Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grundpreparering


hjälten

Recommended Posts

Jag har precis grundpreparerat mina skidor med lite gul och blå smältvalla. Hur ofta bör det göras? Räcker det men en gång per säsong eller är det något som måste göras ofta?

beror på kvaliteten på vallan hur mycket du åker och villen typ av snö du åker på;)

 

du kan väl använda blå smältvalla vart 4-6pass så kommer du ha underbara skidor hela vintern.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag kapar tråden lite grand nu......

 

Jag köpte ett par skidor hos pölder, som han stenslipade och mättade med hans eget grundparafin. Räcker det för att få ett bra glid(tävling)?

 

/ Tobbe

Jag ska dit nästa vecka och köpa skidor. Får man fråga vad du köpte?

Fick du ett bra bemötande?

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag kapar tråden lite grand nu......

 

Jag köpte ett par skidor hos pölder, som han stenslipade och mättade med hans eget grundparafin. Räcker det för att få ett bra glid(tävling)?

 

/ Tobbe

Svårt att säga är du säkerpå att han mättade dem? normalt brukar man slipa å lägga på ett lager med mjuk(mättings) valla efteråt? men har du betalat för en mättning så ska de väl duga men lägg något hårt i botten (grön valla, alt grafit) sen är det bara att tävlingsvalla.

Link to comment
Share on other sites

Köpte fjolårets Madshus Hypersonic skate, och lite annat smått.

 

Dom kan väl sin sak ganska bra grabbarna på pölder men personligen tycker jag Kalle (valla-killen) har bäst kompetens och sen är han trevlig också.

Aha ok intressant...jag har också haft mina ögon på Madshus Hypersonic för klassisk men jag får se vad de föreslår då jag är ju nybörjare.

 

Ska också köpa lite kläder mm.

 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag kapar tråden lite grand nu......

 

Jag köpte ett par skidor hos pölder, som han stenslipade och mättade med hans eget grundparafin. Räcker det för att få ett bra glid(tävling)?

 

/ Tobbe

Dina skidor är bara grundpreppade, räcker alltså inte för tävlingsglid.

Surfa in på SwixSchool, så får du både se och höra hur du går tillväga för att tävlingspreparera skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag kapar tråden lite grand nu......

 

Jag köpte ett par skidor hos pölder' date=' som han stenslipade och mättade med hans eget grundparafin. Räcker det för att få ett bra glid(tävling)?

 

/ Tobbe[/quote']

Svårt att säga är du säkerpå att han mättade dem? normalt brukar man slipa å lägga på ett lager med mjuk(mättings) valla efteråt? men har du betalat för en mättning så ska de väl duga men lägg något hårt i botten (grön valla, alt grafit) sen är det bara att tävlingsvalla.

I katalogen tror jag att det står att han grundar skidorna han säljer efter stenslip med hans eget grundparafin. Självklart vallar jag med annan valla innnan tävlingar!

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag kapar tråden lite grand nu......

 

Jag köpte ett par skidor hos pölder' date=' som han stenslipade och mättade med hans eget grundparafin. Räcker det för att få ett bra glid(tävling)?

 

/ Tobbe[/quote']

Svårt att säga är du säkerpå att han mättade dem? normalt brukar man slipa å lägga på ett lager med mjuk(mättings) valla efteråt? men har du betalat för en mättning så ska de väl duga men lägg något hårt i botten (grön valla, alt grafit) sen är det bara att tävlingsvalla.

jag ha frågat förut, men fortfarande inte förstått varför man lägger grafit. vad har då mättningsvallan för funktion. Är det bara nå't för er som elittävlar eller?

Link to comment
Share on other sites

Mätta gärna skidorna lite mera, dom blir inte sämre av det. Förmodligen har Pölder bara smält på något lager och nya skidor behövr definitivt mer paraffin än så.

Hur ska man mätta skidorna då?

Finns ganska många teorier om det vad jag förstått.

Link to comment
Share on other sites

Mätta gärna skidorna lite mera' date=' dom blir inte sämre av det. Förmodligen har Pölder bara smält på något lager och nya skidor behövr definitivt mer paraffin än så.[/quote']

Hur ska man mätta skidorna då?

Finns ganska många teorier om det vad jag förstått.

3 lager mjukt 1lager grafit 3 lager mjukt sen något hårt.

Link to comment
Share on other sites

Mätta gärna skidorna lite mera' date=' dom blir inte sämre av det. Förmodligen har Pölder bara smält på något lager och nya skidor behövr definitivt mer paraffin än så.[/quote']

Hur ska man mätta skidorna då?

Finns ganska många teorier om det vad jag förstått.

3 lager mjukt 1lager grafit 3 lager mjukt sen något hårt.

Är inte grafit ngt hårt?

Ska man sickla emellan varje lager eller bara värma på?

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag kapar tråden lite grand nu......

 

Jag köpte ett par skidor hos pölder' date=' som han stenslipade och mättade med hans eget grundparafin. Räcker det för att få ett bra glid(tävling)?

 

/ Tobbe[/quote']

Svårt att säga är du säkerpå att han mättade dem? normalt brukar man slipa å lägga på ett lager med mjuk(mättings) valla efteråt? men har du betalat för en mättning så ska de väl duga men lägg något hårt i botten (grön valla, alt grafit) sen är det bara att tävlingsvalla.

jag ha frågat förut, men fortfarande inte förstått varför man lägger grafit. vad har då mättningsvallan för funktion. Är det bara nå't för er som elittävlar eller?

GRAFIT

Positiva egenskaper med grafit är att det är smutsfrånstötande. Det ger en hård yta och en del säger är att den funkar som en spärr. Jag håller inte riktigt med. All hård valla bildar spärrar mer el mindre. Det som jag tycker är bra med grafiten är att den innehåller kolatomer vilka har lite lättare än många andra ämnen att verka som en kopplare till andra atomer/kemikalier/ämnen.

