Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Linn Svahn vann sekundstrid p Idre Fjll

Fredrik Andersson klar vinnare i Idre

Volkswagen cup livestreamas - med start i Idre i helgen

Mer n 47 mil lngdskidor p 24 timmar

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Träning V.45

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

henkeee

henkeee

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg
Träning denna vecka... jag börjar....

Måndag:
Eftermiddag: Cirkelträning (skolan) 40min styrka hela kroppen. Kväll: 2h cykel med 5 backintervaller a 1min.

Tisdag: Vilodag

Onsdag:
Morgon: 1h 35min löp distans A2(nästan A3) med en min styrka var 10:e minut a 1min.
Eftermiddag: Rullskidor 1h30min, styrkestak intervaller i backe/slakmota. Effektiv intervalltid; 24min.
Kväll: Cykel 1h med 6st intervaller med tungt motsånd a 2min.

Torsdag: Vilodag

Fredag: Rullskidor skate 1h 20m distan A1/A2

Totalt 8h 5min

Jag är 15år, är detta bra träning då?

Redigerat av henkeee, 10 november 2006 - 17:41 .

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 426 inlägg
Ja du tränar ju inte för lite i alla fall. När du kör hårt som kom ihåg att vila (vilket du ju gjorde på tisdagen)

henkeee

henkeee

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg
Mm, precis, vilar idag torsdag med och kör hårt veckan ut sedan...

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
Mer än ett intervallpass om dan sliter väldigt mkt på dig.... Dela utt det lite så du får in intervallpassen med nån dags vila imellan så ger dom mer när du kör dom..

Redigerat av ironman, 09 november 2006 - 19:10 .

Train hard win easy!

henkeee

henkeee

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg
Ok.. tack för svar... då när man inte kör intervallpass, ska man nöta bara distanspass med en jämn fart? Känns som det ser mycket ut i dagboken men i själva verket inte ger så mycket...

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
ja det ger....du måste bygga en grund med distanspass för o orka köra mkt intervall...
Train hard win easy!

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 426 inlägg
Som 15åring behöver du inte jaga hårda pass, kör 2-3 varje vecka eller flera en vecka följt av en vecka med bara ett hårt pass. Träna A1 pass i 1.30 till 2h och låt inte pulsen gå i närheten av A2. Kan vara nog så svårt att lära sig det.

henkeee

henkeee

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg
2-3 pass i veckan... jodu,.. jag har lite högre mål än så (antar att man inte åker till sig usm-medaljer med sådan träning)

henkeee

henkeee

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg
inte för att mena illa, men utav det jag erfar så behövs ganska mycket träning.

ChristerHedlund

ChristerHedlund

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Dagens skidåkning bygger mycket på god överkroppsstyrka, vilket även bekräftas av de senaste vetenskapliga studierna som publicerat inom träning för längdskidåkare. Det man sett ger bra resultat är Stakintervall (Dubbelstak) 20 sekunder intervall eller 3 minuters intervaller. Även maximal styrketräning för triceps 4set*6 repetitioner (80-85% av max) har man sett förlänger TTE (time to exhaustion) väldigt mycket. Detta är något jag tycker du skall lägga in i din träning. Lycka till!

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 426 inlägg
Syftade på 2 till 3 A3/An pass per vecka och att du inte behövde köra intervallblock förrän om 10 år eller när du har tränat över 500h i 6-7 år.

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
Lejonet har rätt...ska inte köra mer än 3 högintensiva pass (hårda intervaller) per vecka....och sen fyller du på resten av träningen med styrka och Distansträning....
Kör du för mkt intervall så går du sönder...
Train hard win easy!

Newstart

Newstart

Medlem

• Members
  • Pip
  • 94 inlägg

ja det ger....du måste bygga en grund med distanspass för o orka köra mkt intervall...

ironman har rätt....i de tråkigaste träningspassen lägger man en guldgrund....hur skulle det gå om man körde bara intervaller?

för egen del....förkyld denna vecka så ite mycket träning= ingen.

Däremot har jag läst Var går gränsen? av en kille som heter Svan...Han var ganska duktig förstår jag ;)

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg
Jag tycker det är fel att vila dagen efter att man har kört hårt. Du behöver komma ut och "rensa" kroppen. Kanske med att pass på 1.5h i A1?

Fördela träningen mer jämt under veckan och variera veckorna i stället t.ex låg, mellan, hög.

Tycker som dom flesta att 3 tuffa pass i veckan räcker, fyll på med styrka och lugn distans. Tänk på att du ska klara av att öka träningsdosen med 20-30% per år för att kroppen ska hänga med och inte gå sönder. All träning mot elitnivå måste ske långsiktigt med en genomtänkt planering.

Men det är ju inte helt fel av dig att testa att köra hårt. Det viktiga är ju att du klarar av att förstå och lyssna på kroppens signaler. Har du någon tränare? Det är ju bra att ha, speciellt när du är så ung och träningsvillig.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg
Asså var det där under hela veckan? skaru inte sprida ut så det blir mer som ett pass per dag ist? :P

henkeee
Medlem
Registrerad: 2006-02-27
E-post Re: Träning V.452-3 pass i veckan... jodu,.. jag har lite högre mål än så (antar att man inte åker till sig usm-medaljer med sådan träning)

hm naa träna 2-3ggr ifjol i veckan vann Kalle sprinten :P aja iår blir det ungf 5ggr..

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

henkeee

henkeee

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg
Detta var dessa dagar, endast. Tänkte hinna med 5-6 distanspass under perioden fredag-söndag

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg
Hmr. Om du fortsätter träna sådär några veckor till blir du nog ganska utsliten -__-

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Detta var dessa dagar, endast. Tänkte hinna med 5-6 distanspass under perioden fredag-söndag

Ta det lugnt med träningen... Har en släkting som fick lägga av med skidskytte som 18-åring pga att han tränat för hårt som ungdom...

Skynda långsamt...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

ChristerHedlund

ChristerHedlund

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Absolut håller helt med de som skrivit före. Du tränar på tok för mycket, tyvärr fortsätter du sådär så kommer detta inte bli någonting. Försök istället hamna på en nivå av 350timmar som 15åring, nu verkar det ju som att du tränar 10 timmar/vecka.

Fischer-ski

Fischer-ski

Medlem

• Members
  • Pip
  • 22 inlägg
Ett månadsschema och veckoschema för att nå ca 345 timmar/år ser ut så här:
Timmar/månad ca timmar/vecka
Oktober 40 9,2
November 45 10,3
December 35 8,0
Januari 30 6,9
Februari 20 4,6
Mars 20 4,6
April 20 4,6
Maj 25 5,7
Juni 25 5,7
Juli 25 5,7
Augusti 30 6,9
September 30 6,9
Total 345

Redigerat av Fischer-ski, 11 november 2006 - 10:11 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar