Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Risberg 2012 - lika illa som förra året


larsbern

Recommended Posts

jag var en a dom 500 sista startande i led 10!! det var hopplöst att att försöka staka sig fram i mellan spåren så tillslut var det bara att rätta in sig i ledet och vänta. Dessutom var det så att alla dessa "branta" backar var helt sönderplogade när jag kom. Det var bara 3 plogvallar kvar att åka i och köbildning för att ta sig ner. Vilket led behöver man starta i för att slippa dessa plogare i nerförsbackarna?? led 6-7 eller så?

 

Kommer seedas som en tok till nästa vasa ;)

Det plogas i led 5 kan jag meddela...

+1 på det, jag började nästan gråta, eller nej men det låter bra att säga så, när jag läste om någon som glidit hela vägen upp till Björnstoprskontrollen (Vasslan). Själv var jag tvungen att broma för att alla framför mig gick upp och ploga och hade i stort sätt slut på fart redan precis efter vägundergången.

 

Placering runt 5000 i det läget.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply
Om folk tränade på spårbyten' date=' även på platten, skulle de få betydligt bättre balans,

och då skulle det inte se fullt så illa ut som det gör på filmerna.[/quote']

Åtminstone i mina trakter är de två spåren som finns så långt ifrån varandra att man inte kan träna vanliga spårbyten.

Byt spår till skejtbädden, kör klassiskt där en stund (väldigt bra för att bättra på tyngdöverföringen), byt sen tillbaka till spåret.

Precis som du gör när du kör om en annan åkare !

 

En variant på balans/teknik-träning är att lägga ut vattenflaskan + överdragsjackan

med 10-20m avstånd på en plan yta (t.ex. start/målområde) , kör i en åtta runt flarran-jackan.

UTAN stavar.

Byt håll efter 5 min.

Tror att det här är en viktig del i både diagonalteknik, samt att bättre balans ger bättre utförsegenskaper.

 

Sen anser jag definitivt att man måste träna på att åka fort, rädslan som några av er är inne på kan ställa till det.

 

Ytterligare ett tips som jag fick från en downhillcyklist är att titta dit man ska åka. Fastnar du med blicken på den stackaren som ramlar framför dig i spåret kommer du omedvetet att dras åt det hållet.

 

Se istället möjligheterna att komma förbi bredvid, då har du lättare att ta skär åt det hållet och komma förbi.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Marcialonga från de bakre leden 2011. Efter några km av frustration blev man efterhand fullständigt hänsysnlös när det gäller omkörningar. En favorit efter vändningen i Canazei var att åka om på den smala remsa på 0,5-1 m som låg längst till högre mellan stupet ner till bäcken och högerspåret. Ingen annan vågade åka där...

 

Sedan frapperas man över hur pass kulturella italienarna är när de kommer till en brant nedförsbacke. Plötsligt började de prata om sitt "piano" och upprepade det som ett mantra hela tiden. Inte brukar jag tänka på finkulturen i sådana lägen...

Link to comment
Share on other sites

Det nya elitspåret på Ormberget har ju några backar i alla fall.

Annars brukar det gå rätt så fort i Sinksundsbacken när det är bra före.

Jag håller med Jan. Ormbergsspåren är ovanligt lämpliga för att träna utförsåkning inför Vasaloppet. Åk t.ex 7.4 km.spåret och du har backar som är minst lika "tuffa" som de som påVasaloppet. Exempelvis har jag själv lite svårt att låtabli att bromsa lite i Zinksundsbacken medan det nästan aldrig händer att jag bromsar i någon backe i Vasaloppet om jag har fritt spår. Och Elitspåret bjuder på just Elitskidåkning.

Mitt tips på Vasaloppet vid utförskörning: Kolla relativt långt framför er i backen så ser i STORT det som händer och kan bromsa och reglera i god tid.

Ok Tack, brukar faktiskt oftast köra 7,4km spåret, måste dock erkänna att jag alltid kliver ur spåret i förväg för att klara svängen lättare när det svänger efter zinksundsbacken. Men blir att träna på lite mer där nästa säsong, känns skönt att höra att backarna i vasan då ligger på den nivån iaf.

Link to comment
Share on other sites

Men om vi håller kvar till backen innan Risberg så gick det fort. Riktigt fort för min del. Knappt 52 km/h för att vara nära sanningen. Extra häftigt var det när jag svepte förbi ett par åskådare med en kobjällra i näven. Ljudet blev på något sätt fördröjt, så jag hörde peppen först när jag passerat supporten.

 

Har jag sagt att mina skidor gick så fort att jag nästan fick be om ursäkt :-)

Link to comment
Share on other sites

Men om vi håller kvar till backen innan Risberg så gick det fort. Riktigt fort för min del. Knappt 52 km/h för att vara nära sanningen. Extra häftigt var det när jag svepte förbi ett par åskådare med en kobjällra i näven. Ljudet blev på något sätt fördröjt, så jag hörde peppen först när jag passerat supporten.

 

Har jag sagt att mina skidor gick så fort att jag nästan fick be om ursäkt :-)

Gick det så fort får du inte "nästan" be om ursäkt, utan be om ursäkt många gånger. Ljudets hastighet, ca 331m/sek vid ca 0 grader enligt wikipedia, vilket motsvarar 1192km/h. Snacka om att du flög fram! Låt mig gissa, du hade stålsicklat..? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Jag får väl göra det, då :-)

 

Den som plockade ut skidorna var Böna på Pölder Sport! Då är det stenslip och pulver som gäller. Inga knivar över mina glidytor..Men jag kanske borde om jag ska komma upp i astronomiska hastigheter :-)

Link to comment
Share on other sites

Kolla gps'en från 2011 resp. 2012 vilken fart jag hade i Risbergs backen (efter ca33,8km). Nog för att det gick riktigt tungt 2011 (fel spann, för mycket fästvalla) men vilken skillnad...om det stämmer..!! 2012 hade jag dock nya lagg, bättre före + att jag lämna in dom på vallning...

 

2011: ca25,1km/h

2012: ca57,8km/h

Link to comment
Share on other sites

Kolla gps'en från 2011 resp. 2012 vilken fart jag hade i Risbergs backen (efter ca33,8km). Nog för att det gick riktigt tungt 2011 (fel spann, för mycket fästvalla) men vilken skillnad...om det stämmer..!! 2012 hade jag dock nya lagg, bättre före + att jag lämna in dom på vallning...

 

2011: ca25,1km/h

2012: ca57,8km/h

57,8 låter som en riktigt hög maxfart, väger du mycket? :)

Nådde inte över 50 sträcket på Vasaloppet, men på fredagen var jag iaf precis över.

Link to comment
Share on other sites

Kolla gps'en från 2011 resp. 2012 vilken fart jag hade i Risbergs backen (efter ca33' date='8km). Nog för att det gick riktigt tungt 2011 (fel spann, för mycket fästvalla) men vilken skillnad...om det stämmer..!! 2012 hade jag dock nya lagg, bättre före + att jag lämna in dom på vallning...

 

2011: ca25,1km/h

2012: ca57,8km/h[/quote']

57,8 låter som en riktigt hög maxfart, väger du mycket? :)

Nådde inte över 50 sträcket på Vasaloppet, men på fredagen var jag iaf precis över.

Nja...78kg, försökte få med bra fart på toppen av backen. Men som sagt kanske visar fel...

Link to comment
Share on other sites

Kolla gps'en från 2011 resp. 2012 vilken fart jag hade i Risbergs backen (efter ca33' date='8km). Nog för att det gick riktigt tungt 2011 (fel spann, för mycket fästvalla) men vilken skillnad...om det stämmer..!! 2012 hade jag dock nya lagg, bättre före + att jag lämna in dom på vallning...

 

2011: ca25,1km/h

2012: ca57,8km/h[/quote']

57,8 låter som en riktigt hög maxfart, väger du mycket? :)

Nådde inte över 50 sträcket på Vasaloppet, men på fredagen var jag iaf precis över.

Nja...78kg, försökte få med bra fart på toppen av backen. Men som sagt kanske visar fel...

Kungliga skidor! :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Jag får väl göra det, då :-)

 

Den som plockade ut skidorna var Böna på Pölder Sport! Då är det stenslip och pulver som gäller. Inga knivar över mina glidytor..Men jag kanske borde om jag ska komma upp i astronomiska hastigheter :-)

Härligt Micke31. Då är vi helt överens på en viktig punkt. Absolut INGA KNIVAR ÖVER VÅRA GLIDYTOR. Jag och vi i stålsicklarfamiljen använder främst två mycket efftektiva VERKTYG: stålsickel och borste. De enda två jag tidigare hört påstå något helt annat på detta forum, dvs att vi använder knivar, är Tony Pölder och theh men de har väl sina (försäljningsmässiga) skäl att benämna vår underbart användbara tingest något som kanske låter lite mer "förnedrande". Jag tror INTE detta är en bra taktik.

Link to comment
Share on other sites

Har starka funderingar på att stålsickla mina "andra-skidor". Med dem åker jag i sugföre, oavsett temperatur och snökvalitet. Frågan är bara vart jag vänder mig när jag bor i Blekinge...

 

"Må två religioner leva sida vid sida i min längdåkningsvärld :-) "

Link to comment
Share on other sites

Vad är detta för backar, tycker det är den värsta uppförsbacken vid Risberg, där konrollen är typ mitt i. har inget minne av några nedörsbackar, är det ner till Tennäng efter Mångsbodarna det här? Finns många som skulle tjäna på lite utförsträning!

Jo det är en del som behöver träna på det här med att hålla sig på benen, helt klart!

