Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Guld till Mrta Rosenberg p ungdoms-OS

7-mila lottar ut 50 000 kr till en vinnare

Sveriges trupp till vrldscupen i Oberstdorf

Svensk-norskt samarbete i skidspren

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Risberg 2012 - lika illa som förra året

• Vänligen logga in för att kunna svara
130 svar till detta ämne

Pjärry

Pjärry

Medlem

• Members
  • Pip
  • 337 inlägg
Skulle de göra den fördelningen så får de göra "skatebäddelen" utan pistmaskin...trycker de underlaget med pistmaskin så det blir hårt och lite isigt så blir det ju ännu värre än om du har sönderplogade spår i och med att all lössnö som hjälper till att hålla ner farten kanar ovanpå ytan och hamnar vid knaten av bädden samt längs ned i backen resten kommer att vara en ren iskana och det känns knappast som lämpligt för någon som måste ploga i den backen..

Håller med någon tidigare om att problemet är mest att det helt enkelt är för mycekt folk med för stor skillnad i åkkapacitet(mod) utför på en gång.
Inför plogningsförbud så tror jag problemet faktiskt vore betydligt mycket mindre än vad det är idag :)

Xintrot

Xintrot

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Alcazar, vaför inte mejla VL och få höra vad du får för svar på detta?

Förslag kan ju vara att börja lite mer försiktigt med att enbart skejtpreparera 2 av 6 spår, kanske?

4 farbara vanliga spår till vänster skulle räcka för de snabba och vana åkarna som får fri lejd att dra på för fullt?

Skriv du och hör vad de säger och återkom i tråden när du fått svar.

Du kan ju alltd fråga ;)

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 305 inlägg
Man bör tillägga att det är skillnad att åka utför i bra spår eller i dåliga spår. I dåliga spår kan en skida plötsligt skära ut för att inte tala om spår som blir dåliga i kurvorna där man bäst behöver dem. För mig är det en riktig adrenalinkick att hålla mig kvar i ett dåligt spår i en kurva i hög fart. Vill jag göra det enkelt för mig går jag över på skejtbädden, om det finns en sådan. Där är det enkelt att ta några farthöjande skär, trampa runt eller sladda sig igenom. Kunde man ha en skejtbädd tillsammans med 3-4 spår som Alcazar föreslog tror jag att de spåren skulle hålla mycket längre.

Redigerat av LillaGubben, 29 december 2012 - 13:06 .

Åkarparen

Åkarparen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 430 inlägg
De ska göra gångväg bredvid Risbergsbacken
http://www.skidforum...pic.php?id=8539

Kul att samma idéer som jag var inne på kommer upp i denna tråden
Plogningsförbud i vänstra spåren...

Nu minns jag dåligt hur backen fortsätter.
De ramlar där det planar ut, är de rädda för fortsättningen och stannar upp ?
Trötta och skrämda av första delen ?

Pjärry

Pjärry

Medlem

• Members
  • Pip
  • 337 inlägg
Den backen slutar väl med en ytterst svag vänsterkurva?

Problemet med dåliga spår utför uppstår ju pga plogning...
Ett problem med plogningförbud (förutom att upprätthålla det) är ju att det är många åkare med olika bra glid.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 058 inlägg

Den backen slutar väl med en ytterst svag vänsterkurva?

Problemet med dåliga spår utför uppstår ju pga plogning...
Ett problem med plogningförbud (förutom att upprätthålla det) är ju att det är många åkare med olika bra glid.

Svag högerkurva är det men många blir nog rädda när de inte ser var det tar slut.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Dårliga spår utför oppstår ofta inte på grund av plogning. Små riktningsendringar i spåret blir tex ibland större större för varje åkare.

Att ens tänka på plogninsförbud tycker jag bara blir dumt. Plogning är en del av skidåkningen och jag tycker att det är bättre om folk plogar ibland än att de okontrollerat kör in i varandra.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 140 inlägg
Fler bra ideer;
lägga spåren på spångar ngra meter över marken så de som faller ej är ivägen för de som kommer bakom.

(nu kommer väl jag trilla där o bli skadad för livet e ännu värre pajja skidorna)

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 702 inlägg

Fler bra ideer;
lägga spåren på spångar ngra meter över marken så de som faller ej är ivägen för de som kommer bakom.

(nu kommer väl jag trilla där o bli skadad för livet e ännu värre pajja skidorna)

Den röstar jag på! Och för att minimera skaderisken, så har man 1m lössnö under.
Bonus: Kommer bli vansinnigt roliga filmer på Youtube veckan efter.

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg

Fler bra ideer;

Den röstar jag på! Och för att minimera skaderisken, så har man 1m lössnö under.
Bonus: Kommer bli vansinnigt roliga filmer på Youtube veckan efter.

Fatta skräcken att åka nedför backarna från evertsberg på smala spångar. :)

Landers Legend

Landers Legend

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg
Tänkte inte åka vasaloppet i år men när man kollar in det här klippet blir man lite sugen =)Får se om snöovädret ger något åkbart eller om det blir slask

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar