Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad har ni för tider i Concept2-roddmaskin?


ablearcher

Recommended Posts

Har helt nyligen fått upp ögonen för roddmaskinen på gymet. Bra träning så här års när snön är borta men cykelbanorna igengrusade. Lassi Karunen är väl t.ex. gammal skidåkare om jag inte minns fel.

 

Vore spännande att höra vad ni har för tider på testdistanserna. Jag har gjort två av dem helt nyligen.

 

Mina data:

 

2000m 7:15

5000m 19:22

Vikt ca 80kg (trevligt med en konditionssport där man inte behöver vara fjädervikt :))

 

Båda tiderna är snabbare än vad jag presterar i löpning. Tror inte att jag kan pressa mig under 20min på 5k, men det var länge sen jag testade nu.

 

Målet är den magiska sub-7min-klubben (2000m) innan sommaren. Jag måste säga att 2000m rodd är det vidrigaste jag någonsin provat, det är fan jobbigare än Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Prova 500m.... Det känns som kroppen är ut och in eftrråt.

 

2000 6:12 min

10 000 36 nåt...

6.12 på 2000m är ju grymt bra, vad har du för bakgrund, tränar du rodd på sommaren?

Håller med om att rodd nog är väldigt bra träning som komplement till skidträning, det är ju vidrigt jobbigt. Har inte gjort något maxtest på 2000m, men tror jag skulle få svårt att gå under 7 min.

Har testat 500m, där kom jag ner på 1.29.8min, och då var jag helt död efteråt, hade tänkt gymma lite efteråt, men det var bara att lägga ner dom tankarna.

Märktes tydligt vilken kass mjölksyratålighet man hade, nästan illamående efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att mina 7:15 var något att skriva hem om, men här ligger jag tydligen i lä! 6:12 är väl en tid i absolut världsklass?! Rugbyspelaren Rob Waddell från NZ har världsrekordet alla kategorier (ålder, vikt) på 5:36.

 

Probie, har du någon koll på vilken "Drag Coefficient" du har kört på?

Link to comment
Share on other sites

Oj, jag kanske minns helt fel... Jag tar tillbaka mitt uttalande i väntan på utredning. :) Får gå och dra i maskinen på jobbet innan jag går hem. 36 på milen det minns jag iaf. :)

 

 

Brukar köra på 10, men jag tror inte det är det mest optimala...

Link to comment
Share on other sites

2000 m: 7.09 min

5000 m: 18.21 min

 

Båda på motstånd 6. Vikt: 70 kg. Fantastiskt bra skidåkarträning, jobbigt för både muskler och hjärta. Och lätt att ta ut sig till max. SkiErg är bra mycket mer grennära, men roddmaskinen är också härligt svettig träning :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Körde för första gången roddmaskin idag och blev inspirerad :- )

Har lite bekymmer med en hälsena så får ta det lugnt med löpningen. Men roddmaskin verkar ju härlig träning för den centrala kapaciteten och såklart muskulärt.

 

Får se vad man har för tider såhär som newbie..

Link to comment
Share on other sites

Hur stor roll spelar motståndet? (1-10)

Stor roll. Men' date='

http://www.concept2.com/indoor-rowers/training/tips-and-general-info/damper-setting-101

Motståndet 1-10 är inte samma för alla maskiner. Det är drag coefficient du ska titta på.[/quote']

Eller enklare: Som växlarna på en cykel. Det är alltså inte "svårare" att hålla en viss fart bara för att du byter växel ut beror på om du mest är stark och kan dra tunga växlar i okej frekvens eller mest är bra på att hålla en högre frekvens på en lägre växel.

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på roddmaskiner har jag funderat på en sak och undrar om ni håller med:

 

Maria Brandin var klart bäst i världen (bland damerna) på roddmaskin

Maria Brandin vann inte VM eller OS i rodd

 

SVTs förklaring: Hon håller inte mentalt och underpresterar på tävling (inte bara under hennes karriär utan de tog upp det på Mästarnas Mästare också).

 

Jag tror det är mycket enklare

Hon var störst vilket var en fördel på maskinen men inte (eller t o m nackdel) i båten.

 

Vad tror ni?

 

Jag tror dessutom att hon förlorade på detta (jag tolkar intervjuer som att hon själv håller med, men det kan såklart vara fel) eftersom fokus blev att få utt sin maximal förmåga just nu på tävling (vilket skulle leda till vinst då hon ju, bevisat att roddmaskinen, var bäst) istället för att försöka lägga om träningen för att bli ännu lite bättre (vilket det så klart inte alls är givet att det skulle hjälpa då hon kanske låg på sitt max, men kanske).

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på roddmaskiner har jag funderat på en sak och undrar om ni håller med:

 

Maria Brandin var klart bäst i världen (bland damerna) på roddmaskin

Maria Brandin vann inte VM eller OS i rodd

 

SVTs förklaring: Hon håller inte mentalt och underpresterar på tävling (inte bara under hennes karriär utan de tog upp det på Mästarnas Mästare också).

 

Jag tror det är mycket enklare

Hon var störst vilket var en fördel på maskinen men inte (eller t o m nackdel) i båten.

 

Vad tror ni?