Link to comment
Share on other sites

Vad är detta för backar' date=' tycker det är den värsta uppförsbacken vid Risberg, där konrollen är typ mitt i. har inget minne av några nedörsbackar, är det ner till Tennäng efter Mångsbodarna det här? Finns många som skulle tjäna på lite utförsträning![/quote']

Jo det är en del som behöver träna på det här med att hålla sig på benen, helt klart!

Absolut! Gäller att träna året om, ramlar man aldrig så utvecklas man inte. Åkte ambulans igår efter en face plant på rullisar......:)

Link to comment
Share on other sites

Vad är detta för backar' date=' tycker det är den värsta uppförsbacken vid Risberg, där konrollen är typ mitt i. har inget minne av några nedörsbackar, är det ner till Tennäng efter Mångsbodarna det här? Finns många som skulle tjäna på lite utförsträning![/quote']

Jo det är en del som behöver träna på det här med att hålla sig på benen, helt klart!

Absolut! Gäller att träna året om, ramlar man aldrig så utvecklas man inte. Åkte ambulans igår efter en face plant på rullisar......:)

Jag har sett bilder av dig efter denna otäcka vurpa, du ser ju ut ungefär som boxaren i Rockyfilmen. Jag har beslutat att inte lägga ut bilden här med tanke på känsliga personer. Men nu Rotebrostakaren, som min speciella skyddsling, måste du lova mig och ändra dig och att

a) aldrig mer åka rullskidor utan hjälm

b) ta det lite lugnare i utförsbackar i tom. tät trafik.

Du är alldeles för värdefull att ta dessa risker.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är en del som behöver träna på det här med att hålla sig på benen' date=' helt klart![/quote']

Absolut! Gäller att träna året om, ramlar man aldrig så utvecklas man inte. Åkte ambulans igår efter en face plant på rullisar......:)

Jag har sett bilder av dig efter denna otäcka vurpa, du ser ju ut ungefär som boxaren i Rockyfilmen. Jag har beslutat att inte lägga ut bilden här med tanke på känsliga personer. Men nu Rotebrostakaren, som min speciella skyddsling, måste du lova mig och ändra dig och att

a) aldrig mer åka rullskidor utan hjälm

b) ta det lite lugnare i utförsbackar i tom. tät trafik.

Du är alldeles för värdefull att ta dessa risker.

Rotebrostakaren, på med hjälmen!

Rullskidor är lika farligt (om inte farligare) än hästar, jag skulle ALDRIG rida utan hjälm!

Hästar har i alla fall en hjärna, det har inte rullskidor! ;)

Idag blev det 1 mil i blåst o regn på rullskidorna, och det dubbla med hästen också i blåst och regn.

GLAD PÅSK! :)

Link to comment
Share on other sites

Jo det är en del som behöver träna på det här med att hålla sig på benen' date=' helt klart![/quote']

Absolut! Gäller att träna året om, ramlar man aldrig så utvecklas man inte. Åkte ambulans igår efter en face plant på rullisar......:)

Jag har sett bilder av dig efter denna otäcka vurpa, du ser ju ut ungefär som boxaren i Rockyfilmen. Jag har beslutat att inte lägga ut bilden här med tanke på känsliga personer. Men nu Rotebrostakaren, som min speciella skyddsling, måste du lova mig och ändra dig och att

a) aldrig mer åka rullskidor utan hjälm

b) ta det lite lugnare i utförsbackar i tom. tät trafik.

Du är alldeles för värdefull att ta dessa risker.

Läskigt att höra om din vurpa R-stakarn. Hoppas att du repar dig snabbt. ;) För tre år sen fick jag själv åka ambulans efter vurpa på inlines (med stavar). Tre stygn i hakan och en natt på Sahlgrenska med lätt hjärnskakning. Då hade jag hjälm och kommer ALDRIG att åka utan.

Vi kanske ska instifta "Rotebrostakarns hjälmfond"? Jag lägger glatt de första 100 kr. :)

Link to comment
Share on other sites

Vad är detta för backar' date=' tycker det är den värsta uppförsbacken vid Risberg, där konrollen är typ mitt i. har inget minne av några nedörsbackar, är det ner till Tennäng efter Mångsbodarna det här? Finns många som skulle tjäna på lite utförsträning![/quote']

Jo det är en del som behöver träna på det här med att hålla sig på benen, helt klart!

Absolut! Gäller att träna året om, ramlar man aldrig så utvecklas man inte. Åkte ambulans igår efter en face plant på rullisar......:)

Rotebrostakaren, nu har du blivit Rottesbrostackarn...

 

Krya på dig!!!

 

Jag har kommit på lösningen för VL - backarna: inspirerat av bromsarna på mina Jenex rullskidor- vi installerar vadbromsar på längskidorna. Dessa trycker fram bromsklossar under skidorna vid behov...

 

Grusmannen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...