 

GRUNDPREPARERING

1 Tvätta ur skidan med något mjukt. görs till skidan är ren. = Inget smuts kommer upp ur skiidan.

2 Värm in 2 lager grafit Rekommenderas START BWG alt vanlig valla SWIX CH4

3 Värm in 2 lager START BWLF (lite dyrt) alt SWIX LF6

 

Kommentar

Vill inte att man skall värma in flera lager mjuk valla. Detta är onödigt. Tvätta skidan ren och värm sedan in något hårt. Skidan tar inte emot så många lager valla. I belaget skall hård valla läggas in i de små gropar /porer som finns. Sedan kan denna valla i sin tur blanda in/fästa annan valla.

Link to comment
Share on other sites

jag ha frågat förut, men fortfarande inte förstått varför man lägger grafit. vad har då mättningsvallan för funktion. Är det bara nå't för er som elittävlar eller?

Det undrar jag också. Grafitvalla utgörs av paraffin med kol i form av grafit eller kolpulver. Vid paraffinering med detta löses paraffinet in i belaget medan inget kol går i lösning (kolet stannar alltså utanpå belaget).

Link to comment
Share on other sites

Det som jag tycker är bra med grafiten är att den innehåller kolatomer vilka har lite lättare än många andra ämnen att verka som en kopplare till andra atomer/kemikalier/ämnen.

Du skulle med stor tvekan få G i betyg av mig i åk 8:ans organiska kemikurs...

Tackar för G-betyget. Det är hårt att vara kvasikemist - får väl inget jobb efter 9:an heller. hehehe :-)

 

Jag ser egentligen ingen jättestor fördel med att använda grafit jämfört med andra hårda likvärdiga vallor.

Mättningsvallorna, de mjuka som rekommenderas av vallatillverkare ser jag ingen fördel med heller.

Skidorna tar enligt mina teorier inte emot så många vallalager. Så varför mata in flera lager mjuk valla?

 

Lägg hellre 2 lager riktigt hård valla, som t ex SWIX CH4

Lägg sedan något som du vill åka på t ex SWIX LF6

 

Med tvättning har du nu 5-6 lager valla i skidan.

 

Vallar du sedan med någon valla för dagens före så har du...

6-7 lager valla i skidan och det är ungefär max vad jag tror som kan gå in i skidan. Eller rättare sagt fastna i skidans skrovliga struktur/porer

Link to comment
Share on other sites

Canyon

 

Du verkar vara "kung" på valla. En fråga till dig. Ficsher Rcs Carbonlite, hur hade du grundat dessa? Behövs det?

 

Trucken

Tack för det - snart blir man kingarnas king också. heheheeee

 

Nej. Seriöst!

 

Eftersom du satsat på så fina skidor är du nog fast i skidträsket med valla.

( = du vill nog inte köra stålsicklat, ovallat med struktur) = du behöver grunda dom1

Och då skulle jag grunda dem likadant som andra skidor.

Skall du använda dem som kallföres eller varmföres-skidor eller allround?

Link to comment
Share on other sites

Det är en sk plusskida, hörde mig för och fick svaret att plusskidan sträcker sig från typ 0- 10minus. Tror bara den finns som plusskida?Det är här jag kommer att åka den mesta tiden på skidor. Det är klart att jag kommer använda dom på vl oavsett temp. Något stålsicklat blir det inte, vill absolut ha mer fakta å tester av framförallt folk på elit/landslags nivå. Så du rekomendera typ 2lager gul ett grafit och 2-3lager hårt typ blått? Kan man lägga de hårda med Hf eller det spelar ingen roll för grundningen? Borsta mellan med nylon och mässing? Låter alla lagerna svalna ca 15min innan sickling? Inte första lagret sk tvättningen, den drar jag av innan den svalnat men sedan då?

 

Å du kingarnas king king king kung, haha är du nog på god väg att bli utifrån alla inlägg här

 

Trucken

Link to comment
Share on other sites

Fischer Carbonlite

Lägg

TVÄTT - 2 lager gult

2 lager SWIX CH4 alt START BWG

2 lager SWIX LF6 alt START BWLF

 

SWIX betydligt mer prisvärt alternativ. START kanske lite bättre i fart och bredare i användningsområde, dock dyrare.

 

(Sedan kanske du vallar med t ex 2 lager SWIX HF8 - ( mixad med Skigo C242 blötare el med SWIX HF7 för kallare - ännu kallare använd mer vallor typ SWIX LF6 ev LF4)

Link to comment
Share on other sites

Något stålsicklat blir det inte, vill absolut ha mer fakta å tester av framförallt folk på elit/landslags nivå.

Trucken

C2-kungen och Vallakungen.....vinnarteamet...=)

 

Trucken, vill du köpa all min glidvalla? (eller någon annan?)

 

köpte på mig lite förra året innan jag bestämde mig för att köra stålsicklat:

Detta är vad jag har:

- 2st 125g bitar Start BWLF (ena biten lite använd i ena kanten)

- 1st Start burk (10g) SF10 pulver (30% kvar)

- 1st burk (30g) Swix FC8 pulver (60% kvar)

- 40g Swix HF4 (oanvänd)

- 40g Swix HF12 combi (hälften kvar)

- Skigo Graphite LF (75% kvar)

- 60g Swix CH4 (oanvänd)

- 60g Swix LF10 (oanvänd)

- 60g Swix LF8 (75% kvar)

- 60g Swix LF7 (50% kvar)

- 60g Swix LF6 (30% kvar)

Rubbet: 1.000 kr

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...