Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lärjebanan


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply
  • 2 weeks later...

Hej alla,

skall ge mig på Lärjebanan på söndag för första gången. Min idé är att ta bilen och ställa den vid banan.

 

En del åker från Alelyckan har jag förstått.

kan ni ge mig lite olika förslag på startpunkter och lämpliga parkeringar.

 

tack!

Carl

Bra möjligheter till parkering finns vid Lerjedalens golfklubb.

 

Tretjak

Link to comment
Share on other sites

Man vill ju inte missa själva Lärjedalen så ställ bilen antingen vid Willys i Gamlestaden eller vid Tennishallen. De jag åker med brukar samlas vid Willys i Gamlestaden och sen kör vi rullskidor därifrån. Blir väl 1-2 km halvtråkigt men sen har du hela Lärjedalen, svagt sluttande uppför ända till Gunnilse station. Fina stakvänliga backar. Beroende på hur stark du är så kan man vända vid macken innan man korsar vägen efter 12,5 km från Willys eller fortsätta genom Olofstorp och vända där det känns bra :) Vet inte hur länge du ska vara ute.

 

Jag brukar vända efter en timme och då är jag ganska precis inne i Lerumskommun, om det är vad vägstenen på höger sida innebär ute på det stora fältet, är väl 17-18 km dit från Willys :) Kanske ingen som vet vad jag menar :P

 

Komihåg bara att vinden är förrädisk, kan kännas hur lätt som helst bort och så vänder du och då märker varför det kändes lätt :)

Link to comment
Share on other sites

Man vill ju inte missa själva Lärjedalen så ställ bilen antingen vid Willys i Gamlestaden eller vid Tennishallen. De jag åker med brukar samlas vid Willys i Gamlestaden och sen kör vi rullskidor därifrån. Blir väl 1-2 km halvtråkigt men sen har du hela Lärjedalen, svagt sluttande uppför ända till Gunnilse station. Fina stakvänliga backar. Beroende på hur stark du är så kan man vända vid macken innan man korsar vägen efter 12,5 km från Willys eller fortsätta genom Olofstorp och vända där det känns bra :) Vet inte hur länge du ska vara ute.

 

Jag brukar vända efter en timme och då är jag ganska precis inne i Lerumskommun, om det är vad vägstenen på höger sida innebär ute på det stora fältet, är väl 17-18 km dit från Willys :) Kanske ingen som vet vad jag menar :P

 

Komihåg bara att vinden är förrädisk, kan kännas hur lätt som helst bort och så vänder du och då märker varför det kändes lätt :)

Brukar alltid tänka att jag har motvind när jag kör norrut från Willys, fram tills dess att jag vänder och inser att så var det ju inte... :P

Link to comment
Share on other sites

Finaste delen av Västgötabanan är Gråbo-Sjövik så ett tips är att ta bussen till kommungränsen vid Stenared eller Gråbo och sen köra till Sjövik, vända och sen hela vägen hem till Götet. Men då ska man bo hyfsat nära eller sadla om till bussen igen för att komma hem. Kolla Blå Express var man kan hoppa på för att njuta av de bästa sträckorna.
Link to comment
Share on other sites

tack för alla kommentarer.

vi åkte för Alelyckan 15kml. det var tungt eftersom det ju är 15km uppför :)

desto skönare var det ju på hemvägen.

Får åka åt andra hållet då ;)

 

Har just nu rutin på Säröbanan på söndagar 1.30-1.45h då dottern häckar ett par timmar i Frölunda Borg. Ska se om man inte kunde frigöra sig och ta en tur på Lärje-/Västgötabanan. Det är väl belysning till Gunnilse station om jag minns rätt?

Link to comment
Share on other sites

Annars kan jag, om man vill träna backar, rekommendera helgens slinga runt Rådasjön. Från Krokslätt blir det ca 19km och inte många platta meter. Man bör dock inte ogilla nedförsbackar eller snåla på gummit. Ett par km går till att ploga :)

 

Platta cykelbanor i all ära, men ibland kan det vara gött med omväxling

 

 

https://www.endomondo.com/workouts/437734103/7739064

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Kärt återseende av bortre delen av Västgöta-/Lärjebanan idag då jag körde Olofstorp-Björboholm tor. Hade inte mer tid på mig än för tre mil. Grusat nästan hela vägen tyvärr, men lite mindre i kanten. Mötte många glada rullåkare i höst-/vintervinden. Intressant att medvind-motvind gör skillnad på 30-40sek/km.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...