Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakade hela Birkebeinerloppet i skaplig fart


Vasa

Recommended Posts

Jag köper helt att det i vissa motlut och backar kan gå lika fort att staka som att diagonala, men det tar ju även mycket kraft från armarna och frågan är om inte stakningen i lättare partier blir lidande av att man tappat kraft i backarna. Men en sak jag skulle vilja höra församlingens uppfattning om: när ni stakar utan fästvalla, upplever ni att glidet är så mycket bättre än när ni har fästvallat? Jag har provat att glidvalla hela skidan istället för att ha fästzon, men tyckte inte att glidet var så märkbart förbättrat mot när jag stakar med fästvalla. Beror ju på spann, före osv, men upplever ni verkligen att skidan går så mycket lättare vid stakning utan fästvalla att det motiverar att skippa vallningen helt?
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply
Tycker om stakning men det vore tråkigt om de andra växlarna skulle dö helt' date=' det är roligt att köra blandad åkning. Som ett exempel kommer jag ihåg stigningen innan Hökberg under HalvVasan när jag diagonalade och stakade med frånskjut och bara flöt fram. Har nog aldrig haft så härlig känsla som under den kilometern, och det var mitt starkaste intryck från hela VL-veckan :)[/quote']

Det var roligt att läsa att en yngre skidåkare uppskattar variation i skidåkningen. Jag trodde att bara vi äldre (+ Fredrik S) som åkt skidor sen barnben och som lärt oss de olika momenten från grunden skulle försvara diagonalåkningen. Det fina är att behärskar man alla teknikerna, kan man välja utifrån bana, före och kupering vilket som passar mig bäst för dagen. Vi får inte glömma bort att Vasaloppet är en helhetsupplevelse med många ingredienser. För de som kommer in från mitten och neråt ja kanske tom plac 2500 och högre så kanske det är större njutning att ta sig ner till Mora med gott fäste och kunna variera med stakning, diargonal, stakning m frånskjut än att hänga "som en sleta" över stavarna i backarna.

Jag tycker det skulle vara tråkigt med en utveckling, där 99 % av vasalöparna stakade sig igenom loppet, i såna fall kunde likaväl tekniken släppas fri.

 

Om man skall satsa på fästvalla eller inte (ovallat är det ju aldrig) beror även på föret. I kallklisterföre med klisterskidor förlorar man i princip ingenting på fästvalla, i vissa andra fören kan lite för mycket fäste spoliera glidet totalt.

 

Men som sagt, glöm inte bort att skidåkning är mer än tid o placering, känslan som Minell här ovan beskriver är svår att uppnå om man enbart ser till resultatet. :)

håller med till 100%. sen är väl fästvallanoja en del av tjusningen ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu är det väl ett rätt stort steg mellan backarna i vasaloppet och svår utförskörning eller wc banor som du har pratat om tidigare.

Ja precis!

Exakt' date=' det borde man kunna kräva att dom som ställer upp i Vasaloppet är med på... Att det inte är 9 mil totalplatt golfbana de åker på.

 

Ser inte heller att det skulle vara absolut förenat med stora risker att träna utföråkning på längdskidor, finns ju Vasaloppsliknande backar på vart och varannat skidspår, även i Sthlm.[/quote']

Jag tycker också att det är lite konstigt att många (framför allt lite längre back) inte verkar träna på att åka nedför. Jag tycker man i alla fall borde behärska att åka nedför både i och utanför spåren, gå ut och in ur spåren i fart, byta spår och trampa eller sladda runt i enkla svängar.

 

Det borde ju vara i alla fall en del tid och energi att tjäna på att kunna åka bra nedför.

 

Att det sen endå alltid blir en del problem i ett lopp som vasaloppet på grund av att folk är i vägen för varandra kommer man inte ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Ja precis!

Exakt' date=' det borde man kunna kräva att dom som ställer upp i Vasaloppet är med på... Att det inte är 9 mil totalplatt golfbana de åker på.

 

Ser inte heller att det skulle vara absolut förenat med stora risker att träna utföråkning på längdskidor, finns ju Vasaloppsliknande backar på vart och varannat skidspår, även i Sthlm.[/quote']

Jag tycker också att det är lite konstigt att många (framför allt lite längre back) inte verkar träna på att åka nedför. Jag tycker man i alla fall borde behärska att åka nedför både i och utanför spåren, gå ut och in ur spåren i fart, byta spår och trampa eller sladda runt i enkla svängar.

 

Det borde ju vara i alla fall en del tid och energi att tjäna på att kunna åka bra nedför.

 

Att det sen endå alltid blir en del problem i ett lopp som vasaloppet på grund av att folk är i vägen för varandra kommer man inte ifrån.

Det här köper jag rakt av, ännu mer just för att det är folk i vägen. Jag har sett till att träna en del på att stå på utför, då blir det ju mycket lättare att kryssa fram mellan alla stoppklossar nerför. Jag startade i Led 6 och blev förvånad över hur värdo många var på utförskörning.

Link to comment
Share on other sites

Northug körde väl i stort sätt utan fästvalla i tour de ski förra året. Han stakade i alla fall så högt upp han kunde i backarna och gick sen direkt ut bredvid spåret och saxade/småsprang.

 

Sen hade han bäst glid utför mot spurtpriserna och plockade hem alla de (plus först i mål).

 

I år när bonusen låg uppför hade han fäste som alla andra.

Link to comment
Share on other sites

Exakt' date=' det borde man kunna kräva att dom som ställer upp i Vasaloppet är med på... Att det inte är 9 mil totalplatt golfbana de åker på.

 

Ser inte heller att det skulle vara absolut förenat med stora risker att träna utföråkning på längdskidor, finns ju Vasaloppsliknande backar på vart och varannat skidspår, även i Sthlm.[/quote']

Jag tycker också att det är lite konstigt att många (framför allt lite längre back) inte verkar träna på att åka nedför. Jag tycker man i alla fall borde behärska att åka nedför både i och utanför spåren, gå ut och in ur spåren i fart, byta spår och trampa eller sladda runt i enkla svängar.

 

Det borde ju vara i alla fall en del tid och energi att tjäna på att kunna åka bra nedför.

 

Att det sen endå alltid blir en del problem i ett lopp som vasaloppet på grund av att folk är i vägen för varandra kommer man inte ifrån.

Det här köper jag rakt av, ännu mer just för att det är folk i vägen. Jag har sett till att träna en del på att stå på utför, då blir det ju mycket lättare att kryssa fram mellan alla stoppklossar nerför. Jag startade i Led 6 och blev förvånad över hur värdo många var på utförskörning.

Här i Höga Kusten där jag bor är problemet nästan det motsatta, varenda eljusspår är kuperat som en VC bana och man kan få åka långt för att hitta bra stakträning. I vissa backar skulle till och med eliten vara tvungna att sätta ut en skidan och bromsa lite för att hinna ta svängen. I många svänger är det omöjligt att stå i spåret och ofta hoppar man över att spåra för att det ska vara enklare.

 

Så visst tycker man att det ser lite märkligt ut när långt mycket snabbare åkare har uppenbara problem i minsta backe. Men det är ju alltid kul att känna sig bättre på något :) Jag menar då man inte åker så snabbt, förutom i nerförsbackarna då.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag åkte två "internationella" långlopp i år förutom det svenska, även birken och marcialonga. Min diagonalåkning är avsevärt mycket sämre än min dubbelstak och dubbelstak med frånskjut. Det beror som tidigare nämnts i denna tråd att jag bor i sydsverige och inte tränar på diagonalåkning/har bristande teknik och förmodligen även uthållighet. I birken tappar jag direkt mot referensåkare i uppförsbackarna men vinner placeringar där jag kan dubbelstaka med och utan frånskjut. Det är en fröjd att åka birkebeinerrennet och se hur duktiga alla norrmän är i uppförsbackarna, dom flesta tränar ju i fjällterräng och där finns backarna som naturliga inslag.

 

När jag tittade på åretsvasalopp på svtplay i efterhand tycker jag det var slående att se hur mycket Brink diagonalade jämfört med dom andra toppåkarna. Behärskar man tekniken som han gör tror jag det kan vara en fördel att kunna använda flera muskelgrupper under ett långlopp än bara armar och bål.

 

Summa summarum med denna utläggning är att jag personligen kommer att lägga mer tid på diagonalteknik relativt stakning inför nästa säsong. Och förhoppningsvis blir det även mer skidåkning totalt nästa år. I år blev det 50 timmar på snö.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...