 

Jag tror dessutom att hon förlorade på detta (jag tolkar intervjuer som att hon själv håller med, men det kan såklart vara fel) eftersom fokus blev att få utt sin maximal förmåga just nu på tävling (vilket skulle leda till vinst då hon ju, bevisat att roddmaskinen, var bäst) istället för att försöka lägga om träningen för att bli ännu lite bättre (vilket det så klart inte alls är givet att det skulle hjälpa då hon kanske låg på sitt max, men kanske).

Hon vann VM en gång 1995 eller nåt vill jag minnas, hon vann också mängder av andra stora tävlingar men misslyckades oftast på mästerskapen. Tror nog mest på den mentala biten men jag är ingen roddexpert, men hon presterade ju bra emellan mästerskapen och var ofta favorit innan.

Link to comment
Share on other sites

High-performance rowers tend to be tall and muscular: although extra weight does increase the drag on the boat, the larger athlete's increased power tends to be more significant.

Verkar finnas evidens för din teori Thorrez. Denna effekt av att"...increase the drag on the boat" kan ju inte finnas i en roddmaskin?

 

Borde ju vara ungefär samma förklaring som att större personer har en fördel i SkiErg men inte nödvändigtvis på skidor, jämför annan tråd som är igång.

 

Tillägg: Sen var väl Brandin i ärlighetens namn kanske "tall and chubby" snarare än bara "tall and muscular"..? Borde göra skillnaden roddmaskin vs. vattenrodd ännu större?

Link to comment
Share on other sites

Efter några år med sporadisk roddmaskinträning ett par gånger per år på gymmet gjorde jag en tävling förra vintern (Svearodden) då jag tränade lite mer fokuserat på roddmaskin ett par månader. Gick från tidigare perset 6:57 till att köra på 6:48 på tävlingen. Lassi Karonen rodde på svenska rekordet 5:44 samma tävling.

 

Jag slog en del personer som tävlade för roddklubbar på tävlingen, trots att jag aldrig suttit i en tävlingsroddbåt eller någonsin fått en teknikinstruktion. Så tror helt enkelt man kan kötta mer och gå på hög frekvens på maskinen, medan man måste vara mjukare i rörelsen och ha en annan teknik på vattnet. Sen är det ju helt klart så att en tungt lastad båt kommer gå lite djupare och tyngre i vattnet, medan kroppsvikten är av väldigt liten betydelse på maskinen.

Link to comment
Share on other sites

High-performance rowers tend to be tall and muscular: although extra weight does increase the drag on the boat' date=' the larger athlete's increased power tends to be more significant.[/quote']

Verkar finnas evidens för din teori Thorrez. Denna effekt av att"...increase the drag on the boat" kan ju inte finnas i en roddmaskin?

 

Borde ju vara ungefär samma förklaring som att större personer har en fördel i SkiErg men inte nödvändigtvis på skidor, jämför annan tråd som är igång.

 

Tillägg: Sen var väl Brandin i ärlighetens namn kanske "tall and chubby" snarare än bara "tall and muscular"..? Borde göra skillnaden roddmaskin vs. vattenrodd ännu större?

Liknelsen haltar något eftersom du i skidor i princip enbart flyttar din egen kroppsvikt, här flyttar du båten också varför en större absolut styrka och massa är intressant och inte bara relativt kroppsvikten.

 

Det finns också en klassindelning i rodd mellan lättvikt och tungvikt, tungviktsklassen är den snabbaste men det finns säkerligen en brytpunkt när vikt/massa i förhållande till muskelmassa och vattenläge är negativt.

 

Men det behöver inte vara negativt att båten går lägre i vattnet det finns givetvis ett idealläge. vanliga båtar kan man ju ha barlast i för att tynga dem.

Link to comment
Share on other sites

High-performance rowers tend to be tall and muscular: although extra weight does increase the drag on the boat' date=' the larger athlete's increased power tends to be more significant.[/quote']

Verkar finnas evidens för din teori Thorrez. Denna effekt av att"...increase the drag on the boat" kan ju inte finnas i en roddmaskin?

 

Borde ju vara ungefär samma förklaring som att större personer har en fördel i SkiErg men inte nödvändigtvis på skidor, jämför annan tråd som är igång.

 

Tillägg: Sen var väl Brandin i ärlighetens namn kanske "tall and chubby" snarare än bara "tall and muscular"..? Borde göra skillnaden roddmaskin vs. vattenrodd ännu större?

Liknelsen haltar något eftersom du i skidor i princip enbart flyttar din egen kroppsvikt, här flyttar du båten också varför en större absolut styrka och massa är intressant och inte bara relativt kroppsvikten.

 

Det finns också en klassindelning i rodd mellan lättvikt och tungvikt, tungviktsklassen är den snabbaste men det finns säkerligen en brytpunkt när vikt/massa i förhållande till muskelmassa och vattenläge är negativt.

 

Men det behöver inte vara negativt att båten går lägre i vattnet det finns givetvis ett idealläge. vanliga båtar kan man ju ha barlast i för att tynga dem.

En sak som många glömmer är att rodd på vatten flyttar du kroppen och påverkar du båten mycket. Felaktig rörelsemönster motverkar båtens fart framåt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...