Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning V.45


henkeee

Recommended Posts

Träning denna vecka... jag börjar....

 

Måndag:

Eftermiddag: Cirkelträning (skolan) 40min styrka hela kroppen. Kväll: 2h cykel med 5 backintervaller a 1min.

 

Tisdag: Vilodag

 

Onsdag:

Morgon: 1h 35min löp distans A2(nästan A3) med en min styrka var 10:e minut a 1min.

Eftermiddag: Rullskidor 1h30min, styrkestak intervaller i backe/slakmota. Effektiv intervalltid; 24min.

Kväll: Cykel 1h med 6st intervaller med tungt motsånd a 2min.

 

Torsdag: Vilodag

 

Fredag: Rullskidor skate 1h 20m distan A1/A2

 

Totalt 8h 5min

 

Jag är 15år, är detta bra träning då?

Link to comment
Share on other sites

Dagens skidåkning bygger mycket på god överkroppsstyrka, vilket även bekräftas av de senaste vetenskapliga studierna som publicerat inom träning för längdskidåkare. Det man sett ger bra resultat är Stakintervall (Dubbelstak) 20 sekunder intervall eller 3 minuters intervaller. Även maximal styrketräning för triceps 4set*6 repetitioner (80-85% av max) har man sett förlänger TTE (time to exhaustion) väldigt mycket. Detta är något jag tycker du skall lägga in i din träning. Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

ja det ger....du måste bygga en grund med distanspass för o orka köra mkt intervall...

ironman har rätt....i de tråkigaste träningspassen lägger man en guldgrund....hur skulle det gå om man körde bara intervaller?

 

för egen del....förkyld denna vecka så ite mycket träning= ingen.

 

Däremot har jag läst Var går gränsen? av en kille som heter Svan...Han var ganska duktig förstår jag ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är fel att vila dagen efter att man har kört hårt. Du behöver komma ut och "rensa" kroppen. Kanske med att pass på 1.5h i A1?

 

Fördela träningen mer jämt under veckan och variera veckorna i stället t.ex låg, mellan, hög.

 

Tycker som dom flesta att 3 tuffa pass i veckan räcker, fyll på med styrka och lugn distans. Tänk på att du ska klara av att öka träningsdosen med 20-30% per år för att kroppen ska hänga med och inte gå sönder. All träning mot elitnivå måste ske långsiktigt med en genomtänkt planering.

 

Men det är ju inte helt fel av dig att testa att köra hårt. Det viktiga är ju att du klarar av att förstå och lyssna på kroppens signaler. Har du någon tränare? Det är ju bra att ha, speciellt när du är så ung och träningsvillig.

Link to comment
Share on other sites

Asså var det där under hela veckan? skaru inte sprida ut så det blir mer som ett pass per dag ist? :p

 

henkeee

Medlem

Registrerad: 2006-02-27

Inlägg: 29

E-post Re: Träning V.452-3 pass i veckan... jodu,.. jag har lite högre mål än så (antar att man inte åker till sig usm-medaljer med sådan träning)

 

 

hm naa träna 2-3ggr ifjol i veckan vann Kalle sprinten :p aja iår blir det ungf 5ggr..

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte kört på det här viset under hela året utan kör hårdare denna månad för att kunna släppa lite till tävlingarna. Går ju ganska lika med Fischer-ski's schema där man skulle ha 45h denna månad.

Denna vecka blir det ca 15h medan jag körde 9 lugna timmar förra veckan, så det jämnar nog ut sig.

 

Det där schemat ser ganska vettigt ut, MEN, observera att jag kommer att åka som 16år denna säsong och blir junior om ett år. Antar att jag bör gå upp på 450-500h till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

15h en tung vecka och 9 en lättare låter vettigt om du skall ha en hårdare månad. Man kan komma ihåg att även 15-16 åringar kan träna lite extra ibland, skillnaden är att det inte går att göra för ofta. Tycker att mellan 450h och500h som förstaårsjunior låter bara att sikta på, då kan du hamna på 650h som förstaårssenior. Framåt 25-26års åldern är du uppe på ca 800h om allt går väl. Det kan ju dock vara så att det fungerar bättre med mindre träning men det vet du om 10 år så det är bara att ha en hård menn kontrollerad ökning.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan berätta då som själv är tvåfaldig USM medaljör hur min träning har sett ut det senaste åren.

 

2004-2005 Hade jag 280 träningstimmar plus styrka, cirka 1-2 intervallpass/vecka effektiv tid ca 20 minuter per pass. Detta år hade jag inte riktigt fatta innerbörden med all träning utan åkte mest på skoj liksom. Det slutade iaf med en silverplats på 5km F i Mora. Och en tredjeplats totalt på Folksam Cup.

 

2005-2006, hade 330 träningstimmar plus styrka (två ggr i veckan). 1-2 intervallpass per vecka, ökat till 25 minuter effektiv tid. Var nu lite

seriösare då jag planerat att komma in på något utav

skidgymnasierna. Fick dock staka runt 5 km banan i Åsarna på USM, men tog revansch på sprinten med en 3e plats. 4a på Folksam Cup detta år.

 

2006-2007 nudå, planerat 450 timmar plus styrka (2-3 ggr vecka).

3 intervallpass/vecka på 30-35 min effektiv tid. Men just nu efter 8-9 perioder så ligger jag plus med 20 timmar. Går nu på skidgymnasiet i Sollefteå. Träningen är seriös och elitinriktad.

Första juniorcupen slutade med en 4e plats på sprinten i klassen H 17-18. Förhoppningsvis om resultaten fortsätter så får jag åka Juniorlandskampen i Örnsköldsvik.

 

Planeringen framåt ser ut som följer:

2007/2008, 525 timmar, 35-40 min effektiv tid på intervallerna.

2008/2009, 580 timmar, 40 min effektiv tid på intervallerna.

2009/2010, 625 timmar, 40 min effektiv tid på intervallerna.

 

Om nu allt går som det ska, och jag klarar mig utan skador och hemska sjukdomar.

 

Nu fick du en inblick över vad som kan behövas, men om du tränar för mkt detta år, säg 500h. Och sedan kommer in på ett av skidgymnasierna. Och kommer få träna runt 400h, då kommer du snarare gå bakåt i utvecklingen. Skynda långsamt framåt !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...