Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mat/dryck under A1


Folkesson

Recommended Posts

Tjena alla träningsnarkomaner!

 

Jag har nu tränat aktivt i ca 2år och har gått från att bara åka a2-pass till att försöka strukturera upp träningen lite mer. Nu blir det ofta 3-4 A3, 1 A2 och nu på senare tid kör jag även 1 A1-pass per vecka

 

Jag körde ÖS på 7h vilket är en tid jag tänker förbättra och då bör man kanske även köra något A1-pass?

 

Men jag tycker det är svårt att orka staka i över 3h utan att bli tom och mer eller mindre utpumpad. Jag brukar bara ha med vatten i vätskebältet. Ska jag använda mig av nån sportdryck eller liknande under träning?

Link to comment
Share on other sites

Tjena alla träningsnarkomaner!

 

Jag har nu tränat aktivt i ca 2år och har gått från att bara åka a2-pass till att försöka strukturera upp träningen lite mer. Nu blir det ofta 3-4 A3, 1 A2 och nu på senare tid kör jag även 1 A1-pass per vecka

 

Jag körde ÖS på 7h vilket är en tid jag tänker förbättra och då bör man kanske även köra något A1-pass?

 

Men jag tycker det är svårt att orka staka i över 3h utan att bli tom och mer eller mindre utpumpad. Jag brukar bara ha med vatten i vätskebältet. Ska jag använda mig av nån sportdryck eller liknande under träning?

Jag kör ju numera mycket i det jag tror du beskriver som A1. Man brukar ju i alla sporter träna så "grennära" som möjligt och det gäller nog även om du skall åka öppet spår/Vasalopp. Och jag tvingas ju numera av naturliga skäl att genomföra mina Vasalopp/öppna spår i något som liknar A1. Jag brukar på träning t.ex. fylla på med vätska ungefär som på Vasaloppet, vilket betyder att jag har termos med blåbärssoppa och dricker ungefär varje timme. Dessutom brukar jag ha samma Vitargo energikaka i fickan som jag äter vid längre pass och PÅ SAMMA SÄTT i flykten som jag sedan gör på Vasaloppet. På samma sätt gör jag med vallning, jag vallar om i flykten om jag börjar få bakhalt med samma nollvallor och Rossa eller universialklister jag brukar ha i fickan vid kritiska fören på Vasaloppet. Det jag försöker säga är att förutom kondition kan faktiskt vissa viktiga moment på olika situationer i Vasaloppet faktiskt kunna prövas på förhand. Och då kan träningspasset tom kännas mer meningsfullt. Numera kör jag ju inte så mycket fortare än dig så detta tips kanske kan passa dig också.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör regelbundet pass på 3-4 tim enl rek från Lars-Erik. Efter 2 tim kommer en stor dipp om jag inte fyller på med macka, keks, kanelbulle - vad som helst. Men fyller jag på - för säkerhets skull redan efter 1,5 tim och sedan mer regelbundet - så går det att åka långt utan bad feelings.
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för svaren!

 

Man bör alltså försöka ha något att fylla på med vid längre träningspass? Men nu under vår/sommaren räcker det med nån sportdryck typ vitargo?

 

Tobbe L

Jag satsar förvisso en del på vl/ös men mitt primära mål är ändå kortare distanser, ska jag ändå köra fler A1-pass? Mina A3-pass är varierande med korta och längre intervaller och även backintervaller. Tycker även att A3/A2 är obeskrivligt mkt roligare än att "rulla sakta" i timme efter timme...

 

ulrkaa

Är det inte lite risk att fylla på med keks och kanelbullar med mkt socker som kan orsaka en topp med en djup svacka efteråt? Fast förvisso jag är ju ingen kostexpert, vet knappt hur man steker köttbullar :P

Link to comment
Share on other sites

Under träning påverkas inte blodsockret lika dramatiskt som vid vila om man intar en viss mängd socker. (Effekten är även mindre hos vältränade person) Men självklart får man sockertoppar, som man kan ha i åtanke!

 

Jag kör oftast med förtäring på längre pass, då jag som många upplever att efter cirka 2 h blir rejält tungt då glykogenet börjar sina. Men det beror vad du vill ha ut av träningen också, sök lite på Train Low Compete High t ex.

Link to comment
Share on other sites

Vid A1 pass dvs. puls 65-75% dricker jag bara vatten, men då gäller det att hålla pulsen inom spannet. Har fått lära mig av någon guru att det är bättre med låga glykogennivåer vid lågintensiv träning för att tvinga kroppen att omvandla fett till energi. Däremot vid högintensiv träning fyller jag på med energi i alla möjliga former. Har för mig att det var Bengt Saltin som skrev om det här för ett antal år sedan. Men det kan ju förstås finnas nya rön nu. Eller så har jag missuppfattat det hela. Kanske någon här vet hur det förhåller sig?
Link to comment
Share on other sites

Kanske dags att skaffa en vettig pulsklocka då...pust...ännu mer utgifter!

 

"För den som motionerar för att gå ned i vikt är det särskilt viktigt att skippa sportdryckerna.

 

– En vanlig motionär har inte har något behov av att dricka sportdryck. I vissa fall kan den till och med motverka effekterna, säger Bengt Saltin"

 

Var går gränserna för motionär och "elitmotionär"?

Link to comment
Share on other sites

Kanske dags att skaffa en vettig pulsklocka då...pust...ännu mer utgifter!

 

"För den som motionerar för att gå ned i vikt är det särskilt viktigt att skippa sportdryckerna.

 

– En vanlig motionär har inte har något behov av att dricka sportdryck. I vissa fall kan den till och med motverka effekterna, säger Bengt Saltin"

 

Var går gränserna för motionär och "elitmotionär"?

Du klarar dig utan pulsklocka, A1 brukar gå rätt bra att hålla på känsla. Vad gränsen går mellan elit och motionär kan inte jag svara på, är motionär själv. Kanske finns någon elitåkare här som kan svara på det?

Link to comment
Share on other sites

Vid A1 pass dvs. puls 65-75% dricker jag bara vatten, men då gäller det att hålla pulsen inom spannet. Har fått lära mig av någon guru att det är bättre med låga glykogennivåer vid lågintensiv träning för att tvinga kroppen att omvandla fett till energi. Däremot vid högintensiv träning fyller jag på med energi i alla möjliga former. Har för mig att det var Bengt Saltin som skrev om det här för ett antal år sedan. Men det kan ju förstås finnas nya rön nu. Eller så har jag missuppfattat det hela. Kanske någon här vet hur det förhåller sig?

Låter vettigt! Dock på pass över två timmar har jag svårt att inte ta med något mer än vatten, ibland kanske lite nojig.

 

Gällande artikeln, en tanke är torde väl vara att man inte ska äta massa under träning om man vill gå ner i vikt? Äta/Dricka gör man beroende på vad man vill med träningen.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en viss skillnad på att vilja gå ner i vikt då köper jag teorin om att man inte ska använda sportdryck.

 

Men är det inte en fördel att kunna träna "ordentligt" under 4h+ utan att komma i för djupa svackor? Med jämna intag av sportdryck bör väl de djupaste svackorna undvikas men det kanske inte är en fördel under tränig? Känner mig verkligen som en nybörjare på detta ämne...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en viss skillnad på att vilja gå ner i vikt då köper jag teorin om att man inte ska använda sportdryck.

 

Men är det inte en fördel att kunna träna "ordentligt" under 4h+ utan att komma i för djupa svackor? Med jämna intag av sportdryck bör väl de djupaste svackorna undvikas men det kanske inte är en fördel under tränig? Känner mig verkligen som en nybörjare på detta ämne...

Som sagt, både bra och dåligt! Beroende på vad/hur man vill träna :)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en viss skillnad på att vilja gå ner i vikt då köper jag teorin om att man inte ska använda sportdryck.

 

Men är det inte en fördel att kunna träna "ordentligt" under 4h+ utan att komma i för djupa svackor? Med jämna intag av sportdryck bör väl de djupaste svackorna undvikas men det kanske inte är en fördel under tränig? Känner mig verkligen som en nybörjare på detta ämne...

Håller man strikt A1 behövs inget annat än vatten. Är det inte det den träningen går ut på? Att tvinga kroppen att gå på annat bränsle än kolhydrater? Så har jag uppfattat det, kan jag ha misstolkat det? Att sportdryckstillverkarna försvarar sitt är inte så svårt att förstå.

Intressant ämne är det i alla fall. Der finns en forskningsrapport med 2 grupper, den ena körde sportdrycker och den andra bara vatten. Om jag inte är helt fel ute var det i den rapporten fördel vattengruppen. Hittar den inte nu, den var också signerad Stattin. Någon kanske har koll på den?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en viss skillnad på att vilja gå ner i vikt då köper jag teorin om att man inte ska använda sportdryck.

 

Men är det inte en fördel att kunna träna "ordentligt" under 4h+ utan att komma i för djupa svackor? Med jämna intag av sportdryck bör väl de djupaste svackorna undvikas men det kanske inte är en fördel under tränig? Känner mig verkligen som en nybörjare på detta ämne...

Håller man strikt A1 behövs inget annat än vatten. Är det inte det den träningen går ut på? Att tvinga kroppen att gå på annat bränsle än kolhydrater? Så har jag uppfattat det' date=' kan jag ha misstolkat det? Att sportdryckstillverkarna försvarar sitt är inte så svårt att förstå.

Intressant ämne är det i alla fall. Der finns en forskningsrapport med 2 grupper, den ena körde sportdrycker och den andra bara vatten. Om jag inte är helt fel ute var det i den rapporten fördel vattengruppen. Hittar den inte nu, den var också signerad Stattin. Någon kanske har koll på den?[/quote']

Jag håller med, men det viktiga är vad man har för poäng med passet (för övrigt alltid ett bra tips att fråga sig: Vad vill jag ha ut av det här passet? Hur ska jag åstakamma det?). Jag delar in långpasset i tre varianter:

 

1. Träna på att köra kroppen länge och låg på snabb energi (kolhydrater)

Vittsen är att träna kroppen på att prestera även när kolhydraterna börjar ta slut så man får gå på högre andel fettdrift. Att då fylla på med socker är rent kontraproduktivt mot vad jag vill åstakomma och om jag får rejäla svackor så har jag antingen kört för hårt (så tar det lite lugnare nästa pass) eller slarvat med förberedelserna. (Som fler säger är det efter Salltins teorier). 3-4 timmar är inga problem (när jag är i form...).

 

2. Träna tävlingslikt länge med energi

Precis som Lars-Erik beskriver, det finns definitivt en poäng att lära sig ta in energi under passet och samtidigt tränar man kroppen på att presterna med energi men under lång tid.

 

3. Njutpass

Här är jag ute och kör bara för att det är skönt, typiskt är ett cykelpass på vägen hem från jobbet i kanonväder så att det blir ett par timmars omväg eller en tur över fjälllet på skidor, när man råkar vara där det finns fjäll :). Då både äter och väljer jag tempo på känsla utan någon egentlig plan.

Link to comment
Share on other sites

Jag TROR (men vet inte säkert alltså) att mindre mängder socker under långa pass spelar mindre roll för musklerna. Om man stoppar i sig 20 g kolhydrat (torrvikt) under ett tretimmarspass där man förbrukar säg 6oo kcal/timme kommer nog inte förbränningen att ställas om av att det kommer ut 100 kcal från magen. Däremot verkar det som att hjärnan reagerar. Dvs man känner sig betydligt mindre trött, även om förutsättningarna i kroppen är de samma. Samma princip som att man faktiskt presterar lite bättre när man sköljer munnen med sportdryck alltså. Se t ex http://traningslara.se/skolja-munnen-med-sportdryck-for-prestationsforbattring

 

Se'n är det ju en annan sak som Saltin säger att man ska ge fan i att proppa sig full med socker direkt efter passet, precis som man ska undvika inflammationsdämpande medel efter träningspass. Tanken är ju att kroppen ska jobba hårt på att återställa, inte bli dopad att glömma träningen.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en viss skillnad på att vilja gå ner i vikt då köper jag teorin om att man inte ska använda sportdryck.

 

Men är det inte en fördel att kunna träna "ordentligt" under 4h+ utan att komma i för djupa svackor? Med jämna intag av sportdryck bör väl de djupaste svackorna undvikas men det kanske inte är en fördel under tränig? Känner mig verkligen som en nybörjare på detta ämne...

Håller man strikt A1 behövs inget annat än vatten. Är det inte det den träningen går ut på? Att tvinga kroppen att gå på annat bränsle än kolhydrater? Så har jag uppfattat det' date=' kan jag ha misstolkat det? Att sportdryckstillverkarna försvarar sitt är inte så svårt att förstå.

Intressant ämne är det i alla fall. Der finns en forskningsrapport med 2 grupper, den ena körde sportdrycker och den andra bara vatten. Om jag inte är helt fel ute var det i den rapporten fördel vattengruppen. Hittar den inte nu, den var också signerad Stattin. Någon kanske har koll på den?[/quote']

Jag håller med, men det viktiga är vad man har för poäng med passet (för övrigt alltid ett bra tips att fråga sig: Vad vill jag ha ut av det här passet? Hur ska jag åstakamma det?). Jag delar in långpasset i tre varianter:

 

1. Träna på att köra kroppen länge och låg på snabb energi (kolhydrater)

Vittsen är att träna kroppen på att prestera även när kolhydraterna börjar ta slut så man får gå på högre andel fettdrift. Att då fylla på med socker är rent kontraproduktivt mot vad jag vill åstakomma och om jag får rejäla svackor så har jag antingen kört för hårt (så tar det lite lugnare nästa pass) eller slarvat med förberedelserna. (Som fler säger är det efter Salltins teorier). 3-4 timmar är inga problem (när jag är i form...).

 

2. Träna tävlingslikt länge med energi

Precis som Lars-Erik beskriver, det finns definitivt en poäng att lära sig ta in energi under passet och samtidigt tränar man kroppen på att presterna med energi men under lång tid.

 

3. Njutpass

Här är jag ute och kör bara för att det är skönt, typiskt är ett cykelpass på vägen hem från jobbet i kanonväder så att det blir ett par timmars omväg eller en tur över fjälllet på skidor, när man råkar vara där det finns fjäll :). Då både äter och väljer jag tempo på känsla utan någon egentlig plan.

Mycket klokt inlägg som jag håller med om till 100 %. I mitt tidigare inlägg när jag betonade 2 var jag för ensidig eftersom jag koncentrerade mig för mycket på att besvara aktuell fråga. Även punkt 1 är mycket viktig och även punkt 3 för att man skall hålla på så mycket som jag gjort hela livet.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, tränar också som ni beskriver Lars-Erik och Thorrez. När jag tränar "tävlingslikt" är det intag var 20:e min. som gäller för min del. Punkt 3 Thorrez beskrivning inte att förglömma! Det gäller väl att variera sig så mycket som möjligt. Tror ändå att Saltin har en del poänger i det han säger, han har trots allt en hel del forskning i ryggen, lite för mycket för att såga helt.

Det finns många åsikter i det här ämnet. Kul med många idéer. Det här ämnet intresserar mig eftersom jag märker att i tävlingssituation det är min mage som sätter stopp, inte att jag går tom. Det fenomenet kommer alltid efter intag av gel och liknande, gäller både Vitargo och Enervit, förmodligen av för mycket fruktos i produkterna. Skall testa egentillverkad kaka får se hur det funkar. Känns lite snopet att ha energi över, som man inte kan utnyttja pg. Av magkramper. Några idéer runt detta?

Nu halkade jag kanske in på fel ämne? Förlåt Folkesson trådskaparen!

Link to comment
Share on other sites

...det är min mage som sätter stopp, inte att jag går tom. Det fenomenet kommer alltid efter intag av gel och liknande, gäller både Vitargo och Enervit, förmodligen av för mycket fruktos i produkterna...

Ursäkta OT, men eftersom det kommer upp emellanåt.

(Vitargo innehåller väl inte ens fruktos, utan just bara "Vitargo"-kolhydraten ??)

 

Iallafall:

 

Gel är ju i princip koncentrerad sportdryck.

Magen kan inte släppa ut sockret i blodet utan att späda ut gelen.

Om man inte fyller på med vatten måste kroppen sköta detta själv.

Hurdå ??

Jo den lånar vätska ur blodet.

Detta innebär att man kan få en rejäl dipp pga detta, blodet blir mer trögflytande såklart.

Vid hård kroppsansträngning kan magen strejka pga detta...

 

Det beror alltså inte på för mycket fruktos eller annat sockerart, utan på koncentrationen.

 

Det är en sak som kallas Osmolalitet (Totalt antalet mol lösta molekyler i ett kg lösning)

och är ett mått på hur snabbt soppan passerar magsäcken.

Låg osmolalitet = snabbt ut i blodet.

Osmolaliteten beror på koncentrationen av sportdrycken,

vid normalblandning (ca 5%) ligger de flesta sportdrycker UNDER blodets osmolalitet (runt 300 mOsm/kg) vilket är OK,

men redan vid 10% blandning hamnar man ÖVER blodets "Osm", och då börjar kroppen späda ut det.

 

Jag har inte kollat vad GEL:erna ligger på för konc, men de ligger säkert skyhögt över blodets "Osm".

Vitargo rekommenderar dessutom 2 dl vatten till sina gel'er på sin hemsida.

Link to comment
Share on other sites

...det är min mage som sätter stopp' date=' inte att jag går tom. Det fenomenet kommer alltid efter intag av gel och liknande, gäller både Vitargo och Enervit, förmodligen av för mycket fruktos i produkterna...[/quote']

Ursäkta OT, men eftersom det kommer upp emellanåt.

(Vitargo innehåller väl inte ens fruktos, utan just bara "Vitargo"-kolhydraten ??)

 

Iallafall:

 

Gel är ju i princip koncentrerad sportdryck.

Magen kan inte släppa ut sockret i blodet utan att späda ut gelen.

Om man inte fyller på med vatten måste kroppen sköta detta själv.

Hurdå ??

Jo den lånar vätska ur blodet.

Detta innebär att man kan få en rejäl dipp pga detta, blodet blir mer trögflytande såklart.

Vid hård kroppsansträngning kan magen strejka pga detta...

 

Det beror alltså inte på för mycket fruktos eller annat sockerart, utan på koncentrationen.

 

Det är en sak som kallas Osmolalitet (Totalt antalet mol lösta molekyler i ett kg lösning)

och är ett mått på hur snabbt soppan passerar magsäcken.

Låg osmolalitet = snabbt ut i blodet.

Osmolaliteten beror på koncentrationen av sportdrycken,

vid normalblandning (ca 5%) ligger de flesta sportdrycker UNDER blodets osmolalitet (runt 300 mOsm/kg) vilket är OK,

men redan vid 10% blandning hamnar man ÖVER blodets "Osm", och då börjar kroppen späda ut det.

 

Jag har inte kollat vad GEL:erna ligger på för konc, men de ligger säkert skyhögt över blodets "Osm".

Vitargo rekommenderar dessutom 2 dl vatten till sina gel'er på sin hemsida.

OK! Jag har hela tiden trott att det är fruktos i de produkterna. Har inte satt mig in tillräckligt i ämnet.

Intressant det du säger att den skall spädas med vatten, det jag då funderar på är det inte bättre att strunta helt i gel och köra vanlig sportdryck i stället om det blir samma summa?

 

Kollade på Vitargos produktinfo där står det att det inhåller fruktos 7,8 per 100g. Är det så att det är så lite att det är försumbart?

Länk till inehållsförteckning: http://vitargo.se/filer/VITARGO_gel_hemsida.pdf

Enervit Competition inehåller ännu mer fruktos, den har jag mycket negativa erfarenheter av.

http://enervit.se/produktinfo/Liquid_Competition_5pk.pdf

 

Jag tror på det du säger, men vet inte riktigt vad man skall tro? eller feltolkar jag inehållsförteckningarna?

Förlåt OT ännu en gång!

Link to comment
Share on other sites

...det är min mage som sätter stopp' date=' inte att jag går tom. Det fenomenet kommer alltid efter intag av gel och liknande, gäller både Vitargo och Enervit, förmodligen av för mycket fruktos i produkterna...[/quote']

Ursäkta OT, men eftersom det kommer upp emellanåt.

(Vitargo innehåller väl inte ens fruktos, utan just bara "Vitargo"-kolhydraten ??)

 

Iallafall:

 

Gel är ju i princip koncentrerad sportdryck.

Magen kan inte släppa ut sockret i blodet utan att späda ut gelen.

Om man inte fyller på med vatten måste kroppen sköta detta själv.

Hurdå ??

Jo den lånar vätska ur blodet.

Detta innebär att man kan få en rejäl dipp pga detta, blodet blir mer trögflytande såklart.

Vid hård kroppsansträngning kan magen strejka pga detta...

