Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Risberg 2012 - lika illa som förra året


larsbern

Recommended Posts

Annars får återintroducera stavbromsen dvs man sätter stavarna mellan benen och trycker trugorna mot snön a la 1920-talet (Kiruna-Lasse) :rolleyes: Men det är ett krux - stavarna - troligen knäcks de som tändstickor,åtminstone "en-vägs-stavarna"

Fallskärm kanske typ bromsskärm som man ser efter jaktplan som landar på hangarfartyg...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply
Annars får återintroducera stavbromsen dvs man sätter stavarna mellan benen och trycker trugorna mot snön a la 1920-talet (Kiruna-Lasse) :rolleyes: Men det är ett krux - stavarna - troligen knäcks de som tändstickor' date='åtminstone "en-vägs-stavarna"[/quote']

Fallskärm kanske typ bromsskärm som man ser efter jaktplan som landar på hangarfartyg...

Faktum är att det fungerar bra att stå upp och ta lite vind i början av backen (samma sak med rullskidor) och då riskerar man inte heller balansen med för hög tyngdpunkt innan man kommit upp i för hög fart.

Väldig skillnad mot att trycka på några stavtag och krypa ihop.

Samtidigt är det synd att förlora en massa sekunder på detta vis.

Link to comment
Share on other sites

Absolut! Gäller att träna året om' date=' ramlar man aldrig så utvecklas man inte. Åkte ambulans igår efter en face plant på rullisar......:)[/quote']

Jag har sett bilder av dig efter denna otäcka vurpa, du ser ju ut ungefär som boxaren i Rockyfilmen. Jag har beslutat att inte lägga ut bilden här med tanke på känsliga personer. Men nu Rotebrostakaren, som min speciella skyddsling, måste du lova mig och ändra dig och att

a) aldrig mer åka rullskidor utan hjälm

b) ta det lite lugnare i utförsbackar i tom. tät trafik.

Du är alldeles för värdefull att ta dessa risker.

Läskigt att höra om din vurpa R-stakarn. Hoppas att du repar dig snabbt. ;) För tre år sen fick jag själv åka ambulans efter vurpa på inlines (med stavar). Tre stygn i hakan och en natt på Sahlgrenska med lätt hjärnskakning. Då hade jag hjälm och kommer ALDRIG att åka utan.

Vi kanske ska instifta "Rotebrostakarns hjälmfond"? Jag lägger glatt de första 100 kr. :)

Tack för alla värmande ord av alla, det behövs ingen hjälmfond, jag har en som jag nu ska börja använda även när det inte är rullskidtävling. Allt läker bra och jag har åkt mina två första längre pass på rullisar nu i helgen! Var lite fegare än vanligt utför och hade dålig koll till höger eftersom höger öga har svullnat igen, men det går över och några bestående men blir det inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett bilder av dig efter denna otäcka vurpa' date=' du ser ju ut ungefär som boxaren i Rockyfilmen. Jag har beslutat att inte lägga ut bilden här med tanke på känsliga personer. Men nu Rotebrostakaren, som min speciella skyddsling, måste du lova mig och ändra dig och att

a) aldrig mer åka rullskidor utan hjälm

b) ta det lite lugnare i utförsbackar i tom. tät trafik.

Du är alldeles för värdefull att ta dessa risker.[/quote']

Läskigt att höra om din vurpa R-stakarn. Hoppas att du repar dig snabbt. ;) För tre år sen fick jag själv åka ambulans efter vurpa på inlines (med stavar). Tre stygn i hakan och en natt på Sahlgrenska med lätt hjärnskakning. Då hade jag hjälm och kommer ALDRIG att åka utan.

Vi kanske ska instifta "Rotebrostakarns hjälmfond"? Jag lägger glatt de första 100 kr. :)

Tack för alla värmande ord av alla, det behövs ingen hjälmfond, jag har en som jag nu ska börja använda även när det inte är rullskidtävling. Allt läker bra och jag har åkt mina två första längre pass på rullisar nu i helgen! Var lite fegare än vanligt utför och hade dålig koll till höger eftersom höger öga har svullnat igen, men det går över och några bestående men blir det inte.

Strålande, att vi börjar få tillbaka vår vanlige fantastiske Rotebrostakaren, och kan lämna den tråkiga perioden med "Rotebrostackaren" bakom oss. Och kanske en tom. klokare och mer eftertänksam Rotebrostakare, utrustad med hjälm och lite mera försiktighet i utförskörningarna i tät trafik. Men att säga att ett öga bara är svullet tycker jag är lite överdrivet, min bedömning är att det är helt igenmurat, åtmistone på de bilder jag sett.

Jag, och jag vet även hela skidforum, är glad att det inte blir några bestående men och om jag förstår det rätt så blev det öven säkerställt att du klarat dig från hjärnskakning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tjena började åka skidor under förra säsongen. Tränar gym och löpning i övrigt.

 

Jag minns hur det var senast, första vurpan efter mångsbodarna. Efter ett tag kom man på att man sympati-plogade fast man ej behövde hehe. Jag ska be om om tips och prova mera utförslöpor tills nästa år. 7-8 vurpor är inte godkänt =)

 

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ja nu börjat planeringen för nästa Öppet spår/vasalopp.

Åker nog upp en dag extra för att öva just utförsåkning/plogning.

Någon som har ett bra tips på övningsspår/backe i trakterna av Mora och Sälen ?

Var i Fryksås/grönklitt i år men tyvärr tänkte jag inte på detta med plogningsåkning men där fanns det nog några lämpliga backar.

Finns väl också riktiga slalombackar en bit bort.

Nu ska man ju inte ta ut sig för mycket dagarna innan så det vore ju bra om man inte behövde skida så långt till backarna

Link to comment
Share on other sites

Ja nu börjat planeringen för nästa Öppet spår/vasalopp.

Åker nog upp en dag extra för att öva just utförsåkning/plogning.

Någon som har ett bra tips på övningsspår/backe i trakterna av Mora och Sälen ?

Var i Fryksås/grönklitt i år men tyvärr tänkte jag inte på detta med plogningsåkning men där fanns det nog några lämpliga backar.

Finns väl också riktiga slalombackar en bit bort.

Nu ska man ju inte ta ut sig för mycket dagarna innan så det vore ju bra om man inte behövde skida så långt till backarna

Du har inte funderat på att träna skidåkning lite tidigare än dagen innan det är dags för det stora loppet?

Link to comment
Share on other sites

Klart jag skall åka skidor innan , gör inte du det ?

Blir kanske bara på på konstsnö om jag har tur här nere i Blekinge.

Skall sammanstråla med en kompis från skåne och ladda så bra vi kan.

och i Karlsnäs ovanför Ronneby finns bara en kort riktigt brant backe, den tar slut på ca 10 sekunder !!!

Jodå jag kommer förhoppningsvis att åka skidor i värre backar än VL (uppför och utför) var och varannan dag hela vintern.

 

Om jag var osäker på utförskörningarna i Vasan (som inte är särskilt svåra jämfört med riktigt kuperade skidtävlingar) skulle jag definitivt söka mig till platser där man kan träna sådan skidåkning lång innan dagen före Vasaloppet. Men alla har ju olika förutsättningar och möjligheter att ta sig dit såklart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej

 

När jag ser på filmerna om vurpor innan Risberg tänker jag att alla spåren verkar vara ett stort bekymmer i sig. Hur tror ni det skulle vara om de lade skejtbädd i den backen och bara hade några spår, eller åtminstone en stripp med skejtbädd.

 

Jag är inte särskilt säker utför och spår i utförsbackar som plötsligt blir dåliga tycker jag är jobbigare än om det bara är platt. Det finns en annan person i den här tråden som också antyder att spåren är problem. Skulle en skejtbädd ge bättre kontroll utför? Tror ni det skulle kunna ge mindre vurpor?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det skulle bli betydligt fler vurpor om det är ospårat och folk åker lite hur de vill istället för att stå i spåren.

Jag tror att det kommer bli färre vurpor om det ligger en skate-bädd för om det är ospårat så åker folk lite hur de vill istället för att åka ned med skidorna i spåren. Det är många som vill ha bredare mellan benen än spåren tillåter för att hålla balansen vilket kan ses på de åkande i backpartiet i filmen. En ospårad skatebädd hade nog löst problemet till 70% är min gissning.

 

En skidåkare som plogar nedför backen utan att ramla är kanske bättre en en som ligger ned med utspridda skidor och stavar och får nästa på fall....och nästa....och...ja man kan ju se på filmen hur resultatet blir med folk liggandes i spåren.

 

Så jag tror alltså tvärtom mot kenta72.

 

Alternativet är att tillfälligt öka spårbredden i backpartiet men det är ju en svårare nöt att knäcka med en fast bredd på fräs-släden i samband med att spåren dras. släden går väl inte att ändra "on-the-fly" ?

 

Vad tror ni är lösningen?

 

Man kunde ju prova att ha HALVA backen spårad och andra halvan med skatebädd. Sätt upp en kamera och filma och räkna hur många som föll på den ena respektive den andra sidan så får man svaret på vad som fungerar i praktiken.

 

Lätt som en plätt. Varför inte prova detta?

 

Om jag får gissa så kommer färre ramla där det är skate-pistat.

 

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Om jag får gissa så kommer färre ramla där det är skate-pistat.

Vad tror ni?

Att det är svårare att hålla sig på benen i en utförsbacke med bara skatebädd.

