flöt fram. Har nog aldrig haft så härlig känsla som under den kilometern, och det var mitt starkaste intryck från hela VL-veckan :)
Link to comment
Share on other sites

Har nog heller aldrig sett att ett par ovallade skidor glider bättre än vallade på långloppen. Tex glider väl aldrig Ahrlin bättre än konkurrenterna trots ovallat?

Glid är svårt att mäta, hur definieras det? Gäller det glid i nedförsbackar i fartställning har du säkert rätt, de med fäste borde ha höga spann och valla kort så den inte går i då. Alltså ser de ut att ha precis samma glid på tv.

 

Men vid tåstakning gungar det rätt rejält, kanske går fästet i lite för de med fäste och de behöver använda mer energi? Men det kommer vi ju aldrig märka på tv-bilderna. Då har de utan fäste sparat stakenergi jämfört mot de med fäste. Å andra sedan har de använt extra stakenergi i uppförsbackarna jämfört med de med fäste...

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att köra motionslopp på WC-liknande banor, det är för farligt, tillräckligt många bröt nyckelben och fick allvarliga skador redan på årets Vasalopp och ändå kan det vara ännu mer isigt. Det är bara heltidsproffs i seniorålder och i begränsat antal som det går att släppa ut på WC-kupering. Därför får vi leva med att några få procent elit/elitmotionärer/wannabies i framtiden stakar hela lopp. Men diagonalåkning kommer att leva kvar, dels på WC-banor och dels för att det är det naturliga sättet att börja åka skidor. Släpp ut ett barn, en dansk, en kenyan som gör milen på 26 minuter eller Marsmänniska på skidor så kommer det att diagonalas inte stakas. Sen tycks det också finnas en missuppfattning om att det bara stakas på på långlopp och inte på korta kuperade lopp. Själv hade jag fästvalla på alla de 5-6 långlopp jag körde men ingen fästvalla på de tyvärr bara tre kortare klassiska lopp jag hann med i vinter. Hade iof ingen fästvalla på skateloppen heller:) Om det lönar sig att staka beror inte främst på total kupering utan hur mkt "lagom" branta backar det finns där det lönar sig att diagonala (samt givetvis också på dagens före). Är backarna relativt flacka som tex den första milen på Birken så går det fortare att staka för många och om det är för brant så måste nästan alla ändå saxa.
Link to comment
Share on other sites

Så folk klarar idag att staka birken' date=' vasan och tartu utan att vinna men om folk skulle klara av att staka en wc bana (vilket de självklart redan kan) så skulle de vinna?[/quote']

om dom stakar snabbare än dom diagonalar så vinner dom ju eller hur

Jag hoppas att dina senaste poster bara är skämt. Jag klarar i alla fall inte att ta dem alvarligt.

Va vad menar du.... Menar du att jag försöker mig på ironi som svar på en man som verkar hatar stakning och säger ordet diagonala vart annat ord ;)

Link to comment
Share on other sites

Om alla långlopp kommer att gå med stakning så är det väl nästan som att likställa dem med rullskidlopp. Ock kommer alla framtida åkare bara att staka? Nej, hur kul är det. Att åka skidor med diagonalåkning är det skönaste tycker jag som växt upp på egenhändigt spårade skidspår i skogsterräng. Låt skåningarna fortsätta med sin stakåkning. :)
Link to comment
Share on other sites

Ta dig snabbast till Mora = Jag tror inte JAG har teknik att med variation i åkningen ta mig speciellt mycket fortare dit, troligen saktare.

Du kanske skulle byta ut några av alla rena stakpass och köra teknikträning;-)

 

Även "proffsen" tränar teknik...

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att köra motionslopp på WC-liknande banor, det är för farligt, tillräckligt många bröt nyckelben och fick allvarliga skador redan på årets Vasalopp och ändå kan det vara ännu mer isigt. Det är bara heltidsproffs i seniorålder och i begränsat antal som det går att släppa ut på WC-kupering. Därför får vi leva med att några få procent elit/elitmotionärer/wannabies i framtiden stakar hela lopp. Men diagonalåkning kommer att leva kvar, dels på WC-banor och dels för att det är det naturliga sättet att börja åka skidor. Släpp ut ett barn, en dansk, en kenyan som gör milen på 26 minuter eller Marsmänniska på skidor så kommer det att diagonalas inte stakas. Sen tycks det också finnas en missuppfattning om att det bara stakas på på långlopp och inte på korta kuperade lopp. Själv hade jag fästvalla på alla de 5-6 långlopp jag körde men ingen fästvalla på de tyvärr bara tre kortare klassiska lopp jag hann med i vinter. Hade iof ingen fästvalla på skateloppen heller:) Om det lönar sig att staka beror inte främst på total kupering utan hur mkt "lagom" branta backar det finns där det lönar sig att diagonala (samt givetvis också på dagens före). Är backarna relativt flacka som tex den första milen på Birken så går det fortare att staka för många och om det är för brant så måste nästan alla ändå saxa.

Efter att ha kört ett gäng långlopp, både svenska och utländska, i vinter slås jag av hur värdelösa balanssinnen folk har. Är mindre nervös när jag står på utför i tex Orsas elitspår än när jag åker i minsta utförslöpa på ett långlopp med flacka, raka backar. Detta på grund av hur konstiga saker medtävlande gör när det börjar gå fortare än 20 km/h. Får man inte stavar i ansiktet så tvärnitar dom framför en...

 

Jag trodde att jag hade bra balans på skidorna till jag var med på ett teknikläger, där fick jag veta att så inte var fallet. :)

Fler borde utmana sig att åka de tuffare banorna för att lära sig åka utför.

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl ännu ingen som vunnit Vasaloppet genom att enbart staka?

Nej men otroligt nära, t.ex.Tynell i år - så det är väl en tidsfråga

Tveksamt att det går att vinna ett WC lopp på att bara staka. Oftast är ju de spåren så fruktansvärt kuperade att det inte finns någon vinning i att bara staka.

 

Har nog heller aldrig sett att ett par ovallade skidor glider bättre än vallade på långloppen. Tex glider väl aldrig Ahrlin bättre än konkurrenterna trots ovallat?

 

Så finns det egentligen någon vits med att enbart staka ett WC lopp?

Räknas inte sprint in i WC? Det är väl massor av sprintlopp som vunnits ovallat!

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att köra motionslopp på WC-liknande banor' date=' det är för farligt, tillräckligt många bröt nyckelben och fick allvarliga skador redan på årets Vasalopp och ändå kan det vara ännu mer isigt. Det är bara heltidsproffs i seniorålder och i begränsat antal som det går att släppa ut på WC-kupering. Därför får vi leva med att några få procent elit/elitmotionärer/wannabies i framtiden stakar hela lopp. Men diagonalåkning kommer att leva kvar, dels på WC-banor och dels för att det är det naturliga sättet att börja åka skidor. Släpp ut ett barn, en dansk, en kenyan som gör milen på 26 minuter eller Marsmänniska på skidor så kommer det att diagonalas inte stakas. Sen tycks det också finnas en missuppfattning om att det bara stakas på på långlopp och inte på korta kuperade lopp. Själv hade jag fästvalla på alla de 5-6 långlopp jag körde men ingen fästvalla på de tyvärr bara tre kortare klassiska lopp jag hann med i vinter. Hade iof ingen fästvalla på skateloppen heller:) Om det lönar sig att staka beror inte främst på total kupering utan hur mkt "lagom" branta backar det finns där det lönar sig att diagonala (samt givetvis också på dagens före). Är backarna relativt flacka som tex den första milen på Birken så går det fortare att staka för många och om det är för brant så måste nästan alla ändå saxa.[/quote']

Efter att ha kört ett gäng långlopp, både svenska och utländska, i vinter slås jag av hur värdelösa balanssinnen folk har. Är mindre nervös när jag står på utför i tex Orsas elitspår än när jag åker i minsta utförslöpa på ett långlopp med flacka, raka backar. Detta på grund av hur konstiga saker medtävlande gör när det börjar gå fortare än 20 km/h. Får man inte stavar i ansiktet så tvärnitar dom framför en...

 

Jag trodde att jag hade bra balans på skidorna till jag var med på ett teknikläger, där fick jag veta att så inte var fallet. :)

Fler borde utmana sig att åka de tuffare banorna för att lära sig åka utför.

Jo folk borde göra en massa saker men vi får nog acceptera att även de som inte är utförsfantomer också vill kunna åka skidlopp samt att människans balanssinne tyvärr inte är som hos katter eller getter. De är också förenat med stora risker att träna svår utförskörning.

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att köra motionslopp på WC-liknande banor' date=' det är för farligt, tillräckligt många bröt nyckelben och fick allvarliga skador redan på årets Vasalopp och ändå kan det vara ännu mer isigt. Det är bara heltidsproffs i seniorålder och i begränsat antal som det går att släppa ut på WC-kupering. Därför får vi leva med att några få procent elit/elitmotionärer/wannabies i framtiden stakar hela lopp. Men diagonalåkning kommer att leva kvar, dels på WC-banor och dels för att det är det naturliga sättet att börja åka skidor. Släpp ut ett barn, en dansk, en kenyan som gör milen på 26 minuter eller Marsmänniska på skidor så kommer det att diagonalas inte stakas. Sen tycks det också finnas en missuppfattning om att det bara stakas på på långlopp och inte på korta kuperade lopp. Själv hade jag fästvalla på alla de 5-6 långlopp jag körde men ingen fästvalla på de tyvärr bara tre kortare klassiska lopp jag hann med i vinter. Hade iof ingen fästvalla på skateloppen heller:) Om det lönar sig att staka beror inte främst på total kupering utan hur mkt "lagom" branta backar det finns där det lönar sig att diagonala (samt givetvis också på dagens före). Är backarna relativt flacka som tex den första milen på Birken så går det fortare att staka för många och om det är för brant så måste nästan alla ändå saxa.[/quote']

Efter att ha kört ett gäng långlopp, både svenska och utländska, i vinter slås jag av hur värdelösa balanssinnen folk har. Är mindre nervös när jag står på utför i tex Orsas elitspår än när jag åker i minsta utförslöpa på ett långlopp med flacka, raka backar. Detta på grund av hur konstiga saker medtävlande gör när det börjar gå fortare än 20 km/h. Får man inte stavar i ansiktet så tvärnitar dom framför en...

 

Jag trodde att jag hade bra balans på skidorna till jag var med på ett teknikläger, där fick jag veta att så inte var fallet. :)

Fler borde utmana sig att åka de tuffare banorna för att lära sig åka utför.

Jo folk borde göra en massa saker men vi får nog acceptera att även de som inte är utförsfantomer också vill kunna åka skidlopp samt att människans balanssinne tyvärr inte är som hos katter eller getter. De är också förenat med stora risker att träna svår utförskörning.

Man kan börja lite gradvis! :)

Link to comment
Share on other sites

Om alla långlopp kommer att gå med stakning så är det väl nästan som att likställa dem med rullskidlopp. Ock kommer alla framtida åkare bara att staka? Nej, hur kul är det. Att åka skidor med diagonalåkning är det skönaste tycker jag som växt upp på egenhändigt spårade skidspår i skogsterräng. Låt skåningarna fortsätta med sin stakåkning. :)

Varför skulle alla långlopp "gå med stakning" när de flesta är rätt kuperade. Dessutom är det på just långlopp som det blir väldigt mkt svårare att orka staka än på korta lopp. Nej, återigen du kan vara lugn. Minst 99% kommer alltid att diagonala i backarna på VL. Det krävs antingen gener som Karelin eller väldigt mkt träning för att ens överväga att staka VL. Se det istället som en spännande krydda att några enstaka "dårar" ger sig på det. Sen är det givetvis helt frivilligt vilken av av det tillåtna växlarna man själv använder.

Link to comment
Share on other sites

Däremot är jag helt övertygad om att de flesta Vasaloppsåkare, framförallt de som åker lite saktare har mest att tjäna på att bli bättre på att staka.

Nu vet jag inte vilken nivå du menar men jag tror väl snarare att det är tvärtom i alla fall på en lite högre nivå. Att många spår i Sverige är rätt platta borde väl medföra att folk tränar mest stakning och därför är bäst på det? Så var det i alla fall för mig eftersom jag åkte mest i platta spår med rätt korta backar. Jag var inte spesiellt bra på att åka längre backar som det ju endå är en del av i vasaloppet eftersom jag aldrig hade gjort det innan (i alla fall inte i preparerade spår).

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är inte helt ointressant hur mycket sämre glid man (eller i det här fallet han) får av att ha lite fäste.

 

Är man riktigt stak-stark är det kanske inte intressant' date=' man stakar fortare oavsett ev fäste o backar. Men för de flesta är det väl ändå en bedömning mot hur mycket fart man förlora på fästvallan, eftersom man blir sliten av att staka uppför.[/quote']

Du får även addera till staksidans fördel att han kan slappa mer dagen innan.

Vet inte hur mycket det är värt?

Jag vet de som var ute sent på kvällen samt på morgonen för sista jobbet med fästvallan under Vasan och det kan väl inte vara helt optimalt.

Gjorde bort mig med vallan inför stafettvasan i år, resultatet blev att jag fick staka min sträcka mellan Evertsberg och Oxberg.

Skulle inte vilja göra det med ytterligare 48 km i kroppen... Inte ens med ett års förberedelser. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo folk borde göra en massa saker men vi får nog acceptera att även de som inte är utförsfantomer också vill kunna åka skidlopp samt att människans balanssinne tyvärr inte är som hos katter eller getter. De är också förenat med stora risker att träna svår utförskörning.

Nu är det väl ett rätt stort steg mellan backarna i vasaloppet och svår utförskörning eller wc banor som du har pratat om tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Birken i år tyckte jag också dominerades totalt av allrounda åkare trots snabbt före. Det var väl ingen av stakarna som var med i täten någon gång?

Nej, Birken är ju som sagts inget direkt "staklopp" men jag är ändå rejält imponerad av Tveiten.

Att vara med i täten har han dock inte kapacitet för.

