Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grundpreparering


hjälten

Recommended Posts

Trucken, vill du köpa all min glidvalla? (eller någon annan?)

 

köpte på mig lite förra året innan jag bestämde mig för att köra stålsicklat:

Detta är vad jag har:

- 2st 125g bitar Start BWLF (ena biten lite använd i ena kanten)

- 1st Start burk (10g) SF10 pulver (30% kvar)

- 1st burk (30g) Swix FC8 pulver (60% kvar)

- 40g Swix HF4 (oanvänd)

- 40g Swix HF12 combi (hälften kvar)

- Skigo Graphite LF (75% kvar)

- 60g Swix CH4 (oanvänd)

- 60g Swix LF10 (oanvänd)

- 60g Swix LF8 (75% kvar)

- 60g Swix LF7 (50% kvar)

- 60g Swix LF6 (30% kvar)

Rubbet: 1.000 kr

Jag tror inte vi bor nära (du bor i Gtbg?), och min vallalåda är redan fylld, men slår ingen annan till kan jag ändå vara intresserad...

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl citera migsjälv från förra året...

 

OK, ytterligare förändringar, nu har jag blandat in Lars Svensson - den store strukturgurun (...utöver Magnar och Lorentz), samt den norska varianten att värma utan att sickla flera gånger på mjukvallan. Grunden är den samma 2ggr mjukt och 1ggr grafit - sen på med det som är troligast att man vill åka på.

 

Förändringar, eftersom det är varmförsskidor byts Starts stenhårda grafit ut mot Star MAP 200 ( http://www.starwax.com/se/prodotti_speciali/MAP200.htm ) som är en svartare och mjukare grafit (dyr...). CH10an är utbytt mot Stars grundpreppvax som ska vara det allra mjukaste på marknaden (typ kokosfett - inte ens färgmedel).

 

"Slutgiltig" version:

 

1. Star Grundvax invärmining (hålla det varmt i 1min)

2. Kallna

3. Star Grundvax invärmining (hålla det varmt i 1min)

4. Kallna

5. Sickling

6. Borstning Roto Tagel

7. Borstning Hand Fin Stål Special

8. Borstning Roto Fin vit Racing

9. Star MAP 200 invärmining

10. Kallna

11. Sickling

12. Borstning Roto Tagel

13. Borstning Hand Fin Stål Special

14. Borstning Roto Fin vit Racing

 

Upprepa 3ggr

 

Sen på med typ Start PHF400

...i år har jag köpt en Kuzminsickel...

 

/O.

Link to comment
Share on other sites

Köpte fjolårets Madshus Hypersonic skate' date=' och lite annat smått.

 

Dom kan väl sin sak ganska bra grabbarna på pölder men personligen tycker jag Kalle (valla-killen) har bäst kompetens och sen är han trevlig också.[/quote']

Aha ok intressant...jag har också haft mina ögon på Madshus Hypersonic för klassisk men jag får se vad de föreslår då jag är ju nybörjare.

 

Ska också köpa lite kläder mm.

 

Tack!

Yepp det blev som jag ville...(bra köp?),,, Hypersonic klassisk. Kalle slippade skidorna och sade att jag skulle behöva applicera mer grundparrafin...så då antar ag att de inte är mättade....så nu är det bara att läsa om hur man ska valla.....lol....verkar finnas lika många teorier som vallaburkar...

Link to comment
Share on other sites

Köpte fjolårets Madshus Hypersonic skate' date=' och lite annat smått.

 

Dom kan väl sin sak ganska bra grabbarna på pölder men personligen tycker jag Kalle (valla-killen) har bäst kompetens och sen är han trevlig också.[/quote']

Aha ok intressant...jag har också haft mina ögon på Madshus Hypersonic för klassisk men jag får se vad de föreslår då jag är ju nybörjare.

 

Ska också köpa lite kläder mm.

 

Tack!

Yepp det blev som jag ville...(bra köp?),,, Hypersonic klassisk. Kalle slippade skidorna och sade att jag skulle behöva applicera mer grundparrafin...så då antar ag att de inte är mättade....så nu är det bara att läsa om hur man ska valla.....lol....verkar finnas lika många teorier som vallaburkar...

Du kan ju alltid köra med kuzminteorin......

Lr nä(;

Link to comment
Share on other sites

Start BWLF har rekommenderats på forumet.

En liten fråga om Start BWLF.

Det har ju ett rykte om sig att vara bra till grundpreparering av nya skidor.

Går även bra ensam vid kallare än -5 står det i Pölders katalog?

 

Är det den hårdheten på BWLF så undrar jag vad det är som att det är så bra att mätta skidor med? Eller står det fel i Pölders?

Vid mättning används ju mjuka paraffiner normalt.

Link to comment
Share on other sites

Start BWLF har rekommenderats på forumet.

En liten fråga om Start BWLF.

Det har ju ett rykte om sig att vara bra till grundpreparering av nya skidor.

Går även bra ensam vid kallare än -5 står det i Pölders katalog?

 

Är det den hårdheten på BWLF så undrar jag vad det är som att det är så bra att mätta skidor med? Eller står det fel i Pölders?

Vid mättning används ju mjuka paraffiner normalt.

Jag mättar skidorna med STAR Racingbase och STAR MAP Black. Därefter lägger jag något lager med BWLF. Använder BWLF kontinuerligt på skidorna, tränar oftast på det. BWLF brukar vara en bra grund till tävlingsvallning. Skidorna får en grymt fin yta om man vallat med BWLF.

Link to comment
Share on other sites

BWLF brukar vara en bra grund till tävlingsvallning. Skidorna får en grymt fin yta om man vallat med BWLF.

Blir ytorna jämnare eller vilken effekt menar du att du får?

Svårt att förklara. Tycker att det går att se på en skida när den är välmättad och har en fin yta. Närmsta jämförelsen jag kan komma på är en nyrekonditionerad billack.

Link to comment
Share on other sites

(Tänkte invänta rullskidåkning i dagsljus som omväxling. Skriver så länge lite grundvallafunderingar – mest lång filosoferande...)

 

Det finns nog bra många olika teorier om hur man bör grundvalla. Jag kan tänka mig att lite skrönor hänger kvar sedan slipar gjorde mer ludd i belagen. Vissa av dessa invanda beteenden har jag nog själv svårt att släppa. Tex tyckte inte Johan att jag skulle fibertexa belaget efter hans tazzarislipning. Kan dock inte hålla mig borta från detta, fast jag kanske bara drar hälften av gångerna mot för ett antal år sedan. Däremot har jag ändrat mig lite mer på grundvallningsproceduren. Tidigare gjorde jag nog ungefär:

- 2 lager mjukt

- 1 lager hårt

- 2 lager mjukt

- 1 lager hårt

- 1 lager mjukt – sedan alltid tävlingsvalla.

De hårda lagren gjordes mycket för att ta bort ”hår” och de mjuka för att mätta ”porer”

 

Numera ser jag lite annorlunda på vallningen. Jag orkar inte ta så många vallningar som tidigare. Oftast blir det:

- 2 lager mjukt (Star racingbase) med återvärmning 1 ggn första lagret och 2 ggr andra lagret. Ofta med några droppar extra, för att undvika att järnet kommer för ”nära” belaget så man riskerar att bränna det. (Jag tycker man trycker bort för mycket av vallan annars.) Mellan lagren sicklar jag bara noga, men sicklar och borstar innan nästa lager.

- 1 lager hårt (oftast grafit), sicklar och borstar innan nästa lager.

- 1-2 lager BWLF, sicklar och borstar mellan, men låter sista lagret sitta tills jag antingen åker på detta, eller tävlingsvallar vidare. Återvärmer också antingen 1 eller 2 ggr per lager med några extra droppar.

 

Varför jag ”bara” tar 4 eller 5 lager och ofta även åker på sista, jämfört med minst 8 lager till det jag åkte på förut har nog flera förklaringar. Slipningar tyckte jag var sämre förr, så mer fibertex och fler lager blandat mjukt/hårt tyckte jag var motiverat av ”hår”-borttagningsskäl. Sedan använder jag bättre och dyrare vallor nu, vilket gör att återvärmning känns OK.

 

Mjuk valla tycker jag är en självklarhet som första lager för att kunna arbeta på låg värme, samtidigt som ”porer” ”öppnas” och grundas. Men några lager tycker jag är OK, då enda gången jag bränt belag är vid mjukaste grundvallning då jag stod och gnuggade järnet allt för länge på samma plats på förhållandevis mycket låg värme. Men jag tror nog att antalet mjuka lager ibland överdrivs. Jag tror att skidan blir ”full” av mjuk valla på de lager jag nu lägger. Sedan ser jag övrig vallning mycket som ett sätt att byta ut denna mjuka valla till bättre, t ex BWLF, som annars inte skulle varit lika lätt att få så ”djupt”.

 

(Nu börjar det ljusna, dags att slipa spetsar.)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

 

Canyon:

 

Tänkte på grafitprepareringen. Ska man låta den svalna i 15 min som dom andra lagren? Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få bort grafiten helt.

 

Eller ska man köpa en grov mässingborste för att få bort den?

Grafit (hård) - varmsicklar jag - alltså tar bort det mesta medans det ff är varmt. Ganska direkt efter vallajärnet.

 

Jag väntar alltid minst ca 20 min (i idealsituationen) mellan varje invallning. Men sedan jag läst allt här och på andra platser om amorfa och kristallina delen i belaget - så tror jag det enda viktiga är att skidan hinner kallna nog mycket så att du när du borstar och arbetar med belaget så är det så kallt och hårt som möjligt.

 

Borstning (eller mer korrekt - borttagning av flimmerhår, och andra ojämnheter)

arbetsborste

metallborste (här bör man ha en med 0,8 ev 0,6 mm hår)

(poler - framförallt sista vallningen)

Link to comment
Share on other sites

Sitter väl inte i vägen att dra 20 drag med fibertexen. Slipade hos en välkänd slipare under högsäsong och jag hade vita skidor på grund av hastjobb. Inget problem att reklamera det jobbet. Därefter är fibertexen alltid med efter stenslipen. Tar ju inte mer än ett par minuter att texa lite.

Har även fräschat upp skidor med fibertex och borste istället för slip med bra resultat.

 

Nu VÄNTAR JAG PÅ ATT PROVA stålsicklad struktur, fibertexat, stålborstat och vallat med högflouparaffin. Avslutat med lämplig rillning.

Vore skönt att komma från stenslipningen men ovallat är jag inte tänd på ännu.

Link to comment
Share on other sites

Sitter väl inte i vägen att dra 20 drag med fibertexen. Slipade hos en välkänd slipare under högsäsong och jag hade vita skidor på grund av hastjobb. Inget problem att reklamera det jobbet. Därefter är fibertexen alltid med efter stenslipen. Tar ju inte mer än ett par minuter att texa lite.

Har även fräschat upp skidor med fibertex och borste istället för slip med bra resultat.

 

Nu VÄNTAR JAG PÅ ATT PROVA stålsicklad struktur, fibertexat, stålborstat och vallat med högflouparaffin. Avslutat med lämplig rillning.

Vore skönt att komma från stenslipningen men ovallat är jag inte tänd på ännu.

Håller med om att dra med Fibertex - är aldrig fel.

Dra med Fibertex tills det känns som Fibertexen börjar gå lätt på skidan. Är skidan maskinslipad med grov och rå yta - kan man få "Fibertexa" mycket.

 

Valla sedan till vallajärnet gär lätt.

Borsta sedan tills borstar går lätt. Framförallt skall de fina metallborstarna glida lätt över skidans belag!

 

När Fibertex, vallajärn och borstar glider lätt, så har man så lite som möjligt som bromsar i skidans belag och strukturer!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...