 

Det beror alltså inte på för mycket fruktos eller annat sockerart, utan på koncentrationen.

 

Det är en sak som kallas Osmolalitet (Totalt antalet mol lösta molekyler i ett kg lösning)

och är ett mått på hur snabbt soppan passerar magsäcken.

Låg osmolalitet = snabbt ut i blodet.

Osmolaliteten beror på koncentrationen av sportdrycken,

vid normalblandning (ca 5%) ligger de flesta sportdrycker UNDER blodets osmolalitet (runt 300 mOsm/kg) vilket är OK,

men redan vid 10% blandning hamnar man ÖVER blodets "Osm", och då börjar kroppen späda ut det.

 

Jag har inte kollat vad GEL:erna ligger på för konc, men de ligger säkert skyhögt över blodets "Osm".

Vitargo rekommenderar dessutom 2 dl vatten till sina gel'er på sin hemsida.

OK! Jag har hela tiden trott att det är fruktos i de produkterna. Har inte satt mig in tillräckligt i ämnet.

Intressant det du säger att den skall spädas med vatten, det jag då funderar på är det inte bättre att strunta helt i gel och köra vanlig sportdryck i stället om det blir samma summa?

 

Kollade på Vitargos produktinfo där står det att det inhåller fruktos 7,8 per 100g. Är det så att det är så lite att det är försumbart?

Länk till inehållsförteckning: http://vitargo.se/filer/VITARGO_gel_hemsida.pdf

Enervit Competition inehåller ännu mer fruktos, den har jag mycket negativa erfarenheter av.

http://enervit.se/produktinfo/Liquid_Competition_5pk.pdf

 

Jag tror på det du säger, men vet inte riktigt vad man skall tro? eller feltolkar jag inehållsförteckningarna?

Förlåt OT ännu en gång!

Ja de gelerna innehåller uppenbarligen en del fruktos. Dock innehåller väl iaf inte Vitargos sportdryck någon fruktos utan endast "vitargokolhydraten". Mängden fruktos i vanligt strösocker är ju dock betydligt högre än i gelerna då det ligger på 50% mot vitargogelens 20%.

 

Själv använder jag nästan aldrig gel utan endast sportdryck.

Link to comment
Share on other sites

Du klarar dig utan pulsklocka, A1 brukar gå rätt bra att hålla på känsla.

Jag tycker snarare att en pulsklocka är "nästan är nödvändig" för att jag ska kunna hålla mig i A1. Om jag bara kör i vad som känns som en låg intensitet blir det i de flesta aktiviteter jag håller på med inte A1 puls.

 

När jag tränar på högre intensitet ser jag däremot inte spesiellt mycket på pulsklockan.

 

Vad gränsen går mellan elit och motionär kan inte jag svara på, är motionär själv. Kanske finns någon elitåkare här som kan svara på det?

Jag tycker att Saltins artikel inte säger spesiellt mycket när det inte ens är klart vad som är målet för träningen eller vad som menas med motionist (och vad måles med en motionist träning är).

Link to comment
Share on other sites

Du klarar dig utan pulsklocka' date=' A1 brukar gå rätt bra att hålla på känsla.[/quote']

Jag tycker snarare att en pulsklocka är "nästan är nödvändig" för att jag ska kunna hålla mig i A1. Om jag bara kör i vad som känns som en låg intensitet blir det i de flesta aktiviteter jag håller på med inte A1 puls.

 

När jag tränar på högre intensitet ser jag däremot inte spesiellt mycket på pulsklockan.

 

Vad gränsen går mellan elit och motionär kan inte jag svara på, är motionär själv. Kanske finns någon elitåkare här som kan svara på det?

Jag tycker att Saltins artikel inte säger spesiellt mycket när det inte ens är klart vad som är målet för träningen eller vad som menas med motionist (och vad måles med en motionist träning är).

I mina ögon så verkar artiklen (har inte läst den i "paragraf-detalj") var precis som alla andra "hälsokostguru" artiklar dvs med störst fokus på fettbränning vilket kanske inte är så intressant för "proffsåkarna" på detta forum...? Men att stoppa i sig gel mm efter träningspass känns kanske inte nödvändigt... men men jag är ju som sagt inte nån kostperson...bara mina egna teorier :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...