Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Guld till Mrta Rosenberg p ungdoms-OS

7-mila lottar ut 50 000 kr till en vinnare

Sveriges trupp till vrldscupen i Oberstdorf

Svensk-norskt samarbete i skidspren

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Risberg 2012 - lika illa som förra året

• Vänligen logga in för att kunna svara
130 svar till detta ämne

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 056 inlägg

Kanske dags att snacka mera utförsåkning än stakträning för gemene motionär?
(Säger jag som för första gången trillade i Vasaloppet :rolleyes: Fast jag fick en tackling och blev utprejad.)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 589 inlägg
Inte många böjda knän där ...

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
helt otoligt vad dålig balans folk har! Bättre än förra årets film!
Train hard win easy!

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 589 inlägg
Kanske lite hårdare spår i år än vanligt, och många som är ovana vid det? Lättare att sladda runt i mjuk snö än att hoppa mellan olika räls-rännor ...

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 005 inlägg
Vad är detta för backar, tycker det är den värsta uppförsbacken vid Risberg, där konrollen är typ mitt i. har inget minne av några nedörsbackar, är det ner till Tennäng efter Mångsbodarna det här? Finns många som skulle tjäna på lite utförsträning!

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Totalt galet!

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg
swede10000 borde köpa ett stativ till nästa år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 056 inlägg

Vad är detta för backar, tycker det är den värsta uppförsbacken vid Risberg, där konrollen är typ mitt i. har inget minne av några nedörsbackar, är det ner till Tennäng efter Mångsbodarna det här? Finns många som skulle tjäna på lite utförsträning!

Det är väl sista utförslöpan in mot Risberg. Kommer ihåg i år att jag tänkte att det var knappt att man kunde stå kvar i spåren (högerspåret) i högerkurvan längst ner i den här backen. Det var som sagt rätt bra fart i årets före.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Hellner1

Hellner1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg
haha..vilka amatörer!!

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg
Jisses!

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 091 inlägg
Det finns även från efter Mångsbodarna ner mot Tennäng fångat med en hjälmkamera under StafettVasan.
Brazan pratade på att det såg ut som ett slagfält neröver mot Tennäng när han fick starta som en av de sista.
Från 6:30-7:15.
Även från 7:22 till 8:00, faktiskt den mesta action där.

http://youtu.be/RzBp_T5Gdzw?t=6m30s

http://youtu.be/RzBp_T5Gdzw?t=7m22s

Redigerat av Vasa, 02 april 2012 - 19:17 .

Eda

Eda

Medlem

• Members
  • Pip
  • 195 inlägg
Helt otroligt, bilderna från Risberg (har heller aldrig tänkt på att det är någon särskild utförslöpa där) är ju komiska - det går ju inte ens fort. Trodde att utförsbackar var till för att få fart, inte att åka och bromsa i, måste ju vara frustrerande om man är hyfsad utförsåkare och hamna bland dessa bromsklossar och dessutom behöva köra slalom mellan alla som ligger ner. Det var ju grymt fina spår i år och verkar även har varit det för de som stod långt bak, då är det väl bara att krypa ihop och stå på. Det är ju en sak i kniksiga spår där det svänger rejält i backarna och man kanske tvingas trampa runt i kurvor men på vasaloppet är det ju bara att köra på.
Jag hade i år förmånen att ha en kille framför mig som tappade balansen när han skulle kliva ur spår för att det låg energigelpaket i spåret, hann inte väja och gick omkull med följden att en del bakom körde över mina stavar. Lyckligtvis höll de (och jag klarade mig bra) bara trugorna som vreds runt.
Instämmer i att många nog skulle behöva träna mer utförsåkning, inte bara det riktiga blåbären

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Detta klipp är väl ungefär från när led 8-9 passerar dvs det kommer tusentals ännu sämre åkare efteråt. De flesta som ramlar gör det trots allt för att ngn annan ramlar framför dem. Tycker inte man skall framhäva hur duktigt man själv genom att göra narr av dessa åkare där många tyvärr bryter nyckelben och blir sjukskrivna under lång tid och heller inte kommer kunna träna skidor på länge. Eller så bryter de "bara" stavar eller skidor. Många Vasaloppsåkare har bara tränat 30 mil då föret oftast varit mkt långsammare. Givetvis vore det bra om alla startande åkare tränade massor på utförsåkning i snabbt före med spårbyte och kryssning mellan alla andra åkare som lagt sig ner på träningarna. Men det kommer naturligtvis aldrig att ske i större skala och det går inte heller att förbjuda åkare med dålig teknik, ramlar de inte och bryter skidor eller nyckelben så klarar de dessutom spärrtiderna hur lätt som helst.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