Man måste ofta småtrampa för att det ska styra rätt och det är krångligare än att bara åka med i ett spår.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror som Vasa att rätt många har en fördel av att det är spår när det inte är några svängar. De som tjänar på att det inte skulle vara spårat är de som vill ploga.

 

Problemet i den baken är att det blir insidenter på grund av att det är många åkare.

 

Vi brukade föresten stanna vid den backen på väg hem från sälen för 20-25 år sedan och det hände en del där då också.

Link to comment
Share on other sites

Om jag får gissa så kommer färre ramla där det är skate-pistat.

Vad tror ni?

Att det är svårare att hålla sig på benen i en utförsbacke med bara skatebädd.

Man måste ofta småtrampa för att det ska styra rätt och det är krångligare än att bara åka med i ett spår.

Håller helt och hållet med Xintrot och LillaGubben. Och även dig Vasa :). Grejen är den att för dem som vill stå på är det ju betydligt enklare att bara stå i spåren, men för dem som vill ploga är det definitivt enklare att göra så där det inte är spår. Med en delning 50/50 är det bara att välja och man kan dessutom "hoppa ur" spåren om man inser halvvägs ned att det faktiskt går lite väl snabbt.

 

Inför mitt första VL (eller rättare sagt ÖS) för ett antal år sedan hade jag tränat en hel del på utförskörning eftersom jag var helt grön. Kände mig rätt trygg med min fartställning tills jag plötsligt ser en myrstack av åkare i en stor hög framför mig i backen ned mot vägundergången/vasslan. Jag blev en av myrorna och blev faktiskt rätt blåslagen. Dilemmat i VL är enligt min mening just den här typen av händelser och en långsammare skejtdädd bredvid spåren i några av de mest problemfyllda backarna skulle vara helt rätt. Det skulle gå betydligt långsammare där och vurporna skulle bli färre. Att träna backar behöver man givetvis göra ändå.

 

Om man dessutom kompletterar en sådan justering med att tydligt skylta detta på de ställen det är aktuellt vore det perfekt. Alltså en fast/slow-skylt med en fartåkare till vänster och en plogare till höger. Vi vet ju att den typen av skylt på andra partier av spåret hjälper föga, troligen för att det då inte handlar om egenintresse utan om att hjälpa andra att komma fram lättare. Men skejtbädd vid vissa backar kompletterat med en sådan skylt hade nog funkat, då handlar det ju just egenintresse.

 

Ska jag mejla VL om frågan?

Link to comment
Share on other sites

Skulle de göra den fördelningen så får de göra "skatebäddelen" utan pistmaskin...trycker de underlaget med pistmaskin så det blir hårt och lite isigt så blir det ju ännu värre än om du har sönderplogade spår i och med att all lössnö som hjälper till att hålla ner farten kanar ovanpå ytan och hamnar vid knaten av bädden samt längs ned i backen resten kommer att vara en ren iskana och det känns knappast som lämpligt för någon som måste ploga i den backen..

 

Håller med någon tidigare om att problemet är mest att det helt enkelt är för mycekt folk med för stor skillnad i åkkapacitet(mod) utför på en gång.

Inför plogningsförbud så tror jag problemet faktiskt vore betydligt mycket mindre än vad det är idag :)

Link to comment
Share on other sites

Alcazar, vaför inte mejla VL och få höra vad du får för svar på detta?

 

Förslag kan ju vara att börja lite mer försiktigt med att enbart skejtpreparera 2 av 6 spår, kanske?

 

4 farbara vanliga spår till vänster skulle räcka för de snabba och vana åkarna som får fri lejd att dra på för fullt?

 

Skriv du och hör vad de säger och återkom i tråden när du fått svar.

 

Du kan ju alltd fråga ;)

Link to comment
Share on other sites

Man bör tillägga att det är skillnad att åka utför i bra spår eller i dåliga spår. I dåliga spår kan en skida plötsligt skära ut för att inte tala om spår som blir dåliga i kurvorna där man bäst behöver dem. För mig är det en riktig adrenalinkick att hålla mig kvar i ett dåligt spår i en kurva i hög fart. Vill jag göra det enkelt för mig går jag över på skejtbädden, om det finns en sådan. Där är det enkelt att ta några farthöjande skär, trampa runt eller sladda sig igenom. Kunde man ha en skejtbädd tillsammans med 3-4 spår som Alcazar föreslog tror jag att de spåren skulle hålla mycket längre.
Link to comment
Share on other sites

De ska göra gångväg bredvid Risbergsbacken

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=8539

 

Kul att samma idéer som jag var inne på kommer upp i denna tråden

Plogningsförbud i vänstra spåren...

 

Nu minns jag dåligt hur backen fortsätter.

De ramlar där det planar ut, är de rädda för fortsättningen och stannar upp ?

Trötta och skrämda av första delen ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...