Link to comment
Share on other sites

Jo folk borde göra en massa saker men vi får nog acceptera att även de som inte är utförsfantomer också vill kunna åka skidlopp samt att människans balanssinne tyvärr inte är som hos katter eller getter. De är också förenat med stora risker att träna svår utförskörning.

Nu är det väl ett rätt stort steg mellan backarna i vasaloppet och svår utförskörning eller wc banor som du har pratat om tidigare.

Ja precis!

Link to comment
Share on other sites

Jo folk borde göra en massa saker men vi får nog acceptera att även de som inte är utförsfantomer också vill kunna åka skidlopp samt att människans balanssinne tyvärr inte är som hos katter eller getter. De är också förenat med stora risker att träna svår utförskörning.

Nu är det väl ett rätt stort steg mellan backarna i vasaloppet och svår utförskörning eller wc banor som du har pratat om tidigare.

Ja precis!

Exakt, det borde man kunna kräva att dom som ställer upp i Vasaloppet är med på... Att det inte är 9 mil totalplatt golfbana de åker på.

 

Ser inte heller att det skulle vara absolut förenat med stora risker att träna utföråkning på längdskidor, finns ju Vasaloppsliknande backar på vart och varannat skidspår, även i Sthlm.

Link to comment
Share on other sites

Tycker om stakning men det vore tråkigt om de andra växlarna skulle dö helt, det är roligt att köra blandad åkning. Som ett exempel kommer jag ihåg stigningen innan Hökberg under HalvVasan när jag diagonalade och stakade med frånskjut och bara flöt fram. Har nog aldrig haft så härlig känsla som under den kilometern, och det var mitt starkaste intryck från hela VL-veckan :)

Det var roligt att läsa att en yngre skidåkare uppskattar variation i skidåkningen. Jag trodde att bara vi äldre (+ Fredrik S) som åkt skidor sen barnben och som lärt oss de olika momenten från grunden skulle försvara diagonalåkningen. Det fina är att behärskar man alla teknikerna, kan man välja utifrån bana, före och kupering vilket som passar mig bäst för dagen. Vi får inte glömma bort att Vasaloppet är en helhetsupplevelse med många ingredienser. För de som kommer in från mitten och neråt ja kanske tom plac 2500 och högre så kanske det är större njutning att ta sig ner till Mora med gott fäste och kunna variera med stakning, diargonal, stakning m frånskjut än att hänga "som en sleta" över stavarna i backarna.

Jag tycker det skulle vara tråkigt med en utveckling, där 99 % av vasalöparna stakade sig igenom loppet, i såna fall kunde likaväl tekniken släppas fri.

 

Om man skall satsa på fästvalla eller inte (ovallat är det ju aldrig) beror även på föret. I kallklisterföre med klisterskidor förlorar man i princip ingenting på fästvalla, i vissa andra fören kan lite för mycket fäste spoliera glidet totalt.

 

Men som sagt, glöm inte bort att skidåkning är mer än tid o placering, känslan som Minell här ovan beskriver är svår att uppnå om man enbart ser till resultatet. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' för er rullskidåkare är det det. För de som åker i kuperade värdscupsbanor är det nog inte det.[/quote']

klart det är. Klarar dom staka dom banorna så vinner dom ju.

Gunde sa ju för några år sen att det bara är en tidsfråga innan nån stakar WC-lopp och vinner, kanske kommer det snart nån rullskidsfostrad stakbroiler i rött och gult och slår världen med häpnad?

Johan Muhlegg??? :D

Link to comment
Share on other sites

Ville bara tillägga en sak; Bara för toppåkare kör utan fästvalla och stakar sig igenom hela loppet betyder inte att de inte behärskar alla teknikerna fullt ut utan för att de med de förutsättningar som gäller anser att de har störst chans att vinna utan fästvalla.

 

Risken är att motionärer i de djupare leden tar efter eliten och försummar träning av diagonal och stakning med frånskjut och därmed missar en viktig dimension i skidåkningen och även får slita onödigt ont om det blir "diagonalföre" i Vasaloppet.

 

Sen håller jag absolut med Vasa att det är betydligt lugnare, om man slipper att tänka på fästvallan. När jag åker ett skejtlopp gör jag skidorna klara dagen före (två par) och sen räcker det att komma en tim. före start, testa vilka som går bäst, sen bara starta utan funderande om fästet. :)

Link to comment
Share on other sites

Det gäller väl att hitta sitt eget sätt att ta sig fram snabbast på, varför ska man göra som alla andra? Då blir man ju bara 1 i mängden ändå ;) . Ang stakning på Vasaloppet så tror jag vissa åker snabbare genom att bara staka hela loppet utan att blanda in diagonal.. Om förhållandena tillåter det. Om jag får prata för mig själv så måste jag ha fäste på tävlingar.. Tror inte jag åker snabbare utan fästvalla! Iofs så har jag inte testat nångång !
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...