hoai_nam

hoai_nam

Medlem

• Members
  • Pip
  • 101 inlägg

Detta klipp är väl ungefär från när led 8-9 passerar dvs det kommer tusentals ännu sämre åkare efteråt. De flesta som ramlar gör det trots allt för att ngn annan ramlar framför dem. Tycker inte man skall framhäva hur duktigt man själv genom att göra narr av dessa åkare där många tyvärr bryter nyckelben och blir sjukskrivna under lång tid och heller inte kommer kunna träna skidor på länge. Eller så bryter de "bara" stavar eller skidor. Många Vasaloppsåkare har bara tränat 30 mil då föret oftast varit mkt långsammare. Givetvis vore det bra om alla startande åkare tränade massor på utförsåkning i snabbt före med spårbyte och kryssning mellan alla andra åkare som lagt sig ner på träningarna. Men det kommer naturligtvis aldrig att ske i större skala och det går inte heller att förbjuda åkare med dålig teknik, ramlar de inte och bryter skidor eller nyckelben så klarar de dessutom spärrtiderna hur lätt som helst.

Nej, när det är så tätt i spåren räcker det ju att en ramlar för att på så sätt skapa en masskrasch och så är snöbollen i rullning. Tycker synd om alla på filmen...

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 091 inlägg

Ja jag är aldrig på träning uppe i sådana hastigheter som det blir i Vasan.
Det går ju ruskigt fort på några ställen som efter Mångsbodarna och man funderar på om det ska gå att hålla sig kvar i spåret när det "skorrar" i spårkanterna.
Knappast lätt i en sådan situation att hålla sig på benen om man måste till att byta spår när det går som fortast.

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Det finns även från efter Mångsbodarna ner mot Tennäng fångat med en hjälmkamera under StafettVasan.
Brazan pratade på att det såg ut som ett slagfält neröver mot Tennäng när han fick starta som en av de sista.
Från 6:30-7:15.
Även från 7:22 till 8:00, faktiskt den mesta action där.

http://youtu.be/RzBp_T5Gdzw?t=6m30s

http://youtu.be/RzBp_T5Gdzw?t=7m22s

Det roligaste var nog plogningen vid 07:36. Vem plogar där liksom?

Probie

Probie

Medlem

• Members
  • Pip
  • 164 inlägg

Det är väl sista utförslöpan in mot Risberg. Kommer ihåg i år att jag tänkte att det var knappt att man kunde stå kvar i spåren (högerspåret) i högerkurvan längst ner i den här backen. Det var som sagt rätt bra fart i årets före.

Grejen är ju den att det går ju inte överj*vligt fort. Det är heller inga svåra kurvor. Folk inbillar sig att Vasaloppsträning innebär att skava på en platt golfbana.... Tur att man inte håller till de där leden.
2013: Vasaloppet?

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Det går ju ruskigt fort på några ställen som efter Mångsbodarna och man funderar på om det ska gå att hålla sig kvar i spåret när det "skorrar" i spårkanterna.

Så väldigt snabbt tycker jag inte det går i vasan. Folk hade väl varit oppe i en 40-50 km/h enligt en tråd och jag tycker inte det behövs spesiellt långa eller branta backar för att man ska komma opp i det.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Grejen är ju den att det går ju inte överj*vligt fort. Det är heller inga svåra kurvor. Folk inbillar sig att Vasaloppsträning innebär att skava på en platt golfbana.... Tur att man inte håller till de där leden.

Tröttsamt, skrytet över sig själv som fartfantom och hånet av de stackarna som ramlar och skadar sig fortsätter....
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 091 inlägg

Så väldigt snabbt tycker jag inte det går i vasan. Folk hade väl varit oppe i en 40-50 km/h enligt en tråd och jag tycker inte det behövs spesiellt långa eller branta backar för att man ska komma opp i det.

Jag är uppe i 40 (39,någonting) här på min bana när det går som fortast i isföre och på Vasan var motsvarande 50 (49,3).
Det är 10 km/h i timmen skillnad eller 20 procent.
Och det under en längre tidsperiod och att det svänger där så är det klart att många blir skraja om de inte är vana att stå på skidor, eller även med skidvana.

Ofta på elljusbanorna, i varje fall här, så blir det inga höga farter. Backarna tar helt enkelt slut innan de börjar. Så även om man är van vid trampkurvor så går det inte speciellt fort.

Det ser helt klart ut så på de filmerna jag länkade med hjälmkameran att de börjar ploga när de känner att de mister kontrollen, ingen aning om var backen tar vägen och hur fort det kommer gå.

Redigerat av Vasa, 02 april 2012 - 21:08 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar