Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Poromma får gå


Stefan Sand

Recommended Posts

De som skylde på skidorna sa väl att de fungerade dårligt just i början där det är svårt för andra att se någon skillnad. Förklaringen kom ju faktiskt från folk på det norska teamet och inte från Jouralister för övrigt. Jag kommer inte ihåg om det var vallarna eller någon av ledarna.

 

Men det är väl det som är problemet för oss framför tv. Det är nog ofta svårt att se om åkarna har bra eller dårliga dårliga skidor och det gällde väl endå mer när det inte var en massa masstarter. Åkarna säger väl oftast inget och ibland när de säger att skidorna var dårliga blir de kritiserade för att de skyller ifrån sig. Ibland är det så oppenbart och det blir skandaler i det egna landet.

Sitta i soffan och avgöra vem som bra/dåliga skidor ska vi överlåta till vår tidigare så ödmjuke "expert" Anders Blomquist men numera kaxig självgod kritiker som bara ser det han vill se. Som 50km i holmenkollen, Södergren och olsson ligger 1a 2a, står upp och stakar, ställer sig i fartställning då det börjar gå utför och Blomquist vrålar "VILKET GLID SVENSKARNA HAR...INGEN GLIDER IKAPP DOM! Vid nästa kameravinkel (i slutet av utförslöpan) ligger dom 6a 7a. Men det uppmärksammade inte vår "expert". Samma om en åkare jobbar eller inte "över krönet" (får med sig fart) det lämnar han och betygsätter glidet hos åkarna efter vad han ser för stunden.

 

Men det är svårt vara opartisk och lätt se det man vill se. Men i överlag tycker jag att svenskarna haft dåligt högfartsglid alltför ofta. Damernas glid på klassiskt kan ha den enkla förklaringen att dom helt enkelt är för dåliga, kräver mycket fäste på mjukare skidor än t,ex Björgen. I fristil har det varit hugget som stucket.

 

Om dom nu lika städar om i vallateamet så får man hoppas att dom gör det ordentligt. Säkert duktigt folk där nu men in med lite nytänk, någon vågar prova nåt nytt för jag tror svenskarna är mer konservativa än många andra. Åtminstnone på strukturer verkar det som.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply
Om dom nu lika städar om i vallateamet så får man hoppas att dom gör det ordentligt. Säkert duktigt folk där nu men in med lite nytänk, någon vågar prova nåt nytt för jag tror svenskarna är mer konservativa än många andra. Åtminstnone på strukturer verkar det som.

Vårt vallateam har presterat bra så det handlar inte om att de är kassa eller inte utan enbart att det är dags för förändring och förhoppningsvis därmed lyfta sig ytterligare en nivå.

 

Vad gäller strukturer så delar jag din fundering, det har varit väldigt tyst om Lorenz sedan Holmenkollen......................

Link to comment
Share on other sites

Som påpekats handlar det ofta om teknik. Exempelvis Hellner och Kalla har svårt att åka klassiskt utan (för) mycket fäste. Klart att lite av glidet ryker ifall de måste ha för långt och/eller för tjockt med fästa. Som kontrast kan Olsson med sin fina teknik få bättre glid under samma förutsättningar. Såväl vallachef som personliga vallare måste kunna hantera sådanr.
Link to comment
Share on other sites

Om dom nu lika städar om i vallateamet så får man hoppas att dom gör det ordentligt. Säkert duktigt folk där nu men in med lite nytänk' date=' någon vågar prova nåt nytt för jag tror svenskarna är mer konservativa än många andra. Åtminstnone på strukturer verkar det som.[/quote']

Vårt vallateam har presterat bra så det handlar inte om att de är kassa eller inte utan enbart att det är dags för förändring och förhoppningsvis därmed lyfta sig ytterligare en nivå.

 

Vad gäller strukturer så delar jag din fundering, det har varit väldigt tyst om Lorenz sedan Holmenkollen......................

Ja det stämmer, förr hörde man hans namn hela tiden. Kan vara så att utveckling och verkligheten hade hunnit ikapp mästersliparen Lorenz redan innan kollen vm.

Link to comment
Share on other sites

Som påpekats handlar det ofta om teknik. Exempelvis Hellner och Kalla har svårt att åka klassiskt utan (för) mycket fäste. Klart att lite av glidet ryker ifall de måste ha för långt och/eller för tjockt med fästa. Som kontrast kan Olsson med sin fina teknik få bättre glid under samma förutsättningar. Såväl vallachef som personliga vallare måste kunna hantera sådanr.

Kräver man mer fäste än andra så är det svårt att trolla fram glid som kompenserar förlusten!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror som Stefan Strand att det inte har med hur svenska vallateamet lyckats eller misslyckats i olika sammanhang som Ulf Karlsson vill byta ut Larry Poromaa. Han kanske tycker att den samlade kunskapen är tillräcklig, men att Poromaas ledarskap inte förmår att utnyttja den fullt ut.

 

Nu känner jag inte Poromaa personligen och hur han fungerat som vallachef, men hans framtoning i kontakten med media har varit en aning mesig. Att vara mediamässig har större betydelse idag och att kunna hantera en mindre lyckad vallainsats gentemot pressen är av stor betydelse för skidlandslagets anseende.

 

Därför hoppas jag att han tillsätter en vallachef som fungerar bra både inom gruppen och utåt gentemot massmedia.

Link to comment
Share on other sites

Att han petas är nog ingen fråga om tekniskt kunnande utan snarare en pro-aktiv åtgärd mot stagnation. Ny chef, nya arbetsmetoder. Hade Larry överösts med nya resurser är det inte säkert det hade blivit så stor förändring bara för det utan kanske mer av samma. Och om Larry går vidare som chef för nåt annat team så är det ju inte heller givet att han fortsätter på sitt invanda sätt utan han kommer ju med nya ögon till en annan miljö och utvecklas därmed han också, breddas.
Link to comment
Share on other sites

Volevodin och Snabber, kunde inte sagt det bättre själv!

 

Just mediakontakten är något som kan förbättras. Det har blivit mycket fokus på hur vallateamet lyckas och därmed lyser medialampan på dom. Larry har väl varit "så där" på att hantera det och det har väl heller inte legat i hans uppgift. Därför kan jag tycka att den nye vallachefen ska besitta andra kvaliteter än just vallningen. En person som kan ta tillvara den kunskap som finns och fronta utåt på ett mediaproffesionellt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Media är absolut en viktig del. Det man kan notera på intervjuerna är att Landslagets presschef Tobbe Nordvall alltid finns intill Larry vid intervjuerna, jag tror ju att han ofta lägger ordfen i Larrys mun.

Jag tror inte Larry fortsätter inom internationell skidåkning. Han har varit less många gånger och velat lägga tiden mer på familjen.

 

Vi får se vem den nya blir... jag har mina aningar...

Link to comment
Share on other sites

Så här var dewt när micke Book fick gå..

 

Publicerad 22 maj 2007 - 19:02

Uppdaterad 22 maj 2007 - 19:29

 

 

Skidlandslagets vallateam bantas. Två av fyra får gå. Bland annat Anders Södergrens och bröderna Fredrikssons vallare Mikael Book.

 

Mikael Book fick det definitiva beskedet på tisdagen om att hans kontrakt som gick ut sista april inte förlängs. Via telefon från skidförbundets nordiske chef Per-Åke Yttergård.

-Han sa att min sociala kompetens inte räcker till, säger Mikael Book till TT.

-Det är inte det man är ute efter på den här nivån, utan kunskap som är svår att hitta. Jag ska inte säga att jag är chockad, men jag är förvånad.

 

 

Tidigare har vallachefen Larry Poromaa sagt upp sig. Därmed står skidlandslaget utan två mycket erfarna krafter på valla- och materialsidan. Ansvarig blir i stället Mats Eklund, som tillsammans med Joakim Augustsson blir kvar som heltidsanställd.

Och det är i den konstellationen som Book inte passar in.

-Den sociala kemin i gänget har inte funkat bra och då måste jag göra en förändring, säger Yttergård.

Tanken är att vallateamet ska utökas under tävlingssäsong, bland annat med en "vallapool". Inte heller där finns Book med i bilden.

 

Den senaste vintern har han haft hand om sex landslagsåkares skidor. Veteranerna Anders Södergren och Mathias och Thobias Fredriksson har planer på att få med honom i alla fall, genom att gå in med egna medel.

-Inget jag kan kommentera i dagsläget, säger Thobias Fredriksson till TT.

 

"Kompetent vallare"

-Men Micke och jag har jobbat ihop i snart tio år och i mina ögon är han en av de absolut mest kompetenta vallare Sverige har. Han har bidragit mycket till mina framgångar. Han kan mina skidor och jag har väldigt stort förtroende för honom. Han är jätteviktig för mig.

 

Larry Poromaa kommer dock att finnas med i bakgrunden även i fortsättningen. Han är på väg att nå en liknande lösning som sprintinriktade tränaren Ola Rawald - med hjälp av Sveriges olympiska kommitté ska Poromaa driva utvecklingsarbetet inom valla- och materialområdet och bistå både längdlandslaget och skidskyttelandslaget.

Besparingstrycket har legat över förbundsledningen under arbetet med att hitta en ny organisation. Det drabbar inte bara vallateamet. Även på den medicinska sidan blir det neddragningar. Bland annat får de senaste två årens landslagsläkare Ulrik Ghisler inte nytt förtroende

Link to comment
Share on other sites

Media är absolut en viktig del. Det man kan notera på intervjuerna är att Landslagets presschef Tobbe Nordvall alltid finns intill Larry vid intervjuerna, jag tror ju att han ofta lägger ordfen i Larrys mun.

Jag tror inte Larry fortsätter inom internationell skidåkning. Han har varit less många gånger och velat lägga tiden mer på familjen.

 

Vi får se vem den nya blir... jag har mina aningar...

Nå..............vem tror du?

Link to comment
Share on other sites

Volevodin och Snabber, kunde inte sagt det bättre själv!

 

Just mediakontakten är något som kan förbättras. Det har blivit mycket fokus på hur vallateamet lyckas och därmed lyser medialampan på dom. Larry har väl varit "så där" på att hantera det och det har väl heller inte legat i hans uppgift. Därför kan jag tycka att den nye vallachefen ska besitta andra kvaliteter än just vallningen. En person som kan ta tillvara den kunskap som finns och fronta utåt på ett mediaproffesionellt sätt.

Blev det inte nu lite väl mycket fokus i dialogen här kring den nya vallachefens egenskaper gällande media hantering. Visst det är väl ett plus i kanten om den nye vallachefen kan hantera media på ett bra sätt. Dock vare sig glider eller fäster skidorna bättre av dialogen med media fungerar klockrent....;)

 

Detta borde väl rimligen huvudsakligen ligga på andra personer alt hanteras av Ulf Karlsson själv. När det gäller ett sådant område som vallning så måste ju kompetens/erfarenhet i detta område väga avsevärt mkt tyngre för att kunna leda valla teamet rätt, behöver ju inte vara bästa vallaren men dock ha grym koll på ämnesområdet.

 

För att spinna vidare på din tidigare liknelse Stefan Sand med att Leif Östling garanterat inte är den vassaste lastbilskonstruktören men en grym ledare som får Scania att leverera. Skulle då vilja tillägga att Leif Östling definitivt aldrig någonsin skulle tillsätta en mediastrateg som produktionsschef bara för att han är bra på att hantera media. Leif Östling är ju en grym ledare och kan hantera media bra själv. En grundbult i Scanias framgång ligger ju även i faktumet att de är och alltid har varit grymt bra på produktionsteknik och rekryterat sina tunga chefer från det området.

Link to comment
Share on other sites

Blev det inte nu lite väl mycket fokus i dialogen här kring den nya vallachefens egenskaper gällande media hantering. Visst det är väl ett plus i kanten om den nye vallachefen kan hantera media på ett bra sätt. Dock vare sig glider eller fäster skidorna bättre av dialogen med media fungerar klockrent....;)

 

Detta borde väl rimligen huvudsakligen ligga på andra personer alt hanteras av Ulf Karlsson själv. När det gäller ett sådant område som vallning så måste ju kompetens/erfarenhet i detta område väga avsevärt mkt tyngre för att kunna leda valla teamet rätt, behöver ju inte vara bästa vallaren men dock ha grym koll på ämnesområdet.

 

För att spinna vidare på din tidigare liknelse Stefan Sand med att Leif Östling garanterat inte är den vassaste lastbilskonstruktören men en grym ledare som får Scania att leverera. Skulle då vilja tillägga att Leif Östling definitivt aldrig någonsin skulle tillsätta en mediastrateg som produktionsschef bara för att han är bra på att hantera media. Leif Östling är ju en grym ledare och kan hantera media bra själv. En grundbult i Scanias framgång ligger ju även i faktumet att de är och alltid har varit grymt bra på produktionsteknik och rekryterat sina tunga chefer från det området.

Köper tanken på att det kanske är Ulf Karlsson själv som ska fronta media. Nu har det varit Larry som många gånger fått stå i medialjuset och förklara sig, därav resonemanget om en mer mediatränad vallachef. Men givetvis är vallteamets huvuduppgift att skapa bästa tänkbara skidor. Jag vidhåller ändå att vallachefen inte behöver vara den vassaste vallaren utan ska besitta ledaregenskaper och på så sätt skapar utveckling inom vallagruppen. Han kan inte vara helt novis på området då det alltid handlar om att leda med kompetens.

Du har givetvis helt rätt ang Scania och jag menar att samma tänk skall användas här och jag menar att en grym vallare inte per automatik är en duktig ledare/chef.

 

En helt annan historia är den när jag läste företagsekonomi och vår magister alltid använde Volvo och Scania som exempel när han skulle föreläsa om det förträffliga i att "sprida risker", eller "inte lägga alla ägg i samma korg". Volvo med PG Gyllenhammar i spetsen var det goda exemplet. De köpte bolag till höger och vänster i alla branscher. Ett utmärkt exempel på hur man sprider risker och klarar sig över tid. Scania var det dåliga exemplet då de "bara" koncentrerade sig på att göra lastbilar. Lita andra tongångar i dag, nu ska man "koncentrera sig till kärnverksamheten". Med det sagt vill jag säga att det är den som går sin egen väg, följer den konsekvent och tror på det man gör kommer långt. Kanske tom längst :D

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas verkligen Inte landslaget lägger vikt vid att hitta en vallachef som är bra på att hantera media. Är det någon jag helst vill ska vara inlåst i en bod (när de inte testar) så är det vallatruppen. Jag hoppas inte heller landslagets läkare och massörer anställs för att de klämkäckt kan hantera media utan för att det är förbannat bra på vad det gör.

 

Förbundskaptenen däremot måste bidra till att media hanteras på ett för landslaget positivt sätt. I dagsläget har han väl främst skickat osäkra signaler som ställer många frågor om vad som är på gång.

Link to comment
Share on other sites

ja........... vill se den vallachef som hanterar media.. Jo visst men då begriper han förmodligen ingenting av vallning.

En vallare ska vara lite egensinnig, lite speciell kanske på gränsen till osocial. DEt är faktiskt de egenskaperna de bästa vallarna i världen har gemensamt. De skiter i vad andra tycker , tänker och säger det kör på den linje de själva tror på.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att det är konstigt att Poromaa blir av med chefsjobbet eftersom både han och Poromaa konstaterat att han inte hinner med. Karlsson säger ju dessutom att Poromaa har unika kunskaper om vallning och är en av världens bästa vallare - då är det ju inte så konstigt att han vill att Poromaa skall lägga mer tid på just vallning istället för att sköta arbetet runt omkring.

 

Däremot blir jag förvånad att Karlsson går ut med detta i media istället för att vänta tills allt är klart.

Link to comment
Share on other sites

Grym ledare är Östling säkert men.. kan man hitta en industriledare som är sämre på att hantera media? "Blizkrieg..." för att nu bara nämna en av alla hans grodor.

Touché....du har såklart rätt, men levererar man tillräckligt bra resultat så kan man ju som han gör säga lite vad man vill och ändå komma undan med det, förhoppningsvis blir det samma med Ulf K samt nye vallachefen :)

Link to comment
Share on other sites

Grym ledare är Östling säkert men.. kan man hitta en industriledare som är sämre på att hantera media? "Blizkrieg..." för att nu bara nämna en av alla hans grodor.

Touché....du har såklart rätt' date=' men levererar man tillräckligt bra resultat så kan man ju som han gör säga lite vad man vill och ändå komma undan med det, förhoppningsvis blir det samma med Ulf K samt nye vallachefen :)[/quote']

Ungefär som med Berlusconi och andra "frispråkiga" reagerar intte pressen längre så värst på Östlings uttalanden. Min poäng - som jag nu inte uttryckte tydligt - är att ifall inte vallachefen är mediatränad så är det nog bättre att Karlsson själv, som ju tycks vara bra på det, eller någon annan talesman pratar med pressen i försa hand. Det är ju dessutom bättre att en person med övergripande ansvar uttalar sig. Han/hon kan ju t.ex. nyansera en miss med att förklara att åkaren X behöver bra fäste och att vallarna därför förleddes att lägga på något för mycket fäste och att det sedan kostade glid. Det är ju ett samspel mellan åkare, vallare, meteorologer (?) m.fl. som påverkar valet vid vallning. Sedan går det nog inte att utesluta att vallachefen själv måste uttala sig ibland, t.ex. vid tillfällen då vallningen blivit helt fel men också när de lyckats mycket väl. Till skillnad från industriledare m.fl. vet vi nästan säkert att vallateamet måste misslyckas någon gång, så jag tror inte att en frispråkig och/eller kaxig framtoning av en vallachef kan göra honom/henne till någon gunstling hos pressen; knappast att det leder till framgång heller. Tyvärr är nog en tämligen låg profil det enda som fungerar i en så utsatt bransh som denna.

 

Som flera andra antytt tycker jag att vallachefens ledaregenskaper - speciellt i pressade situationer - är viktigare än kunskaper och erfarenheter av praktisk vallning men självfallet måste även chefen ha tillräcklig insikt även i sådana frågor för att ta rätt beslut. Att vallachefen själv skall vara vallare för enskilda åkare kan inte vara optimalt. Visst bör han/hon själv kunna rycka in när så behövs men fokus måste ändå vara på att leda och fördela arbetet.

Link to comment
Share on other sites

Vad ska vallachefen goera i media? Finns det naagot vesaentligt intresse foer att ha honom att prata en massa med media? Pratar naagon i vallateamet med media jobbar dom foer lite med skidpreparering. Eftersom det inte spelar naagon roll foer resultaten vad som saegs till media duger Ulf Karlsson lika bra som vem som helst.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...